پزشکی


دوره آموزشی استاندارد هدایت پزشکی با هدف یکسان سازی آموزش ها و مهارت های مشاوره ای در ماموریتهای اورژانس جهت پزشکان مشاور در حوزه فوریتهای پزشکی  به میزبانی مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این دوره آموزشی در قالب دو دوره مجزا و هر دوره برای 37 نفر از پزشکان مرکز ارتباطات  اورژانس پیش بیمارستانی  17 دانشگاه از 9 استان کشور در مرکز مهارت های بالینی دانشگاه برگزار می گردد. 

دکتر وفایی نژاد خاطر نشان کرد: در این دوره آموزشی پزشکان با سر فصل های مرتبط با ماموریت های اورژانس 115 مانند سالمندان و بیماریهای حاد کرونری و تغییرات نوار قلب ،  آخرین متدد احیا قلبی و ریوی ، مباحث کنترل عفونت و حفاظت شخصی ، مدیریت بحران و تریاژ  ، تجویز دارو و شوک  و اورژانس های محیطی  توسط اساتید سازمان اورژانس کشور و اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  آشنا می شوند تا بتوانند با راهنمایی های موثر و کامل تلفنی و حضوری  در ماموریت های اورژانسی به کارشناسان و تکنسین های فوریتهای پزشکی در ارائه خدمت مناسب به بیمار اقدام نمایند.


فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تاثیرات مثبت شاد بودن کودکان اظهارکرد: کودک شاد از مهارت های اجتماعی بیشتری برخوردار است.

دکتر پیمان هاشمیان در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: خنده، بازی، برقراری ارتباط و ... از علائم شاد بودن کودک است و کودکان با توجه به شخصیت و ذات خود همچنین نوع فرهنگ و تربیت خانواده شادی خود را بروز می دهند.

دکتر هاشمیان با بیان اینکه بروز شادی در کودکان متفاوت است، اظهار داشت: هنگام شادی کودکان باید احساس درونی آنها را مدنظر قرار داد باید توجه کرد زمانی کودک به احساس آرامش می رسد که نیازهایش برطرف شود و حمایت خانواده را داشته باشد در اینصورت هوش هیجانی او نیز به خوبی رشد خواهد کرد.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه برخی مسائل باعث کاهش شادی در کودک می شود، تصریح کرد: وابستگی های ناامن کودکان احساس آرامش را از آنها می گیرد بطور مثال وابستگی کودک به مادر اضطراب به وجود می آورد و احساس شادی را در او کاهش می دهد.

وی به تاثیرات و جنبه های مثبت شاد بودن کودک اشاره و اذعان کرد: برخورداری بیشتر از مهارت های اجتماعی، رشد بهتر، افزایش دقت و تمرکز، کاهش افسردگی و موفقیت در مباحث علمی و آموزشی از تاثیرات مثبت شاد بودن کودکان می باشد.

دکتر هاشمیان اظهار داشت: کودکی که بتواند شادی خود را کنترل نماید نشان از توانایی ضریب هوش هیجانی کودک است این نوع کودکان ضعف های دیگر هوش خود را جبران می کنند و آدم موفق تری خواهد بود.


مصرف عرقیات گیاهی با داروهای شیمیایی تداخل ایجاد می کندعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درمان‌های گیاهی خودسرانه برای رفع چربی کبد را مفید ندانست و گفت: عموم مردم، از عوارض جانبی مصرف درازمدت گیاهان بخصوص گیاهان دارویی اطلاع ندارند و ممکن است با مصرف این داروها، مشکلات دیگری برایشان ایجاد شود از جمله اینکه برخی نارسایی‌های کبدی، دلیلش مصرف داروهای گیاهی است.

دکتر محسن  علی اکبریان در گفتگو با وب‌دا با بیان اینکه کبد چرب با تغییرات رژیم غذایی و ترویج زندگی پشت‌میز نشینی و کم‌تحرک، در حال تبدیل شدن به یک معضل زندگی امروز شهروندان است.افزود: عمده‌ترین دلایل چرب شدن کبد، بالا رفتن سن، تغییر رژیم غذایی سالم به فست‌فودها و غذاهای پرچرب و شیرین، و کاهش تحرک و ورزش است.

وی مصرف نوشابه‌های گازدار، دخانیات و الکل را از دیگر دلایل کبد چرب برشمرد و در خصوص چرب شدن کبد گفت: چرب شدن کبد به معنای جمع شدن قطرات چربی در سلول‌هاست که در نهایت باعث می‌شود سلول قادر به کار طبیعی خود نباشد و کبد دچار نارسایی شود.

فوق تخصص جراحی کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کبد محل ذخیره‌ی چربی است گفت: اگر در هنگام شب، غذاهای چرب و پرکالری مصرف شود این چربی در کبد ذخیره شده و به مصرف بدن نمی‌رسد و باعث چربی کبد و در نهایت نارسایی کبد می‌شود.

وی تصریح کرد: اساسا کبد چرب، هیچ دارویی ندارد و تنها باید با ورزش، حذف یا کاهش غذاهای پرچرب و پرکالری از رژیم غذایی، حذف فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار و مصرف سبزی و میوه‌ی تازه، چربی کبد را کاهش داد.

این فوق تخصصی جراحی کبد گفت:‌ اگر سالم زندگی کنیم هیچ نیازی به مکمل‌ها یا داروهای گیاهی و امثالهم  نیست و بدن و کبد، خودشان مشکلات را به تعادل می‌رسانند.

وی تأکید کرد: مشکل از جایی آغاز می‌شود که زندگی سالم، پرتحرک و تغذیه‌ی صحیح را کنار می‌گذاریم و به سمت و سوی زندگی کم‌تحرک، تغذیه‌ی نامناسب و اضطراب و استرس می‌رویم.


 


فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اختلالات روانشناسی  کودکان و نوجوانان با آغاز سال تحصیلی مشکلاتی را برای خانواده ها و اولیاء مدرسه ایجاد می کند، بیان کرد: حل این اختلالات روانشناسی باعث می شود تا دانش آموزان با دقت  وآرامش بیشتری به مباحث درسی توجه کنند.

دکتر پیمان هاشمیان، در گفتگو با وب دا، با بیان اینکه با شروع مدارس سه مشکل شایع در حوزه  روان، خانواده، کودکان ومسئولین مدارس را آزار می دهد ، عنوان کرد: از آن جمله می توان اختلال اضطراب، بیش فعالی و بی توجهی به مطالب درسی یا اختلال یادگیری اشاره کرد .

وی با تاکید براینکه ترس از مدرسه رفتن در دانش آموزان می تواند علل مختلفی داشته باشد که یکی از علل آن اضطراب جدایی است، بیان کرد:  در چنین حالتی دانش آموز از ورود به محیط مدرسه خجالت می کشد و اعتماد به نفس کافی ندارد که در جمع گروه اظهار نظر کند ؛ این موضوعات باید با همکاری مسئولین مدرسه حل شود که روش های درمان دارویی و مشاوره ای برای حل این مشکل ضروری است.

دکتر هاشمیان با اشاره به اینکه گاهی از اوقات نیز کودکان در محیط مدرسه دچار اضطراب منتشر می شوند، اظهار کرد: در چنین حالتی دانش آموز  از اینکه نمره کمی بگیرند و از سوی معلم مورد اذیت و آزار قراربگیرند دچار اضطراب می شود که این مشکل با علائمی مانند دل درد، سردرد، تیک عصبی و حرکاتی مانند ناخن جویدن و انگشت مکیدن همراه است ؛در چنین شرایط معلم باید آگاه باشد که ابتدا مشکلات کودکان را حل کند وبعد تدریس را آغاز کند .

فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه در بیش فعالی نیز کودکان علایمی مانند فراموش کاری، تمرکز نداشتن، گم کردن وسایل ، تمام نکردن یک کار و  از یک محرک به محرک دیگری رفتن را از خود نشان می دهند، بیان کرد: این رفتار و بی توجهی کودک، معلم را آزار می دهد؛ در این شرایط نیز معلم باید ابتدا موضوع را حل کند و اگر این علایم همراه با لجبازی و عدم همکاری در انجام تکالیف باشد، بسته به اینکه علایم بیمار چه چیزهایی است نیاز به خانواده درمانی و مداخله در مدرسه احساس می شود.

دکتر هاشمیان با اشاره به اینکه در زمینه اختلال یادگیری نیز معمولا بعد از اینکه مشکلات دیگر برطرف شد و بیش فعالی یا بی توجهی درمان شد اگر فرد اختلال در خواندن و نوشتن یا ریاضی پیدا کند  این اختلال ناشی از مهارت های درسی ضعیف دانش آموز یا مهارتهای دیداری، حرکتی فضایی است، عنوان کرد: وقتی دانش آموزی دچار این اختلال شود نمی تواند مداد در دست بگیرد و بنویسد این موضوع نیز باید با یادگیری عمیق حل شود زیرا بسیاری از اختلال های یادگیری ناشی از یادگیری سطحی در مدارس است که این موضوع باید اصلاح شود تا مفاهیم آموخته شده در دراز مدت در ذهن فرد باقی بماند .

وی گفت: در برخی از موارد یادگیری دانش آموز در سطوح ابتدایی است و کودکان با گرفتن نمره، مهارت آموزشی را فراموش می کنند که این موضوع ناشی از فراگیری سطحی دروس توسط دانش آموزان است.


به گفته‌ی دبیر انجمن علمی هیپنوتیزم ایران، هیپنوتیزم در برخی بیماران روانی مزمن نمی‌تواند بکار گرفته شود چون ممکن است بر روند بیماری تأثیر منفی بگذارد.

دکتر مهدی فتحی در گفتگو با وب‌دا افزود: همچنین در بیمارانی که دچار اختلالات خلقی شدید یا اختلالات شخصیتی هستند نیز هیپنوتیزم کاربردی ندارد.

وی یادآور شد: در بیماران سایکوز یا در عقب‌ماندگان ذهنی نیز امکان استفاده از هیپنوتیزم به عنوان روش درمانی وجود ندارد زیرا ممکن است هیپنوتیزم اشکالاتی در این بیماران ایجاد کند.

دکتر فتحی اظهار داشت: در زمینه‌ی سردردهای تنشی و میگرنی، تحقیقاتی توسط ما و دیگران انجام شده و نتایج مثبتی هم به همراه داشته است اما در بیماری‌هایی مانند صرع، این روش درمانی مورد استفاده نیست ولی در این زمینه هم تحقیقاتی در دست انجام است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص اضافه کرد: در بخش دیگر، هیپنوتیزم به عنوان درمان تسکینی در دردهای ناشی از سرطان و شیمی‌درمانی و نیز در کاهش آلام بیماران ام‌اس کاربرد دارد و مؤثر بوده است که نمونه‌هایی از این درمان در کشور ما هم انجام شده و موفقیت آمیز بوده است.

وی ادامه داد: اما کارکرد اصلی هپینوتیزم و  اثرات درمانی آن در برخی بیماری‌های اضطرابی، اختلالات روان‌تنی، کاهش هیجانات و انواع ترس‌ها می‌باشد.

دبیر علمی کنگره‌‌ی آسیایی هپینوتیزم گفت: هیپنوتیزم در زمره‌ی حالت‌های مغزی است که در طول روز هزاران بار برای هر کس اتفاق می‌افتد اما وقتی صحبت هیپنوتیزم در درمان پیش می‌آید مفهومش آن است که این حالت باید توسط درمانگر یا هیپنوتراپ با استفاده از تکنیک‌های روان‌درمانی، به سمت و سوی مورد نظر هدایت شود.

وی گفت: توجه تمرکز یافته که به انفکاک و جدا شدن از سایر موضوعات مشغول کننده‌ی ذهن می‌انجامد، یکی از ویژگی‌های هیپنوتیزم است.

وی ادامه داد: یک ویژگی‌ دیگر هیپنوتیزم نسبت به سایر حالات مغز این است که در هیپنوتیزم، پذیرش فرد افزایش می‌یابد و هنگامی که درمانگر این حس پذیرش حداکثری را به همراه تمرکز و انفکاک از موضوعات دیگر، به سمت و سوی مورد نظر خود هدایت می‌کند، می‌تواند نتایج رضایت‌بخشی در درمان برخی بیماری‌های روان پزشکی داشته باشد.

رئیس انجمن آسیایی هیپنوتیزم ادامه داد: کاربرد دیگر هیپنوتیزم، ایجاد حس بی‌دردی در جراحی‌هاست که ما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، چندین عمل جراحی را برای اولین بار در دنیا با کمک هیپنوتیزم انجام داده و به ثبت جهانی رسانده‌ایم.

دکتر فتحی تأکید کرد: افتخار این اعمال جراحی از آن دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و به خاطر همین اعمال جراحی و نوآوری‌هایی که در مقالات پژوهشی در این بخش انجام شده، ریاست انجمن آسیایی هیپنوتیزم را به اینجانب به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعطا کردند.

شایان ذکر است کنگره‌ی آسیایی هیپنوتیزم با شرکت 24 کشور از آفریقا، آسیا، اروپا و امریکا 23 تا 26 مهرماه در مشهد برگزار می‌شود.

در این کنگره قرار است 80 استاد دانشگاه از کشورهای مختلف، به ارائه‌ی مقاله و سخنرانی بپردازند و یافته‌های خود در زمینه‌ی هیپنوتراپی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

ایران جزو پنج کشور برتر در دانش هیپنوتیزم است

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image