آموزش


148.jpg - 5.62 kBمعاون آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در شرایط پاندمی کرونا که به دلیل ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی حضور دانشجویان در کلاسهای آموزشی به صورت مجازی انجام می شود، 6 دستگاه آموزش الکترونیک در دانشکده بهداشت فعال است.

دکتر حسین علیدادی ، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه 6 دستگاه آموزش الکترونیک و یک دستگاه تلویزیون هوشمند برای آموزش های مجازی دانشجویان فعال است ، خاطر نشان کرد: این کلاس ها بیشتر برای مباحث ریاضی و آمار استفاده می شود .

وی با بیان اینکه برای برگزاری کلاس های آنلاین فیلم و عکس های تهیه شده توسط اساتید در اختیار دانشجویان قرار می گیرد، ادامه داد: همچنین برخی از فایل های آموزشی نیز به صورت ضبط صدای اساتید در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

دکتر علیدادی با اشاره به اینکه پرسش و پاسخ کلاسی با تعیین زمان قبلی و به صورت انلاین و در قالب حل تمرین انجام می شود، گفت: کلاس های آموزشی دانشجویان بین الملل و دفاع پایان نامه آنها به صورت مجازی انجام می شود.

معاون آموزش دانشکده بهداشت با بیان اینکه مراحل دفاع پروژه و پیشرفت پایان نامه به صورت مجازی انجم می شود، گفت: اما دفاع نهایی پایان نامه به صورت حضوری انجام خواهد شد.


135.jpg - 28.18 kBدانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علم اخلاق و طبابت را از اساتید و معلمان خود آموخته‌ام و به شاگردی آنان تا آخرین نفس افتخار می‌کنم.

یکی از زیباترین و با ارزشترین حرفه و مشاغل دنیا حرفه معلمی است، البته معلمی کاری بالاتر از یک حرفه و شغل است؛ چه بهتر که بگوییم معلمی یک نوع عشق است، چرا که کار و تلاش یک معلم چیزی جز عشق به شاگرد نیست و یک معلم با حِس نوع دوستی، سعی دارد شاگردان خود را به‌گونه‌ای آموزش دهد که در بهترین و بالاترین جایگاه علمی و اجتماعی قرار گیرد.

در آیین و مکتب اسلام، علم‌آموزی و معلمی از جایگاه ممتاز و منحصر به فردی برخوردار است و به جرأت می‌توان گفت که در هیچ مکتب و آیینی به اندازه اسلام به این موضوع اهمیت و بها داده نشده است و آیات و روایات فراوانی که در منابع اسلامی در خصوص تَعلِیم و تَعلُم وجود دارد به‌خوبی گواه بر این مطلب است و در خصوص ارزش و اهمیت حرفه شریف معلمی، همین بس که خدای متعال خود را به عنوان معلم انسان معرفی می‌کند.

در روز معلم به سراغ یکی از اساتید نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم و گفت‌وگویی را با دکتر نفیسه ثقفی مدیرگروه و عضو هیات علمی گروه زنان این دانشگاه صورت داده ایم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید؛

دکتر نفیسه ثقفی گفت: خدا را شاکرم که به من توفیق داد تا قطره کوچکی از اقیانوس بیکران مهد علم و دانش و آموزش و پرورش باشم، معلمی بزرگترین و بالاترین مقام معنوی و دنیوی و در عین حال خطیرترین و پرمسئولیت‌ترین حرفه است، زیرا که رفتار، کردار، گفتار، روش و اخلاق معلمان در هر مقطع تحصیلی (از مهدکودک تا دانشگاه) الگوی آموزش‌گیرندگان است، پس بنابراین باید به‌گونه‌ای تلاش کنند که بهترین الگو باشند.

مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به مسئولیت خطیر مدرسان رشته‌های پزشکی، افزود: معلمان و اساتیدی که در مؤسسات و دانشگاه‌‎های وابسته به حرفه پزشکی انجام وظیفه می‌نمایند دو مسئولیت بزرگ بر عهده دارند، زیرا علاوه بر آموزش مطالب علمی و دانش پیشرفته روز، مسئولیت تربیت و آموزش حرفه بسیار خطیر و پر مسئولیت طبابت را نیز برعهده دارند و انجام این دو وظیفه به‌طور همزمان، عمق عظمت و مسئولیت بسیار سنگین اساتید گروه پزشکی را می‌رساند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه امیدوارم رفتار، کردار، اخلاق و طبابت ما، بهترین و پسندیده‌ترین الگو برای پزشکان جوان و همچنین اساتید آینده این دانشگاه باشد، خاطرنشان کرد: اینجانب تلاش کرده‌ام که در طول سال‌های طولانی که افتخار انجام وظیفه در این کسوت را داشته‌ام، آنچه را که به‌صورت تئوری در کلاس‌های درس یا به‌صورت عملی بر بالین بیماران آموزش داده‌ام، خود نیز حتی المقدور در عمل و کردار حرفه‌ای در داخل و خارج از دانشگاه به آن پایبند باشم.

دکتر ثقفی با اشاره به اینکه احساس مسئولیتش در برابر دانشجویانش حتی بیشتر از فرزندانش است، تصریح کرد: دانشجویان عزیزم را همچون فرزندان خود می‌دانم، خداوند می‌داند که بیشتر از آنچه که نگران فرزندان نسبی خود باشم، نگران آموزش فرزندان سببی (دانشجویانم) هستم، زیرا خانواده‌ها و جامعه، آن‌ها را به امانت به ما سپرده‌اند و امیدوارم ما با عمل، قلم، قدم و رفتار صحیح، به وظایف خود عمل کرده و امانت‌دار خوبی در مسیر تعلیم و تربیت باشیم.

وی ضمن اشاره به مشکلات موجود در حوزه آموزش در ایام بحران کرونا، گفت: بیش از یک سال است که کلاس‌های درس و همچنین آموزش‌های مهارت‌های بالینی حرفه پزشکی از لحاظ کمیت تحت تأثیر پاندمی کرونا و محدودیت‌های اجباری ناشی از آن قرار گرفته و اغلب کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و امیدواریم که هرچه زودتر وضعیت به روال عادی برگردد.

مدیر گروه زنان دانشکده پزشکی مشهد اضافه کرد: در رابطه با کلاس‌های مجازی به هر جهت در هر وضعیتی آموزش نباید متوقف شود، اما در حرفه پزشکی واقعاً آموزش مجازی جایگاهی ندارد و دقیقاً مصداق شنیدن کی بود مانند دیدن را دارد.

دکتر ثقفی با ذکر این نکته که همواره قدردان اساتید و معلمان خود از نخستین روز تحصیلی تا زمان فارغ‌التحصیلی و حتی پس از آن هستم، تأکید کرد: در روز معلم از تلاش‌های تمامی اساتید بزرگوارم که علم اخلاق و طبابت را در حضور آن‌ها آموخته‌ام بسیار سپاسگزارم و به شاگردی آن‌ها تا آخرین نفس افتخار می‌کنم و روز معلم را به همه آنان به‌طور ویژه تبریک عرض می‌کنم و به روح پر فتوح آن دسته از بزرگوارانی که در قید حیات نیستند درود می‌فرستم.

عضو هیأت علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: از همه دانشجویان عزیزم برای کمی و کاستی‌هایی که در انجام وظایف داشته‌ام عذرخواهی می‌کنم و به همه آن‌ها سفارش می‌کنم که ارزش جایگاه مهمی را که خداوند به آنان عطا کرده است را به‌خوبی بدانند.

وی با بیان اینکه بزرگترین و با ارزش‌ترین سرمایه هستی سلامتی است که با هیچ مسئله مادی قابل مقایسه نبوده و نیست، خاطرنشان کرد: خداوند بزرگ که تنها او هوالشافی است ما را نماینده خود بر روی زمین برای تأمین و حفظ سلامتی بندگان خود قرار داده است و امیدواریم که لایق چنین مقامی باشیم.

استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان با تأکید بر اینکه معلمی شغل انبیاء بوده و در پرتو آموزش و تربیت معلمان وارسته است که جامعه متمدن و توسعه یافته شکل می‌گیرد، گفت: بار دیگر وظیفه خود می‌دانم که جایگاه تمامی اساتید معلمان را پاس بداریم و قدردان زحمات بی‌دریغ آنان باشیم و در این روز عزیز از خدای بزرگ می‌خواهم که توفیق خدمت بی‌منت و لذت آموزش و همچنین آموختن را تا آخرین لحظه عمر به من و تمامی خادمان عرصه تعلیم و تربیت عطا نموده و همه معلمان و اساتید را در مسیر پرورش آینده‌سازان جامعه یاری نماید.

 

 


دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ردیف دانشگاه های پیشتاز کشور در حوزه آموزش استمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پرورش‌یافتگان در مکتب علم و اخلاق دانشگاه‌های علوم پزشکی ، همیشه منشأ خدمات صادقانه به مردم بوده و هستند.

همزمان با فرارسیدن چهل و دومین سالگرد شهادت مظلومانه استاد شهید مرتضی مطهری و گرامیداشت روز استاد، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پیامی این روز را به تمامی اعضای هیات علمی و اساتید این دانشگاه تبریک گفت.

دکتر فریبرز ثمینی در این پیام آورده است: دوازدهم اردیبهشت ماه، که به یاد استاد شهید مرتضی مطهری روز معلم نامگذاری شده، بهانه‌ای است تا مقام والای معلم و استاد را گرامی بداریم.

کسانی که در کسوت مقدس استادی دانشگاه، نور علم و دانش را در دل جویندگان دانایی و معرفت می‌تابانند، خود بیش از هر کس دیگری به جایگاه ارزشمند علم و دانش و اهمیت نشر آن واقفند، به‌ویژه وقتی که ایفای نقش معلمی توأم با آراستگی به فضائل و ارزش‌های اخلاقی و انسانی باشد، معلم می‌شود نماد وارستگی و الگویی برای پویندگان علم و دانایی.

جایگاه استادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اهمیتی مضاعف دارد، چرا که تربیت حرفه‌ای دانشجویان در حوزه سلامت وظیفه خطیری است که بر دوش آنان نهاده شده است.

پرورش‌یافتگان در مکتب علم و اخلاق چنین اساتید وارسته‌ای، همیشه منشأ خدمات صادقانه به مردم بوده‌اند و در انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌شان صحنه‌های زیبایی از ایثار و فداکاری به نمایش گذاشته‌‍اند.

وظیفه خود می‌دانم که قدردان تلاش و فداکاری همکاران عزیزم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشم که چراغ دانش و معرفت را در ایام طاقت فرسای اپیدمی کرونا همواره بر افروخته نگه‌داشته‌اند و وجودشان همیشه الهام بخش جوانان این مرز و بوم بوده است. از خداوند متعال برای شما بزرگواران سلامتی و توفیق روز افزون آرزومندم.


برگزاری 3 هزار و 840 وبینار آموزشی توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهددبیر علمی جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه 9 کشور گفت: در جشنواره دانشگاهی شهید مطهری از 157 چهره شاخص دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل 22 استاد بازنشسته، 104 عضو هیأت علمی ارتقاءیافته و 31 برگزیده فرآیندها تقدیر به عمل می‌آید.

دکتر علی عماد زاده در گفت‌وگو با وب دا، اظهار کرد: در ایام هفته آموزش برنامه‌های شاخصی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود و در یک سال گذشته زحمات مضاعف اساتید این دانشگاه با شرایط خاص تدریس در ایام بحران کرونا به‌خوبی دیده شده و جا دارد که فرارسیدن روز معلم را خدمت تک‌تک این اساتید بزرگوار تبریک و تهنیت عرض نماییم.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تقدیر از اساتید و گروه های آموزشی برگزیده در سطح دانشگاه یا دانشکده های دانشگاه‌ علوم پزشکی مشهد در دوران بحران کرونا  و معرفی فرایندهای آموزشی برتر به وزارت بهداشت از جمله برنامه های پیش بینی شده در این ایام است.

دبیر علمی جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه 9 کشور با بیان اینکه همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره‌های ملی شهید مطهری در روزهای پایانی اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: همه ساله به مناسبت بزرگداشت هفته معلم جشنواره ملی و دانشگاهی شهید مطهری برگزار می‌شود و امسال میزبان جشنواره ملی که در روزهای 29 تا 31 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود شیراز خواهد بود و جشنواره دانشگاهی هم در روزهای 4 و 5 خرداد ماه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با اولویت برگزاری به صورت مجازی، برگزار خواهد گردید. البته در نظر داریم تا در جشنواره دانشگاهی از ظرفیت دیگر دانشگاه‌ها ی کلان منطقه 9هم استفاده کنیم. 

دکتر عمادزاده تصریح کرد: جشنواره شهید مطهری همه ساله در ایام هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار می‌شد که امسال به دلیل همزمانی با شب‌های قدر و ایام شهادت امام علی(ع) به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده و شروع جشنواره منطقه‌ای را 3 روز پس از پایان جشنواره ملی و در سالروز آزادسازی خرمشهر خواهیم داشت.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که در سال گذشته به دلیل شرایط حاد کرونایی شاهد عدم برگزاری جشنواره شهید مطهری بودیم و امسال در نظر داریم تا علاوه بر اجرای برنامه‌های جشنواره سال 1400، برنامه‌های اجرا نشده سال 1399 را هم اجرا نماییم، تأکید کرد: همزمان با برگزاری جشنواره شهید مطهری برپایی نمایشگاه‌های مجازی دستاوردهای دانشگاهی کلان منطقه 9 کشور در حوزه آموزش که بیشتر حول محور و موضوع کووید-19 بوده را از یکم تا ششم خرداد ماه خواهیم داشت.

دبیر علمی جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه 9 کشور اضافه کرد: برگزاری یک پنل تخصصی در حوزه آموزش مجازی با حضور صاحب نظران حوزه آموزش و یادگیری الکترونیکی کلان منطقه و در صورت امکان سایر دانشگاه های کشور از دیگر برنامه های پیش بینی شده جشنواره دانشگاهی خواهد بود. 

دکتر عمادزاده افزود: 3 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عضو کمیته علمی بیست و دومین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و چهاردهمین جشنواره کشوری شهید مطهری هستند، و در این جشنواره نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقالات خود را در قالب سخنرانی و پوستر ارائه نموده و در برگزاری رویدادهای علمی آن از جمله پنل تخصصی، سمپوزیوم، کارگاه آموزشی و صبحانه کاری مشارکت فعال خواهند داشت، ضمن اینکه در جشنواره ملی امسال که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شود غرفه دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در نمایشگاه جانبی این جشنواره دایر می‌‎گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از جمله محورها و موضوعات شاخص همایش کشوری آموزش علوم پزشکی می‌توان به  مأموریت‌گرایی و تمایز رسالت آکادمیک در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد، افزود: در جشنواره دانشگاهی امسال از 3 گروه بازنشستگان پرافتخار، ارتقاءیافتگان و برگزیدگان فرآیندهای آموزشی ملی و  دانشگاهی در 2 سال اخیر شامل 22 استاد بازنشسته (15 نفر سال 1398 و 7 نفر سال 1399)، 104 ارتقاءیافته (36 نفر سال 1398 و 68 نفر سال 1399) و 31 برگزیده فرآیندها (15 نفر سال 1398 و 16 نفر سال 1399) تقدیر می‌شود و مجموع تقدیرشوندگان در این جشنواره 157 نفر هستند.

دبیر علمی جشنواره شهید مطهری در کلان منطقه 9 کشور بیان کرد: در سال گذشته  10 مدال طلا، نقره و برنز شامل یک طلا، یک نقره، 5 برنز و 3 نقره گروهی از سوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در المپیاد علمی دانشجویی کسب شده است.

 


32.jpg - 13.37 kBمعاون آموزشی تحصیلات پایه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور با راه اندازی مقطع کارشناسی مددکاری اجتماعی موافقت نمود افزود: با تصویب شورا از مهر ماه امسال در این رشته پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

دکتر محسن اسدی در گفتگو با وب دا با اشاره بر حرکت جامعه به سمت سالمندی خاطر نشان کرد: این موضوع نیاز به افزایش توجه، مراقبت و توانبخشی از سالمندان را در پی دارد و لذا دانشکده نگاه ویژه ای در خصوص بسط و گسترش رشته های توانبخشی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در حال حاضر در رشته های بینایی سنجی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، فیزیوتراپی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، گفتار درمانی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و کاردرمانی (از سال 98) در مقطع کارشناسی  پذیرش دانشجو انجام می گیرد.

وی همچنین افزود: غیر از رشته های توانبخشی، در رشته های مهم و تاثیرگذار پیراپزشکی نظیر علوم آزمایشگاهی در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، تکنولوژی پرتو شناسی در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و فناوری اطلاعات سلامت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در دانشکده علوم پیراپزشکی پذیرش دانشجو صورت می پذیرد.

این عضو هیأت علمی همچنین از پیگیری دانشکده در خصوص راه اندازی رشته های جدید و پذیرش دانشجو ، در آینده خبر داد.

خبرنگار: ریحانه سلیمان نوری 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image