دکتر سید احمد امامی متولد ۱۳۴۲ در شهر کرمانشاه، عضو هیات علمی و استاد برتر دانشکده داروسازی مشهد از جمله اساتید فعال در حوزه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که طی سالهای گذشته علاوه بر کسب عناوین برتر در جشنواره های مختلف دانشگاه و ثبت 8 اختراع، با نگارش کتاب برگزیدهی سالِ جمهوری اسلامی با عنوان " مرجع گیاهان دارویی " در سال 1395 و تولید داروی " گلوکوبر " با همراهی تیم تحقیقاتی خود در یکی از شرکت های دانش بنیان، برگ زرینی را بر دفتر افتخارات علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزوده است.
این استاد با سابقه که به 3 زبان انگلیسی، فرانسه و عربی آشنایی دارد، در کنار نگارش مقالات فارسی، آثار پژوهشی متعددی را هم به سه زبان یاد شده (انگلیسی، فرانسه و عربی ) در عرصه بین المللی منتشر نموده و در ویراستاری کتابی با عنوانMedicinal plants Persian Medicine که توسط انتشاراتی در انگلستان چاپ شده نیز نقش داشته است. شرح گفتگوی وب دا با این استاد برتر را در ادامه می خوانید: " من دوران تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در کرمانشاه گذراندم و همزمان با تحصیلات مدرسه، در حوزه علمیه هم در محضر اساتیدی همچون مرحوم آقای حاج آخوند، مرحوم آقای نجومی و مرحوم حاج آقای اشرفی اصفهانی و دیگر بزرگان مشغول به تحصیل بودم. پس از اخذ دیپلم مدتها در هیئت سوارکاری حضور داشتم و در سال ۶۴ در کنکور سراسری دانشکده داروسازی مشهد پذیرفته شدم. حدود 7 ماه از تحصیلم در دانشکده داروسازی می گذشت که با توجه به شرایط جنگ تحمیلی تحصیل را رها کردم و تا سال 67 به دانشکده برنگشتم.
همین موضوع سبب شد حکم اخراج من به دلیل غیبت طولانی صادر شود. اما مرد بزرگواری به نام آقای اسداللهی که مدیر کل آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند ( آن زمان دانشگاه علوم پزشکی تازه از دانشگاه فردوسی منفک شده بود) به من لطف کردند و با استفاده از یک تبصره قانونی که طبق آن دوران حضورم در جبهه به عنوان دوران سربازی محسوب می شد، زمینه ماندنم در دانشکده را فراهم کردند.
در دوران دانشجویی هم علیرغم اینکه دانشجوی خوبی بودم و با علاقه تحصیل میکردم، اما به دلیل اینکه در سال پنجم تحصیل، آزمایشگاه فارماکولوژی را به دلیل مسائل اخلاقی نگرفته بودم مجددا بحث اخراجم مطرح شد. در آن زمان دکتر وحدتی معاون آموزشی بودند و گفتند که انصراف از تحصیل بده، من نامه انصراف از تحصیل را نوشتم ( که به خاطر مسائل اخلاقی من انصراف از تحصیل میدهم ) ایشان هم زحمت کشیدند و این موضوع را در شورای آموزشی دانشکده مطرح کردند که با درخواست من موافقت نشد ولی نهایتاً من رفتم امتحان کتبی درسم را دادم و قبول شدم.
پس از این دوره، سال ۱۳۷۱ در آزمون سراسری رشته تخصصی فارماکوگنوزی شرکت کردم و رتبه اول را در ایران به دست آوردم و برای ادامه تحصیل به اصفهان رفتم. در آنجا هم تخصص رشته فارماکوگنوزی را اخذ کردم و البته دوباره تهدید به اخراج شدم، چون پایاننامه تحصیلی مفصلی داشتم و معاون پژوهش و فناوری دانشکده اصفهان از من خواست که حجم پایان نامه را کم کنم، اما من موافقت نکردم چون معتقد بودم که اینها مسائل علمی است و نباید این کار انجام بشود. بنابراین گفتند که انصراف از تحصیل بدهید که در آنجا هم آقای دکتر شمس معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پادرمیانی کردند و اجازه دادند که با همان حجم پایان نامه دفاع کنم .
در آبان ماه سال ۱۳۸۰ به عنوان استادیار دانشکده داروسازی مشهد مشغول به کار شدم و تا همین الان که استاد پایه 35 هستم در گروه فارکوگنوزی مشغول به خدمت می باشم. در سال 1390 هم که گروه داروسازی سنتی تشکیل شد، من به عنوان مدیر گروه انتخاب شدم.
دکتر امامی در خصوص کارنامه پربار کاری و دستاوردهای آن نیز اینچنین می گوید: " تاکنون راهنمایی ۸ پایان نامه دکتری تخصصی داروسازی، ۱۲۴ پایان نامه دکتری عمومی داروسازی، یک پایان نامه دکتری عمومی پزشکی، دو پایان نامه دکترای تخصصی پزشکی و یک پایان نامه دکتری تخصصی دندانپزشکی و ۱۹ پایان نامه کارشناسی ارشد را به عهده داشتم. همچنین حدود ۲۳۱ مقاله بین المللی به زبان انگلیسی فرانسه دارم، ۴ مقاله به زبانهای فارسی، ۳۳ عنوان کتاب( ۳۶ مجلد ) به زبانهای فارسی و عربی و همچنین ۲۷ عنوان کتاب به زبانهای انگلیسی و فرانسه داشتهام. در سال ۲۰۲۳ ادیتور هم کتابی بودم با عنوان Medicinal plants Persian Medicine که انتشاراتی در انگلستان آن را منتشر کرد، و دو ادیتور دیگر با نام Schulz, Hartwig از آلمان و دکتر فرزاد نجفی از اتریش هم در این ویراستاری نقش داشتند. همچنین تعداد 8 اختراع ثبت شده دارم و عناوین فناور برتر، استاد برگزیده در حیطه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عناوین اعتباری دیگر.
اگر بخواهم یکی از کتابهایم را خدمت مخاطبان معرفی کنم، آن کتاب " مرجع گیاهان دارویی" است که اکنون دومین ویرایش آن در دست کار است. ویرایش اول این کتاب در سال ۹۵ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد و برنده ۳۰ سکه تمام بهار آزادی، ویرایش اول دو جلد بود و در حدود 2 هزار صفحه و ویرایش دوم آن که بخش زیادی از عمر من صرف آن شد ۴ جلد است و حدود ۴هزار صفحه .این کتاب عکسهای تمام رنگی دارد و همین هم باعث شده که چاپ آن به دلیل مسائل مالی و هزینه بالا دچار مشکل شود.
دکتر امامی از ساخت داروی مهمی برای درمان بیماری سندروم متابولیک نیز خبر می دهد: " با یکی از شرکتهای دانش بنیان که من با آنها کار میکنم، دارویی به عنوان گلوکوبر۳۰۰برای درمان سندروم متابولیک ساختیم، ( سندروم متابولیک مجموعهای از عوارض مثل فشار خون، چربی خون، دیابت و اضافه وزن است) این دارو از زرشک تهیه شده و خیلی موثر است.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به مقایسه زمان تحصیل خود با زمان حال می پردازد و می گوید: " دوران تحصیل ما دوران راحتی نبود چون امکاناتی مثل اینترنت، موبایل و کامپیوتر محدود بود. در دانشکده ما ۴ کامپیوتر بیشتر نبود که آقای حیدری هفته ای یک روز از دانشکده آمار می آمدند و دانشجویان با برنامه تحت داس منحنی ها و نمودارها و ..را تهیه و بررسی می کردند. کلاسها هر کدام در یک جایی برگزار میشد مثلاً کلاس فیزیولوژی در بیمارستان قائم (عج)، سم شناسی در بیمارستان امام رضا(ع)، شیمی در کنار سالن بمبئی چی، ادبیات در دانشکده ادبیات بود و ما با مینی بوسهای خط نخریسی چهار چشمه رفت و آمد میکردیم. بُعد مسافت زیاد بود و مشکلات فراوان اما دانشجویان همه با عشق و علاقه درس میخواندند و روی پایان نامهها خیلی خوب کار میکردند و زحمت میکشیدند. امروز نسل جدید هم از ما باهوش ترند و هم امکانات بهتری دارند و حقیقتاً اگر درس نخوانند ضرر می کنند.
وی در رابطه با رشته ای که در آن تحصیل کرده هم معتقد است: " داروسازی یکی از مردمیترین رشتهها است، چون در رشتههایی مثل پزشکی، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و غیره معمولاً افراد علاقمند نیستند که ببینند چه میگذرد. اما رشته داروسازی رشته ارزشمندی است به ویژه رشته فارکو گنوزی که طب سنتی است و با گل و گیاه و طبیعت سر و کار دارد. دوستان میتوانند با شرکتهای دانش بنیان، دارو تولید کنند و کارهای خوبی انجام بدهند و حیف است که از این راحت بگذرند.
و سخن آخر استاد با دانشجویان: " امام علی (ع) میفرمایند: فرصتها چون ابر میگذرد و شعری است که میگوید" تا رسد دستت به خود، شو کارگر/ چون فُتی از کار، خواهی زد به سر" شما اکنون جوان هستید و شور و نشاط دارید، تلاش کنید و زحمت بکشید و دانش بیندوزید و بهترین باشید در رشته خودتان.