آموزش


چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی با حضور 956 داوطلب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

 مدیر امور آموزشی و نماینده تام الاختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برگزاری آزمون‌ها در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این آزمون در دو حوزه امتحانی دانشکده داروسازی ودانشکده پزشکی با حضور 411 داوطلب آقا و 545 داوطلب خانم با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد.

دکتر حسن قوامی با بیان اینکه پیش از برگزاری آزمون نیز نماینده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از محل ها بازدید و نحوه دستورالعمل های بهداشتی و اقدامات انجام شده در این زمینه را مورد ارزیابی قرار داد تصریح کرد: کلید و نتایج نهایی آزمون از طریق مرکز سنجش علوم پزشکی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

ناظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برگزاری آزمون دستیاری ضمن قدردانی از تلاش های ارزنده دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برگزاری این آزمون اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای امکانات مناسبی در برگزاری آزمون هاست و ظرفیت و شرایط مطلوبی را در برگزاری آزمون های مهم وزارت بهداشت و سراسری داراست.

دکتر امیر مهدی طالب اظهار امیدواری کرد: با بهره برداری از مجتمع آموزشی در حال ساخت این دانشگاه، شرایط برگزاری آزمون های کشوری در این دانشگاه بیش از پیش مهیا شود.  

0201.jpg - 143.04 kB

0203.jpg - 72.74 kB

0202.jpg - 73.50 kB

0194.jpg - 95.54 kB

0195.jpg - 85.85 kB


دانشجویان ترم های پایانی دانشکده پزشکی مشهد در حرکتی زیبا و هماهنگ و با برگزاری نشست های مشورتی و یادگیری بهتر برای دانشجویان جدید الورود علوم پزشکی، تجارب دوران پر فراز و نشیب دانشجویی پزشکی را به آنان می آموزند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا ضمن تقدیر از دانشجویان پزشکی و تیم کمیته تحقیقات دانشکده در راه اندازی این طرح اظهار کرد: به طور قطع دوران آموزش پزشکی دوران بسیار حساس و پر فراز و نشیبی برای همه دانشجویان است، که در صورت برنامه ریزی صحیح و استفاده از فرصت ها و مشاوره با دانشجویان ترم های بالاتر که این مسیر ها را طی نموده اند به فراگیری بهتر علوم پزشکی  و افزایش مهارت های آنان کمک خواهد کرد.

دکتر مسعود ملکی با اشاره به این نکته که در حوزه آموزش پزشکی مباحث مشاوره ای، تحقیقات و پژوهش و انتقال تجارب به فراگیران علوم پزشکی، در ارتقای سطح سلامت جامعه تاثیر خواهد داشت، یاد آور شد: قطعا دانشجویان پزشکی ترم های های پایانی علی الخصوص دانشجویانی که خدمات رسانی به بیماران را در بحران کرونا در این چند سال  تجربه کردند تجارب زیادی را در کنار اساتید و مدافعان سلامت کسب کردند که انتقال تجارب آنان به دانشجویان جدید الورود نقش بسزایی در اهمیت برنامه های سلامت و خدمت رسانی به مردم خواهد داشت.

سعید دبیری فر، دبیر اجرایی واحد آموزش در پژوهش کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز، هدف از راه اندازی این طرح را انتقال، آموزه ها و  تجارب آموزشی اساتید و دانشجویان ترم های پایانی و به دانشجویان جدید الورود عنوان کرد و افزود: ابزار یادگیری هوشمند در علوم پزشکی، بازی سازی در آموزش و یادگیری، هدف گیری و خودشناسی، خود آگاهی و خود تنظیمی، کمال گرایی، تکنیکهای مطالعه، عادت سازی و مدیریت زمان از مهمترین محورهای این طرح برای همکاری و ارائه به دانشجویان است.

شایان ذکر است: دانشجویان می توانند برای مشارکت در این طرح به دفتر کمیته تحقیقات در دانشکده پزشکی مراجعه نمایند.

0193.jpg - 84.87 kB


073.jpg - 9.92 kBرییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دانشکده در سطح کشور در آخرین رتبه‌بندی انجام شده در رتبه دوم کشور قرار گرفته است.

دکتر مسعود ملکی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در دانشکده پزشکی مشهد تعداد 630 استاد در 42 گروه پایه و بالین در حال تدریس هستند و برخی از گروه‌ها شامل چند رشته تخصصی و فوق‌تخصصی هستند، اساتید این دانشکده در عرصه‌های مختلف خوش درخشیدند و نام تعداد 11 نفر از آنان به عنوان نخبه یک درصدی به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: حدود 4 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد، دکتری، تخصص، فوق تخصص و PHD دانشکده پزشکی مشهد در حال تحصیل هستند.

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آخرین جایگاه کسب شده این دانشکده در میان دانشکده‌های پزشکی سراسر کشور، گفت: دانشکده پزشکی مشهد در سطح کشور در آخرین رتبه‌بندی انجام شده در رتبه دوم کشور قرار گرفته و نسبت به سال گذشته  یک رتبه ارتقاء یافته و دانشگاه تهران در رتبه اول قرار دارد، این افتخار  حاصل تلاش تمامی اساتید دانشکده پزشکی مشهد بوده و به تنهایی توسط یک شخص خاص محقق نشده و جا دارد بابت کسب این افتخار به تمامی اساتید این دانشکده تبریک عرض کنیم.

دکتر ملکی افزود: در سال 1401 به دنبال ،سروسامان دادن گروه‌های ادغام شده هستیم تا استاژرها و انترن‌ها با حفظ فاصله اجتماعی در کلاس‌های درس عملی حضور یابند، البته این مشکل در کلاس‌های تئوری نیست و تنها در کلاس‌های عملی در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها بوده که با مدیریت اساتید و همکاری استاژرها و انترن‌ها کنترل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها از 14 فروردین به‌صورت حضوری برگزار شد، گفت: تمامی کلاس‌های تئوری و عملی دانشکده پزشکی مشهد به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و در برخی از دروس هم با تشخیص استاد مربوطه همزمان با کلاس تئوری، کلاس مجازی هم برگزار می‌شود.

رییس دانشکده پزشکی مشهد در رابطه با برنامه‌های این دانشکده در خصوص تحقق شعار سال، بیان کرد: در این خصوص به دنبال تقویت گروه‌هایی در حوزه های آموزشی و پژوهشی هستیم و اگر همکاران بخواهند شرکت دانش بنیان ایجاد کنند دانشگاه و دانشکده از آنان حمایت لازم را خواهد داشت.

وی تأکید کرد: تفاوت اساتید رشته‌های مختلف پزشکی با سایر اساتید در این است که با جان مردم سر و کار دارند و متناسب با تخصصشان و نیز امکانات موجود بهترین نوع خدمت را ارائه کرده و دین خود را به کشور و مردم ادا می‌کنند و با توجه  به سوگند و قسمی که یاد کرده‌اند هرگز اجازه نمی‌دهند که جان بیماری به دلیل مسائل و مشکلات مالی به خطر بیفتد.

دکتر ملکی افزود: جامعه پزشکی از قبل از انقلاب تاکنون در عرصه‌های مختلف خوش درخشیدند که عده‌ای از آنها به رحمت خدا رفتند و عده‌ای دیگر در دوران انقلاب، دفاع مقدس و کرونا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و در روز استاد نام و یاد تمامی این عزیزان و دیگر شهدای والامقام عرصه سلامت را گرامی می‌داریم، شهدایی که درس ایثار و شهادت در حوزه سلامت را به دانشجویان خود آموختند و خودشان نیز ایثارگری در این عرصه را به‌خوبی و در عمل معنا کردند.

 

 


0152.jpg - 7.74 kBاساتید به عنوان افرادی که نور امید همواره با علم آموزی در دل دانشجویان روشن نگه می دارند، نقش بسیار مهمی در سعادت یک جامعه دارند چراکه باید تربیت دانشجویانی مبتکر، خلاق و خوش ذوق مسیر پیشرفت یک جامعه را هموار کنند.

به گزارش وب دا، به مناسبت هفته گرامیداشت مقام استاد و همزمان با سالروز شهید مطهری، به سراغ یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم تا لحظاتی از محضر این استاد اخلاق و علم بهره مند شویم. دکتر سید احمد امامی، مدیر گروه داروسازی سنتی دانشکده داروسازی مشهد، از سال 80 تاکنون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول تدریس به دانشجویان است، گفت: در گذشته رابطه استاد و شاگردی، رابطه مرید و مراد بود به گونه ای که هم استاد رابطه ای توام با محبت و مهربانی با شاگرد داشت و دانشجو نیز متقابلا احترام و جایگاه ویژه ای برای معلم قائل می شد.

وی با اشاره به اینکه اساتید باید به شکلی با دانشجو رفتار کنند که به عنوان یک الگو مفید و موفق برای دانشجو محسوب شوند، ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه رابطه استاد و دانشجو بیشتر محدود به رابطه کاری شده است که این رابطه باید بهبود یابد.

دکتر امامی با اشاره به اینکه استاد باید رفتار توام با دانش جدید را با عشق و مهربانی به دانشجو بیاموزد زیرا در هر زمینه ای که اقدامی توام با حس مطلوب انجام شود ابتکاری نهفته است، گفت: باید به دانشجو آموخت که تلاش کند تا محصولی با کیفیت و مشابه نمونه خارجی تولید کند و در این مسیر با مهربانی باید او را برای این حرکت آماده کرد و به مرور با رفع نواقص زمینه تولید یک محصول کاربردی مفید فراهم شود.

وی تاکید کرد: رشته دانش بنیان یعنی بر اساس دانش، بینش و خرد بنا نهاده شود و بایستی از این اقدامات در محیط دانشگاهی حمایت شود.

 مدیر گروه داروسازی سنتی دانشکده داروسازی مشهد بیان کرد: اساتید می توانند با نحوه رفتار خود با دانشجو به او درس های زیادی بدهند و امید را در دل دانشجو جوانه بزنند؛ توانایی حل مسائل و مشکلات و دانش و توانایی و اخلاقی را در دانشجو بپرورانند.

دکتر امامی عنوان کرد: رویکرد سیستم نباید براساس مجازات طراحی شود بلکه باید براساس تشویق باشد تا دانشجو بداند که استاد خریدار نظرات جدید و کاربردی اوست و روحیه ابتکار و خلاقیت در وی ایجاد شود.

رابطه استاد و دانشجو یکی از ماندگار ترین رابطه ها در ذهن هر انسانی است پس زیباست که دانشجو ضمن احترام به جایگاه استاد از اخلاق و عملکرد استاد الگو گرفته و استاد نیز با رفتاری توام با مهربانی زمینه پرورش استعدادها را در دانشجو ایجاد کند.


077.jpg - 6.28 kBمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه، در مسیر تحقق هر چه بیشتر فناوری های نوین، کسب مرجعیت علمی و بین المللی سازی نقش مهمی را ایفا می کنند.

دکتر ابوالفضل خواجوی راد، در گفتگو با وب دا به مناسبت روز استاد با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه در نهادینه شدن جایگاه علم در جامعه وظایف خطیری دارند خاطر نشان کرد: در طول تاریخ انسانهای بزرگ در دامن اساتید بزرگی پرورش یافته اند و تمام رشد جامعه انسانی و بشری به نوعی به جایگاه علم و دانش و معلمین و اساتید برمی گردد.

وی با اشاره به اینکه نباید در گذر زمان به هر شکل شأن استاد و معلمی را تحت تاثیر نوسانات روزگار قرار داد چراکه این اقدام آسیب جدی به جایگاه علم وارد می کند، ابراز کرد: اساتید باید در راستای حفظ شأن و قداست علم تلاش کنند تا شادابی و طراوت در جامعه علمی بیش از پیش ایجاد شود،

وی با بیان اینکه همیشه مسیر تعلیم با سختی است و ما باید با بهره گیری از دانش ،صبر ،حوصله ، سکوت ،عمل و جهاد در مسیر علمی بتوانیم وظایف خود را به درستی انجام دهیم، گفت: حفظ جایگاه علمی اساتید و اینکه متناسب با شرایط و فناوربهای روز  خدمات به دانشجویان ارایه شود، از موضوعات مورد تاکید است؛ دانشجویان باید  وارد عرصه علمی و حرفه ای شوند و در این عرصه با تکنولوژی های نوین اموزشی روبرو شوند و موضوعاتی مانند دانش بنیان، کارآفرینی و مرجعیت علمی و بین المللی سازی را در عرصه اموزش در دستور کار خود قرار دهند.

دکتر خواجوی راد با تاکید براینکه باید آیات شریفه قرآن را به عنوان مدل و الگو سرلوحه امور قرار دهیم، بیان کرد: خداوند پیامش را به پیامبر اسلام(ص) با کلمه خواندن شروع می کند و در واقع این اقرا را در کنار ربک الاکرم قرار می دهد و تعلیم و تعلم را خداوند بعد از کرامت به انسان هدیه می کند و خداوند خودش را در جایگاه تعلیم انسان قرار می دهد و در مرحله بعد پیامبر(ص) هم مهمترین نقش خود را همان نقش علم و تعلم می داند؛ بنابراین توجه به جایگاه علم می تواند الگو و مدل باشد که همه ما در حدی که بتوانیم باید خودمان را به این الگو و مدل نزدیک کنیم و بهره مند شویم .

وی با اشاره به اینکه وزنه سنجش مقام انسان وزنه دانش و علم است ، گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند هر کس دانشمندی را گرامی دارد پروردگارش را گرامی داشته است؛ نکاتی که در فرمایشات قرآن کریم و معصومین (ع) درخصوص جایگاه علم آمده ما را به تامل وا می دارد که ما در دانشگاه به عنوان معلمین و دانشجویان در چه جایگاه و مقامی باید قرار بگیریم و باید رویکرد علم و دانش را به چه نحوی در جامعه نهادینه کنیم .

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image