آموزش


472.jpg - 6.47 kBعضو هیأت علمی دانشکده بهداشت مشهد و برگزیده جشنواره شهید مطهری گفت: دانشجویان جوان و آینده‌ساز جامعه باید همواره موضوع بسیار مهم به‌روزبودن و کارآمدبودن در حوزه تخصصی خودشان را مدنظر داشته باشند و از آن غافل نشوند

دکتر مریم سرخوش در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: من عضو گروه مهندسی بهداشت محیط هستم و مسئولیت اعتباربخشی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را عهده‌دار هستم و از سال 1395 با این دانشگاه همکاری دارم.

وی تصریح کرد: من در حیطه ارزشیابی آموزشی (دانشجو، هیأت علمی و برنامه) رتبه اول استانی را با فرآیند پایش و ارتقاء آزمون‌های تشریحی با رویکرد ارزیابی برای یادگیری در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت مشهد کسب کردم، ما در این برنامه از ظرفیت اساتید این دانشکده استفاده کردیم تا برنامه‌های خود را ارائه دهند و سطح کمی و کیفی آزمون‌های تشریحی در مقطع تحصیلات تکمیلی سنجیده شود و با مشارکت اساتید جوان این دانشکده این طرح به سرانجام رسید.

برگزیده جشنواره شهید مطهری با بیان اینکه من برای اولین بار در این جشنواره شرکت کردم و موفق به کسب رتبه برتر استانی شدم، خاطرنشان کرد: در اجرای موفقیت‌آمیز این برنامه هدفمند دکتر وحید قوامی و دیگر اساتید جوان دانشکده و همچنین مریم نادرزاده از دانشجویان موفق و توانمند این دانشکده یاری گر بودند که از تمامی آنان بابت همکاری‌ها و همراهی‌هایشان تقدیر و تشکر می‌کنم.

دکتر سرخوش با ذکر این نکته که در گام بعدی در بحث برنامه‌های ژورنال کلاپ فعالیت خواهم داشت، تأکید کرد: برای این موضوع برنامه ویژه‌ای داریم و امیدواریم که اثرمان هم حائز کسب  رتبه برتر کشوری در جشنواره هفدهم شود، این طرح در حیطه شناخت و آموزش دانشجویان بوده و از کاربرد زیادی در حوزه‌های دانشجویی و تحصیلی برخوردار است و تمامی دانشکده‌ها می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی بیان کرد: ما آماده انتقال تجربیاتمان به دیگر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های سطح کشور هستیم و بسیار مفتخریم که نام دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله دانشکده بهداشت این دانشگاه به عنوان دانشکده‌های پیشگام در مسیر خلق هنرها و شیوه‌های جدید و نوین آموزشی می‌درخشد، شیوه‌های موفقی که به الگویی نمونه و شاخص برای دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سطح کشور تبدیل شده است.

استاد یار گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت مشهد افزود: ما برای اولین بار در کشور این طرح را اجرا کردیم، طرحی که مشابه داخلی و خارجی نداشت و با افتخار تمام آماده انتقال تجربیات موفق کسب شده به دیگر استان‌ها هستیم.

دکتر سرخوش در پایان گفت: ما همواره به دانشجویان جوان و آینده‌ساز جامعه توصیه می‌کنیم که هیچگاه از مسیر پیشرفت و ترقی دور نشوند با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید و پیشکسوتان در مسیری که متناسب با نیاز جامعه است حرکت نمایند و موضوع بسیار مهم به‌روزبودن و کارآمدبودن در حوزه تحصصی خودشان را همواره مدنظر داشته باشند و از آن غافل نشوند.


مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ضرورت توجه به کیفیت پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، لزوم بازنگری و بازبینی فرآیندهای زمان بر حوزه پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعم از فرآیند تصویب پروپوزال و ضرورت تشویق و هدایت دانشجویان به سمت اجرای پایان نامه های کاربردی و موردنیاز جامعه تاکید کرد.

به گزارش وب دا، دکتر عباس حیدری در نشست تخصصی "چالش های مرتبط با پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه؛ ضرورت ارتقای کیفیت" که به مناسبت گرامیداشت هفته آموزش و جشنواره شهید مطهری برگزار شد، اظهار کرد:  با توجه به اهمیت پژوهش و با عنایت به رشد روز افزون تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تغییرات رویکردهای حوزه آموزش، توجه به ابعاد کمی و کیفی پژوهش دانشجویان و تغییر فرآیندهای حوزه برای جلوگیری از افت کیفیت پایان نامه ها امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت:  به عنوان مثال در سال های قبل، تربیت دانشجوی تحصیلات تکمیلی بیشتر به عنوان یک مدرس یا محقق حرفه ای مدنظر دانشگاه ها بود، اما امروز تربیت یک فرد حرفه ای و متخصص در حوزه مربوطه بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است، لذا لازم است، رویکردها و فرآیندهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه مبتنی بر انتظارات، اهداف، ماهیت و رسالت هر مقطع تحصیلی در حوزه علوم پایه و بالینی بازنگری و اصلاح شود و تفاوت های ساختاری دوره های تحصیلی در الگوهای آموزشی مدنظر قرار گیرد.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین تقویت تعاملات بین حوزه های ذیربط آموزشی و پژوهش و فناوری دانشگاه را به عنوان یکی از راهبردهای مهم در جهت اصلاح، تسهیل و تسریع در انجام فرآیندهای اجرایی حوزه آموزشی و پژوهشی دانشجویان عنوان کرد.

دکتر حیدری تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود 2800 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند که قادر هستند با انجام پایان نامه های کاربردی و محصول محور در راستای تولید علم و رفع مشکلات و نیازهای برآمده از جامعه گام های اساسی بردارند، لذا لازم است این مفهوم که پژوهش ابزاری برای هدف اصلی یعنی تولید و توسعه علم و دانش بشر است مورد توجه جدی دانشگاه قرار گیرد و تلاش شود تا دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مرحله پژوهشی، ضمن یادگیری مفاهیم تئوری پژوهش، تجربه موفقی از اجرای یک طرح پژوهشی کاربردی را نیز داشته باشد.

461.jpg - 100.31 kB

 

 


دکترای تخصصی طب مکمل و  ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و برگزیده جشنواره کشوری تداوم گفت: اجرای طرح همیاران آموزشی موجب عدم اٌفت تحصیلی دانشجویان جدیدالورود شد و ارتقاء 1.35 نمره‌ای در معدل پایان ترم این گروه از دانشجویان به همراه داشت.

دکتر شهین سعیدی‌نجات در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: من تخصص پزشکی پایه دارم متخصص طب سنتی ایرانی هستم و MD-PhD مدیریت خدمات درمانی دارم و مسئول کارآموزی گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت در گروه آموزش ارتقاء سلامت هستم.

وی تصریح کرد: من از سال 1392 تا 1397 دبیر کمیته مشورتی دانشکده بهداشت مشهد بودم و متوجه شدم که دانشجوی ترم یک دچار شک مشورتی می‌شود، به خصوص آنکه اگر آن فرد یک دانشجوی شهرستانی باشد و دیدیم که بسیاری از دانشجویان خوب در ترم اول نمرات خوبی نداشتند و به جهت رفع این مشکل از ظرفیت دانشجویان با معدل بالای ترم‌های بالاتر استفاده کردیم که کمک حال دانشجویان جدیدالورود باشد.

برگزیده جشنواره شهید مطهری با بیان اینکه ما در پایان هر ترم تحصیلی معدل ورودی‌های جدید را به نسبت زمان قبل از اجرای طرح بررسی کردیم و شاهد ارتقاء 1.35 نمره‌ای در معدل پایان ترم این گروه از دانشجویان بودیم، خاطرنشان کرد: ما با افتخار می‌گوییم که به لطف الهی و به برکت امام رضا(ع) موفق به کسب رتبه اول کشور در میان تمامی دانشگاه‌های ایران در این خصوص شدیم و با طرح تداوم توسعه دانش پژوهی آموزشی و مدیریت آن حائز کسب رتبه کشوری در جشنواره شهید مطهری سال 1402 شدیم.

دکتر سعیدی‌نجات افزود: این برنامه که کسب رتبه برتر جشنواره شهید مطهری و تقدیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به همراه داشت به عنوان الگویی موفق برای سایر حوزه‌ها تبدیل شده و امور شاهد و ایثارگر و معاونت فرهنگی و دانشجویی برای اثرپذیری‌ بهتر و بیشتر خدمات مشاوره‌ای و حمایت از دانشجویان شاهد و ایثارگر ورودی جدید استفاده کردند و این آمادگی را داریم که با مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور در جهت یادگیری بهتر دانش‌آموزان و دانشجویان به‌خصوص ورودی‌های مقاطع جدید است.

وی با تأکید بر اینکه این موفقیت به تنهایی حاصل نشده و در اجرای این برنامه موفق و اثربخش یک تیم 10 نفره مشارکت داشتند، گفت: در اینجا جا دارد که تلاش‌ها و همکاری‌های مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد حسین ابراهیمی‌پور، مهدی یوسفی، صالحه نوروزی، هنگامه ذوالفقاری، معصومه ساقی، مریم نورآوران، ریحانه زنگی، مهسا لگزیان و مریم موسوی تقدیر و تشکر کنم، ضمن اینکه از حمایت‌های مسئولان کنونی و سابق دانشکده بهداشت مشهد هم در کسب این افتخار بزرگ ملی نباید غافل شویم که در زمان اجرای این طرح حمایت کامل و لازم را از ما داشتند.

دکترای تخصصی طب مکمل و  ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه عمده‌ترین مشکل در موارد شناسایی شده دوری از خانواده و قرار گرفتن در یک فضای جدید زندگی بود و ما با راهنمایی و مشاوره لازم این دغدغه‌ها را از آنان دور کردیم تا دروس را به‌خوبی یاد بگیرند، بیان کرد: همچنین در دانشجویان بومی‌ هم سنگین بودن فضای جدید تحصیلی جدی‌‌ترین مشکل بود و عمده مشکل آنان تفاوت‌های محیط دانشگاهی و مدرسه‌ای بود و تلاش کردیم که این مشکلات در کمتر از یک ماه برطرف گردد و از ماه دوم ،شیوه‌های ورود به محیط جدید آموزشی را برای آنان بیان کردیم و آموزش‌ها به حدی اثربخش بود که در زمان امتحانات میان ترم و پایان ترم با مشکلی مواجه نبودند.

دکتر سعیدی‌نجات تأکید کرد: یکی از مشکلات رایج دانشجویان در زمان امتحانات بیدار ماندن در شب با خوردن نوشیدنی‌ها و داروهای مختلف بوده که به اصطلاح با انجام این کار درس را بهتر یاد بگیرند، اما در زمان امتحان با مشکلات زیادی مواجه شدند، ما به دانشجویان می‌گوییم در طول ترم دروس را مطالعه کرده و این کار را به شب امتحان واگذار نکنند و در آن شب، تنها یک مرور کلی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباطاتی که با این افراد برقرار کردیم،آنها از تجربیات تلخ پس از انجام این کارهای نادرست گفتند و به دیگران توصیه کردند که از انجام این شیوه نادرست خودداری کنند و طبق توصیه‌های کارشناسان و مشاوران عمل نمایند.

445.jpg - 84.00 kB

424.jpg - 56.64 kB

442.jpg - 135.91 kB


دانشیار گروه پرستاری سلامت جامعه و روان پرستاری، در شانزدهمین جشنواره کشوری شهید مطهری موفق به کسب عنوان برگزیده کشوری در حوزه  تداوم(توسعه دانش پژوهی آموزشی و مدیریت آن) شد.

به گزارش وب دا، بر این اساس در اختتامیه شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و افتتاحیه بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی ، معاونین وزارت بهداشت و جمعی از مسئولان کشوری برگزار شد از دکتر فاطمه حشمتی نبوی دانشیار گروه پرستاری سلامت جامعه و روان پرستاری به دلیل ارائه طرح "توسعه مشارکت دانشجویان پرستاری در ارتقا کیفیت و خدمات خود مراقبتی" تجلیل شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و برگزیده کشوری جشنواره شهید مطهری اظهار کرد: از سال 96، ایده طرح توسعه مشارکت دانشجویان پرستاری در ارتقا کیفیت و خدمات کمیته خود مراقبتی دانشگاه "پیوند آموزش و خدمت ، ارتقای کیفیت و جلب اعتماد و رضایتمندی مراجعه کنندگان" اجرایی شد.

دکتر فاطمه حشمتی خاطر نشان کرد: امسال در جشنواره کشوری شهید مطهری  تداوم فرایندهای آموزشی مطرح شد از همین رو این طرح که در حال حاضر نیز با تغییرات و به روزرسانی های انجام شده در حال اجراست به این جشنواره راه یافت.

دبیر کمیته خود مراقبتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در راستای ارتباط دادن آموزش با خدمات درمانی به بیمار در بیمارستانها این ایده در حال اجراست، تصریح کرد: در قالب این برنامه، آموزش به بیمار در مقطع کارشناسی ارشد در درس توسعه محورهای اموزش و مشاوره به بیماران فرایند هایی تعریف شد که شامل فعالیت های کلاسی، بخش عملی، کار آموزی بود و دانشجویان در طی فرایندی فعالیتهایی در زمینه تولید محتوا انجام داده اند.

دکتر حشمتی نبوی با بیان اینکه 280 عنوان مطلب آموزشی استاندارد در جریان اجرای این طرح در اختیار بیمارستانهای آموزشی قرار گرفت که ماحصل تلاش دانشجویان این رشته است، گفت: علاوه براین کلاس های حضوری گروهی برای خانواده بیماران مبتلا به فلج مغزی در بیمارستان قائم(عچ) در مقطع کارشناسی ارشد برگزار شد.

وی با بیان اینکه همچنین سه دستور العمل برای مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت، سرطان روده و فشار خون به همت دانشجویان طراحی شد که از طریق دانشگاه ها به بیمارستانها ابلاغ شده است، گفت: 20 عنوان فیلم آموزشی در این طرح آموزشی تولید شده است که بیشتر آن ها به بیمارستان خاتم الانبیاء(ص)  و چند عنوان نیز به بیمارستان قائم(عج) و امام رضا(ع) برای ارائه اموزش به بیماران اهدا شده است .

دکتر حشمتی نبوی افزود: همچنین نرم افزاری برای بیماران مبتلا به سرطان در بیمارستان امید برای خود مراقبتی در شیمی درمانی طراحی شده است که اقدامات زیر بنایی برای ارتباط با صنعت فراهم شده است.

424.jpg - 56.64 kB


440.jpg - 11.61 kBفراخوان پذیرش دانشجوی پسا دکترای سال 1402 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شد.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این فراخوان  با حمایت مالی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه  به تعداد پذیرش جمعا 24  دانشجو در  فیلد های تحقیقاتی گوناگون برگزار می شود. 

دکتر خلیل آبنوس خاطر نشان کرد : دوره پسادكتري دوره‌اي است موقت و معين (حداقل يك سال و حداكثر سه سال) كه براي انجام فعاليت‌هاي پژوهشي به منظور ارتقاي مهارت‌هاي تخصصي و ضرورت‌ تحقيقات مستقل برای متقاضیان گذراندن این دوره و در حوزه مرتبط با تخصص وي ايجاد مي‌شود.

وی تصریح کرد: داشتن مدرك دكتري تخصصي (Ph.D.) مورد قبول وزارت بهداشت و یا وزارت علوم كه بيش از یکسال از تاريخ اتمام تعهدات قانونی و یا سه سال از تاریخ اخذ مدرك Ph.D. نگذشته باشد، داشتن حداقل سه مقاله اصیل علمي پژوهشی دارای DOI  و نمایه شده ISI بعد از تاریخ شروع به تحصیل به عنوان دانشجوی Ph.D. و به عنوان نویسنده اول یا مسئول، برخورداري از صلاحيت‌هاي عمومي و عدم منع قانوني برای فعالیت به عنوان دانشجو و انتخاب یکی از اساتید واجد شرایط جدول اعلام نیاز از جمله شرایط پذیرش داوطلبان به شمار می رود.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ارائه یک مقاله اصیل پژوهشی/ مروری به عنوان نویسنده اول یا مسئول نمایه شده در ISI با ضریب تاثیر 10 و بالاتر یا snip 1/5می‌تواند جایگزین دو مقاله از سه مقاله داوطلب شود، افزود : داشتن دومقاله اصیل پژوهشی نمایه شده در  Pubmed یا ESCI به عنوان نویسنده اول یا مسئول در سه سال اخیر ،  دو مقاله مروری/ مرور نظامند و متا آنالیز نمایه شده در ISI به عنوان نویسنده اول یا مسئول در سه سال اخیر و یا ارائه یک ثبت اختراع معتبر خارجی در (US patent, European patent) می تواند جایگزین یکی از سه مقاله اصیل علمي پژوهشی دارای DOI  و نمایه شده ISI شود.

وی گفت: علاقمندان به شرکت در دوره مذکور می توانند در صورت داشتن شرایط احراز، مستندات و مدارک لازم تا 16 خردادبه همراه نام استاد مربوطه به آدرس ایمیل  Ramresearch @ mums.ac.ir   ارسال نموده و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی

https://v-research.mums.ac.ir/farakhan/43-uncategories/1846-post-doc-1402 مراجعه نمایند .

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image