آموزش


استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد در همایش اهمیت آموزش و نقش و جایگاه معلم، توسعه هر جامعه را لازمه  آموزش های هنر مندانه و با شو رو اشتیاق عنوان کرد و گفت: با آموزش باید مجالی فراهم کرد که مردم خود بخواهند که تغییر کنند و موجبات رشد خویش را فراهم کنند.

دکتر بختیار شعبانی ورکی، استاد فلسفه تعلیم و تربیت  دانشگاه فردوسی مشهد در اولین روز از هفته آموزش و در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تبریک هفته آموزش اظهار کرد: استاد الهام بخش  به مثابه کنشگر فکوری است که با تحلیلی موقعیت، و تحلیل آثار حضورش در کنار دانشجویان، برنامه مشخصی برای تعالی حرفه ای خود و دانشجویان را طرح ریزی می کند.

وی افزود: این استادان از چالش ها استقبال و در برابر موانع ایستادگی می کنند و تلاش را عامل موفقیت و انتقاد را زمینه شکوفایی و موفقیت دیگران را برای خود الهام بخش می دانند.

دکتر شعبانی گفت: استادان الهام بخش عاری از سود و زیان،  بی تمنا تلاش می کنند و خود را در برابر دانشجویان و جامعه مسئول می دانند،  بنابراین دائم در زندگی حرفه ای شان بازنگری می کنند و با هدف گذاری دقیق، تن دادن به حقیقت، استقبال از نقد، سعه صدر، تکریم دیدگاه های دیگران،  بویژه اندیشه های متفاوت، موجبات تعالی حرفه ای خود، همکاران و دانشجویان را فراهم می کنند.

دکتر شعبانی با بیان این نکته که هر معلمی در عین فردیت دوگونه معلم است: معلم در مقام عمل و معلم در مقام نظر، تصریح کرد، معلمی در مقام عمل بیشتر هنر است تا علم، و یاد آور شد، یک معلم هنرمند با اعتماد به دانستنی های خود و با ایمان به کاری که انجام می دهد و با شور و هیجانی که دارد می تواند در قلب و مغز دانشجویان رسوخ کند و شوق یادگیری را در آن ها بارور سازد.

وی گفت: در عصر جدید لازم است حافظه را به رایانه بسپاریم و خود در اندیشه نوآوری باشیم و برای نوآوری باید حداقل چهار مهارت؛ مهارت کار کردن با اطلاعات،  کارکردن با دیگران، کارکردن با فناوری و کار کردن با سیستم ها را بیاموزیم.

دکتر شعبانی  بر این نکته تأکید کرد ؛ توسعه هر جامعه در گرو آموزش است و با آموزش باید مجالی فراهم کرد که مردم خود بخواهند که تغییر کنند و موجبات رشد خویش را فراهم کنند.

گفتنی است: در اولین روز از هفته آموزش همایشی با محوریت "اندیش سازه استادان الهام بخش" در تالار امام علی (ع) دانشکده پزشکی برگزار شد.

039.jpg - 100.93 kB

خبرنگار: ابوالفضل امتحانی


040.jpg - 29.40 kBرئیس دانشکده دندان پزشکی دانشگاه  علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: توسعه ارتباطات بین المللی در حوزه آموزش مجازی دانشجویان دندان پزشکی در قالب تجهیز سه کلاس آموزشی به امکانات مورد نیاز و دعوت از اساتید خارجی در این دانشکده به اجرا در آمده است.  

دکتر ناصر سرگلزایی در گفتگو با وب دا به مناسبت هفته آموزش با اشاره به اینکه آموزش مجازی یکی از شیوه های نوین آموزشی است که با توجه به مزایای که دارد در بسیاری از دانشکده ها به خوبی اجرا می شود، خاطر نشان کرد:  موقعیت کرونا فرصتی به وجود آورد که از این موقعیت آموزشی بتوانیم استفاده کنیم از همین رو در حال حاضر سه کلاس از هشت کلاس مجهز به اموزش مجازی شده است و در این زمینه از اساتید خارج از کشور بهره خواهیم برد.

وی ادامه داد:  فعالیت های آموزشی در دو بخش تئوری و عملی اجرایی می شود؛ در بخش عملی کلاس های آموزشی  به شکل حضوری و در بخش تئوری نیز فعالیت به صورت مجازی برگزار شد، البته تمام اقدامات براساس آیین نامه های ابلاغی دانشگاه برنامه ریزی شده است.

دکتر سرگلزایی با اشاره به اینکه یک وقفه در حوزه آموزش عملی و تئوری در سال 99 به دلیل پاندمی کرونا به وجود آمد که مجبور شدیم این وقفه را در سال 1400 جبران کنیم ، گفت: با همکاری اساتید و دانشجویان سال تحصیلی در قالب سه ترم اجرا شد تا در این راستا نواقص موجود برطرف شود.

وی با بیان اینکه یکسری پیشرفته ها نیز علی رغم وجود کرونا در این دانشکده رقم خورده است، گفت: دانشکده دندان در سال  1400 در بورد تخصصی رزیدنت ها و دستیاران  حائز رتبه های برتر ملی شد که از آن جمله می توان به رتبه اول دوره  پریو، رتبه دوم گروه ترمیم، رتبه اول، دوم و سوم گروه اطفال، رتبه سوم بیماری های دهان اشاره کرد علاوه بر این در علوم پایه در بحث منطقه 9 نیز رتبه اول و دوم و سوم توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد کسب شد.

رئیس دانشکده دندان پزشکی مشهد با بیان اینکه در ارتباط با بحث پیشرفت دانشکده در مسیر نسل سوم، مهمترین مطلب ارتباط با صنعت است، افزود: باید به سمتی برویم که تحقیقات مربوط به تهیه متریال و تجهیزات مورد نیاز دندان پزشکی را در ارتباط با صنعت مورد بررسی قرار دهیم. 

وی تاکید کرد: در طرح های عملیاتی سال 1401 ارتباط با صنعت و شرکت های دانش بنیان مدنظر است؛ در بحث الگوی توسعه، ارتقای کیفیت آموزش ،توجه به طرح درس، توجه به کرویکلوم های آموزشی و موانع پیش روی اجرایی شدن، توجه به طرح دوره ها و مهمترین عامل در ارتقای کیفیت اموزشی ارزشیابی اساتید و ارایه بازخورد به اعضای هیات علمی در راستای رفع نواقص مد نظر است.

دکتر سرگلزائی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص عملکرد دانشگاه گفت: دانشگاه باید مظهر اقتدار علمی کشور باشد و اساتید، محقین و دانشجویان در فکر تعالی جایگاه علمی دانشگاه باشند.


24.jpg - 33.60 kBرئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در راستای ارتقای بهره وری آموزشی، استفاده از ارائه اموزش های ترکیبی در بسترهای مجازی و حضوری در این دانشکده اجرا می شود.

به گزارش وب دا، دکتر مسعود ملکی در حاشیه آغاز ویژه برنامه های هفته آموزش در گفتگو با وب دا با بیان اینکه در دوران همه گیری ویروس کرونا، آموزش دانشجویان با مشکلات و کمبودهایی همراه شد خاطر نشان کرد: تلاش می شود با برنامه ریزی های منسجم، آموزش دانشجویان به شکل مناسب و موثری صورت گیرد. در ماه های اخیر و با بهبود شرایط کرونا روند آموزش دانشجویان نیز عادی و طبق روال در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سال ها در مورد آموزش مجازی تلاش هایی صورت گرفت اما به علت ضرورت و فشار مضاعف بیماری کرونا، گام هایی آهسته برداشته شد و پس از شرایط کرونا، با تلاش اساتید دانشکده و دانشگاه یک پیشرفت فوق العاده در حوزه آموزش مجازی اتفاق افتاد، گفت: سامانه هایی در این خصوص طراحی شد و  بسیاری از آموزش های مجازی از این طریق انجام شد؛ امیدواریم در آینده بتوانیم برخی کلاس های تئوری و نظری به فضای مجازی منتقل شود و اساتید، دانشجویان را در مواجهه با بیماران قرار دهند تا بهره وری آموزش افزایش پیدا کند. 

دکتر ملکی با اشاره به اینکه موضوع جوانان و دانشگاه های نسل سوم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، بیان کرد: استفاده از جوانان و توانمندی و نواندیشی آن ها ، در کنار استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت می تواند تحول افرین باشد.

وی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویی باید در کنار افزایش اعتبار، فضای فیزیکی و آموزشی باشد، علاوه بر این مجوزهای استخدام برای به کار گیری اساتید و هیات علمی و مجوز افزایش تخت های آموزشی متناسب با این افزایش میسّر شود، گفت: برای دست یابی به اخلاق حرفه ای و اسلامی و دانشگاه های نسل سوم و چهارم و حتی حفظ شرایط موجود نیاز به اعتبارات و امکانات است تا بتوانیم نیروهایی در تراز جامعه پرورش دهیم.

 

 


در نشست مشترک معاونین آموزشی دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد راه کارهای توسعه ارتباطات و همکاری های علمی آموزشی طرفین به منظور بهره وری بهتر شاخص های آموزشی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش وب دا در این نشست که به میزبانی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد دکتر خواجوی راد به معرفی فعالیت ها، ماموریت ها و ساختار اداری حوزه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی پرداخت و اظهار امیدواری کرد تعاملات و هم افزایی های دوحوزه بهتر از پیش پیگیری و عینیت پیدا کند.

در این نشست دکتر بختیار شعبانی، معاون آموزشی دانشگاه فردوسی با استقبال از برگزاری چنین جلساتی، همکاری های دو جانبه را بسیار ارزشمند برشمرد که نتایج  مطلوبی به همراه خواهد داشت.

معرفی نماینده، شناسایی زمینه های همکاری طرفین و اولویت بندی آنها و تدوین برنامه های اجرایی در زمانبندی مشخص برای رسیدن به یک هم افزائی اثربخش از تصمیمات این نشست بود.

11.jpg - 57.94 kB

خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی 


013.jpg - 11.01 kB

دبیر علمی جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور گفت: ۳۰ برنامه شاخص در پانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری و در قالب سخنرانی‌های کلیدی، سمپوزیوم‌ها، پنل‌های تخصصی، نشست‌های علمی و آموزشی، کارگاه‌های آموزشی و میزگردهای تخصصی برگزار می‌شود.

دکتر علی عمادزاده در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: مراسم گرامیداشت هفته آموزش و پانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کلان منطقه ۹ آمایشی کشور از شنبه هفتم تا پنجشنبه دوازدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۱ و با موضوع ارتقا کیفیت و بهره‌وری در آموزش در مشهد برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این رویداد ۶ روزه بخش‌های مختلفی در قالب برنامه‌های دانشگاهی متمرکز و دانشکده‌‌ای غیر متمرکز در نظر گرفته شده است.

دبیر علمی جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور با بیان اینکه افتتاحیه این رویداد علمی با سخنرانی رئیس دانشگاه صبح روز شنبه هفتم خرداد ماه در بستر مجازی آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد ۴ سخنرانی کلیدی، ۴ سمپوزیوم، ۳ پنل تخصصی، ۱۰ نشست علمی و آموزشی، ۶ کارگاه آموزشی، ۳ میزگرد تخصصی و برپایی نمایشگاه مجازی دستاوردهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مدت زمان برگزاری جشنواره هفته آموزش اجرا خواهد شد.

دکتر عمادزاده اضافه کرد: مرجعیت علمی، آینده پژوهشی، اخلاق در آموزش، بهره‌وری آموزشی، چالش‌های آموزش پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی عمومی و بررسی اولویت‌های آموزشی در سطح کشور و دانشگاه از جمله موضوعاتی است که در سخنرانی‌های کلیدی، سمپوزیوم‌ها، پنل‌های تخصصی، نشست‌های علمی و آموزشی، کارگاه‌های آموزشی و میزگردهای تخصصی پانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری به آن ها پرداخته می‌شود و اختتامیه این رویداد علمی هم از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ روز پنجسنبه دوازدهم خرداد ماه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ در تالار شهید مطهری مجمتع شهدای سلامت مشهد و با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری برگزار می‌شود.

وی با ذکر این نکته که در زمان برگزاری جشنواره ضمن اجرای برنامه‌های مشترک با دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کلان منطقه ۹ آمایشی کشور، مراسم گرامیداشت شهدای مدافع سلامت و اساتید فوت شده و تقدیر از استادان بازنشسته و پیشکسوت، اساتید ارتقا یافته و برگزیده، دانشجویان منتخب کمیته دانشجویی و صاحبان فرآیندهای برتر آموزشی را خواهیم داشت، تاکید کرد: در پانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری از ۴۰ استاد برتر آموزشی، ۳۰ استاد شهید و درگذشته، ۱۱۲ استاد ارتقاء یافته و ۲۷ فرآیند برتر آموزشی تقدیر به ‌عمل می‌آید.

دبیر علمی جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور بیان کرد: از تمامی دانشگاهیان دعوت می‌کنیم تا مشارکت فعال در این برنامه‌ها حضور داشته باشند و جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی این جشنواره به نشانی:(اینجا )  مراجعه کرده و در صورت هرگونه مشکل و سوال با دبیرخانه این رویداد علمی به شماره ۰۵۱۳۸۴۲۰۳۰۵ تماس حاصل نمایند.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image