آموزش


39.jpg - 23.23 kBمعاون آموزشی و دبیر هیات ممیزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در سال جاری 51 نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه ارتقاء مرتبه پیدا کردند.

دکتر‌فریبرزثمینی‌ در گفتگو با وب دا با اشاره به رسالت و ماموریت هیات ممیزه خاطر نشان کرد: دبیرخانه هیات ممیزه بخشی‌از حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی محسوب می‌شود که براساس رسالت و ماموریت خود به عنوان بازوی اجرایی و مسئول بررسی و ارزشیابی پرونده اعضاء هیات علمی متقاضی ارتقاء رتبه مطابق با آیین‌نامه های ابلاغی انجام وظیفه می‌کند.

وی تصریح کرد: به منظور رسیدگی و اظهار نظر نسبت به صلاحیت ارتقاء اعضای هیات علمی به مراتب استادیاری، دانشیاری، استادی و ارزیابی کیفیت انجام وظایف آموزشی و پژوهشی آنان و همچنین رسیدگی به سایر مواردی که در آیین نامه استخدامی اعضاء هیات علمی به آن اشاره شده است جلسات هیات ممیزه تشکیل می‌شود.

دبیر و عضو حقوقی هیات ممیزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نحوه ارتقاء اساتید بیان کرد؛ ارتقاء اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با توجه به میزان فعالیت آنها در زمینه‌های اعتقادی، آموزشی، پژوهشی، تالیف و ترجمه، امور اجرائی آموزشی پژوهشی، خدمات فرهنگی، مشاوره‌ای تخصصی و خدمات بهداشتی درمانی بر اساس مفاد آئین نامه اجرائی مربوطه انجام می شود.

دکتر ثمینی تصریح کرد: در 13جلسه هیات ممیزه دانشگاه که در طول یک‌سال گذشته برگزار شد، 51 نفر از اعضای هیات‌علمی این دانشگاه ارتقاء مرتبه پیداکردند که از این تعداد 19 نفر از مرتبه دانشیاری به استادی،30 نفر از استادیاری به دانشیاری و2 نفر نیز از مرتبه مربی به استادیاری ارتقاء یافتند.

 

خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی


0121.jpg - 16.91 kBمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 325 عضو هیات علمی خانم در این دانشگاه فعالند که این بانوان در دانشکده‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی زیر مجموعه این دانشگاه در 3 امر آمورش، پژوهش و درمان فعالیت دارند.

دکتر فریبرز ثمینی در گفت‌وگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: رشد علمی زنان در طول 42 ساله عمر پربرکت انقلاب شکوهمند اسلامی بسیار قابل توجه بوده و یک نمونه آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عینه ملموس و مشهود بوده است.

وی افزود: در حال حاضر 325 عضو هیات علمی خانم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال هستند که این بانوان در دانشکده‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی زیر مجموعه این دانشگاه در امر آمورش فعال هستند و در کنار آن ضمن فراگیری و تدریس به‌روزترین آموزش‌ها، در اقدامات پژوهشی و درمانی مشارکت دارند .

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با حوزه‌های کاری بانوان عضو هیأت علمی این دانشگاه، بیان کرد: بانوان عضو هیات علمی این دانشگاه در مراکز تحقیقات دندانپزشکی و تحقيقات فارماكولوژيک گياهان دارويی، مركز توسعه تحقيقات بالينی و گروه‌های ارتودنسی، ارولوژی، بیماری‌های اطفال، سم‌شناسی، سم‌شناسی و عوامل شیمیایی در امور پزشکی، اندودنتیکس، انفورماتیک پزشکی، انگل‌شناسی و قارچ، ایمنی‌شناسی، آسیب‌شناسی، پاتولوژی فک و دهان، آمار زیستی، بهداشت و مدیریت، بهداشت روان و مدیریت، پرستاری داخلی و جراحی، زنان و مامایی، زنان و زایمان، آموزشی بهداشت محیط و حرفه‌ای، تغذیه، پوست، بیماری‌های داخلی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های دهان، بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های مغز و اعصاب، آموزشی بینایی‌سنجی، زیست‌فناوری پزشکی، بیوتکنولوژی دارویی، نانوفناوری دارویی، نانوتکنولوژی دارویی، رادیوتراپی، بیهوشی، اتاق عمل و بیهوشی، کودک و نوزاد، پروتزهای دندانی، پریو، ژنتیک، اپیدمیولوژس و آمار زیستی، پزشکی اجتماعی، پزشکی هسته‌ای، پزشک خانواده، آموزش پزشکی، تکنولوژی آموزشی، جراحی عمومی، جراحی اطفال، جراحی دهان، فک و صورت، جراحی عمومی، جراحی قلب و عروق، جراحی مغز و اعصاب، چشم‌پزشکی، داروسازی بالینی، داروسازی سنتی، آموزش علوم دارويی طب ايرانی، دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان، ترمیمی، میکروب‌شناسی و ویروس‌شناسی، رادیوتراپی، راديولوژی و سونوگرافی و سی‌تی‌اسكن، رادیولوژی، روانپزشکی، روانپزشکی بالینی، روانپزشکی اطفال، روماتولوژی، ریه، ژنتیک مولکولی، ژنتیک مولکولی پزشکی، سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، شیمی دارویی، طب اورژانس، طب ایرانی و مکمل، طب چینی و مکمل، طب کار و توانبخشی، طب نوزاد و پیرامون تولد، غلوم اعصاب، علوم تشریح و بیولوژی سلولی، نانوفناوری، فارماسيوتيكس، فارماكوگنوزی (مفردات پزشكی)، فیزیک پزشکی، فیزوتراپی، فیزیولوژی، گفتار درمانی، گوش، حلق و بینی، آموزشی مدارک پزشکی،  نانوفناوری پزشکی و کادر علمی در حال خدمت هستند.

دکتر ثمینی بیان کرد: بر اساس آمار و ارقام ارائه شده، زنان با تلاش و پشتكار فراوان مسیر رشد و شكوفایی را پیش برده و توانسته‌اند همگام با مردان در عرصه‌ها و المپیادهای علمی گام های بزرگی بردارند، شاهد این امر كسب 47 درصد كرسی مراكز علمی و 27 درصدی هیأت علمی دانشگاه‌های كشور توسط زنان است.

وی با ذکر این نکته که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر کشور در ارائه تفکرات و راه‌حل‌های جدید محل تربیت نیروی انسانی است، تأکید کرد: زنان که نیمی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند نقش مهمی در توسعه همه‌جانبه کشور دارند و از این رو باید به تربیت و تعالی آنان توجه خاص شود.


29.jpg - 19.94 kBمدیر امور هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سامانه‌های ثبت فعالیت، ترفیع و امور اداری اعضای‌هیات‌علمی‌ با هدف هدایت سریعتر و بهتر اساتید ارتقا و بروزرسانی شد.

دکترعلیرضاعبداللهی مقدم با اشاره به اینکه یکی از ارکان اصلی توسعه و رشد دانشگاه‌ بکارگیری نیروی‌‌انسانی متعهد و توانمند است، گفت: مدیریت‌ امورهیات‌علمی با استفاده ازظرفیت‌نیروی‌های متخصص وبا ایجاد هماهنگی و همکاری با معاونین آموزشی دانشکده‌های تابعه امور مرتبط با اعضای هیات‌علمی از جمله برنامه‌ریزی منظم و منسجم در خصوص پیگیری امور محرومیت از مطب، کنترل و بررسی حق التدریس اعضای هیات علمی دانشکده‌های تابعه، تهیه اطلاعات ارزشیابی اعضای هیات علمی و در نهایت سیاست گذاری و تصمیم سازی در خصوص نیازهای دانشکده‌ها به عضو هیات علمی را انجام داده است.

 ارتقاء سامانه‌های ترفیع و امور اداری برای اعضای هیات علمی

مدیرامور هیات علمی دانشگاه  علوم پزشکی مشهد به اقدامات و فعالیت‌های این مدیریت در سال جاری اشاره کرد و افزود: با هدف ترفیع و اعطای پایه‌های تشویقی، سامانه ترفیعات اعضای هیات علمی ارتقاء پیدا کرده و موجب افزایش سرعت، دقت وشفافیت در ارائه خدمت به اساتید شده است، طی این مدت نیز 10 جلسه، کمیته ترفیع در زمان استحقاق برگزار شد و همچنین در زمینه اعطای پایه‌های تشویقی پژوهشی و ماده 21 آیین نامه اداری و استخدامی اعضای هیات علمی، در موعد مقرر اقدام لازم صورت گرفته است.

وی با  تاکید بر اینکه سامانه اموراداری اعضای هیات‌علمی موجب افزایش سرعت، دقت وشفافیت در ارائه خدمت و گزارش به مراجع ذیصلاح  شده است، تصریح کرد: ارسال گزارشات به صورت ماهانه از میزان حضور اعضاء هیات علمی به واحدهای مربوط، برقراری ارتباط این سامانه با سامانه ترفیعات دانشگاه به صورت آنلاین وقابلیت اتصال به کلیه سیستم ها و استفاده از اطلاعات آن، از دیگر کارکردهای این سامانه می‌باشد.

دکترعبداللهی مقدم افزود: در راستای  اعطای تسهیلات رفاهی به اعضاء هیات علمی و اساتید نیز اقداماتی مانند صدوراحکام تکریم اساتید بازنشسته در سال جاری، معرفی 284 نفر به بانک رفاه جهت دریافت وام، تکمیل و درج سنوات خدمتی در سامانه آذرخش، بررسی و مطالعه سنوات خدمتی و بازنشستگی 63 پرونده پرسنلی و استخدامی اعضای هیات علمی، پیگیری نقل و انتقال حق بیمه سنوات غیررسمی و حصول اطمینان از تکمیل پرونده جهت معافیت مازاد بر سی سال کسور بازنشستگی انجام شده است.

بروزرسانی شاخص نسبت هیات علمی به دانشجو

دکتر‌عبدالهی‌مقدم در خصوص بروزرسانی شاخص نسبت هیات علمی به دانشجو گفت: از سال 96 پروژه بروزرسانی نسبت استاد به دانشجو درمدیریت امورهیات علمی این دانشگاه طراحی شد و براساس نیازهای دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی بومی‌سازی آن صورت گرفت،همچنین با توجه به جلساتی که در سالهای گذشته با معاونت‌های آموزشی دانشکده‌ها برگزار شد نیازهای موجود شناسایی شد.

وی ادامه داد: در سال 99 نیزعلاوه بر بروزرسانی محاسبه شاخص نسبت هیات‌علمی به دانشجو، برنامه اجرایی برای طراحی شاخص زیر شاخه‌های تخصص‌و‌فوق تخصص‌گروه‌های‌آموزشی‌بالینی‌دانشکده پزشکی طراحی و در اولین قدم سه گروه جراحی عمومی، بیماریهای داخلی و بیماریهای اطفال و نقش هر زیرشاخه در این خصوص مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

طراحی "پورتال مدیریت امور هیات علمی"

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در راستای آشنایی سریع و‌هدایت بهتر‌اعضای‌هیات علمی به سیستم های مورد نیاز در طول خدمت، پورتال مدیریت امور هیات علمی پیاده سازی و طراحی شد که این پورتال مسیر ورود‌ اعضای‌هیات‌علمی به کلیه سامانه‌های موردنیازشان‌ بوده و مانع از سردرگمی آنها در به خاطرسپردن تعداد زیادی سامانه می‌شود.

بروزرسانی تشکیلات هیات علمی

دکترعبدالهی‌مقدم‌‌‌تصریح‌کرد: ‌تشکیلات‌هیات‌علمی‌دانشگاه‌علوم پزشکی‌مشهد با توجه به لزوم بروزرسانی اطلاعات آن، مورد بازنگری قرار گرفت که این امراز طریق کارسنجی با جمع آوری اطلاعات دانشجویان در رشته مقاطع صورت پذیرفت و با محاسبه میزان نیاز دانشگاه به پوشش دروس براساس کوریکولوم‌های‌آموزشی، تعداد اعضای‌هیات‌علمی مورد نیازدانشگاه‌ علوم پزشکی مشهد شناسایی شدند؛ مراحل گرفتن تایید لازم جهت اجرایی‌شدن آن ازهیات‌امنای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز‌انجام و منتظر تایید هیات امنای وزارت بهداشت هستیم.

بهبود و ارتقاء سامانه "ثبت فعالیت های اعضای هیات علمی"

وی اظهارداشت: درخصوص ‌سامانه‌ی" ثبت فعالیت‌های اعضای‌هیات‌علمی"، ارتباط موثری با معاونین و ‌رابطین سامانه دردانشکده‌ها‌ برقرار شد، که علاوه بر افزایش رضایتمندی آنها، مزایایی مانند ایجاد ‌تعامل‌ مثبت‌ و‌امکان‌ تبادل ‌اطلاعات ‌آموزشی ‌بین‌ ‌دانشکده‌ها، اطلاع‌رسانی‌ موثربه دانشکده‌های مشهد و تابعه، جمع آوری و‌طبقه بندی سمت‌های تعریف نشده یا معادل‌سازی شده اساتید در سامانه جهت تعیین تکلیف در‌کمیته مربوطه به همراه داشته است.

خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی


31.jpg - 11.17 kBدر راستای تحقق ارتقاء دانشگاه های کشور به جمع دانشگاه های نسل سوم جهان (دانشگاههای کارآفرین)، جلسه دفاع از اولین پایان نامه کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی مشهد با رویکرد تولید محصول نهایی، برگزار شد.

پایان نامه توسط خانم مهندس فاطمه مختارزاده یزدی به راهنمایی و مشاوره اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی مشهد، آقای دکتر بهزاد کیانی متخصص انفورماتیک پزشکی و خانم دکتر بیتا کیافر متخصص پوست و مو و خانم دکتر شتیلا ترابی متخصص پوست با موضوع تولید پلتفرم "مشاوره، تشخیص و درمان بیماری های پوستی از راه دور" (Teledermatology ) طی مدت 24 ماه طراحی، تولید و راه اندازی شد. پزشکی از راه دور از جمله ابزارهای بسیار کاربردی در کاهش هزینه های مختلف از جمله صرفه جویی در وقت و هزینه های درمانی برای خدمت دهنده و خدمت گیرنده می باشد که در پاندمی کرونا نیز به صورت ویژه به آن توجه شده است.

مدیر گروه انفورماتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا  اظهار کرد: محصول منتج از این پایان نامه در قالب یک پلتفرم ارائه گردید. این پلتفرم نقش ارتباط مستقیم (آنلاین) و غیر مستقیم (آفلاین) بین پزشکان متخصص پوست و عموم مردم را عهده دارد تا مردم بتوانند از بیماری پوستی خود آگاه شوند و درمان خود را دریافت نمایند.

دکتر حسن وکیلی ارکی تصریح کرد:  با این عمل کاربران در کم ترین زمان، کم ترین هزینه و بدون نیاز به مراجعه حضوری، به خدمات پزشکی پوست دسترسی پیدا می‌کنند. هدف این اپلیکیشن، کاهش ترددهای غیر ضروری و دسترسی راحت به پزشکان متخصص پوست و مو و همچنین جلوگیری از هزینه های اضافی کاربران گرامی است.

وی خاطر نشان کرد: محصول منتج از این پایان نامه که با لحاظ اصول علمی و فن آوری های به روز تولید شده، علاوه بر انتشار مقاله، منجر به کارآفرینی برای 3 نفر بصورت مستقیم و 5 نفر غیر مستقیم شده است. همچنین به صورت همزمان موفق به کسب نماد اعتماد الکترونیک (e-namad) )و درگاه اختصاصی پرداخت الکترونیکی وجه گردیده است.

هم اکنون اپلیکیشن تولید شده از طریق اپ استورهای معتبر و شناخته شده جهانی و داخلی قابل نصب و استفاده توسط بیماران و پزشکان است.

خبرنگار: مهین شکوهی 

 

 


نشست هم اندیشی و تبادل نظر با هدف بررسی فرایندهای آموزشی و بیان مسایل و دغدغه‌های دانشجویان  دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، در این نشست که با حضور معاون آموزشی دانشگاه، سرپرست دانشکده پزشکی و معاونین آموزشی دانشکده ها، مسئول بسیج دانشجویی، دبیرمرکزی شورای صنفی و دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، دکتر ثمینی ضمن قدردانی از حضور نمایندگان دانشجویان و مسئولین ذیربط گفت: برگزاری این گونه نشست ها، همفکری و هم افزایی بیشتربرای اطلاع از چالش‌ها و مسایل آموزشی شده و می‌تواند به تسریع در روند حل مشکلات کمک شایانی کند.

معاون آموزشی دانشگاه در زمینه بهره مندی دانشجویان از اینترنت اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ده میلیارد ریال برای بهبود زیرساخت های IT هزینه شده است که در آینده ای نزدیک امکان استفاده از اینترنت مطلوبتر فراهم می شود.

 دکتر ثمینی همچنین با اشاره به نقش پررنگ اساتید در آموزش دانشجویان افزود: اساتید در آموزش دانشجویان نقش اصلی را بر عهده دارند و به همین دلیل دوره‌ها و کارگاه‌های گوناگونی را شرکت می کنند و ارزشیابی‌های تخصصی در مورد ایشان انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستیاران تخصصی چگونه مورد ارزیابی قرار می گیرند، اظهار کرد: در شیفت‌های بعد از ظهر که اساتید به صورت آنکال هستند نقش رزیدنت‌ها، در آموزش انترن‌ها بسیار مهم و اساسی است که به همین دلیل در بُعد اخلاق حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته و به آنها امتیاز داده می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به خرید 600 دستگاه رایانه برای برگزاری آزمون‌های مجازی در طول یک ساله گذشته، افزود: در حال حاضر امکان برگزاری تمام آزمون‌های مجازی را در دانشگاه داریم و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

استفاده از ایده های جدید دانشجویان در قالب الگوی های عملیاتی

سرپرست دانشکده پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: ایده‌های دانشجویان ارزشمند است واین ایده ها باید پخته شود تا به ساختارهای عملیاتی تبدیل شوند.

دکتر محمود تارا  اظهار کرد: درمسیربهتر شدن تدریس ها از روش های ابداعی و ایده‌های کارآمد دانشجویان در این زمینه استفاده می کنیم و این امر زمانی محقق خواهدشد که دانشجویان در کنار مسئولین دانشگاه همفکری و همدلی داشته باشند.

در این جلسه علیرضا پیوندی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه، ضمن قدردانی از توجه مسئولین آموزشی به مسایل دانشجویان، موضوعاتی همچون توجه بیشتر به فرایندهای آموزش بالینی،اصلاح ارزشیابی‌ اساتید، چالش‌های مسئولیت‌پذیری دانشجویان در رشته پزشکی عمومی، توجیه‌ و اقناع کردن دانشجویان برای بهره‌مندی از شرایط موجوددانشگاه، امکان استفاده از ظرفیت‌های جایگزین پایان نامه برای جذب مشارکت بیشتر دانشجویان و... را مطرح کرد.

در ادامه سید علی ذوالفقاری، دبیرمرکزی شورای صنفی، به مسائلی مانند استفاده بیشتر از ظرفیت حضور اعضای هیات علمی، استفاده از برنامه های جذاب مجازی برای تدریس دروس و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نوی دانشجویان برای تدریس دروس علوم پایه اشاره نمود.

همچنین مهدی رفیعی، دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه نیز در این نشست بررسی و ارزشیابی عملکرد اساتید، ارزیابی کوریکولوم‌های آموزشی و مشکلات عدم اجرای این کوریکولوم ها و توجه به بحث پژوهش در آموزش را از دیگر مطالبات دانشجویان عنوان نمود.

گفتنی است معاونین آموزشی دانشکده های علوم پزشکی حاضر در جلسه ضمن پاسخگویی به سوالات نمایندگان دانشجویان، بر رفع موانع و مسائل آموزشی در راستای پیشبرد برنامه جامع آموزش عالی نظام سلامت در راستای تحقق اهداف برنامه تحول نظام سلامت تاکید کردند.

جایگزین‌کردن فعالیت‌های پژوهشی کاربردی بجای نگارش پایان نامه، تشکیل اتاق فکر با حضور اساتید حاضر و بازنشسته و استفاده از تجربیات ارزشمند آنها، تشکیل کمیته مشورتی در دانشگاه با هدف بیان دغدغه های دانشجویان، از مهمترین مصوبات این جلسه بود.

0138.jpg - 73.19 kB

0137.jpg - 61.44 kB

0136.jpg - 76.62 kB

خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی 

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image