آموزش


آزمون آی تی و زبان فراخوان نوزدهم جذب اعضای هیات علمی  با حضور  190 نفر از داوطلبان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مسئول دبیرخانه هیات جذب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه این آزمون با حضور  190 نفر از داوطلبان شهرستانهای مشهد، تربت حیدریه و تربت جام برگزار شد، اظهار کرد: نتایج آزمون همراه با نتایج کارگروه علمی به هیات جذب دانشگاه ارسال می شود و افراد منتخب و نمره های بالاتر به عنوان عضو هیات علمی در فراخوان نوزدهم جذب می شوند.

وی خاطر نشان کرد: این آزمون به صورت الکترونیک با همکاری مجموعه آزمون های الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با امکانات  مناسب به خوبی برگزار شد.

مسئول دبیرخانه هیات جذب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان دانشگاه تیپ یک و مادر با کیفیت بالا و حداقل هزینه آزمون فراخوان جذب  را برگزار می کند، اظهار کرد: این فراخوان به صورت کشوری  انجام شده اما هر دانشگاه با توجه به نیاز و امکانات، آزمون را برگزار می کند.

51.jpg - 67.97 kB

50.jpg - 44.45 kB


6.jpg - 20.28 kBآزمون کارشناسی ارشد گروه های علوم پزشکی با حضور بیش از 5 هزار نفر در حوزه های امتحانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مدیر امور آموزشی و نماینده تام الاختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه برگزاری این آزمون در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این آزمون در دانشکده های دندان پزشکی، پزشکی و داروسازی، طی روزهای 4 و 5 خرداد برگزار شد.

دکتر حسن قوامی با بیان اینکه این آزمون زیر نظر مرکز سنجش علوم پزشکی وزارت بهداشت برگزار شد خاطر نشان کرد: در این آزمون 5 هزار و 850  داوطلب و در 57 رشته پرشکی با هم به رقابت پرداختند.


479.jpg - 7.78 kBعضو هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و برگزیده جشنواره شهید مطهری گفت: اجرای طرح ارتقاء فرآیندهای آموزشی مرتبط با دانشجویان غیرایرانی دانشکده بهداشت مشهد کمک بزرگی به رفع مشکلات آنان کرد و رضایتمندی بالای این گروه از دانشجویان را به همراه داشت.

دکتر فاطمه کوکبی سقی در گفتگو باوب دا، اظهار کرد: من از سال 1391 با گروه علوم و مدیریت اقتصاد سلامت دانشکده بهداشت مشهد همکاری دارم و پیش از آن در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال 1381 تا 1390 به عنوان مدیر گروه تحول اداری و ارزیابی عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع فعالیت داشتم.

وی تصریح کرد: امسال برای اولین بار در جشنواره شهید مطهری شرکت کردم و نتیجه آن کسب رتبه سوم در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی و با فرآیند ارتقاء فرآیندهای آموزشی و اداری مرتبط با دانشجویان غیرایرانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد.

برگزیده جشنواره شهید مطهری با بیان اینکه شرایط دانشجوی غیرایرانی با ایرانی متفاوت بوده و این گروه از دانشجویان به جهت موقعیت‌های زندگی و شغلی‌شان شرایط دانشجوی ایرانی را نداشتند، خاطرنشان کرد: به جهت اهمیت موضوع مقرر شد شرایطی برای تسهیل تحصیل این دانشجویان ایجاد شود  که از جمله  برگزاری کلاس‌های درس به صورت مجازی با توجه به شرایط کرونایی، برقراری ارتباط مؤثر با مسئولان از راه دور، تسریع فرایند تمدید اقامت و ویزا، منطبق شدن طرح درس با نیازهای دانشجوی بین‌الملل و آموزش‌های متناسب با سیستم‌های بهداشت و درمان جهان و کشور خودشان، ارتقاء وب سایت و طراحی فرآیندهای کاری انتخاب واحد، پرداخت شهریه و پایان نامه بود.

دکتر کوکبی اضافه کرد: نکته قابل توجه در ارتباط مستقیم و بی‌واسطه دانشجوی غیرایرانی با مسئول مربوطه بود و این اقدام مؤثر رضایت دانشجویان و خانواده‌های آنان را به همراه داشت، زیرا موجب پیشرفت امور و عدم ناامیدی و دوری از ادامه تحصیل در شرایط دشوار بخصوص دانشجویان افغانستانی شد.

وی با ذکر این نکته که دانشجویان در بحث تمدید اقامت و ویزا مشکلات زیادی داشتند، تأکید کرد: این موضوع با همکاری حوزه مدیریت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پلیس اینترپل خراسان رضوی، نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق کشور و اداره کل امور اتباع استانداری خراسان رضوی برطرف شد، در گذشته این فرآیند پروسه 30 تا 40 روز را طی می‌کرد، اما به کمتر از 10 روز کاهش یافته است.

عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت مشهد با اشاره به اینکه اقدام شاخص دیگر رفع مشکلات پرداخت شهریه‌های دانشجویان بین‌الملل بود، بیان کرد: در گذشته تاخیر در انتخاب واحد و برگزاری امتحانات وجود داشت اما اکنون همانند دانشجویان ایرانی در پایان همان ترم امتحانات برگزار می‌شود، ضمن اینکه شهریه هر ترم تحصیلی در همان ترم پرداخت می‌شود و به ترم بعد انتقال نمی‌یابد و دانشجو با سایت قفل شده برای انتخاب واحد ترم بعد مواجه نمی‌شود، موضوعی که در گذشته هم برای دانشجو، هم برای استاد و هم مسئولان حوزه آموزش بین‌الملل مشکل ساز شده بود.

دکتر کوکبی افزود: منطبق شدن طرح دروس با نیازهای بین‌الملل و آموزش‌های متناسب با سیستم‌های بهداشت و درمان کشور خودشان یکی از کارهای بسیار مهم انجام شده بود ، اقدامی که انجام آن کار آسانی نبود، اما با همت تمامی اساتید یک دوره اختصاصی ویژه دانشجویان غیرایرانی بود، ما این برنامه را برای 30 دانشجوی افغانستانی اجرا کردیم، در این کلاس دانشجویی داشتیم که معاون وزیر بهداشت، عضو شورای شهر هرات، نماینده مجلس، رئیس دپارتمان آموزشی و پزشکان متخصص بود.وی با تأکید بر اینکه به دنبال ادامه اجرای این شیوه موفق و کارآمد هستیم، گفت: در برنامه بعدی به دنبال استفاده از این ظرفیت برای خدمت‌رسانی به دانشجویان غیرایرانی دیگر کشورها هستیم.

برگزیده جشنواره شهید مطهری با بیان اینکه ما با توجه به حضور دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های مختلف سطح کشور این آمادگی را داریم تا با تمامی دانشگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: من خودم در خارج از کشور درس خواندم و بر سختی کار دانشجوی غیرایرانی کاملاً واقف هستم و ما به دنبال آن هستیم تا این گروه از دانشجویان خود را جدا از دیگر همکلاسی‌ها و هم‌دوره‌هایشان احساس نکنند و دغدغه‌ای جز یادگیری درست نداشته باشند.

دکتر کوکبی ضمن اشاره به رضایتمندی بالای دانشجویان غیرایرانی از خدمات دریافتی، تصریح کرد: در نظر سنجی صورت گرفته شاهد رضایت‌مندی بالای دانشجویان غیرایرانی از فرآیندهای اداری، کاری، آموزشی و پژوهشی بودیم و میزان رضایت‌مندی دانشجویان ایرانی و غیرایرانی یکسان است و نه تنها عدالت کامل برقرار بوده، بلکه توجه بیشتر به غیرایرانی به دلیل شرایط خاصش شده است.

وی همچنین ضمن اشاره به تیم همراه حاضر در این جشنواره و کسب افتخار کسب شده، بیان کرد: در کسب این افتخار ،که به تنهایی حاصل نشده جمع زیادی از اساتید و کارکنان دانشکده بهداشت مشهد نقش‌آفرین بودند و در افتخار کسب شده دکتر مهدی یوسفی، دکتر علی وفایی‌نجار، دکتر مهدی قلیان‌اول، دکتر حسین علیدادی، دکتر حمیدرضا شعبانی‌کیا، دکتر جواد جوان‌نوقابی، دکتر حسین ابراهیمی‌پور، دکتر جواد مقری، دکتر مهدی ورمقانی، دکتر الهه هوشمند، دکتر سعید طباطبایی، دکتر وحید قوامی، خانم بتسابه یوسفی و خانم زهرا امامی همکاری داشتند که در اینجا از تک‌نک این اساتید و همکاران فرهیخته تقدیر و تشکر می‌کنم.

عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت مشهد افزود: در دهه‌های اخیر بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در همین خصوص باید اشاره کنیم که 3 وجه اساسی در رویکرد بین‌المللی سازی دانشگاه وجود دارد که این 3 اصل بسیار مهم شامل جهت گیری دانشگاه از وضعیت سنتی معطوف به جامعه محلی و ملی به بین‌المللی، طراحی برنامه‌های درسی با هدف آشنایی دانشجو با مسائل جهانی و آمادگی این گروه برای انجام کار در چنین محیطی و بهره‌گیری حداکثری از شبکه‌های ارتباطات بین‌المللی مبتنی بر فناوری اطلاعات بوده است.

دکتر کوکبی در پایان گفت: تلفیق بعد بین‌المللی به فعالیت‌های دانشگاهی نیاز به تغییر ساختارها، فرآیندها و برنامه‌ها دارد که این موارد در ارتقای فرآیندهای مرتبط با دانشجویان غیرایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

 


رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر افزایش هم افزایی میان دانشگاه های علوم پزشکی و فردوسی مشهد در راستای گسترش طرح های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی تاکید کرد.

به گزارش وب دا، دکتر محمد علی کیانی در نشست مشترک هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد  با بیان اینکه اساتید اطلاع دقیقی از ظرفیت های علمی این دو دانشگاه ندارند و این در حالی است که می توان با استفاده از ظرفیت های این دو دانشگاه طرح های مشترک مهم و اثر بخشی را اجرا نمود خاطر نشان کرد: اطلاع از ظرفیت های علمی هر دو دانشگاه توسط اساتید می تواند نقش موثری در توسعه همکاری های آموزشی و پژوهشی داشته باشد که این در زمینه می توان برنامه های بازدید اساتید را از توانمندی های علمی هر دو دانشگاه مهیا نمود.

وی با بیان اینکه تعامل و همکاری میان دو دانشگاه نقش موثری در پیشبرد اهداف خواهد داشت خاطر نشان کرد: برگزاری نشست های مشترک میان دو دانشگاه، تشکیل کمیته های مشترک میان معاونت ها از جمله پژوهشی و آموزشی و فرهنگی و اجرای طرح های مشترک میان دو دانشگاه در راستای رفع مشکلات دانشجویان از جمله اقداماتی است که می توان در این راستا انجام داد.

545.jpg - 62.10 kB

546.jpg - 57.28 kB


478.jpg - 11.40 kBعضو هیأت علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی مشهد و برگزیده جشنواره شهید مطهری گفت: حضور در برنامه آموزشی مواجهه بالینی زودهنگام اختیاری بود و الزامی به حضور در این برنامه نبود، اما با این وجود استقبال قابل توجه دانشجویان را به همراه داشت، برنامه‌ای که در توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران پسا کرونا بسیار مؤثر بود.

دکتر مینا اکبری‌راد در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در شانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری در 2 بخش شرکت کردم و خوشبختانه توانستم در هر 2 بخش آن حائز رتبه استانی بشوم.

وی تصریح کرد: من در جشنواره شانزدهم در 2 حیطه یاددهی و یادگیری و مدیریت و رهبری آموزشی شرکت کردم که اثر ارسالی‌ام در حیطه یاددهی و یادگیری فرآیند مواجهه بالینی زودهنگام اصلاح شده، رهیافتی نوین در توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران پسا کرونا بود و در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی هم فرآیند طراحی و اجرای برنامه منتورینگ برای دانشجویان سال اول پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد را ارسال کردم که در هر دو مورد حائز کسب رتبه برتر شدم.

برگزیده جشنواره شهید مطهری ادامه داد: من در فرآیند مواجهه بالینی زودهنگام اصلاح شده، رهیافتی نوین در توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران پسا کرونا حیطه یاددهی و یادگیری ،موفق به کسب رتبه اول شانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری و در فرآیند طراحی و اجرای برنامه منتورینگ برای دانشجویان سال اول پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم موفق به کسب رتبه دوم حیطه یاددهی و یادگیری این جشنواره شدم.

دکتر اکبری‌راد با بیان اینکه در فرآیند یادگیری دانشجویان پایه و بالین تفاوت‌هایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما به جهت یادگیری بهتر دانشجویان دوره مواجه بالینی زودهنگام را در 3 دوره زمانی شهریور ماه سال‌های 1400 و 1401 و اسفند ماه سال 1401 و با حضور 120 دانشجو در هر دوره برگزار کردیم و در مجموع این دوره‌ها با حضور 360 نفر برگزار شد.

دکتر اکبری‌راد اضافه کرد: این برنامه به‌صورت اختیاری بود و الزامی به حضور نبود، اما با این وجود استقبال قابل توجه دانشجویان را به همراه داشت، ما پیش‌بینی 60 نفر را در هر دوره داشتیم که 2 برابر این میزان حضور یافتند، حتی بعد از اتمام دوره اول شاهد آن بودیم که خود دانشجویان متقاضی دوره‌های دوم و سوم بودند و در شهریور ماه امسال هم برگزاری دوره چهارم را برای استاژرهای جدید خواهیم داشت.

وی بیان کرد: ما از طریق پرسش ‌نامه طراحی شده یادگیری دانشجویان را ارزیابی کردیم که رضایتمندی قابل را به همراه داشت و حتی شاهد آن بودیم که مقاله آن در یکی از نشریات بین‌المللی و معتبر دنیا به چاپ رسید.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی مشهد تصریح کرد: نمونه مشابه این طرح در دانشگاه تهران و در بدو ورود دانشجو به دانشگاه انجام شد و ما این کار را در مقطع کارآموزی انجام دادیم و معتقدیم که اجرای این برنامه در این مرحله به مراتب نسبت به گام نخست ورود به فضای دانشگاهی مؤثرتر و اثربخش‌تر است.

دکتر اکبری‌راد با ذکر این نکته که در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی در 3 موضوع پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کار کردیم تا فردی که نیازمند فراگرفتن مهارت‌های خاص است آموزش‌های لازم را به‌خوبی فرا بگیرد و با دانشجویانی که بنا بود منتور (رابط و راهنما) باشند جلسات مجزای ماهانه داشتیم تا به عنوان راهنما موارد یاد گرفته را به دیگر دانشجویان منتقل نمایند، ما برای این برنامه مصوبه شورای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را گرفتیم و نزدیک به 60 نفر این آموزش‌ها را فرا گرفتند و هر نفر به طور متوسط آموزش‌های فراگرفته را به 2 نفر منتقل می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای اجرای هرچه بهتر ابن برنامه از ظرفیت هر دو گروه دانشجویان بومی و غیربومی استفاده کردیم تا هم دانشجوبان خوابگاهی و هم غیرخوابگاهی این آموزش‌ها را به‌خوبی و به درستی فرا بگیرند، در این برنامه 50 درصد مخاطب ما خانم‌ها و 50 درصد هم آقایان بودند تا میزان یادگیری و اثرپذیری مؤثر و یکسان را در هر دو گروه شاهد باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این برنامه پیش از این در تهران اجرا شده بود و ما دومین شهر کشور در این خصوص بودیم، البته شیوه اجراها متفاوت بود و تفاوت اجرای ما در نوع طراحی فرم‌های تنظیم شده و آیتم‌های مدنظر قرار گرفته بود، ما قبل از شروع رسمی طرح نزدیک به 8 ماه برنامه‌ریزی کردیم و بهترین مدل را  اجرا کردیم و همین برنامه‌ریزی درست موجب آن شد که در حیطه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، دانشجویی و پژوهشی رضایتمندی بین 80 تا 90 درصدی را داشته باشیم.

دکتر اکبری‌راد با تأکید بر اینکه افتخارات کسب شده در شانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری به تنهایی حاصل نشده و نتیجه یک تلاش دسته جمعی بوده است، گفت: در فرآیند مواجهه بالینی زودهنگام اصلاح شده، رهیافتی نوین در توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران پسا کرونا حیطه یاددهی و یادگیری علی عماد‌زاده، ابوالقاسم الهیاری، مجید خادم‌رضائیان، معصومه محمدحسین‌زاده، امیرعلی مودی‌قالیباف، حمیدرضا آقایی، مهدی رفیعی، سیدعلی ذوالفقاری، سحر روانشاد، محمدرضا فرزانه‌فر و مصطفی جعفری با من همکاری داشتند که از تمامی این عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: همچنین در حیطه یاددهی و یادگیری و در فرآیند طراحی و اجرای برنامه منتورینگ برای دانشجویان سال اول پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم ابوالفضل خواجوی‌راد، علی عمادزاده، مصطفی جعفری، محمدهادی نجات، علیرضا رئوف‌شیبانی، فاطمه ایوانی، معصومه محمدحسین‌زاده، تکتم عرفانی، امیرحسین درخشان‌دوغایی، مهدی جعفری، رضا فاطمی‌نیا و فاطمه ورقی یاری‌گر من در موفقیت حاصل شده بوده که از فرد فرد این همراهان عزیز هم تقدیر و تشکر می‌نمایم.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image