آموزش


 298.jpg - 8.38 kBهمزمان با شیوع ویروس کرونا، مرکز آموزش مجازی دانشکده پزشکی مشهد با کاربرد روشهای نوین تدریس، اقدامات موثری در جهت ارتقای کیفیت آموزشی اجرایی کرده است.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا با بیان این مطلب که  کلاس های هیبریدی، نوع جدیدی از کلاس های آموزشی می باشد که با مشارکت حضوری و آنلاین ) به صورت همزمان) دانشجویان برگزار می شود اظهارکرد: برگزاری این نوع کلاسها سبب مشارکت فعالانه آموزشی  و افزایش  انگیزه دانشجویان در فراگیری دروس خواهد شد.

 دکتر مسعود ملکی گفت: در نیم سال گذشته امکانات و تجهیزات لازم برای برگزاری  این نوع کلاس در دانشکده پزشکی مشهد  مهیا شده است تا دانشجویانی که مایل به شرکت در کلاس‌های حضوری هستند بتوانند در کلاس درس شرکت کرده و دانشجویانی که ساکن مشهد نیستند و یا بدلیل شرایط ناشی از ویروس کرونا نمیتوانند در کلاس حاضر شوند نیز بصورت آنلاین و از طریق ادوب کانکت آموزش های لازم را فرا بگیرند.

 وی گفت: درکلاسهای  هیبریدی برگزار شده تعدادی از دانشجویان بصورت آنلاین و تعدادی بصورت حضوری در کلاس درس حضور پیدا می کنند و همزمان برنامه های آموزشی یکسان دریافت می کنند.

در اقدامی دیگر به منظور حفظ فاصله ی اجتماعی در کلاس های درس و با توجه به نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان در دانشکده، دو کلاس مجاور به منظور تشکیل کلاس های هیبریدی تجهیز شده است، به این صورت که نیمی از دانشجویان در کلاس اول با حضور استاد و نیمی دیکر در کلاس مجاور مجهز به سیستم ویدئو پروژکتور و بلندگو حضور می یابند و به منظور انتقال تصویر استاد و اسلایدها از نرم افزار ادوب کانکت و وب کم کنفرانسی با وسعت دید بالا و انتقال صدای استاد به کلاس مجاور با اتصال سیستم صوت دو کلاس به یکدیگر، مورد استفاده قرار می گیرد.

گفتنی است: همه کلاسهایی که در آنها تدریس بصورت حضوری-مجازی برگزار می‌شود به  امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مثل وب کم،میکروفون و سایر تجهیزات برای برگزاری کلاسهایی با کیفیت مطلوب تجهیز شده‌اند.

خبرنگار: ابوالفضل امتحانی


سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کمک به بیماران و حل مشکلات سلامت جامعه از مهمترین اهداف حوزه آموزش است اظهار کرد: خدمات دستیاران مورد توجه حوزه سلامت و در مسیر ارتقای سلامت جامعه است.

دکتر ابوالفضل خواجوی راد در نشست هم اندیشی با دستیاران تخصصی و فوق تخصصی که در تالار دانشجو دانشکده پزشکی برگزار شد خاطر نشان کرد: فرصت همه ما برای فراگیری کوریکولوم های آموزشی محدود است و همه اساتید در کنار شما برای تسریع در رسیدن به اهداف کوریکو لوم های آموزشی هستند.

وی با بیان این نکته که همه معیارهای ارزشیابی را باید در دوران فراگیری رعایت کنیم تصریح کرد: هدف ما ارتقاء  کیفیت برنامه های آموزشی اثر بخش به همه دانشجویان، رزیدنتها و دستیاران است تا در آینده شاهد ارائه  خدمات مطلوب تر ، تخصصی و اثر بخشی از جامعه پزشکی باشیم.

دکتر مجید غیور مبرهن سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تقدیر از همه دستیارانی که در برنامه های پژوهش مشارکت فعال دارند اظهار کرد: رزیدنتها و دستیاران نقش موثری در ارتقاء برنامه های پژوهشی متناسب با آموزش و دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده در این حوزه دارند.

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست ضمن خیر مقدم به همه دستیاران تخصصی در این مراسم گفت: ترویج روحیه نشاط در بین دستیاران و اعضای هیات علمی و حمایت از آنان لازمه پیشبرد برنامه های آموزشی است.

دکتر مسعود ملکی، افزود: آموزش و پژوهش را سرلوحه برنامه های آموزشی خود قرار دهید و با روحیه مثبت و شعار خدمت به مردم در مسیر اعتلای ایران اسلامی تلاش کنید.

در پایان جمعی از دستیاران به بیان نقطه نظرات خود جهت پیشبرد و بهبود فرایندهای آموزشی و پژوهشی در سطح دانشگاه پرداختند.

261.jpg - 90.61 kB

262.jpg - 93.87 kB

خبرنگار: ابوالفضل امتحانی 


معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از اعلام فراخوان جذب هیات علمی در بهمن ماه خبر داد و گفت؛ در فراخوان جدید سعی شده تا به استان هایی که مناطق کمتر برخوردار بیشتری دارند نگاه ویژه تری داشته باشیم و به این دانشگاه ها سهمیه بیشتری اختصاص یابد.

به گزارش وب دا، دکتر ابوالفضل باقری فرد در نشست با روسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه وضعیت مطلوب شاخص نسبت استاد به دانشجو 1 به 10 است یعنی به ازای هر 10 دانشجو یک استاد که در بعضی گروه ها این شاخص وضعیت خوبی دارد اما در رشته های پرستاری با معضل مواجه هستیم و این شاخص 20 به یک است.

وی با اشاره به جایگاه رفیع دانشگاه علوم پزشکی مشهد درآموزش پزشکی گفت؛ آموزش رکن اساسی دانشگاه هاست و پرداختن به آموزش یعنی توجه به اصالت دانشگاه و استاد یکی از اجزای مهم این اصالت است و اگر این  رکن از دانشگاه گرفته شود به یک سازمان اداری مانند سایر بخش های اداری تبدیل می شود.

افزایش بهره وری مهمترین برنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت

وی برنامه محوری معاونت آموزشی وزارت را در این دوره ایجاد بهره وری در آموزش ذکر کرد و افزود؛ با وجود انجام کارهای خوب ومطلوب اما اثر و نتیجه ای که مورد انتظار بوده در جامعه محقق نشده است و هنوز نتوانسته ایم به نیازهای جامعه پاسخ دهیم، بنابراین در این دوره توجه ما به بهره وری رساندن فعالیت های خوب گذشته و برخورداری جامعه هدف از اثرات و نتایج این فعالیت هاست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص کمبود یا نبودن متقاضی برای برخی از رشته های تخصصی و فوق تخصصی گفت؛ ماباید بتوانیم با توجه به شرایطی که داریم قوانین را به روزرسانی کرده و با انعطاف تصمیم گیری کنیم به عنوان مثال برای تسهیل در شرکت متقاضیان برای آزمون برخی از رشته های داخلی شرط تاهل برداشته شده ویا داوطلبان رشته های جراحی کم اقبال بدون گرفتن برد بتوانند در آزمون مقاطع فوق تخصصی شرکت کنند.

دکتر باقری فرد یکی از استراتژی های معاونت آموزشی وزارت را واگذاری برخی از وظایف به دانشگاه ها عنوان کرد و گفت؛ تصمیم داریم بخشی از فرایند پذیرش دستیاران را بخصوص در رشته هایی که مناطق کم برخوردار به آنها نیاز دارند را به خود دانشگاه ها واگذار کنیم تا دانشگاه بتواند درصدی از پذیرش دستیاران را در رشته های مورد نیازش متقاضی بومی جذب کند و با راهکار بومی گزینی تا حدودی مشکلات منطقه اش را مرتفع نماید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص اعتبار بخشی پزشکی عمومی اظهارداشت؛ دوره پزشکی عمومی ایران از استانداردهای جهانی برخوردار بوده و مورد تایید WFME (فدراسیون جهانی آموزش پزشکی) قراردارد که هر ساله این اعتبار بخشی برای تمدید تائیدیه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی انجام می شود و همه دانشگاه ها برای حفظ این استاندارد باید تلاش کنند.

ابلاغ افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی به وزارت بهداشت

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش 20 درصدی ظرفیت پذیرش رشته پزشکی خبر داد و تصریح کرد با پیگیری های انجام شده این افزایش ظرفیت، خاص مناطق کم برخوردار و برای پذیرش نیروهای بومی خواهد بود تا از این طریق برخی مشکلات این مناطق برطرف شود و باید با تدبیر و مدیریت شده از مخاطرات احتمالی این افزایش ظرفیت برای حوزه آموزش جلوگیری شود.

دکتر باقری فرد در خصوص فرایندهای ارتقاء بیان کرد؛ در فرایندهای جاری ارتقاء اعضای هیات علمی، پرونده فرد و مدارک تهیه شده بررسی می شود و به عبارتی پرونده ارتقاء پیدا می کند و به خود فرد و چگونگی ارتباط و فعالیت های آموزشی و پژوهشی اش توجهی نمی شود که در همین راستا اصلاحات و تغییرات اساسی در آیین نامه ارتقاء و استاد ممتازی در دستور کار است.

وی تصریح کرد در ایام کرونا آموزش نه تنها در کشور ما بلکه در کل دنیا دچار مخاطره شد. در نتیجه آموزش مجازی شکوفا شد اما آموزش مجازی با آموزش غیرحضوری متفاوت است و در دانشگاه های ما بیشترآموزش غیرحضوری است؛ چراکه آموزش مجازی آموزشی است که تعاملی، پویا و فعال باشد. بنابراین با بررسی های انجام شده مقرر شد امتحانات دانشگاه ها بصورت حضوری برگزارشود که این امر توسط ریاست جمهوری تصویب و ابلاغ شد.

کوریکلوم های آموزشی به سمت پاسخگویی اجتماعی، تقویت شبکه و پزشک خانواده تغییر می کند

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد؛ ایجاد ساختار بدون کارآیی لازم اشتباه است، ایجاد رشته های جدید الزاما به معنای راه اندازی گروه های جدید و به تبع آن تشکیل دانشکده نیست. در این خصوص گروه های هم خانواده می توانند با هم ادغام شوند و مهم خروجی و برون دادی خواهد بود که از رشته ها مورد انتظار است.

دکتر باقری فرد تغییر در کوریکلوم های آموزشی را به سمت پاسخگویی اجتماعی، تقویت شبکه و پزشک خانواده عنوان کرد و گفت؛ قرارگاهی متشکل از 4 معاونت وزارت بهداشت در جهت یک صدایی، هماهنگی و پیشبرد متناسب تصمیمات، ایجاد شده است تا به نتایج موثری در خصوص مسایل آموزشی دست یابیم.

دکتر باقری فرد با اشاره به اعتقاد داشتن به بسته های تحول افزود؛ کلان مناطق همانند گذشته به فعالیت های خود ادامه خواهند داد و عمده برنامه ریزی معاونت اموزشی وزارت رفتن به سمت ماموریت گرایی واقعی و مرجعیت علمی واقعی خواهد بود. مرجعیت علمی شرایط خاصی دارد و به معنای سرآمدی علمی نیست، ما می توانیم در بعضی موضوعات مرجع باشیم . و در این راستا برنامه بهره وری را جهت اجرای بسته های تحول تعریف کرده ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پایان از تلاش های ارزشمند اعضای هیات علمی در ایام کرونا قدردانی کرد.

گفتنی است دکتر باقری فرد پس از این جلسه از مرکز جامع مهارت های بالینی و فن آوری های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مستقر در بیمارستان امام رضا علیه السلام بازدید کرده و در جریان فرایند های آموزشی این مرکز قرار گرفت.

41.jpg - 60.74 kB

42.jpg - 72.16 kB

43.jpg - 56.42 kB

44.jpg - 49.15 kB

خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی 

 

 


257.jpg - 11.59 kBعناوین گرنت‌های اعطایی در ششمین فراخوان  مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی"نصر" اعلام شد. در این فراخوان به طرح‌های پژوهشی برتر در دو کمیته مدیریت و رهبری آموزشی و کمیته روانشناسی شناختی تحت دوازده عنوان گرنت اعطا می‌شود.

به گزارش وب دا، گرنت‌های کمیته مدیریت و رهبری آموزشی موضوعاتی همچون؛ ارزیابی تاثیر نتایج اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی در کیفیت آموزش و کیفیت ارائه خدمات، ارزیابی تاثیر رتبه ‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی در بهبود کیفیت آموزش و پژوهش وارائه خدمات دانشجویی، بررسی تجربیات کشورهای مختلف در نحوه بین‌المللی‌سازی مؤسسات آموزشی و توسعه پذیرش دانشجویان بین‌الملل، مطالعه تطبیقی فرایند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت در کشورهای منتخب،مطالعه تطبیقی فرایند سیاست‌گذاری توزیع نیروی انسانی سلامت در کشورهای منتخب، مطالعه نقادانه مطالعات برآورد نیروی انسانی سلامت در کشور و ارائه پیشنهادات روش شناختی و اجرایی برای مطالعات آتی، تدوین بسته سیاستی ارتقای نقش رهبری بین بخشی دانشگاه‎های علوم پزشکی در ارتباط با عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت،  بررسی تاثیر ایجاد دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در ارائه خدمات بهداشتی درمانی به منطقه و کمک به توسعه پایدار منطقه تحت پوشش و بررسی تنوع متدولوژیک و نقد کیفیت مطالعات انجام شده در حوزه آموزش پزشکی در کشور را شامل می شود.

گرنت‌های کمیته روانشناسی شناختی نیز شامل مواردی همچون؛ مطالعه مروری نظام‌مند در زمینه روش‌های آموزش استدلال بالینی، مطالعات مروری نظام‌مند در زمینه روش‌های ارزیابی استدلال بالینی، تدوین بسته سیاستی ارتقای سلامت معنوی در آموزش علوم پزشکی می باشد.

آخرین مهلت ارسال طرح به ششمین فراخوان طرح‌های پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱اعلام شده است.در این خصوص پژوهشگران می‌توانند در مدت اعلام شده طرح‌های خود را به منظور تایید و اعطای گرنت در سامانه مدیریت پژوهش مرکز ملّی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی به آدرس http://rms.nasrme.ac.irثبت کنند.

مرکز ملّی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی(نصر) با هدف سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، تدوین، تصویب، اجرا و دیده بانی تحـقیقات راهبردی آموزش عالی سلامت و جهت ایجاد بستر مناسب برای تحقیق، توسعه و مدیریت دانش در حوزه آموزش علوم پزشکی از طـریق حمایت از ایده‌های نوآورانه، شناسایی ظرفیت های بالقـوه آموزش پزشکی، احـصاء اولویت های پژوهش در آموزش پزشکی و مـدیریت آمار و اطلاعات آموزش پزشکی به منظور ارائه راهکارهای علمی جهت ارتقای نظام آموزش علوم پزشکی ایجاد شده است.

خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی 


معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تقویت بین المللی آموزش گام بزرگی در تحول و توسعه آموزش سلامت کشور محسوب می شود.

به گزارش وب دا، دکتر ابوالفضل باقری فرد در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی با بیان این مطلب که مهمترین رکن هر دانشگاه آموزش است، اظهار کرد: کارهای بزرگی در حوزه آموزش انجام شده است ولی منجر به بهره وری کلی در آموزش نگردیده است و برنامه های عملیاتی آموزش متناسب با رشد کشور نبوده است.

وی با بیان اینکه باید از آموخته ها و برنامه هایی که تا کنون در حوزه آموزش انجام شده است بهره وری کامل صورت گیرد خاطر نشان کرد: تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص، کارآفرین و پاسخگو به نیازهای جامعه، دستیابی به مرجعیت علمی و سرآمدی منطقه، بین المللی سازی آموزش عالی حوزه سلامت، نهادینه کردن نظام مدیریت جامع، کیفیت آموزش علوم پزشکی،توسعه و گسترش عادلانه و نیاز محور آموزش علوم پزشکی،توسعه روش های نوین و فناوری های پیشرفته در آموزش علوم پزشکی را از برنامه ها و اولویت های راهبردی معاونت آموزشی با رویکرد بهره وری معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برشمرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهینه سازی آموزش را از راهبردهای مهم توسعه آموزش در کشور عنوان کرد و افزود:بهینه سازی آموزش منجر به ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد و از الزامات آن حرکت در مسیر عدالت آموزشی است.

دکتر باقری فرد با بیان اینکه کمیته های بهروری کلان منطقه رکن موثر اجرای برنامه های بهره وری در سطج کلان مناطق است خاطر نشان کرد: تشکیل تمامی کارگروه های تخصصی کشوری در تمام کلان مناطق الزامی است، لیکن تشکیل کارگروه ه در دانشگاه ها و دانشکده های هر کلان منطقه بر اساس توانمندی، ظرفیت و ماموریت آن دانشگاه/ دانشکده صورت می پذیرد.

وی با بیان اینکه توجه به برنامه پزشکی خانواده از رویکردهای مهم وزارت بهداشت محسوب می شود تصریح کرد: بر این اساس راه اندازی دوره پزشکی عمومی با گرایش ویژه ( پزشکی خانواده) ، برگزاری دوره کارورزی ویژه پزشک خانواده، ورود مستقیم به دوره دستیاری پزشکی خانواده، برنامه ریزی و بازنگری دوره دستیاری پزشکی خانواده با همکاری معاونت بهداشت و توانمند سازی نیروی انسانی در راستای حل مشکلات جامعه از جمله برنامه ها در این راستا به شمار می رود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی را از دیگر برنامه های محوری وزارت بهداشت برشمرد و گفت: توجه به نیازهای جامعه در تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی، استقرار نظام بومی مبتنی بر شواهد، تاکید بر بهره گیری از توانمندی دانشگاه ها در ارائه دروس به صورت ترکیبی از جمله محورهای این برنامه است.

5.jpg - 56.41 kB

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image