آموزش


175.jpg - 46.73 kBمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در یک سال اخیر 52 اقدام و دستاورد شاخص در این معاونت اجرا شده است که موجب ارتقای بیش از پیش این دانشگاه در حوزه آموزش شده است.

دکتر فریبرز ثمینی در گفت‌وگو با وب دا، اظهار کرد: مرکز جامع مهارت‌های بالینی و فناور‌های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال گذشته اقدامات و دستاوردهای قابل توجهی داشت که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون برگزاری موفقیت‌آمیز بیش از 20 آزمون استاندارد OSCE در سطوح کشوری و دانشگاهی با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی، برگزاری 1183 عنوان کارگاه آموزشی مهارت‌های عملی و آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی در مقاطع مختلف تحصیلی دانشکده‌های مختلف در طول سال 1399 با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، راه‌اندازی آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه و تولید میز تشریح مجازی با همکاری شرکت دانش‌بنیان دانش‌آوران اشاره کرد.

وی در خصوص اقدامات شاخص حوزه مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: بهبود فرآیند جذب دانشجویان و متقاضیان غیرایرانی و اخذ مجوز لازم جهت برگزاری رشته مقاطع منطبق با نیاز دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه و کسب مقام برتر در حیطه رهبری آموزشی جشنواره شهید مطهری در سطح دانشگاه و کشور، تدوین، ابلاغ و پایش مستمر برنامه عملیاتی دانشکده‌ها در حوزه تحصیلات تکمیلی مبتنی بر شاخص‌های تدوین شده در حيطه تحصيلات تكميلي جهت تحقق اهداف، اولویت‌ها و مصوبات دانشگاه، وزارت متبوع (بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش) و سایر اسناد بالادستی کشور (کسب مقام برتر سال گذشته در حیطه رهبری آموزشی جشنواره شهید مطهری در سطح دانشگاه و کشور) از جمله این اقدامات بوده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از دیگر اقدامات شاخص صورت گرفته در حوزه مدیریت تحصیلات تکمیلی می‌توان به تصویب انواع بورس تحصیلی در هیأت امناء دانشگاه و اجرای فراخوان‌های بورس دوره‌های تکمیلی 6 ماهه خارج از کشور برای دانشجویان مقطع دکتری تخصصی ایرانی و فراخوان بورس نوع اول و دوم دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی غیرایرانی شهریه پرداز (غیربورسیه وزارت متبوع)، تصویب شیوه‌نامه راه‌اندازی کالج پیش دانشگاهی متقاضیان غیرایرانی برای ورود به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هیأت رییسه دانشگاه و پیگیری جهت اجرا برای اولین بار، ساماندهی فرآیندهای مرتبط با تحصیلات تکمیلی و ایجاد سامانه‌های مرتبط جهت بهبود فرآیند پایش شاخص‌های مصوب و تصویب بسته توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه و اجرای آن به مدت 2 سال اشاره کرد.

دکتر ثمینی با بیان اینکه در یک سال گذشته 25 برنامه شاخص از سوی حوزه مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا شده است، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها شامل اجرا و پیگیری آئین‌نامه استاد مشاور، اجرا و پیگیری فرآیندهای الکترونیکی، اصلاح فرآیند ثبت‌نام از پذیرفته‌شدگان جدید آزمون‌های سراسری به‌صورت غیرحضوری به‌منظور جلوگیری از تجمع و شیوع بیماری کرونا، الکترونیک کردن برخی از فرآیندهای ارائه خدمت به دانشجویان و دانش‌آموختگان در سامانه آموزشی مروارید، تهیه شیوه‌نامه و دستورالعمل برگزاری آزمون‌ها و آموزش تیم مدیران آزمون الکترونیک در دانشکده‌ها، راه‌اندازی سامانه برخط رسیدگی به اعتراضات برای آزمون‌های الکترونیکی ملی، ارتقای سامانه جامع آموزشی مروارید و افزودن فرآیندهای الکترونیکی به این سامانه با همکاری دانشکده‌های مربوطه از قبیل درخواست‌های میهمانی و غیره، راه‌اندازی دیتاسنتر مرکز سنجش الکترونیک دانشگاه، ارتقای پهنای باند و اصلاح زیرساخت ارتباطی ساختمان شماره 3 دانشگاه با مرکز فناوری اطلاعات، آماده‌سازی و وارد نمودن اطلاعات تمامی 3200 درس ترم تحصیلی بهمن سال 1398 به همراه مشخصات تمامی استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی سامانه نوید و تحویل آن به واحد آموزش مجازی دانشگاه و ایجاد بستر مناسب بر روی سامانه نوید جهت ارائه دروس ریفرم رشته پزشکی و دستیاری تخصص پزشکی برای اولین بار در کشور بوده است.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات شاخص حوزه مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌‎توان به ایجاد وب سرویس احراز هویت مبتنی بر سامانه جامع آموزشی دانشگاه جهت ارتباط با سامانه نوید، ایجاد سرور ADOBE CONNECT  جهت برگزاری کلاس‌های مجازی و اتصال آن به سامانه نوید کشور، ایجاد سامانه پشتیانی الکترونیک برای پاسخگویی هرچه بهتر دانشجویان و استادان، ایجاد سرور ابری برای همایش‌ها و کلاس‌های بزرگ، ارتقای سرورهای معاونت آموزشی برای ارائه هرچه بهتر سرویس‌ها و سامانه‌ها بر روی فضای اینترنت کشور، راه‌اندازی سامانه آزمون‌های الکترونیک دانشگاه، تحليل و پياده‌سازي سيستم مديريت آزمون‌هاي الكترونيكي دانشگاه، استقرار و اجراي نرم‌افزار تحت وب مديريت بانك سوال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشكي مشهد به‌صورت Local، اتصال و يكپارچه‌سازي سامانه آزمون الكترونيك با سامانه جامع آموزشي دانشگاه جهت تسهيل در ورود به سيستم براي اعضاي هيأت علمي و دانشجويان و همچنين تجميع مديريت داده‌هاي آزمون‌ها، دروس و نمرات، ايجاد بستر امن مبتني بر قفل سخت‌افزاري (Token) جهت دسترسي به سامانه بانك سوال الكترونيك جهت مديريت و درج سؤالات توسط استاد در منزل، بومي‌سازي سامانه آزمون‌هاي الكترونيك مطابق نيازسنجي دانشگاه در تحليل‌هاي آزمون‌ها، ايجاد بستر امن در زيرساخت شبكه دانشگاه جهت بهره‌مندي هرچه بهتر دانشكده‌هاي اقماري تحت پوشش دانشگاه در سطح استان، تجهيز و راه‌اندازي 6 سالن چندمنظوره در مركز سنجش كلان منطقه 9 با ظرفيت 320 كامپيوتر و تجهيز و راه‌اندازي مركز سنجش آزمون اشاره کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که مدیریت مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی 10 برنامه شاخص و قابل توجه را در یک سال اخیر اجرایی و عملیاتی کرده است، تأکید کرد: این برنامه‌ها برگزاری مصاحبه ارزیابی روش تدریس از متقاضیان فراخوان جذب هیأت علمی پیمانی، تجهیز استودیو پردیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی و انعقاد قرار داد با دانشگاه علوم پزشکی مجازی جهت تولید 300 محتوا الکترونیکی موکس علمی آرمان، اعتباربخشی آموزشی مراکز آموزشی درمانی، مؤسسه‌ای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، برنامه‌های آموزشی پزشکی عمومی کلان منطقه و مراکز و برنامه‌های آموزش مداوم، برگزاری المپیاد در 2 مرحله انفرادی و مرحله دوم کشوری به‌صورت متمرکز در کلان منطقه 9 آمایشی، راه‌اندازی سامانه یادگیری الکترونیکی نوید و انتقال محتوا از سامانه LMS به سامانه کشوری نوید و راه‌اندازی شورای آموزش مجازی، نشر مجله اُفِق توسعه آموزش علوم پزشکی از دوفصلنامه به فصلنامه (از پاییز سال 1399) و اخذ  12  نمایه بین‌المللی و 3 نمایه ملی، توانمندسازی اعضای هیأت علمی، برگزاری کارگاه "الف تا ی طراحی آزمون‌های استدلال بالینی" جهت گروه‌های آموزشی بالینی، درخشش دانشجویان در دوازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور و تکمیل سامانه اعتباربخشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مشهد بوده است.

دکتر ثمینی افزود: همچنین در حوزه مدیریت آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی هم اجرای برنامه‌هایی همچون برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت در چند دوره، برنامه‌های بازآموزی پزشکان و پیراپزشکان، تصویب برون‌سپاری آموزش مداوم جامعه پزشکی در شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی آموزش مداوم دانشگاه، ارتقای سطح دانش و مهارت‌های شغلی جامعه پزشکی و بهينه‌سازی خدمات بهداشتی و درمانی کشور، دستيابی به استانداردهای کارآمد و مطلوب خدمات پزشکی و حرفه‌ای وابسته و منطبق با نياز جامعه، نوآوری در کاربرد بالینی آموزش مدوام و پیشتازی در حوزه  آموزش مداوم الکترونیک داشته‌ایم و از جمله اقدامات شاخص این حوزه در یک سال اخیر می‌توان به تولید 24 برنامه آموزشی غیرحضوری با حضور 48 هزار و 343 شرکت‌کننده، اجرای 442 برنامه وبینار با حضور 20 هزار و 98 شرکت‌کننده و صدور 1303 گواهی جهت صدور یا تمدید پروانه فعالیت جامعه پزشکی و پیراپزشکی اشاره کرد.


آزمون کارشناسی ارشد سال تحصیلی 1400- 1401 در 54 رشته آموزشی در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مدیر آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: در این آزمون که طی روزهای پنجشنبه و جمعه 31 تیر و اول مرداد و در نوبت های صبح و بعداز ظهر برگزار می شود، شش هزار و 189 داوطلب برای ورود به دانشگاه های دولتی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

دکتر حسن قوامی خاطر نشان کرد: این آزمون در دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در صورت خوداظهاری مبنی بر ابتلا به کرونا، داوطلبان آزمون خود را در محلی جداگانه و با تمامی تمهیدات در نظر گرفته شده طی می کنند.

همچنین معاون علوم پایه پزشکی معاونت آموزش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از روند برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازدید و  از اقدامات این دانشگاه در برگزاری آزمون و رعایت پروتکل های بهداشتی قدردانی کرد.

دکتر امیر مهدی طالب در حاشیه این بازدید در گفتگو با وب دا با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بزرگترین حوزه های امتحانی را داراست اظهار کرد: تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون کارشناسی ارشد به بهترین شکل در این دانشگاه انجام شده است و امیداورم با اجرای کامل پروژه ساخت دانشکده های این دانشگاه، شرایط برای برگزاری هر چه بهتر آزمون ها فراهم شود.

دکتر محمد علی عشاقی نماینده سازمان سنجش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز ضمن بازدید از محل برگزاری آرمون، نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی و برگزاری آزمون را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اقدامات این دانشگاه در راستای برگزاری آزمون ایمن و با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در کشور کم نظیر است.

00204.jpg - 38.62 kB

00201.jpg - 52.92 kB

00202.jpg - 53.79 kB

00203.jpg - 68.33 kB


12.jpg - 7.32 kBمعاون آموزش دانشگاه  علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با توجه به تغییر وضعیت شهر مشهد به قرمز، در خصوص برنامه ریزی برای امتحانات ترم جاری مقرر شد امتحانات دانشجویان دکتری تخصصی مطابق مصوبات قبلی به صورت حضوری برگزار می شود.

دکتر فریبرز ثمینی در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: تصمیم گیری در خصوص نحوه آزمون دانشجویان کارشناسی ارشد در اختیار گروه و دانشکده ذیربط است.

وی تصریح کرد: دانشکده ها پس از تصمیم گیری و در صورت نیاز برای خوابگاه با معاونت دانشجویی  فرهنگی دانشگاه هماهنگی به عمل آورند.


11.jpg - 5.51 kBمعاون آموزشی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  از دایر شدن رشته مددکاری اجتماعی از ابتدای سال تحصیلی آینده و برای اولین بار در کشور در این دانشکده خبر داد و گفت: با اضافه شدن این رشته تحصیلی تعداد گروه‌های آموزشی و تعداد رشته‌ها و مقطع‌های این دانشکده به 8 گروه و 15 رشته افزایش می‌یابد.

دکتر محسن اسدی‌نژاد در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: امتحانات دانشجویان این دانشکده آغاز و تا 7 مرداد ادامه دارد خاطر نشان کرد: نحوه برگزاری تمامی امتحانات تئوری مجازی بوده و تنها امتحانات عملی به‌صورت حضوری بود، آن هم در زمان حضور دانشجویان در روزهای پایانی ترم تحصیلی، البته امتحان برخی از دروس عملی با تشخیص استاد به‌صورت مجازی برگزار شد.

معاون آموزشی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه در این دانشکده 950 دانشجو و 36 استاد در 7 گروه آموزشی و 14 رشته مقطع داریم، تصریح کرد: اساتید و دانشجویان دانشکده پیراپزشکی در 7 رشته کارشناسی پیوسته، 2 رشته کارشناسی ناپیوسته، 4 رشته کارشناسی ارشد و یک رشته دکترای تخصصی مشغول به تدریس و تحصیل هستند؛ همچنین این دانشکده سالانه 250 ورودی جدید و 250 دانش آموخته دارد.

دکتر اسدی‌نژاد افزود: رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دانشکده پیراپزشکی مشهد شامل بینایی سنجی در 3 مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری، تکنولوژی پرتوشناسی در 2 مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته، علوم آزمایشگاهی در 2 مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته، فیزیوتراپی در 2 مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد، فناوری اطلاعات سلامت در 2 مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد، گفتار درمانی در 2 مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد و کار درمانی در مقطع کارشناسی پیوسته هستند.

وی اضافه کرد: همچنین از مهر ماه سال 1400 و همزمان با آغاز سال تحصیلی 1401-1400 رشته مددکاری اجتماعی به رشته‌های آموزشی دانشکده پیراپزشکی مشهد اضافه می‌شود و در این رشته پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته خواهیم داشت، شایان ذکر است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد اولین دانشگاه علوم پزشکی‌ در کشور بوده که رشته مددکاری اجتماعی را دایر کرده و در گذشته این رشته را فقط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران داشت.

معاون آموزشی دانشکده پیراپزشکی مشهد با ذکر این نکته که دانشجویان باید حداکثر تلاش خود را در ایام آموزش مجازی داشته باشند و اجازه اٌفت یادگیری به خود ندهند، تأکید کرد: برخی از دانشجویان، در طول ترم، دروس و مطالب امتحانی را مطالعه نمی‌کنند و در شب امتحان به یکباره با حجم وسیعی از مطالب نخوانده روبه‌رو می‌شوند که این پروسه اشتباهی است.

دکتر اسدی‌نژاد بیان کرد: این افراد باید توجه داشته باشند که از روش های مطالعه علمی استفاده کنند و در ابتدا به صورت کلی مطالعه ای داشته باشند، مطالب را دسته بندی کنند و در مرحله بعد نکات کلیدی را مرور کرده و حین مطالعه نیز یادداشت برداری کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان بدون آگاهی از پیامدهای مخرب ذهنی و روانی داروهای محرک، تحت تأثیر تجویز دوستان ناآگاه یا تبلیغات نادرست فضای مجازی به خیال شب‌بیداری و مهار اضطراب امتحانات به سمت مصرف این مواد شیمیایی روی می‌آورند، تصریح کرد: یکی از داروهای مصرفی داروی ریتالین است که عده‌ای از دانشجویان آن را به بهانه موفقیت در امتحان و افزایش هوشیاری مصرف می‌کنند، موضوعی که هیچگونه توجیه علمی و اثبات‌شده‌‌ای ندارد و مصرف خودسرانه آن منجر به ایجاد مشکلات جسمی، روحی، روانی، عاطفی، خلقی و رفتاری در فرد مصرف‌کننده خواهد شد.

معاون آموزشی دانشکده پیراپزشکی مشهد گفت: از دانشجویان و تحصیل‌کردگان جامعه می‌خواهیم که در خصوص سلامت خودشان و اطرافیان در ایام بحران کرونا حساسیت بالایی داشته باشند و به عنوان الگوی رفتاری جامعه در رعایت موازین بهداشتی باشند.

 


143.jpg - 4.43 kBمسئول واحد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشجویان تا 31 تیر ماه فرصت دارند تا در طرح شهید وزوایی نام نویسی نمایند.

دکتر میترا حسانی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در راستای اجرای آئین نامه پیشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور ثبت نام در طرح شهید وزوایی در سال تحصیلی 1401-1400 برای تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده است.

وی در رابطه با زمان و نحوه ثبت نام دانشجویان در طرح شهید وزوایی، بیان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه تا 31 تیر ماه سال 1400 فرصت دارند با مراجعه به سایت و سامانه اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان به نشانی اینترنتی: WWW.SINA.BMN.IR ضمن ثبت نام در این برنامه، مدارک و اطلاعات خود را ثبت و بارگذاری نمایند و سپس گزینه درخواست بررسی پرونده برای بهره‌مندی از پشتیبانی‌های دانشجویی را در بخش ثبت درخواست سامانه انتخاب کنند.

مسئول واحد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نتایج درخواست‌های دانشجویان در نیمه دوم مهر ماه امسال اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: سهمیه‌ای به دانشگاه‌ها داده نشده که بخواهیم بگوییم محدودیتی در این خصوص وجود دارد و هر فردی که طرح، برنامه و ایده‌اش جزو موارد برتر انتخاب شود از پشتیبانی‌های دانشجویی برخوردار می‌شود، ضمن اینکه در سال گذشته 31 مشمول از دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم که این افراد ضمن بهره‌مندی از پشتیبانی‌های دانشجویی، قرارداد همکاری با دانشگاه هم امضاء کردند.

دکتر حسانی تصریح کرد: برگزیدگان المپیادها، رویدادها و جشنواره‌های دانشجویی از امتیاز ویژه‌ای جهت بهره‌مندی از پشتیبانی‌های دانشجویی برخوردارند، ضمن اینکه این امتیاز ویژه برای رتبه‌های برتر کنکور و افراد ارائه‌دهنده و اجراکننده طرح‌های شاخص هم لحاظ شده است.

وی تأکید کرد: زمان یاد شده ویژه دانشجویان در حال تحصیل (ورودی‌های سال 1399 به قبل) بوده و این زمان به هیچ عنوان قابل تمدید نبوده و نیست، ضمن اینکه زمان ثبت نام دانشجویان جدیدالورود (ورودی سال 1400) هم متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image