استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد در همایش اهمیت آموزش و نقش و جایگاه معلم، توسعه هر جامعه را لازمه آموزش های هنر مندانه و با شو رو اشتیاق عنوان کرد و گفت: با آموزش باید مجالی فراهم کرد که مردم خود بخواهند که تغییر کنند و موجبات رشد خویش را فراهم کنند.
دکتر بختیار شعبانی ورکی، استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد در اولین روز از هفته آموزش و در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تبریک هفته آموزش اظهار کرد: استاد الهام بخش به مثابه کنشگر فکوری است که با تحلیلی موقعیت، و تحلیل آثار حضورش در کنار دانشجویان، برنامه مشخصی برای تعالی حرفه ای خود و دانشجویان را طرح ریزی می کند.
وی افزود: این استادان از چالش ها استقبال و در برابر موانع ایستادگی می کنند و تلاش را عامل موفقیت و انتقاد را زمینه شکوفایی و موفقیت دیگران را برای خود الهام بخش می دانند.
دکتر شعبانی گفت: استادان الهام بخش عاری از سود و زیان، بی تمنا تلاش می کنند و خود را در برابر دانشجویان و جامعه مسئول می دانند، بنابراین دائم در زندگی حرفه ای شان بازنگری می کنند و با هدف گذاری دقیق، تن دادن به حقیقت، استقبال از نقد، سعه صدر، تکریم دیدگاه های دیگران، بویژه اندیشه های متفاوت، موجبات تعالی حرفه ای خود، همکاران و دانشجویان را فراهم می کنند.
دکتر شعبانی با بیان این نکته که هر معلمی در عین فردیت دوگونه معلم است: معلم در مقام عمل و معلم در مقام نظر، تصریح کرد، معلمی در مقام عمل بیشتر هنر است تا علم، و یاد آور شد، یک معلم هنرمند با اعتماد به دانستنی های خود و با ایمان به کاری که انجام می دهد و با شور و هیجانی که دارد می تواند در قلب و مغز دانشجویان رسوخ کند و شوق یادگیری را در آن ها بارور سازد.
وی گفت: در عصر جدید لازم است حافظه را به رایانه بسپاریم و خود در اندیشه نوآوری باشیم و برای نوآوری باید حداقل چهار مهارت؛ مهارت کار کردن با اطلاعات، کارکردن با دیگران، کارکردن با فناوری و کار کردن با سیستم ها را بیاموزیم.
دکتر شعبانی بر این نکته تأکید کرد ؛ توسعه هر جامعه در گرو آموزش است و با آموزش باید مجالی فراهم کرد که مردم خود بخواهند که تغییر کنند و موجبات رشد خویش را فراهم کنند.
گفتنی است: در اولین روز از هفته آموزش همایشی با محوریت "اندیش سازه استادان الهام بخش" در تالار امام علی (ع) دانشکده پزشکی برگزار شد.
خبرنگار: ابوالفضل امتحانی