دانشجوی برتر المپیاد علمی کشور:
کارآفرینی و خلق ثروت های دانش بنیان، مهمترین مشخصهی دانشگاه های نسل سوم است
مصطفی کریمی روشن دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، دارندهی مدال نقره یازدهمین المپیاد علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، با اشاره به نقش دانشگاه های نسل سوم در حوزه کارآفرینی و تولید ثروت های دانش بنیان گفت: اکنون زمان آن رسیده که دانشگاه های ما همچون بسیاری از دانشگاه های جهان، دستاوردهای علمی خود را در عرصه تولید محصول، نوآوری و ارزش آفرینی برای جامعه بکار بگیرند که اگر چنین شود، چالش های متعددی از جمله موضوع بیکاری در کشور تا حد زیادی حل خواهد شد.
این دانشجوی برگزیده علمی که هم اکنون در مقطع PHD رشته بیوشیمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل می باشد و در المپیاد سال جاری به همراه 2 تن از دانشجویان علوم پزشکی منطقه 9 آمایشی کشور ( فریبا باقریه دانشجوی دکترای تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پویان شکوری دانشجوی دکترای حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی بجنورد)، موفق به کسب مدال نقره و مقام دوم گروهی در حیطهی " کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم " شده است در گفتگو با روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فرآیند ورود به مرحله المپیاد کشوری و کسب مدال را این چنین تشریح کرد:
سال گذشته، برای نخستین بار در حیطهی " کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم " که به تازگی در فهرست حیطه های ششگانهی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور قرار گرفته بود شرکت کردم و با توجه به عدم آشنایی با شکل سوالات و نحوه برگزاری آزمون موفق به کسب رتبه نشدم، اما امسال با تجربهای که از آزمون سال گذشته داشتیم و آمادگی بسیار خوبی که در بین اعضای گروه وجود داشت توانستیم مقام دوم کشوری را در بخش گروهی رقابت ها در حیطه کارآفرینی بدست آوریم؛ هرچند که بنده امیدوار بودم در بخش انفرادی رقابت ها هم صاحب مدال باشم اما به دلیل سطح بالای آزمون ها و رقابت تنگاتنگ دانشجویان، تنها موفق به کسب دیپلم افتخار شدم.
وی در خصوص برگزاری جلسات آمادگی و نحوه گزینش دانشجویان المپیادی هم گفت: کلاس های آمادگی بر اساس نیاز دانشجویان و با نظارت جناب آقای دکتر رجبی ( از اساتید محترم دانشکده داروسازی ) برگزار میشد و کتب و رفرنس های مورد نیاز دانشجویان به سفارش ایشان و با تامین بودجه از طرف جناب آقای دکتر تفقدی ( معاون پژوهشی دانشگاه ) در اختیار دانشجویان قرار می گرفت. همزمان جلساتی هم در مرکز شتاب دهندهی کسب و کار دانشگاه فردوسی با حضور جناب آقای مهندس مکارم ( بنیان گذار و مدیر مرکز ) برگزار می شد.
پس از طی جلسات آمادگی، غربالگری داخل دانشگاهی انجام شد و 10 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای حضور در اولین مرحله المپیاد انتخاب شدند، که پس از آن شش نفر از این افراد برای ورود به مراحل بعدی المپیاد گزینش نهایی و راهی المپیاد شدند.
مصطفی کریمی روشن در رابطه با فضای حاکم بر رقابت های علمی امسال نیز گفت: در یازدهمین دوره المپیاد، آزمون ها از سطح بالایی برخوردار بود و تقریبا همه دانشگاه ها از آمادگی و تلاش خوبی برخوردار بودند، البته دانشگاه هایی همچون تهران و تبریز که حدود 30 مدال آور در حیطه های مختلف المپیاد داشتند حضورشان قدرتمندتر و با انسجام و هدفمندی بیشتری همراه بود.
وی این پیشنهاد را هم خطاب به مسئولان دانشگاه بیان کرد؛ برای استفاده از تجارب علمی و اجرایی دانشگاه های موفقی همچون تبریز و تهران، مطلوب است که امکان ارتباط و تعامل مسئولان و دانشجویان ما، با این دانشگاه ها فراهم شود؛ بویژه واحد استعداد های درخشان که متولی اصلی این امر در دانشگاه است.
مصطفی کریمی روشن در خصوص ارزیابی علل موفقیت خود در المپیاد سال جاری نیز گفت: بیش از همه تلاش های شخصی و البته مساعدت های واحد استعدادهای درخشان دانشگاه اثرگذار بود و تقریبا دانشکدهی ما هیچ نقشی در این رابطه نداشت، حتی پس از بازگشت از المپیاد هم بازخوردی از سوی مسئولان دانشکده دریافت نکردیم؛ بازخوردی حداقلی که میتوانست در قالب نصب یک بنر یا تشکیل یک جلسه تقدیر برای دانشجویان مدال آور، دلگرم کننده و برای سایر دانشجویان انگیزه بخش و الگودهنده باشد.
این دانشجوی برتر علمی همچنین با بیان اینکه اغلب دانشجویان علوم پزشکی نسبت به امتیازات ویژهی دانشجویان مدال آور المپیاد های علمی آگاه نیستند گفت: باتوجه به امتیازاتی که کسب رتبه در المپیاد برای دانشجویان دارد؛ از جمله اینکه میتوانند عضو بنیاد ملی نخبگان باشند و یا ورود مستقیم به دوره تخصص داشته باشند و... اگر این موضوع به دانشجویان اطلاع رسانی شود، قطعا عده بیشتری در المپیاد های سال های بعد شرکت خواهند کرد.
مصطفی کریمی روشن در ادامه، با ذکر این نکته که سیستم آموزشی کشور در حال حاضر دانش محور و متکی بر دادههای تئوریک است و دانشجویان برای کارمند شدن تربیت میشوند نه کارآفرین بودن، گفت: اکنون ما نیاز داریم از جایگاه علم محوری به سمت محصول محوری حرکت کنیم و خلق ثروت و ارزش آفرینی داشته باشیم. اینکه مرتبه علمی بالایی در منطقه داشته باشیم، اما در تولید وابسته باشیم و نتوانیم این دانش تولیدی را به ثروت و ارزش تبدیل کنیم به هیچ وجه پسندیده نیست.
وی اضافه کرد: من در این خصوص به سیاست گذاران آموزش کشور پیشنهاد می کنم که حداقل دو واحد درسی کارآفرینی را در رشته های مختلف دانشگاهی و از جمله رشته های علوم پزشکی قرار دهند تا ذهن دانشجو نسبت به فضای کسب و کارهای مرتبط با رشته تحصیلی اش روشن تر شود و افراد توانمند و صاحب ایده در این حوزه بتوانند مسیر خود را برای ایجاد کسب و کار دانش بنیان پیدا کنند.
مصطفی کریمی روشن همچنین با اشاره به نقش مهم استارت آپها و شرکت های دانش بنیان در بکارگیری تولیدات علمی دانشگاهها گفت: امروز بسیار مهم و ضروری است که با ایجاد ارتباطی پویا بین این مراکز و دانشگاه ها و حتی حضور بخش تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها زمینهی افزایش بازدهی مالی تحقیقات علمی دانشگاه ها و جلوگیری از هدر رفت منابع در وضعیت کنونی کشور فراهم شود که در صورت تحقق چنین امری، وضعیت اشتغال و تولید نیز تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.