آموزش


094.jpg - 5.95 kBرئیس دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش ارتباط با صنعت و برگزاری استارت آپ ها و زمینه سازی فرهنگی را از الزامات ورود به دانشگاه نسل سوم و کارآفرینی دانشجویان برشمرد.

به گزارش وب دا، دکتر داوود سبحانی راد،با اشاره به اینکه باید اهداف دانشگاه نسل سوم و مسیر رسیدن به این جایگاه به خوبی برای اساتید و دانشجویان مشخص و زیر ساخت های لازم برای این موضوع فراهم شود گفت: در چنین دانشگاهی مجموعه ای از مدیریت دانش و کار افرینی را دانشجویان باید فرا بگیرند.

وی ادامه داد: در حوزه عملیاتی کردن برنامه های آموزشی، مشارکت و آموزش گروه ها از اهمیت بالایی برخوردار است تا بر اساس اسناد بالادستی در حوزه توسعه رشته های تحصیلی و بین المللی سازی در برخی رشته ها و جذب اعضای هیات علمی توانمند حرکت کنیم زیرا این امور لازمه ورود به دانشگاه نسل سوم است.

دکتر سبحانی راد با بیان اینکه استفاده از فیلم و شبیه ساز ها در آموزش مجازی می تواند کمک کننده باشد ولی از آنجایی که موقعیت ها قطعی نیستند باید برخی از مهارت ها را دانشجو در موقعیت های حرفه ای بیاموزد، گفت: پاندمی کرونا یک محدودیت بزرگ بود که فرصت مناسبی را برای آموزش مجازی به وجود آورد؛ زیرا قبل از این اتفاق اساتید تمایل چندانی به استفاده از آموزش مجازی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه محدودیت کرونا در حال کم رنگ شدن است از همین رو نیاز است در خصوص کمیت و کیفیت تدریس تلاش بیشتری با همکاری اعضای هیات علمی و دانشجویان انجام شود، اظهار کرد: توسعه نیروی انسانی، بین الملل سازی در رشته ها و دوره ها، افزایش تعداد گروه های آموزشی به ده مورد، افزایش تعداد اعضای هیات علمی براساس چشم انداز کلان منطقه از جمله موارد ضروری در راستای توسعه کمی و کیفی اموزش در دانشکده است.


59.jpg - 9.61 kBرئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:  آموزش ترکیبی موجب می شود همچنان که پتانسیل آموزش مجازی  فراهم است، در برخی دروس نیز زمینه آموزش عملی فراهم شود که در این راستا جذب حداکثری دانشجویان بین المللی به خصوص از کشورهای افغانستان و تاجیکستان میسر می شود.

به گزارش وب دا، دکتر مهدی قلیان، به مناسبت هفته آموزش با اشاره به اینکه پتانسیلی که در سطح دانشکده در دوران کرونا راه اندازی شد، زمینه بروز کردن اطلاعات اساتید را در حوزه فضای مجازی فراهم کرد، گفت: آموزش مجازی زمینه حضور دانشجویان خارجی و استفاده از محضر اساتیدی که امکان حضور دارند در حوزه آموزش دانشکده فراهم کرده است.

وی ادامه داد: دانشکده بهداشت در دوران کرونا در کمک به فرهنگ سازی آموزشی مدیریت کرونا نقش پر رنگی ایفا کرده است، علاوه بر این به همت دانشجویان، مرکز مشاوره ای ایجاد تا خدمات آگاهی بخشی مناسبی ارایه شود.

دکتر قلیان گفت: در حوزه آموزش مجازی با راه اندازی استودیوهایی در بخش ضبط صدا و تصویر اساتید، زمینه ارائه آموزش مجازی به شکل مطلوب برای دانشجویان فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه مباحث آموزشی عملی نیز در قالب گروه های چهار نفره  و سه نفره در وضعیت هایی که شهر در وضعیت زرد و آبی کرونایی بود به خوبی ارائه شد، ابراز کرد:  همچمین تاکنون در قالب برگزاری دو نوبت برنامه استعداد یابی دانشجویان باهمکاری معاونت آموزشی و بخش ارتباط با صنعت همت برگزار شده تا در این راستا ارتباط دانشجویان با استعداد با صنعت شروع و بتوان از آنها در قالب کارآفرین نام برد. 

دکتر قلیان با بیان اینکه کمبود امکانات در آموزش، پژوهش و آزمایشگاه یکی از موانع دست یابی به دانشگاه نسل سوم و ارتباط با صنعت است، بیان کرد: خوشبختانه با حمایت رئیس دانشگاه، سال گذشته دستگاه های بروزی در حوزه آموزش و پژوهش خریداری که از آن جمله می توان به  ابر کامپیوتر، دستگاه سنجش الاینده و سنجش هوا  اشاره کرد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این آزمایشگاه بهداشت حرفه ای مجوز خود را به عنوان دانشگاه سطح سه از وزارتخانه دریافت کرد و به عنوان بخش آموزشی می تواند در بستر جامعه فعالیت کند، امیدواریم که با این اقدامات بتوانیم در مسیر دانشگاه نسل سوم و چهارم گام برداریم.

دکتر قلیان بیان کرد: با تفکیک گروه آموزشی در برنامه عملیاتی می توان زمینه ای برای جذب دانشجو در مقاطع مختلف فراهم کرد، علاوه براین جذب برخی از اساتید در رشته های حوزه بهداشت به عنوان دانشکده های کاربردی براساس نیاز سیستم بهداشت و درمان جامعه از دیگر اقدامات در زمینه برنامه عملیاتی دانشکده بهداشت است.

وی گفت: امید بخشی می تواند باعث پیشرفت در کشور شود؛ از همین رو از اساتید درخواست می کنم دانشجویان را به آینده خودشان ترغیب کنند تا با این امید بدنه دانشجویی در ارتباط با جامعه بیشتر و این امید آفرینی زمینه کارآفرینی آن ها را فراهم سازد.


047.jpg - 14.67 kBمدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه فناوری‌های نوین آموزشی و آموزش جامعه‌نگر و پاسخگو از جمله مهمترین اهداف و برنامه‌هایی است که در سال جاری دنبال می‌شود.

دکتر آئین محمدی در گفتگوی اختصاصی با وب دا، اظهار کرد: مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌های جامع یک ساله‌ای را از هم‌اکنون با همکاری کلان مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سطح کشور دنبال می‌کند و در این مسیر از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم به عنوان یکی از اهرم‌های اصلی اجرایی در این خصوص استفاده خواهد شد.

وی تأکید کرد: در راستای عدالت، تعالی و بهره‌وری در حوزه آموزش که جزو سیاست‌های اصلی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است برنامه‌های مختلفی را در تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش‌های نوین و بروز مورد تأکید مقام معظم رهبری در مسیر تحقق بهره‌وری آموزشی و آموزش توسعه‌محور، بیان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، توسعه و تقویت برنامه‌های عدالت، تعالی و بهره‌وری در حوزه آموزش و در مسیر تحقق بهره‌وری آموزشی و آموزش توسعه‌محور در دستور کار قرار گرفته و در همین خصوص بسته‌های تحول در حال اجرا است؛ همچنین ادغام کردن روش‌های نوین آموزشی، پاسخگو کردن آموزش در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی به جامعه و حرکت در راستای کیفیت و بهره‌وری از جمله مهمترین رویکردهایی بوده که در حال اجرا است.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: تقویت و توسعه همکاری‌های آموزش و بهداشت در حوزه آموزش‌های پیشگیرانه و همچنین آموزش و درمان در حوزه آموزش‌های بالینی در دستور کار قرار گرفته و با توجه به موقعیت ممتاز جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان و نیز دستاوردهای 40 ساله ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، می‌توانیم با افتخار تمام بگوییم که جزو کشورهای سرآمد دنیا در حوزه پزشکی هستیم.

دکتر محمدی اضافه کرد: توسعه و گسترش آموزش پزشکی با تعامل و همکاری بخش‌های بهداشت و درمان امکان‌پذیر است و اگر می‌خواهیم که آموزش پزشکی پاسخگو و توسعه‌نگر داشته باشیم باید ارتقاء خدمات بهداشتی و درمانی به مردم را هم شاهد باشیم.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: آموزش‌های پزشکی در ایران در هم تنیده با بهداشت و درمان بوده و سازمان بهداشت جهانی در مجامع مختلف بین‌المللی از این همکاری 3 جانبه به عنوان یک نمونه مؤفق یاد و گفته این شیوه اثربخش می‌تواند الگویی مؤفق برای دیگر کشورها باشد.

دکتر محمدی با تأکید بر اینکه آموزش علوم پزشکی جدای از جامعه نیست و معتقدیم که در کنار افزایش خدمات حوزه سلامت نیازمند افزایش ظرفیت پذیرش‌ دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هستیم تا بتوانیم متناسب با نیازها پاسخگو باشیم، گفت: به دانشجویان امروز که پزشکان فردا هستند توصیه می‌کنم که انگیزه‌های خودشان را بالا ببرند و در مقابل مشکلات مقطعی هم صبر و شکیبایی داشته باشند تا بتوانند در عمل همان آینده درخشانی را که برای خود ترسیم کرده بودند ببینند و همانند اساتید خود خدمتگزار مردم در حوزه سلامت باشند.

 

 


آزمون شفاهی فلوشیپی با حضور داوطلبانی که حداقل 60 درصد نمره حد نصاب آزمون کتبی را دریافت کرده اند، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.  

رئیس اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه از مجموع 31رشته مجوزدار این دانشگاه درسال جاری  در 22رشته امتحانی فلوشیپ داوطلب شدند اظهار کرد: کل داوطلبان به آزمون فلوشیپ دراین دانشگاه تعداد78نفر شامل 41نفرمرد و37نفرزن بودند که ازاین تعداد64نفرداوطلب مجازند و 6نفرغایب و58نفرحاضربودند.

علیرضا صفایی فهیم با بیان اینکه بر اساس مصوبات هشتادوهفتمین جلسه نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای ورودبه آزمون شفاهی بایدحداقل60درصد نمره کل مرحله کتبی راکسب کنندگفت:دراین آزمون تعداد46نفرمجازبه آزمون شفاهی شدند که طی روزهای 17خرداد و 18خردادبا هم به رقابت پرداختند. 

وی با اشاره به اینکهطبق قانون دانشجویان فلوشیپ طی  18 ماه به صورت شهریه پرداز مشغول تحصیل می شوند عنوان کرد: دانشجویان خارجی از طریق امور اتباع در دوره فلوشیپ پذیرش می شوند و در آزمون شرکت نمی کنند.

رئیس اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به لحاظ رتبه علمی در کشور جایگاه مطلوبی دارد و بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی جز دانشگاه های برتر سطح کشور است.

070.jpg - 70.78 kB


38.jpg - 15.86 kBرئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ثبت 20 اختراع در حوزه بالینی با کمک اساتید طب نوین از دستاوردهای مشترک این دانشکده محسوب می شود.   

دکتر سید کاظم فرهمند، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه در این مرکز علمی اکثر پایان نامه های دانشجویی تجمیعی بین طب ایرانی و مکمل و طب رایج است، خاطر نشان کرد: هدف اصلی در همکاری های مشترک بین طب ایرانی و طب رایج کاهش آلام بیماران است، در واقع طب ایرانی و مکمل برای کمک به بهبود حال بیماران در قسمت هایی که طب رایج خیلی موفق نبوده ورود پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه لازمه بهبود شرایط بیماران بستری ارتباط تنگاتنگ بین بالین و طب ایرانی است که خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه با دانشجویان طب ایرانی از سوی اساتید طب رایج شده است، تصریح کرد: طرح و پروژه های کارازمایی بالینی با همکاری اساتید بخش های بالینی انجام می شود و در حوزه ثبت اختراعات نیز حدود 20 اختراع از پایان نامه ها و پروژه های کار آزمایی به ثبت رسیده است.

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پژوهش ها  و پایان نامه های دانشجویی براساس کارآزمایی بالینی است، افزود: علاوه براین دانشکده طب ایرانی و مکمل مجهز به آزمایشگاه خوبی است و داروهای تولیدی در این آزمایشگاه مورد بررسی بالینی قرار می گیرد.

دکتر فرهمند بیان کرد: دانشکده طب ایرانی و مکمل جز 3 دانشکده برتر کشور در حوزه طب سنتی و مکمل است و  در حال حاضر در این دانشکده 27 دانشجوی طب ایرانی و 12 دانشجوی طب سوزنی و چینی تحت تعلیم هستند و در حوزه طب ایرانی و مکمل نیز 56 نفر تاکنون از این دانشکده دانش آموخته شده اند.

وی با بیان اینکه در این دانشکده پیرو  منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص پرداختن به طب ایرانی در بند 12 فرمایشات ایشان به صورت مستقل در رشته طب ایرانی و مکمل کار می شود، گفت: علاوه براین برنامه ریزی های لازم در راستای تقویت و توسعه دانشکده طب ایرانی و مکمل انجام شده است که در آینده گزارش این موفقیت ها اطلاع رسانی می شود.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image