آموزش


0215.jpg - 61.80 kBدکتر مینا اکبری راد، متولد 1363 در شهر مقدس مشهد، دانشیار و متخصص بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از نیروهای جوان و موفق در حوزه های آموزش، درمان و پژوهش است که طی سال جاری ( 1403 ) به عنوان پزشک نمونه استانی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت، این چهره جوانِ حوزه‌ی پزشکی، پیش از این، در جشنواره پژوهش سال ١۴۰٢ به عنوان پژوهشگر برتر و در سال 1399 از سوی سازمان نظام پزشکی به عنوان پزشک نمونه معرفی شده بود. عنوان استاد برتر آموزشی دانشکده پزشکی مشهد و دو دوره کسب عنوان پژوهشگر برتر دانشکده و دانشگاه نیز از دیگر افتخارات دکتر مینا اکبری در مجموعه علوم پزشکی مشهد است، این عضو هیات علمی جوان همچنین، در نگارش مقالات مرتبط با حیطه ی بیماریهای داخلی، با ایندکس ISI و Scopus و Punbmed و انتشار آن در مجلات معتبر بین المللی، از سابقه ای درخشان برخوردار می باشد. پایگاه خبری وبدا، در راستای تکریم خدمات ارزنده این استاد، پژوهشگر و پزشک نمونه استانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفتگویی با  ایشان داشته که شرح آن را در ادامه می خوانید:

وب دا: ضمن سپاس از شما استاد محترم، بابت فرصتی که برای این گفتگو اختصاص دادید، لطفا در ابتدای صحبت، مختصری از بیوگرافی خود عنوان بفرمایید؟

من دوران تحصیلات دبیرستان را در مدرسه فرزانگان که جزء مدارس استعدادهای درخشان است سپری کردم و با رتبه خوب در رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته شدم و تا سال 1388 دانشجوی رشته پزشکی عمومی این دانشگاه بودم. دوره طرح عمومی خود را در شهرستان کلات و سپس در تربت جام گذارندم. در همان دوران طرح، در آزمون تخصص شرکت کردم و به خاطر علاقه ای که به رشته داخلی داشتم این رشته را انتخاب کردم و سپس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد دوره دستیاری داخلی را شروع کردم. در این دوران علاقه زیادی به این رشته و نیز به حوزه آموزش و پژوهش داشتم و در دوران رزیدنتی و پزشکی عمومی هم اقدام به انجام فعالیت های پژوهشی کردم. در سال 1395 به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گروه داخلی شروع به کار کردم و از ابتدای آغاز خدمتم با سمت هیأت علمی به دلیل علاقه به حوزه آموزش، همزمان اقدام به تحصیل در رشته آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد نمودم.

وب دا: هم اکنون در حال انجام چه فعالیت هایی در دانشگاه هستید؟

 درحال حاضر در بخش داخلی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج)، فعالیت دارم و به مسئولیت آموزشی و درمانی خود می پردازم. همچنین در واحد EDC ( مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی )دانشگاه مشغول خدمتم و در این  واحد مسئولیت اداره کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه را هم به عهده دارم که در واقع تنها تشکل دانشجویی زیر مجموعه معاونت آموزشی است و همچنین مسئولیت آموزش کارآموزان در گروه جنرال داخلی و مسئولیت درس نشانه شناسی در دانشکده پزشکی را نیز عهده دار هستم.

وب دا: از افتخارات و دستاوردهای خود در این مجموعه بفرمایید؟

بنده دو دوره به عنوان پزشک نمونه سازمان نظام پزشکی در سال 1399و سال جاری (1403) انتخاب شدم و یک دوره به عنوان استاد برتر آموزشی دانشکده پزشکی ( در سال 1403 )، علاوه بر این دو دوره عنوان پژوهشگر برتر دانشکده و دانشگاه را کسب کردم و در جشنواره آموزشی شهید مطهری که هر ساله و همزمان با بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه برگزار می شود، موفق به کسب رتبه های اول و دوم در طی دو سال متوالی شدم. در کنار این موارد، نگارش مقالات متعدد و چاپ شده‌ی مرتبط با بیماری های داخلی و آموزش پزشکی را داشته ام و همچنین در کنگره های مختلف سخنرانی هایی داشته ام. همین طور مؤلف کتابی در زمینه آموزش پزشکی با عنوان " روش های نوین ارزیابی دانشجو " هستم که در انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده است.

وب دا: مسیری که شما در دوران مدرسه و دانشگاه طی کرده اید، نشان می دهد که حمایت ها و پشتیبانی هایی از سوی خانواده نیز وجود داشته و مسیر را برای شما هموار ساخته آیا این طور است؟

بله... فضا و محیط خانواده من فرهنگی بود و به خاطر شغل مادرم که معلم بودند، همیشه فضایی آموزشی بر محیط خانواده ما حاکم بود و گاهی اوقات همراه مادرم سر کلاس ایشان میرفتم و از همان زمان به شغل  معلمی خیلی علاقه مند شدم. در دوران تحصیلم در دبیرستان با توجه به علاقه ای که به رشته پزشکی داشتم، با تلاش و پشتکار توانستم در کنکور سراسری در این رشته پذیرفته شوم و در دوران تحصیل در مقطع پزشکی عمومی و سپس تخصص به این باور رسیدم که تنها جایگاهی که بتوانم در آن هم معلم باشم و هم پزشک، خدمت به عنوان هیات علمی در دانشگاه است و تمام تلاشم را کردم تا بتوانم در این حرفه شروع به کار کنم.

خانواده ام همیشه در مسیر پیشرفتم حامی من بودند و بعد از ازدواجم نیز همسرم نقش بسزایی در پیشرفت من داشت و با وجود سختی های رشته و حرفه من همیشه از حمایت ها و پشتیبانی های او برخوردار بودم. در دوران تحصیلم نیز اساتید بزرگوار و با تجربه ای بودند که الگوی بسیار خوبی برایم بنده بودند. اساتید گرانقدری که من با دیدن افتخارات آنها غبطه می خوردم و دوست داشتم روزی مثل آنها باشم و هر چند که شاید این امر محقق نشود، اما تمام تلاشم را می کنم تا ذره ای از جایگاه آنها را بتوانم کسب کنم.

وبدا: با توجه به چالش های این رشته چگونه آن را مدیریت کردید که تداخلی در زندگی شخصی شما نداشته باشد؟

وقتی که فردی مسیر و رشته پزشکی را انتخاب می کند، باید بپذیرد که با زندگی شخصی تداخل می کند و نمی شود آنها را از یکدیگر تفکیک کرد، چون رشته پزشکی با خیلی از حرفه های دیگر متفاوت است. وقتی کسی پزشک می شود باید بداند که ثانیه ها در این رشته برای نجات جان یک بیمار نقش زیادی بازی می کند، به عنوان مثال من نمی توانم وقتی نیمه شب، روز تعطیل یا ... از بیمارستان برای یک بیمار بد حال تماس گرفته می شود و ایشان به کمک من نیاز دارد، از حضور خود بر بالین بیمار خودداری کنم. بنابراین کسی که وارد رشته پزشکی می شود باید زندگی شخصی خود را با حرفه پزشکی به گونه ای هماهنگ کند که خللی در هیچ کدام از آنها به وجود نیاید که این امر جز با همکار ی و همیاری خانواده میسر نمی شود. در واقع می توانم بگویم پزشکی حرفه ای نیست که بتوانیم خود را از بیمارستان و بیمار جدا کنیم و در واقع به همین دلیل است که جایگاه رشته پزشکی و پزشک  بسیاربالاست .

وبدا: اوقات فراغت خود را به چه فعالیت هایی مشغول هستید؟

من در اوقات فراغتم به ورزش مورد علاقه ام می پردازم، همچنین با توجه به اینکه مطالعه کردن یکی از علایق دیگر من محسوب می شوند، زمان فراغتم را به مطالعه کتاب های مورد علاقه ام سپری می کنم. همچنین بخشی از زمانم را برای تفریح و در کنار خانواده بودن قرار می دهم.

وبدا: به عنوان پزشک نمونه استانی بیمارستان قائم (عج)، اولین ویژگی یک پزشک موفق را چه می دانید؟

به عقیده من مهم ترین موضوع در تعریف یک پزشک نمونه پایبندی به اصول اخلاق پزشکی و انسانی است؛ چرا که در این رشته یک پزشک با جان و حیات انسان ها ارتباط دارد و خیلی مهم است که او بتواند روحیات و عواطف یک انسان و بیمار را درک کند و اصول اخلاق حرفه ای و پزشکی را سر لوحه کار خود قرار دهد.

در صورتی که من به عنوان  یک پزشک به هر دلیلی احساس خستگی و ناراحتی داشته باشم، نباید اجازه دهم این احساس های ناخوشایند در کار پزشکی ام تداخل ایجاد کند و ناراحتی خودم را به بیمارم منتقل کنم، بنابراین بهترین ویژگی یک پزشک نمونه پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای و پزشکی است.

همچنین به نظر من یک پزشک نمونه باید همیشه سعی کند علم به روزی داشته باشد؛ چرا که علم پزشکی، علمی است که هر روز و هر ثانیه در حال تغیر، تحول و پیشرفت است و یک پزشک باید با مطالعه مقالات متعدد، کتاب های به روز و با تحقیق کردن بتواند علم، دانش و اطلاعات خود را به روز نگه دارد تا به روزترین و مؤثرترین درمان ها را برای بیمار خود بکار ببرد. از دیگر ویژگی های یک پزشک نمونه گذشت و فداکاری  است، یک پزشک باید در مواجهه با بیماری که از همه جا نا امید شده و با دردمندی به پزشک مراجعه کرده است، از خودگذشتگی داشته باشد و بتواند با اتکاء به علم خود بهترین درمان و تصمیم را برای بیمار خود بکار بگیرد.

وبدا: چه توصیه و پیامی برای دانشجویانی دارید که در آینده قرار است در جایگاه شما قرار بگیرند؟

توصیه من به دانشجویانم این است که به وقت و نیروی جوانی خود اهمیت دهند و برای آن ارزش قائل باشند، چرا که با گذر وقت و نیروی جوانی هرگز به گذشته باز نخواهند گشت. دوران دانشجویی بهترین و با ارزش ترین دوران عمر یک انسان محسوب می شود و باید از وقت ها و نیروی جوانی که هر شخص و دانشجویی دارد ، به بهترین نحو ممکن بهره ببرند و علم خود را افزایش دهند و همیشه در جهت کسب دانش مورد نیاز اقدام کنند.

در دانشگاه اساتید مجرب و ارزشمندی حضور دارند که همه آنها سرمایه های ارزشمند دانشگاه هستند و دانشجو باید سعی کند که در دوران تحصیل خود به بهترین نحو برای یادگیری و ارتقای سطح علمی خوداستفاده کند و از علم و تجربیات اساتید بهره مند شود تا بتواند در آینده پزشک خوب و حاذق و موفقی در جامعه  باشد و با علم خود خدمات درمانی مطلوبی به بیماران ارائه نماید.

 من معتقد هستم که یک دانشجو باید سعی کند در دوران دانشجویی، زمینه شغلی مورد علاقه خود را بیابد؛ چرا که رشته پزشکی رشته ای است، با جهات و گستره و زمینه های فعالیت زیاد. لذا، با توجه به اینکه حوزه های درمانی، آموزشی و پژوهشی برای رشته پزشکی در دانشگاه، وجود دارد یک دانشجوی رشته پزشکی باید در دوران دانشجویی  بتواند علایق خود را پیدا کند.

همان طور که عنوان کردم، مهم ترین نکته این است که یک دانشجو با بهره مند شدن از اساتید ارزشمند دانشگاه علاوه بر اینکه علم و دانش به روز را یاد می گیرد از اصول اخلاق حرفه ای و پزشکی نیز هیچ گاه نباید غافل باشد و اخلاق حرفه ای پزشکی را چه در دوران تحصیل و چه در شغل آینده خود به کارگیرد. درست است که شرایط کمی سخت است و از برخی افراد شنیده می شود که پزشکان از لحاظ اقتصادی خیلی درآمد بالایی ندارند، اما من همیشه به دانشجویان عنوان می کنم که خروجی کار در رشته پزشکی فقط مادیات نیست. آن لذتی که یک پزشک از نتایج درمان و بهبود یک بیماری به دست می آورد و شاهد خوشحالی یک بیمار و همراهان او می شود، با هیچ چیزی دیگری در دنیا نمی توان عوض کرد و آن دانشجویی که رشته پزشکی را انتخاب می کند باید عاشق کار و رشته خود باشد. باید به گونه ای با حرفه خود برخورد کند که آن را جزئی از زندگی خود بداند و نباید تنها مادیات و مسائل اقتصادی را در نظر داشته باشد و همین  تفکر باعث مقبولیت، اعتبار و عزت یک پزشک در جامعه می شود و این جایگاهی بسیار ارزشمند است و قابل مقایسه با حرفه و مشاغل دیگر نیست.

وب دا:  و سخن آخر...

 در نهایت صحبت خودم را با جمله ای از هاریسون که نویسنده کتاب رفرنس بیماری های داخلی است تمام میکنم: " ما پزشکان به دنیا نیامده ایم که تنها با دیدن بیمار بتوانیم خرج و مخارج زندگی خود را تأمین کنیم، بلکه ما اینجا آمده ایم و رسالت ما این است که دردی را از دردمندی برطرف کنیم و بیمار را یک انسان بدانیم با تمام ابعاد انسانیت وروحیات و عواطف انسانی" .

 این خیلی مهم است که یک دانشجو از زمانی که وارد دانشکده پزشکی می شود، این را بداند که بیمار یک انسان است و همه عواطف انسانی را  داراست ، لذا مهم است که  یک دانشجوی پزشکی اخلاق حرفه ای را  در دوران تحصیل خود فراگرفته و به کار بگیرد.


0229.jpg - 159.23 kBگروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های بالینی این دانشگاه است و از همان سال‌های بدو تاسیس دانشکده پزشکی در مشهد، به عنوان یکی از بهترین و فعال‌ترین گروه‌های دانشگاه مشغول به فعالیت بوده و با تحولاتی که گروه اورولوژی در طی سال های پس از انقلاب اسلامی تجربه کرده، اکنون می توان گفت که این گروه در زمره‌ی بهترین گروه‌های آموزشی؛ به لحاظ کثرت نیرو و کثرت رشته‌های فلوشیپی است و با توجه به خصوصیات رشته اورولوژی، ارتباط اعضای گروه در این رشته، با بسیاری از رشته‌ها در نزدیک ترین و بالاترین حد ممکن برقرار و غالب فعالیت های گروه اورولوژی به صورت تیمی انجام میشود. پایگاه خبری وب دا گفتگویی با چند تن از اساتید پیشکسوت و با سابقه گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته است که شرح آن را در ادامه می خوانید:

وبدا: ضمن تشکر از حضور اساتید محترم گروه اورولوژی در این جلسه گفتگو، در ابتدا از آقای دکتر دارابی به عنوان استاد پیشکسوت رشته اورولوژی خواهش میکنم بیوگرافی مختصری از خود داشته باشند؟

دکتر محمدرضا دارابی محبوب هستم، متولد ۱۳۳۷ در شهرستان فردوس، دوران ابتدایی تا دبیرستان را در زادگاهم گذراندم و در سال 1356 در رشته پزشکی دانشگاه مشهد پذیرفته شدم. تحصیلاتم در این مقطع ۹ سال طول کشید که علت طولانی شدن آن هم مصادف شدن دوران تحصیل با انقلاب فرهنگی و تعطیل شدن دانشگاه‌ها بود.

در سال ۱۳۶۵ از دوره عمومی پزشکی فارغ التحصیل و در سال 1366 به عنوان رزیدنت اورولوژی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت استریت مشغول به تحصیل شدم، این دوره هم در سال 1370 و بعد از ۵ سال به اتمام رسید که دلیل طولانی شدن آن هم حضور شش ماهه من در جبهه‌ها بود که جزء دوران تحصیل محسوب نشد. در همان سال 1370 به عنوان سرباز هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشغول به خدمت شدم و در سال 1373 از زاهدان به مشهد آمدم ودر همان سال برای ادامه تحصیل در دوره فلوشیپ اورولوژی در دانشگاه علوم پزشکی تهران عازم تهران شدم و در نهایت درسال  1374  به عنوان عضو هیئت علمی اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شروع به کار کردم.

وبدا: آقای دکتر قربانی ضمن خیر مقدم لطفا معرفی مختصری از خود داشته باشید؟

دکتر حمید رضا قربانی هستم، متولد سال ۱۳۵۲ در مشهد و استاد گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دوران ابتدای تا دبیرستان را در زادگاهم گذراندم و در سال 1370 پس از فارغ التحصیلی، وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شدم. سال ۱۳۷۸در حالیکه به عنوان دانشجوی یک درصد اول دانشگاه بودم فارغ التحصیل شده و به صورت استریت وارد رشته اورولوژی شدم و در سال 1382 از رشته اورولوژی در مقطع تخصص فارغ التحصیل شدم. در ادامه برای دوره طرح، یک سال به سنندج رفتم و هفت سال هم در کاشمر خدمت‌کردم و در ادامه به مشهد آمدم و یک سال در سیستم پرایمرت مشهد فعالیت کردم.  در سال 1392 دوره فلوشیپ سرطان‌های سیستم ادراری را در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کردم و از سال ۹۴ هم به عنوان عضو هیئت علمی وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شدم.

وبدا: آقای دکتر گلشن ضمن سپاس از حضور شما، لطفا معرفی مختصری از خود داشته باشید؟

دکتر علیرضا گلشن هستم، متولد ۱۳۵۶ در شهر گرگان، دوران ابتدایی تا متوسطه را در مشهد گذراندم و در سال ۱۳۷۴ در رشته پزشکی عمومی دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته و در سال 1380 از این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتقل شدم. اواخر سال 1381 فارغ التحصیل شدم و دو سال طرح را در شهرهای اطراف مشهد گذراندم . در سال 1384 مجدداً در رشته اورولوژی دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته و سال 1389 هم فارغ التحصیل شدم، پس از دوره ۵ ساله رزیدنتی برای طرح تخصص به دانشگاه خراسان شمالی در بجنورد رفتم و حدود ۶ سال در آنجا بودم، تا اینکه در سال 1396 برای دوره فلوشیپ دوباره به دانشگاه شهید بهشتی رفتم و در واقع سال 1398 شروع  به کار من در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که تا هم اکنون ادامه دارد.

وبدا: استاد دارابی در مورد تحولاتی که در گروه اورولوژی طی سالیان گذشته تاکنون اتفاق افتاده توضیحاتی بفرمایید؟

گروه اورولوژی یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و از همان سال‌های بدو تاسیس دانشکده پزشکی در مشهد، این گروه جزو بهترین و فعال‌ترین گروه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. با تحولاتی که در این گروه اتفاق افتاد، محیط بسته و تنگ نظری‌ های زمان‌های گذشته شکسته شد و امروز گروه اورولوژی یکی از بهترین گروه‌های آموزشی به لحاظ کثرت نیرو و کثرت رشته‌های فلوشیپی که در این رشته وجود دارند، می باشد. ما تمامی فلوشیپ ‌های رشته اورولوژی را در گروهمان داریم، گروه اورولوژی از گذشته در بیمارستان‌های قائم (عج) و امام رضا(ع) مستقر و فعال بود و این دو گروه ارتباطات خوبی با یکدیگر داشته و دارند. در حال حاضر حدود ۱۴ نفر عضو هیئت علمی در گروه اورولوژی هستند، در حالیکه زمان ورود بنده به این گروه حدود ۶ یا ۷ نفر عضو هیئت علمی وجود داشتند و همگی صرفاً در حیطه اورولوژی فعالیت می‌کردند. شاید بتوان گفت که اولین رشته فلوشیپی که در دانشگاه مشهد آغاز به فعالیت کرد، پیوند کلیه بود و نخستین پیوند کلیه توسط آقای دکتر مهدوی، پس از اخذ مدرک فلوشیپ پیوند کلیه در سال ۶۷ انجام شد. در سال ۷۴ رشته اندویورولوژی را بنده راه اندازی کردم و پس از آن هم فلوشیپ های دیگری از جمله آقایان دکتر قربانی، دکتر گلشن و دکتر محمد اصل زارع و خانم دکتر شیخی، آقایان دکتر کامیار توکلی، دکتر محمود توکلی و دکتر سلمان سلطانی هر یک در گرایش‌های مختلف گروه مشغول به کار کردند و در حال حاضر یک فلوشیب نیز که از دانشجویان برتر بورد تخصصی هستند، از مهرماه سال جاری به جمع ما ملحق خواهند شد.

 بنابراین ما در گروهمان همه رشته‌های فلوشیپی که در رشته اورولوژی در کشور فعالیت می‌کنند، را دارا هستیم؛ اساتیدی فعال، جوان و علاقمند و به لحاظ علمی به روز و علاقمند به امر آموزش و پژوهش. امیدواریم که این رشته بتواند توانمندی خود را حفظ کند و ما قطعاً به مساعدت‌های دانشگاه اعم از ریاست محترم دانشگاه، معاون محترم آموزشی و ریاست محترم دانشکده پزشکی نیاز داریم، چون رشته اورولوژی و فلوشیپ‌های آن وابسته به ابزار و تکنولوژی هستند، تا همکاران ما بتوانند هم در زمینه آموزش و پژوهش و هم درمان به کسانی که طالب این امر هستند؛ اعم از دانشجویان پزشکی و دانشجویان تخصص، رشته‌های  و... خدمت رسانی داشته باشد، ضمن اینکه ما دانشجویانی از کشورهای عراق و افغانستان و اخیراً ترکمنستان هم در رشته اورولوژی و هم فلوشیپ آموزش داریم.

وبدا: آقای دکتر قربانی در حیطه سرطان‌های مرتبط با رشته اورولوژی که فعالیت دارید، توضیحاتی بفرمایید؟

جراحی‌های سرطان، از گذشته در دانشگاه مشهد ( بیمارستان‌های قائم (عج) و امام رضا(ع)) انجام می شد و از زمانی که من به گروه پیوستم این جراحی‌ها بیشتر شد. اکنون ما تمام جراحی‌هایی را که در ایران انجام می‌شود در مشهد انجام می‌دهیم و رزیدنت‌های ما هم در این زمینه آموزش می‌بینند. از سال 1395 که بنده وارد گروه شدم، بورد اورولوژی را برنامه‌ریزی کردیم و به صورت ماهیانه دوبار جلساتی با حضور همکاران آنکولوژیست، رادیولوژی و پاتولوژیست و پزشکی هسته‌ای ( که جلسه مولتی دیسیپلینری است) داریم و برای بیماران تصمیم گیری می‌شود که طبعاً هم به آموزش رزیدنت‌ها و فلوشیپ‌ها کمک می‌کند و هم تصمیم گیری‌های خوبی برای بیماران انجام می‌شود، در زمینه پژوهشی نیز با توجه به اینکه حیطه سرطان‌ها بسیار وسیع است و جای زیادی برای پژوهش دار،د در این مدت ما پژوهش‌های بسیار خوبی داشتیم، مثلاً پژوهش‌هایی در مورد، گره‌های پیشاهنگ از تومورهای سیستم‌های اورولوژی داشتیم که مقالات بسیار خوبی از آن چاپ شده و در زمینه سرطان‌های مثانه، با توجه به اینکه گروه‌های فعال در جهان بسیار کم هستند، ما به عنوان اولین گروه‌هایی که در دنیا کار می‌کنیم، توانستیم آمار قابل قبولی از مقالات را در این زمینه به چاپ برسانیم که می‌توانند در آینده در درمان‌های سرطان‌های مثانه کمک کننده باشند.

وبدا: آقای دکتر گلشن شما در حیطه کدام بیماری‌ها فعال هستید؟

در حیطه اندویورولوژی که از حدود ۲۵ سال قبل توسط استاد دارابی در مشهد راه اندازی شد و از آن زمان اعمال جراحی در این حیطه انجام می‌شود. حدود ۱۰ سال قبل هم آقای دکتر زارع در بیمارستان قائم(عج) این عمل‌ها را انجام می‌دادند و در واقع من به این تیم اضافه شدم و از ۵ سال قبل شخصاً سعی کردم که شاخ و برگ این حیطه را بیشتر کنم.

همچنین تلاش کردیم در جراحی‌های سنگ، مقداری جراحی‌های دقیق‌تر را به کار بگیریم و البته وسایل خاصی نیاز بود که استاد دارابی تهیه کرده بودند، مقداری در حیطه لاپاراسکوپی در بیمارستان امام رضا(ع) فعالیت‌های بخش را برای بیمارانی که نیازمند جراحی‌های لاپاراسکوپی هستند بیشتر کردیم و همینطور همکاری با رشته‌های مرتبط با فیلد ما به ویژه حوزه لاپاراسکوپی گسترش یافت. یکی دو مورد طرح رجیستری را با گروه زنان انجام می‌دهیم و با بخش غدد هم در مورد جراحی‌های آدرنال در ارتباط هستیم و سعی کردیم فیلد گروه را به سمت جراحی‌های مینیمال مایزیو و لاپاراسکوپی ببریم.

وبدا: استاد دارابی شایع‌ترین بیماری‌های حوزه اورولوژی در به ویژه استان خراسان چه بیماری‌هایی است؟

به طور کلی بیماری‌های اورولوژی همه شیوع دارند و یک سری بیماری‌های مادرزادی در این حیطه داریم که از بدو تولد درگیر تشخیص و درمان آن هستیم و یک سری هم بیماری‌های اکتسابی هستند که تقریباً می‌توان گفت همه این بیماری‌ها شایع هستند.

 اما بیماری شاخص، سنگ‌های سیستم ادراری است که همه افراد را اعم از زن یا مرد و کودکان می‌تواند درگیر کند. در عین حال در هر سنی ما یک سری بیماری‌ها را داریم که در کودکان معمولاً شامل بیماری‌های مادرزادی است و در بزرگسالان سنگ‌های سیستم ادراری، بیماری‌های مادرزادی دستگاه تناسلی خارجی، سرطان‌های سیستم ادراری که از طفولیت آغاز می‌شود و تا سنین کهنسالی ادامه دارد و عفونت‌ها و بیماری‌های زنان که اخیراً با توجه به پیشرفتی که در این رشته انجام شده مراجعات در مورد آن بیشتر شده، در حالی که در گذشته به دلایل فرهنگی مراجعات کمتر بود. بحث پیوند کلیه که اکنون به عنوان یک راهکار پیش روی بیمارانی است که دچار نارسایی مزمن کلیه شده‌اند و  طی بیش از ۳۰ سال گذشته این درمان خدمات زیادی را به بیماران داشته و در گذشته یک معضل جدی بود.

 فیلد دیگری که بسیار فعال است و در گذشته به عنوان یک بیماری غیر قابل درمان شمرده می‌شد، بحث ناباروری است، تا چند سال قبل زوج‌هایی که نابارور بودند، امیدی به داشتن فرزند نداشتند اما اکنون با روش‌های پیشرفته درمان ناباروری در فیلد اندویورولوژی و یک کار بین تیمی بین گروه زنان و اورولوژی فعالیت‌های خوبی انجام شده، در رشته اطفال فلوشیپ اطفال داریم که تمامی جراحی‌های مربوط به اطفال را انجام می‌دهند و و تقریبا کمتر بیماری در حیطه اورولوژی نیاز به درمان در خارج از مشهد دارد.

وبدا: آقای دکتر قربانی علل سرطان‌های مرتبط با اورولوژی چیست؟

ما در حیطه اورولوژی چهار سرطان شایع را داریم که شامل سرطان کلیه، سرطان بیضه، سرطان مثانه و سرطان پروستات است. علت این سرطان ها همانند سایر بیماری‌های سرطان به صورت قطعی مشخص نیست، اما عامل زمینه ساز مثلاً در سرطان های بیضه، بیضه‌های نزول نکرده است که باید در قبل از یک سالگی شناسایی و جراحی شود و احتمال سرطان را با این کار می‌توان کمتر کرد.

 در بقیه موارد شاید خیلی قابل پیشگیری نباشد و مسئله مهم در سرطان‌ها این است که جمعیت آموزش داده شوند، سرطان کلیه از آن دسته سرطان‌هایی است که علت آن به طور مشخص اعلام نشده، اما عواملی مثل سیگار کشیدن یا آلودگی هوا، افزایش وزن و فشار خون می‌تواند علل زمینه‌ای این سرطان باشد. البته نه به صورت قطعی در مورد سرطان‌های مثانه نیز یکی از علل شایع مقابل پیشگیری مصرف سیگار است، مورد دیگر در سرطان‌های مثانه مشاغلی است که با ترکیبات خاصی سر و کار دارند، مثل صنایع چرم، رنگ و لاستیک که البته همکاران طب کار اکنون روی این مشاغل نظارت خاص دارند و معاینه‌های دوره‌ای انجام می‌شود تا چنانچه مشکلی ایجاد شد به موقع تشخیص داده و درمان شود. اما سرطان پروستات هم متاسفانه علت خاصی برای آن شناسایی نشده و شاید بتوان بحث ژنتیک را یکی از علل آن دانست که قابل پیشگیری هم نیست، ولی سایر عوامل مثل چاقی و سیگار و رژیم‌های خاص غذایی تاثیر اندکی دارد که در مورد آن نیز باید توجه لازم انجام شود.

وبدا: آقای دکتر گلشن در بین عموم مردم اصطلاحی وجود دارد که می‌گویند برخی کلیه‌ها سنگساز است آیا این عبارت درست است؟

به دلیل اینکه سنگ‌ها در بیماری‌های سنگ‌های کلیوی معمولاً عود می‌کنند و ۵۰ درصد سنگ‌ها در ۵ سال بعد مجدداً ایجاد میشود به همین دلیل چنین اصطلاحی به کار می‌رود. اما خیلی از سنگ‌ها عامل ایجادش عوامل محیطی یا رژیم غذایی نیست؛ بلکه خیلی اوقات وراثت و مشکلات ژنتیکی هم موجب تشکیل سنگ در کلیه می‌شود و چون سنگ‌ها تکرار می‌شوند اصطلاحا می‌گویند که کلیه‌ها سنگساز است. آنچه به عنوان راهکار پیشگیری برای این موضوع می‌توان بیان کرد این است که با توجه به اینکه اکثریت سنگ‌ها جنسی از ترکیبات کلسیمی دارند، به بیمار می‌گوییم که کمتر این مواد را مصرف کند به عنوان مثال مصرف نمک که عامل بسیاری از سنگ‌ها است کاهش یابد؛ ضمن اینکه مصرف مایعات و آب زیاد داشته باشند. همینطور نوع نوشیدنی هم مهم است که بهترین آن همان آب است. در برخی مناطق به دلیل سنگینی آب، برخی معتقدند که در تشکیل سنگ‌های کلیه این آب نقش دارد، اما واقعیت آن است که چنین چیزی نیست و بیشتر به وراثت و ژنتیک افراد آن مناطق بسته است و یا اینکه نوع مواد غذایی خاصی بیشتر استفاده می‌شود. لذا نوع آب چندان تاثیری ندارد.

وبدا: چه توصیه ای به بیماران سنگ کلیه دارید؟

 ما 3 توصیه مهم داریم به بیمارانی که سنگ کلیه دارند، اول آنکه ورزش را به طور مرتب انجام دهند و مایعات به میزان کافی بنوشند و تا حد امکان مصرف نمک را کم کنند و از آن سو هم بیمارانی که سنگ کلیه دارند پیگیری داشته باشند و به صورت سالیانه با یک سونوگرافی ساده بتوانند تشخیص به موقع سنگ را در شرایطی که کوچکتر است داشته باشند.

وبدا: آقای دکتر دارابی در چه سالی رئیس دانشگاه شدید؟ و اینکه به عنوان یک استاد اخلاق مدار در دانشگاه شناخته می‌شوید، این مشخصه بر چه اساسی شکل گرفته است؟

من از سال ۹۶ تا ۹۸رییس دانشگاه بودم، از سال ۹۲ تا ۹۶ معاون آموزشی، سال ۷۹ تا ۸۴ معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه، سال ۷۱ تا۷۳  رییس بیمارستان‌ خاتم زاهدان و ۷۰ تا۷۱ معاون آموزشی این بیمارستان بودم.

به طور کلی در خطّه خراسان افرادی وجود دارند که هم اهل علم هستند و هم علم دوست هستند. شاید بتوان گفت که خوبی ما از خوبی آنهاست، ما اخلاق خوب را از آنها آموختیم و اگر خوبی وجود دارد قطعاً نشأت گرفته از آنهاست. خوشبختانه یک رنگی و صفا و صمیمیتی که به ویژه در گروه ما حاکم است این خوبی را در انسان ایجاد می‌کند. اما من ذاتاً فردی هستم که دوست دارم کار مردم را راه بیندازم؛ چه در حیطه درمان و چه حیطه‌های اجرایی. در گروه اورولوژی همکاران ما سعی دارند که اخلاق را توسعه دهند و چنانچه نیرویی وارد شود که بتواند گروه را به لحاظ آموزشی ، کیفیت ، کمیت و درمان کمک کند قطعاً پذیرش داریم. تنگ نظری حسادت و حرص و کینه قطعا راه به جایی نمی‌برد همچنان که شاعر می‌فرماید: با حسن خلق جهان می‌توان گرفت... اخلاق نیک در یک پزشک بالینی شرط نخست موفقیت است؛ چه در رابطه با بیمار و چه در رابطه با همکار. اخلاق حرفه‌ای را رعایت کردن مسئله‌ای است که اگر در همه رشته‌ها لحاظ شود، قطعاً مز ماندگاری رشته و فرد خواهد بود و اقبال مردم هم قطعاً بیشتر می‌شود .

وبدا: دکتر قربانی ارتباط گروه شما با سایر گروه‌های بالینی چطور است؟

ما با توجه به خصوصیات رشته اورولوژی با خیلی از رشته‌ها در ارتباطی نزدیک هستیم و به خاطر کارهای تشخیصی ارتباط زیادی با همکاران اینترونشنال رادیولوژی داریم و در واقع به صورت تیمی می‌توانیم مشکلات بیماران را حل کنیم. با گروه پزشکی هسته‌ای هم به خاطر روش‌های جدید تشخیصی و درمانی که به ویژه در بحث سرطان پروستات داریم، بسیار ارتباط نزدیک است و با توجه به اینکه بخش عمده درمان سرطان‌های پروستات به پزشکی هسته ای ارتباط دارد، با این گروه هم تعامل خوبی داریم. گروه پزشکی هسته‌ای مشهد از نخستین گروه‌هایی بودند که در ایران این درمان را آغاز کردند و نتایج بسیار خوبی هم گرفته شد. اکنون به صورت تیم ورک مشغول به کار هستیم و معمولاً همکاران پزشکی هسته‌ای؛ هم در زمینه تشخیص و هم درمان به ما کمک می‌کنند. از دیگر گروه‌ها گروه زنان هستند که با ما در ارتباط مداوم اند و به خاطر رابطه نزدیکی که با یکدیگر داریم و مجاورت‌هایی که به لحاظ آناتومیک سیستم ادراری با سیستم تناسلی زنانه دارد در این زمینه‌ها با یکدیگر تعاملات خوبی داریم، همینطور در زمینه درمان‌های ناباروری که نیاز به یک تیم ورک دارد تا بتوانیم یک زوج نابارور را کمک کنیم تا فرزنددار شوند. با سایر همکاران گروه‌ها نیز در ارتباط هستیم مثل همکاران جراحی عمومی که به خاطر جراحی‌های سنگینی که گاهاً وجود دارد، نیاز به کمک ایشان داریم و همینطور همکاران داخلی که تقریباً همگی با آنها در ارتباط هستیم و همکاران عفونی نیز به همین ترتیب... اما به طور کلی با همه رشته‌ها در ارتباط هستیم.

وبدا: آقای دکتر گلشن مهمترین شاخه‌های تحقیقاتی و پژوهشی که شما انجام دادید چه بوده است؟

با توجه به فیلد کاری ما سعی کردیم بیشتر روی بیماری‌های سنگ متمرکز شویم و یکی دو تا پروژه تحقیقاتی روی این موضوع انجام دادیم که یکی از آنها در مرحله اجرا قرار گرفته است. یکی دو پروژه نیز در خدمت استاد قربانی در مورد کنسرهای کلیه انجام دادیم و در ادامه روی بقیه کنسرها هم انجام خواهیم داد، که در واقع با هدف راه‌اندازی بانک سرطان آن را آغاز کردیم تا بعداً بتوانیم به عنوان بانک کنسر از آن برای فعالیت‌های تحقیقاتی استفاده کنیم. آخرین کاری که بنده انجام دادم جراحی است که برای بیماران تک کلیه انجام می‌شود و پس از استخراج نتایج آن کارایی این روش را برای بیماران تک کلیه و دارای سنگ بررسی و آن را با روش‌های رایج دیگر مقایسه کردیم.

وبدا: استاد دارابی چند دستاورد گروه اورولوژی را ذکر بفرمایید و اینکه در کشور گروه اورولوژی چه جایگاهی دارد؟

رشته اورولوژی در کشور به طور کلی جایگاه خوبی دارد و گروه ما هم جایگاه ویژه‌ای دارد. اساتید بسیاری در این حوزه فعالیت کردند که بعضاً ممکن است اکنون در قید حیات هم نباشند، آقایان استاد لطفی، استاد قربانیان و استاد کدخداییان ، این عزیزان از بنیانگذاران علم اورولوژی در مشهد بودند.

 یکی از مهم‌ترین دستاوردهای گروه اورولوژی بحث پیوند کلیه است و همینطور بحث سرطان‌های دستگاه ادراری تناسلی که البته قبلاً هم انجام می‌شد اما به شکل علمی و آکادمیک، اکنون آقای دکتر قربانی متولی آن هستند همینطور در بحث اطفال فعالیت‌های خوبی داریم و به طور کلی تمام فعالیت‌های علمی روز را پیشرو هستیم .

آخرین دستاوردی که گروه آقای دکتر گلشن در گروه اورولوژی داشتند، استفاده از روش درمانی آلن در درمان سنگ‌ها است. دستاوردهای گروه در زمینه تحقیقاتی نیز قابل توجه است و با توجه به اینکه در گروه استادیار دانشیار و استاد وجود دارد، علاوه بر مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها، اساتید ما در کنگره‌های داخلی و خارجی هم شرکت دارند. ( هرچند که کنگره‌های خارجی اکنون به دلیل مشکلات ارزی بسیار محدود شده است). لذا دانشگاه ما یکی از گروه‌های پیشرو در حیطه اورولوژی و فلوشیپ‌های وابسته به آن است.

وبدا: استاد دارابی روزانه چند بیمار از خدمات درمانی گروه اورولوژی استفاده می‌کنند؟

ما در مراکز امام رضا(ع) و قائم(عج) هر روز مراجعاتی داریم و تمام بیماران پذیرش می‌شوند، حدوداً ۲۰ تا ۳۰ بیمار را در هر مرکز داریم و نکته مهم این است که اگر بیماری از شیفت صبح باقی بماند، قطعاً در شیفت عصر پذیرش خواهد شد، بطور کلی هر روز همکاران ما در درمانگاه‌های عمومی و کلینیک‌های ویژه پذیرای بیماران اعم از بیماران بستری و سرپایی هستند، در بخش ما حداقل ۴۵ تخت بستری وجود دارد و تعداد زیادی هم بیماران سرپایی و اشغال تخت همیشه بالای ۸۰ درصد است.

وبدا: استاد قربانی شما در دوران دانشجویی در زمره دانشجویان برتر بودید، درست است؟

بله... من در سال فارغ التحصیلی، جزو دانشجویان یک درصد برتر معرفی شدم.

وبدا: و توصیه شما برای مراقبت بهتر مردم از کلیه‌هایشان چیست؟

دکتر قربانی: در حوزه پزشکی همیشه عنوان می‌شود که پیشگیری مقدم بر درمان است، زمینه بیماری‌های کلیوی با توجه به اینکه سابقه خانوادگی در آن دخیل است و بسیاری از سنگ‌ها عامل وراثتی دارد، از این جهت باید مردم مراقبت کنند. رژیم غذایی مناسب و مایعات فراوان، حتماً مصرف شود و بیمارانی که دچار فشار خون می‌شوند، فشار خون خود را کنترل کنند، یک عامل بسیار مهم در نارسایی کلیه، بیماری‌های دیابتی است که افراد معمولاً در مراحل اولیه خیلی به بیماری دیابت خود توجه نمی‌کنند و می‌تواند منشأ بسیاری از مشکلات باشند

دکتر گلشن: بیماری‌های اورولوژی از بدو تولد ممکن است آغاز شود و نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی دارد. مردم باید بدانند که نوزادی که به دنیا می‌آید ممکن است بیضه‌های او مشکل داشته باشد و باید به موقع اقدامات پزشکی انجام شود. همینطور به جوانان معاینات فردی آموزش داده شود، همینطور در بحث سنگ‌ها شیوع سرطان‌ها و به ویژه سرطان پروستات نیازمند توجه است و البته بسیاری از این بیماری‌ها خوشبختانه قابل پیشگیری است. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که بیماری دیر تشخیص داده شده و فرایند درمان آن سخت خواهد بود. همچنین غربالگری باید به موقع انجام شود و مردم هم آموزش ببینند تا به موقع مراجعه به پزشک را انجام دهند.

وبدا: استاد دارابی چه توصیه‌ای به دانشجویانی دارید که شاید روزی بخواهند مسیر شما را ادامه دهند؟

ادامه یک مسیر همیشه بسته به شرایط آن برای یک فرد دارد و در حال حاضر یک عده هم که مهاجرت می‌کنند، اما واقعیت آن است که پویایی و اخلاق مداری یک رشته، وجود بیمار در آن رشته و درمان‌هایی که بیماران می‌توانند در آن رشته بگیرند، بسیار مهم است و خوشبختانه اورولوژی این زمینه را دارد. این رشته را ما زوحیاتین می‌دانیم؛ یعنی هم عمل دارد و هم کلینیک. بنابراین رشته جذابی است، اما دانشجویان ما بر اساس شرایط بیرونی رشته و شرایط اقتصادی و شرایط آموزش طول دوران تحصیل و بیمارپذیری باید رشته خود را انتخاب کنند.


0219.jpg - 85.15 kBدکتر تکتم زمانی، متولد 1372 در شهر مشهد، عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از اساتید جوان در حوزه بیماری های دهان و دندان است که پس از اتمام دوره دستیاری و اخذ رتبه 2 بورد تخصصی در سال 1402، موقعیت خدمت در دانشکده دندانپزشکی مشهد را به عنوان عضو هیات علمی طرح ضریب k کسب نموده و از بهمن ماه سال گذشته به امر آموزش دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد و همینطور درمان بیماران اهتمام دارد. پایگاه خبری وب دا در راستای انجام مصاحبه و آشنایی بیشتر با اساتید جوان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفتگویی با این استادیار جوان داشته که شرح آن را در ادامه می خوانید:  

وب دا: ضمن سپاس از حضور شما در این گفتگو، لطفا بیوگرافی مختصری از خود عنوان بفرمایید؟

دکتر تکتم زمانی هستم، متولد ۱۳۷۲ در شهر مشهد، تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در زادگاهم سپری کردم و پس از پذیرش در دانشگاه تهران، در سال ۱۳۹۰ برای گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به تهران رفتم و در سال ۱۳۹۶ برای طی کردن دوره طرح، به مشهد بازگشتم. در ادامه، سال ۱۳۹۹ دوره تخصصی رشته دهان و دندان را در دانشکده دندانپزشکی مشهد آغاز کردم و در سال ۱۴۰۲ این دوره نیز به پایان رسید و بعد از شرکت در آزمون بورد تخصصی و کسب رتبه 2 کشوری، فرصت خدمت در دانشکده دندانپزشکی مشهد به عنوان عضو هیئت علمی ضریب k برای من فراهم شد. ) در واقع آغاز فعالیت هیئت علمی بنده با طرح تخصصی کلید خورد و به مدت ۳ سال و سه ماه از این دوران به عنوان طرح تخصصی محسوب خواهد شد(.

وب دا: با توجه به اینکه هم دوره تخصص را در دانشکده دندانپزشکی مشهد گذرانده‌اید و هم به عنوان عضو هیئت علمی،  هم اکنون در این دانشکده فعالیت دارید فضای دانشکده دندانپزشکی مشهد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بنده در ابتدای ورود به دانشکده دندانپزشکی مشهد تصور نمی‌کردم که این مجموعه تا این حد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در امر آموزش و درمان داشته باشد، البته با توجه به اینکه برخی از دوستان من در دانشکده‌های پزشکی و دندانپزشکی مشهد تحصیل می‌کردند تا حدی در جریان شرایط آن بودم، اما تصور نمی‌کردم که بخصوص در رشته بیماری‌های دهان و دندان تا این اندازه شرایط دانشکده مطلوب باشد.

 در دانشکده دندانپزشکی مشهد، وجود بیماران زیاد و اساتید برجسته در حوزه دهان و دندان یک پتانسیل بسیار خوب به شمار می‌رود. البته بحث توسعه فضای فیزیکی دانشکده مشهد که بخشی از آن نوسازی هم شده، یکی از نکاتی است که شاید نیاز باشد که در خصوص آن اقدامات بیشتری انجام شود تا با توجه به حجم بالای بیماران و ظرفیت‌های انسانی و امکانات موجود، بهره‌برداری بیشتری داشته باشیم. ضمن اینکه در بحث تعداد اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی به ویژه در رشته بیماری‌های دهان و دندان کمبود استاد به شدت احساس می‌شود و نیروهای جوان هیئت علمی بایستی در فضای دانشکده افزایش یابند.

وب دا: نقش حمایتی خانواده را در پیشرفت‌های تحصیلی و کاری خود چطور ارزیابی می‌کنید؟

قطعاً خانواده نقش پررنگی در پیشرفت افراد دارد، اما این صحبت به آن معنا نیست که اگر فردی در خانواده‌ای تحصیل می‌کند که سایر افراد خانواده تحصیلاتی ندارند و یا در یک رشته یا یک حوزه خاص فعالیت نمی‌کنند، او هم توانایی پیشرفت در آن حوزه را ندارد؛ چه بسا افرادی هستند که علیرغم نداشتن تحصیلات عالیه در خانواده، توانستند به مدارج عالی برسند و شرایط متفاوتی را برای خود رقم بزنند.

وب دا: شرایط تحصیلی و کاری خانواده شما چطور بوده و آیا تحصیلات آنها در انتخاب مسیرتان تاثیر داشته است؟

من در خانواده ای پرورش یافتم که پدرم پزشک جراح هستند و خواهر، برادر و همینطور همسران آنها نیز در رشته‌های پزشکی تحصیل کرده‌اند و طبیعتاً این فضا بر انتخاب مسیر من نیز تاثیرگذار بوده است.

وب دا: در خصوص اهمیت رشته بیماری‌های دهان و دندان توضیحاتی بفرمایید؟

علی رغم اینکه رشته بیماری‌های دهان و دندان دارای قدمت و تاریخچه پرباری است، اما نسبت به سایر رشته‌ها ناشناخته‌تر مانده است. اما مهم‌ترین موضوع در این رشته، سرطان دهان و ضایعات سرطانی است که زبان را درگیر می‌کند و اگر در مراحل اولیه، بیماری توسط متخصص بیماری‌های دهان و دندان تشخیص داده شود در تسهیل فرایند درمان کمک بسیار موثری است. ضمن اینکه، با توجه به در معرض دید بودن فضای دهان امکان تشخیص ضایعات با یک معاینه ساده فراهم است و این هنر متخصص بیماری‌های دهان و دندان است که بتواند در مراحل اولیه بیماری را مدیریت کند و از تبدیل شدن آن به یک بیماری سرطان درمان ناپذیر جلوگیری کند.

وب دا: چه علائمی می‌تواند به افراد کمک کند تا بیماری‌های دهان و دندان را زودتر تشخیص دهند و مراجعه به موقع به پزشک داشته باشند؟

متاسفانه در تصور عامه هر نوع زخم و سوزشی در دهان به عنوان آفت تلقی می‌شود و افراد شروع به انجام درمان‌های خانگی از طریق خرید دارو از داروخانه یا عطاری‌ها می‌کنند، در حالیکه ممکن است این زخم نشانه‌ای از مراحل ابتدایی سرطان باشد و به دلیل مراجعه دیر هنگام فرد بیماری او به سایر بخش‌های بدن متاستاز داده و درمان به مراتب مشکل‌تر شود. بر همین اساس هرگونه علامت مشکوکی که در فضای دهان دیده شد، فرد باید به متخصص دهان و دندان مراجعه کند و لزوماً هر زخمی در دهان بیماری آفت نخواهد بود.

فیلد دیگری که در مورد آن می‌توان صحبت کرد، مدیریت بیماران سیستمیک است، معمولاً بیمارانی که کاندید پیوند عضو هستند، برای انجام اقدامات دندانپزشکی ابتدا به یک متخصص دهان و دندان مراجعه می‌کنند و مهم است که ما ( به عنوان متخصص دهان و دندان) بدانیم داروهای مصرفی بیمار چه اثری روی کار دندانپزشکی او دارد و چه ملاحظاتی نیاز است که در رابطه با این بیمار انجام شود و آیا اساساً شرایط بیمار برای اقدامات دندانپزشکی مناسب است یا نه؟

وب دا: از نگاه شما در بین سه حوزه آموزش و پژوهش و درمان کدام مهمتر است و آیا می توان آنها را اولویت بندی کرد؟

در فضای دانشکده معمولاً امر آموزش همزمان با درمان پیش برده می‌شود، چون اساساً با آموزش است که ما می‌توانیم دانشجویان را تربیت کنیم. در کنار آن پژوهش نیز مهم است به این دلیل که در بحث ارتقاء و به روز رسانی دانش اساتید کمک کننده است. بحث درمان هم از این جهت مهم است که زمینه آموزش به دانشجویان را فراهم می‌کند، پس در مجموع می‌توان گفت که هر سه حوزه مهم است و باید همزمان مدیریت شود.


0242.jpg - 74.22 kBدکتر محمد تقی شاکری، متولد 1337 در شهرستان شاهرود، عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و مدیر اسبق واحد مدیریت فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از شخصیت های علمی و تلاشگری است که در طی بیش از سه دهه فعالیت در حوزه های آموزش و پژوهش این دانشگاه، سابقه‌ی مشارکت در اجرای 800 طرح پژوهشی و قریب به 400 مقاله چاپ شده در نشریات معتبر علمی پژوهشی داخلی و خارجی را در کارنامه فعالیت های اثرگذار خود ثبت نموده و دارای H INDEX  30 در اسکوپوس  و 50 در گوگل scaler می باشد. پایگاه خبری وب دا در راستای انجام مصاحبه و آشنایی بیشتر با اساتید پیشکسوت هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفتگویی با این استاد پیشکسوت داشته که شرح آن را در ادامه می خوانید:  

وب دا: ضمن سپاس از حضور شما در این گفتگو، لطفا بیوگرافی مختصری از خود عنوان بفرمایید؟

دکترمحمد تقی شاکری هستم، متولد 1337 درشهرستان شاهرود، تحصیلات ابتدایی تا پایان دبیرستان را در شهر شاهرود گذراندم، فرزند چهارم از خانواده ای با 7 فرزند هستم، مرحوم پدرم کارمند اداره مخابرات شاهرود بود و در شرایط کاملا معمولی بزرگ شدم.

وب دا: در چه سالی تحصیلات دانشگاهی را آغاز کردید؟

سال 1355 تحصیل در رشته آمار را در دانشگاه فردوسی مشهد شروع کردم که این دوران مصادف شد با ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دوران انقلاب فرهنگی. به همین خاطر دوران تحصیل من طولانی تر شد و در نهایت در سال 1363 فارغ التحصیل شدم.

وبدا: لطفا از دوران تحصیل و فعالیت های پس از انقلاب برای ما مختصری توضیح بفرمایید؟

دوران دانشجویی، دوران پر التهاب و پر تنشی بود؛ ایام انقلاب اسلامی بود و در سالهای قبل از پیروزی انقلاب فعالیت هایی در سطح دانشگاه داشتیم. البته بیشتر فعالیت های من در انجمن حرکت اسلامی دانشجویان دانشگاه متمرکز بود که در ایام انقلاب اسلامی تشکیل شده بود و قبل از انقلاب در فعالیت های دانشجویی از جمله؛ شرکت در جلسات مذهبی و کوهنوردی مشارکت داشتم.

همچنین درسال 1357 فعالیت هایی را در دانشگاه و بیرون از آن داشتم و در یکی از این فعالیت ها که شرکت در تظاهرات  شهر قم  در ایام محرم بود، توسط ماموران حکومت نظامی بازداشت شدم و مدتی را در زندان حکومت نظامی شهر قم تحت بازداشت بودم که به یمن تلاش های مردم و انقلاب پرشکوه اسلامی آزاد شدم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشایی دانشگاه و در جریانات بعد از انقلاب، در جبهه انقلاب اسلامی فعالیت می کردم تا اینکه در سال 1359 انقلاب فرهنگی شکل گرفت و منجر به تشکیل جهاد دانشگاهی شد. مدتی را هم در جهاد دانشگاهی فعالیت داشتم، ولی بعلت شرایط خاصی که برای خانواده پیش آمد، مجبور به بازگشت به شاهرود شدم و علاوه بر فعالیت هایی در جهادسازندگی، بصورت معلم حق التدریس هم مشغول کار شدم.

در سال1361 همزمان با عملیات رمضان و عملیات های بعد تقریبا برای مدت حدود 10 ماه، در پشتیبانی جنگ جهاد در منطقه جنگی جنوب مشغول بکار شدم و مسئولیت هایی را در این عرصه به عهده داشتم. در سال های 1364 و 1365 هم همزمان با عملیات والفجر 8  چند ماهی را نیز در همان جا فعالیت داشتم و در سال ۱۳۶۲ با بازگشایی دانشگاهها، جهت  ادامه تحصیل به دانشگاه برگشتم و نهایتاً در سال ۱۳۶۳ فارغ التحصیل شدم، در بهمن ماه همان سال در مقطع  کارشناسی ارشد رشته آمار زیستی در دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز مشغول تحصیل شدم. البته درکنکور برگزار شده در دانشگاه شیراز در هر دو رشته آمارو آمار زیستی پذیرفته شدم، ولی به جهت علاقمندی به آمار کاربردی، رشته آمار زیستی را انتخاب و مشغول به تحصیل شدم و در عین حال فعالیت‌هایی را درحوزه معاونت آمار و اطلاعات در سازمان برنامه و بودجه استان فارس داشتم، همچنین در انجام سرشماری  نفوس و مسکن 1365، سرشماری از عشایر در سال 1366 و سرشماری کشاورزی در سال 1367 و دیگر طرحهای آماری کشور نقش موثری داشتم و در آن مقطع به صورت عملی تجربیاتی را در حوزه فعالیت های آماری کسب کردم که از جهت دانش آماری و نگرش من نسبت به این رشته و کارکردهای آن بسیار مفید بود.

وب دا: در چه سالی وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شدید؟

بعد از فارغ التحصیلی (در مقطع کارشناسی ارشد) در سال 1368  وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده و به عنوان هیات علمی در مرتبه مربی مشغول خدمت بودم. خوشبختانه شروع به کار من در دانشگاه، در گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی بود که در آنجا واقعاً فضای بسیار خوبی برای کار و فعالیت های علمی فراهم بود، استاد ارجمند جناب آقای دکتر  محمود روحانی که  استاد مسلم این رشته هستند و سال‌ها کرسی رشته آمار زیستی دانشگاه در اختیار ایشان بود، حمایت‌های بسیار خوبی از من به عمل آوردند. در اوایل دهه 70 برای اولین بار کارگاه‌های روش تحقیق را در سطح دانشگاه پایه گذاری کردم. در آن سال ها تدریس دروس آمار زیستی ، اپیدمیولوژی و روش تحقیق را عهده دار بودم و الحمدلله به لطف همکاران، ایام بسیار پرباری برای بنده بود.

در ادامه سال ۱۳۷۶ با استفاده از بورس تحصیلی جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترا عازم دانشگاه نیوکاسل در کشور انگلستان شدم.  در دوران تحصیل در دانشگاه نیوکاسل در انجمن دانشجویان ایرانی در آن دانشگاه و انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا و آمریکا فعالیت هایی داشتم و بالاخره در بازگشت در فروردین ماه سال  ۱۳۸۱ بعنوان استاد یار مجددا در گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به کار شدم و به ترتیب در سال های 1386  و 1392 به مرتبه های دانشیاری و استادی نائل گردیدم.

وبدا: لطفا در خصوص جایگاه رشته آمار زیستی در دانشگاه توضیحاتی ارائه نمایید؟

در دهه هشتاد، دردانشگاه  فضای خیلی خوبی برای کارکردن و فعالیت های علمی ایجاد شده بود. محیط گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده و دانشگاه بسیار مناسب بود و توانستم با مساعدت استاد ارجمند جناب دکتر روحانی و دوست عزیز آقای دکتر اسماعیلی سر و سامانی به وضعیت آمار زیستی در دانشگاه بدهیم و کم کم آمار زیستی را به عنوان یک رشته مهم و پرکاربرد در دانشگاه معرفی کنیم و فعالیت‌هایی در حوزه‌ی کارهای پژوهشی و آموزشی  مثل کارگاه‌هایی در حوزه های مختلف روش تحقیق را در دانشگاه داشته باشیم.

 آن سال‌ها مصادف بود با گسترش دانشگاه در حوزه‌های کارشناسی ارشد، دکتری و دوره‌های تخصصی پزشکی و به دنبال آن، نگرش نسبت به کارهای پژوهشی خیلی گسترش یافته بود و این فرصتی بود برای رشد و بالندگی رشته آمار زیستی در سطح دانشگاه که از این فرصت، توانستیم به خوبی استفاده کنیم و رشته آمار زیستی را در دانشگاه معرفی کنیم و با همکاری سایر اعضاء هیات علمی فعالیت‌های خوبی را در این حوزه استمرار ببخشیدیم. همچنین در سال 1385 عضو بورد تخصصی آمار زیستی کشور شدم و در ادامه پس از تایید بورد تخصصی آمار زیستی کشور، دوره کارشناسی ارشد رشته آمار زیستی در سال 1387 راه اندازی گردید. ضمنا در سال ۱۳۹۳ در بیستمین جشنواره علمی پژوهشی بین‌المللی رازی رتبه پژوهشگر برتر را در سطح کشور کسب کردم.

در سال 1388 دانشکده بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شکل گرفت و یکی از گروه‌هایی که در دانشکده بهداشت ایجاد گردید گروه "آمار زیستی و اپیدمیولوژی"  بود که باعث شد فرصتهایی برای جذب نیروهای جدید در گروه فراهم شود و بالطبع فعالیت‌ها در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه هم گسترش یافت. خوشبختانه فعالیت های علمی گروه در حدی ارتقاء یافت که بورد تخصصی آمار زیستی و شورای گسترش معاونت آموزشی وزارت مطبوع در سال ۱۳۹۵ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع دکتری آمار زیستی را به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعطا کرد.

 با توجه به ظرفیت موجود در گروه و نیاز به گسترش این حوزه، در سال 1395 دانشگاه تصمیم گرفت گروه "آمار زیستی و اپیدمیولوژی" را به دو گروه آموزشی "آمار زیستی" و "اپیدمیولوژی" تقسیم کند. در حال حاضر گروه آمار زیستی متشکل از ۸ عضو هیات علمی (2 استاد، 3 دانشیار و 3 استادیار) می باشد. این گروه یکی از موفق‌ترین گروه‌های آمار زیستی کشور هست و روزمه بسیار خوب و فعالی دارد و در این مدت خوشبختانه توانسته جایگاه خودش را در سطح دانشگاه و در سطح کشور کاملاً تثبیت کند و در حال حاضر به عنوان گروه کاملا موفق و شناخته شده در سطح دانشگاه و در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور است.

فعالیت های آموزشی و پژوهشی گروه تقریبا در کلیه دانشکده‌ها گسترده است. علاوه بر این، در کارهای پژوهشی نیز فعال هستند و اصولا در تدوین پروپوزال‌ها، در فرایند ثبت و جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و همچنین در نگارش مقالات همکاران ما نقش موثری دارند.

همچنین در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ تعداد 400 مقاله توسط اعضاء گروه آمار زیستی در مجلات علمی و پژوهشی  داخل و خارج از کشور منتشر شده که در مقایسه با سایر گروهها، رقم کاملا چشمگیری است.

وب دا: لطفا در مورد رشته آمار زیستی توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

وجود داده های قابل اعتماد در نظام سلامت نقش بسیار عمده ای در این حوزه دارد. متخصصین رشته آمار زیستی در حوزه های جمع آوری، دسته بندی و تلخیص، تجزیه و تحلیل و همچنین مدل بندی داده های حوزه سلامت فعالیت می کنند و این رشته نقش بسیار اساسی در برنامه ریزی ها و تصمیم سازی ها در همه بخش های نظام سلامت دارد. بسته به اینکه داده ها در چه حوزه ای باشد نقش متخصصین آمار در آن بخش برجسته است. در این راستا فعالیت گروه آموزشی آمار زیستی در دو بعد آموزشی و پژوهشی خلاصه می شود و در این سال‌ها با همکاری مسئولین محترم دانشگاه و همکاران در گروه‌های آموزشی دیگر بسترهای خوبی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی فراهم شده از جمله؛  نرم افزار سینا، سیستم های ثبت اطلاعات بیمارستانی  (HIS) ،کوهورت مشهد، کوهورت کارکنان و همچنین رجیستری‌ها.

بطور خلاصه اگر فرصت‌های بیشتری برای همکاران ما فراهم بشود و نقش آنها در پژوهش بهتر دیده بشود، قطعا می‌توان نتایج خیلی بهتری از تلاشها و زحمات در این حوزه ها گرفت و شاهد خروجی های با کیفیت تری باشیم.

وبدا: لطفا مختصری از فعالیت ها و کارهای خود را در زمان تصدی جایگاه مدیر فرهنگی دانشگاه بیان بفرمایید؟

  در دوران ریاست دانشگاه آقای دکتر مصطفی مهرابی بهار به مدت چهار سال از سال 1392 تا 1396 جانشین اقای دکتر مهدی ابراهیمی معاونت دانشجویی فرهنگی وقت و مدیر فرهنگی دانشگاه بودم.  در اون دوران علاوه بر امور جاری، با استعانت از آقای دکتر ابراهیمی و کارشناسان حوزه، مسائل جدید و نوآورانه زیر را در حوزه فرهنگی دانشگاه پیگیری و حتی الامکان اجرایی نمودیم که از جمله‌ آن می توان موارد ذیل را برشمرد:

  1. تلاش در جهت مدون کردن تاریخ شفاهی دانشگاه در دوران دفاع مقدس و مستند کردن این تجربیات همراه با اسکن اسناد مربوطه. در این رابطه مصاحبه های طولانی مدت در قالب فیلم بصورت تخصصی با برخی از اساتید، پرستاران، کارکنان و نیروهای امدادگر داوطلب در دوران مقدس که تجربیات گسترده در سازماندهی نیروها و درمان مجروحین داشتند انجام شد و این مصاحبه ها پیاده سازی گردید. این مصاحبه ها می تواند مواد اولیه برای نوشتن کتابهای مستند و داستان، فیلم نامه ها و ... قرار گیرد. ناگفته نماند افراد کلیدی در این بخش به علت گذشت حدود 30 سال از زمان جنگ از دسترس خارج شده بودند و امکان بررسی جامع در این بخش فراهم نبود. و جای خرسندی است که با انعقاد تفاهم نامه ای که به تازگی میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس صورت گرفته است این مهم پیگیری بیشتری می شود.
  2. "در حوزه فرهنگی" فعال کردن اعضاء هیات علمی در زمینه‌های فرهنگی از جمله برگزاری دو نمایشگاه هنری شامل نقاشی، خط ، عکاسی و آثار حجمی بود که تاثیر بسیار زیادی در جهت شناسایی ظرفیت های دانشگاه و همچنین ایجاد انگیزه در دانشجویان و کارکنان داشت که متاسفانه ادامه نیافت.
  3. تقدیر از شهدا، رزمندگان و مدافعین حرم بود که با توجه به نقش آنها در از بین بردن فتنه داعش لازم بود، در دانشگاه تقدیر مناسبی از این عزیزان بعمل آید. این اقدامات برای اولین بار در سطح استان خراسان رضوی توسط دانشگاه انجام شد.
  4. برگزاری همایش ملی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی تحت عنوان " فرهنگ و تمدن اسلامی در دوران امام رضا (ع) و بعد ازآن" با همکاری دانشگاه‌ فردوسی و دفتر تبلیغات اسلامی
  5. برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری استانی و کشوری
  6. برگزاری جشنواره قرآنی اساتید، کارکنان و دانشجویان در سطح کشور

برخی امور فرهنگی را هم بعلت کوتاهی دوران مدیریت و مناسب نبودن فضای عمومی دانشگاه و استان متاسفانه به نتیجه نرسید که عبارتند از؛

  1. راه‌اندازی موزه دانشگاه و مرکز مفاخر دانشگاه، که تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام گرفت ولی به نتیجه نرسید. در ادامه در سال‌های بعد اقداماتی توسط مسئولین وقت دانشگاه صورت گرفت که در حال حاضر در حال پیگیری است. بنده همچنان معتقدم که یکی از کارهای ماندگار در دانشگاه این موضوع مهم است و باید هرچه زودتر این موضوع اجرایی و عملیاتی بشود.
  2. از دیگر موضوعات، طرح پیشنهاداتی در زمینه فعال شدن بیمارستان‌ها در امور فرهنگی؛ مشخص کردن متولی مسائل اخلاق حرفه‌ای، آموزش و نظارت بر اجرای آنها و همچنین فضا سازی بیمارستان‌ها از جهت فرهنگی و محیطی به گونه ای که بتواند محیطی مناسب برای پرسنل و بیماران باشد. پیشنهاد مشخص ما تشکیل معاونت فرهنگی در بیمارستان‌ها بود ولی متاسفانه استقبال خوبی از این ایده نشد وهمکاری مناسبی صورت نگرفت . خوشبختانه شنیده ام اخیرا این موضوع در دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و تصمیماتی در این حوزه گرفته شده است.
  3. مسئله دیگر طرح موضوع کلی داشتن "پیوست فرهنگی" ساختمان‌هایی است که توسط وزارت مطبوع و دانشگاه احداث می‌شود. ( مثلا یک دانشکده یا بیمارستانی بزرگ می‌سازند، ولی هیچ پیوست فرهنگی برای آن در نظر نمی گیرند که بعضا در برخی موارد مجبور می شوند از بخشهای اداری یا درمانی، بخشی را به امور فرهنگی اختصاص بدهند که قطعا کارکرد مورد نظر را نخواهد داشت و بسیاری از بخشهای فرهنگی هم مغفول می ماند. بعضاً در خیلی از موارد هدر رفت سرمایه و امکانات موجود را بدنبال خواهد داشت. در این خصوص با شرکت های مشاور که با وزارت در طراحی مراکز درمانی، ساختمانهای آموزشی و اداری صحبتهای اولیه صورت گرفت و با کمک آنها تصمیماتی هم اتخاذ شد ولی منتج به نتیجه نشد.

 متاسفانه در حال حاضر انتظارات از حوزه فرهنگ در دانشگاه بیشتر معطوف به برگزاری مراسم مذهبی ،آیینی و تبلیغاتی است و مسائل زیربنایی و اساسی که به آنها اشاره شد، کمتر مورد توجه است.

وبدا: و کلام آخر...؟

من به سهم خودم از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکاران ارجمند بخاطر اعتماد به اینجانب و در اختیار گذاشتن فرصت‌ها کمال تشکر را دارم و آرزوی اعتلای هر چه بیشتر دانشگاه در انجام رسالت ذاتی خود در تربیت نسلی نو، متعهد، بالنده و باسواد در امور آموزشی، پژوهشی و درمانی را دارم.

 

 

 


0216.jpg - 12.93 kBچهارمین فراخوان متمرکز جذب متقاضیان انجام تعهدات و انعقاد قرارداد موقت هیأت علمی آموزشی و پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به منظور تأمین نیازهای خود اقدام به برگزاری فراخوان متمرکز برای جذب نیروهای متعهد خدمت و قرارداد موقت به عنوان هیأت علمی آموزشی و پژوهشی (مطابق با ماده 14 آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی) نموده است.

متقاضیان رشته های اعلام شده در نشانی ( اینجا) در صورت واجد شرایط بودن می توانند جهت تحویل مدارک طبق تا نهم آبانماه اقدام نمایند.

متقاضیانِ در شُرُفِ فارغ التحصیلی، با ارائه نامه از محل تحصیل، مبنی بر اخذ مدرک تا ششماه پس از پایان مهلت ثبت نام، امکان ثبت نام دارند و درصورت عدم ارائه مدرک در مهلت مذکور، موضوع در هیئت جذب، طرح نشده و باید در فراخوان بعدی شرکت کنند. )مالکِ اخذ مدرک، تاریخ دفاع نهایی پایان نامه است و پیش دفاع، قابل قبول نیست.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image