آموزش


مدیرگروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به رسالت گروه پزشکی اجتماعی در پیشگیری از بیماری‌ها و ارزیابی فاکتورهای خطر در جامعه، این گروه 11 اقدام شاخص را در ایام بحران کرونا صورت داده است.

پزشکی اجتماعی، تخصصی در پزشکی است که به درک تاثیر وضعیت‌های اجتماعی و اقتصادی بر سلامت، بیماری و عملکرد پزشکی و همچنین بهبود شرایطی که منجر به جامعه سالم می‌شوند می‌پردازد و این رشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد سابقه‌ای نزدیک به 70 سال را دارد و این دانشگاه توانسته نخبگان زیادی را در رشته پزشکی اجتماعی پرورش داده و تحویل جامعه دهد.

رسالت رشته پزشکی اجتماعی تربیت نیروی انسانی توانمند در حوزه سلامت بوده تا با بهره‌گیری از دانش و فناوری روز، سنجش، تحلیل و نقد مستمر شاخص‌های مرتبط با سلامت، مدیریت و رهبری نظام سلامت را ارتقاء داده و با طراحی، اجرا، پایش و ارزشیابی مداخلات، بر اساس شواهد معتبر و ارائه خدمات پیشگیری در سطوح مختلف، سطح سلامت جامعه، جمعیت، خانواده و افراد را بهبود بخشد.

در جهت آشنایی بیشتر و بهتر با فعالیت‌های گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت‌وگویی را با دکتر ملیحه دادگرمقدم، مدیرگروه پزشکی اجتماعی این دانشگاه صورت داده‌ایم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید؛

دکتر دادگرمقدم گفت: گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد يکی از گروه‌های آموزشی دانشکده پزشکی مشهد است که خدمات آموزشی خود را در 4 مقطع علوم پايه، علوم بالينی و دستياری و MPH عفوني، مدیریت خدمات بهداشتی و اعتیاد و بهداشت حرفه ای ارائه می‌دهد.

وی افزود: گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1330 با عنوان گروه آموزشی بهداشت با عضویت 5 عضو هیأت علمی در دانشکده پزشکی شروع به کار نمود و مسئولیت ارائه دروس تاریخ طب، علم الاخلاق، آمار و بهداشت دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی را به عهده داشت.

مدیرگروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال 1355 با استقلال و تغییر نام گروه آموزشی بهداشت به گروه پزشکی اجتماعی وظایف و مسئولیت های آن به دو حیطه اصلی (ارائه دروس بهداشت، طب پیشگیری، اپیدمیولوژی، آمار، تنظیم خانواده به دانشجویان علوم پزشکی) و (ایجاد رابطه بین واحدهای دانشکده پزشکی و اجتماع و انجام طرح های پژوهشی مرتبط با بهداشت جامعه) تغییر یافت، خاطرنشان کرد: در سال 1355 سرپرستی رشته تخصصی پزشکی خانواده نیز به گروه پزشکی اجتماعی دانشکده محول گردید و در سال 1358 گروه هم در رشته تخصصی پزشکی خانواده 3 نفر و در رشته پزشکی اجتماعی دو نفر را به عنوان اولین دستیاران پذیرفت.

دکتر دادگرمقدم با اشاره به اینکه در سال 1378 اولین دوره MPH برای دستیاران رشته عفونی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه-اندازی شد، تصریح کرد: در سال 1384 علاوه بر گرایش عفونی دوره MPH، گرایش مدیریت خدمات بهداشتی نیز در دوره MPH راه اندازی گردید، ضمن اینکه در سال 1387 راه‌اندازی دو گرایش اعتیاد و بهداشت حرفه ای در مقطع MPH را داشتیم و در سال 1389 هم اولین دوره دستیاری پزشکی اجتماعی را‌ه‌اندازی شد.

وی اضافه کرد: در دوران فعالیت این گروه شاهد به ثمر رسیدن خدمات زیادی در حوزه‌های ذکر شده بودیم و این گروه آموزشی توانسته نخبگان زیادی را در رشته پزشکی اجتماعی تحویل جامعه دهد.

مدیرگروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که با وقوع همه‌گیری COVID-19 در ایران و جهان و با توجه به رسالت گروه پزشکی اجتماعی در پیشگیری از بیماری‌ها و ارزیابی فاکتورهای خطر در جامعه، این گروه برنامه‌های متعددی را در 11 حوزه تدوین و اجرا نمود که این برنامه‌ها همچنان در حال اجرا است، تأکید کرد: اهم اقدامات انجام شده گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ایام بحران کرونا شامل ضبط 20 برنامه جهت آموزش همگانی، حضور در برنامه‌های صدا و سیما با محوریت آموزش همگانی، تدوین دستورالعمل های علمی با همکاری انجمن علمی پزشکی اجتماعی قابل دسترس در سایت گروه پزشکی اجتماعی، طراحی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مختلف در خصوص مسائل مرتبط به COVID-19، شرکت در کارگروه‌های مختلف پیشگیری و کنترل COVID-19 در کمیته علمی استان، همکاری با سامانه تلفنی 191 با کمک اساتید و دانشجویان گروه، همکاری با سامانه تلفنی 4030 با کمک اساتید و دانشجویان گروه، حضور در فیلد همراه با دانشجویان و انتقال آموزش‌های پیشگیرانه در سطح جمعیت، حضور اساتید متخصص بیماری‌های عفونی گروه در برنامه ویزیت بیماران کرونایی در درمانگاه‌ها تداوم آموزش‌های گروه در مقاطع علوم پایه، علوم بالینی، دستیاری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌صورت مجازی و همکاری و اقدامات اجرایی عضو هیأت علمی گروه در تدوین کتاب مرجع درسی اصول و کلیات خدمات سلامت که توسط وزارت متبوع تأیید گردیده، بوده است.

دکتر دادگرمقدم با اشاره به اینکه موضوع بسیار مهم خود مراقبتی فقط مربوط به مراقبت جسمی نمی‌شود و شامل مراقبت در پندار و نیات، مراقبت در رفتار و مراقبت در گفتار می‌شوند که هر یک از آنان جزئی از مسائل مربوط به خودمراقبتی در زمینه سلامت روانی هستند، بیان کرد: اصطلاح مراقبت  care شامل مراقبت‌های قبل از بیماری، درمان، مراقبت‌های بعد از بیماری و حتی مراقبت در مرحله ناتوانی می‌شود (care not only cure) و به‌خصوص امروزه خودمراقبتی self care  مطرح شده که بخش عمده‌ای از سلامت انسان مربوط به خود مراقبتی است که زمینه‌های مشخص به‌خصوص سبک زندگی سالم را در بر می‌گیرد که شامل افزایش فعالیت بدنی، تغذیه مناسب، دوری از سیگار و مواد مخدر، روابط سالم جنسی، کاهش خشونت و غیره می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه آموزش، پژوهش و مسئولیت‌های اجرایی و همچنین نقش بسیار پررنگ و اثرگذار گروه در آموزش مبتنی بر جامعه در دوره پزشکی عمومی که در راستای الویت‌های اعلام شده برنامه‌های آموزشی است، انتظار می‌رود سیاست‌های کلی در جهت تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گروه و حمایت از گروه جهت اجرای موثرتر آموزش در عرصه باشد.

مدیرگروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: افزود گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچون گذشته آماده همکاری صمیمانه با تمامی گروه‌های دانشکده‌ها در راستای پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی و اجرایی این دانشگاه بوده و هست تا بتواند نقش خود در حوزه‌های محوله به‌خوبی ایفا نماید.

171.jpg - 68.54 kB

172.jpg - 79.95 kB

173.jpg - 96.70 kB


142.jpg - 27.97 kBمدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برگزاری بیش از 52  کارگاه آموزشی، اجرای  3 هزار و 840 وبینار و تولید 149 عنوان محتوای ویدئویی برای آموزش و ارتقای توانمندی دانشجویان و اساتید از جمله اقدامات این مرکز محسوب می‌شود.

 دکتر علی عمادزاده در گفتگو با وب دا اظهار کرد: مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی و واحدهای زیرمجموعه آن، بخشی از معاونت آموزشی دانشگاه محسوب می‌شود که برای رسیدن به تعالی آموزشی در چارچوب ماموریت‌های خود به عنوان بازوی اجرایی و مرکز تفکر برای اخذ تصمیمات در زمینه‌ توسعه آموزش درسطح دانشگاه انجام وظیفه می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: تجهیز استودیو پردیس دانشگاه و انعقاد قرارداد تولید 300 محتوای الکترونیکی، اجرای برنامه‌های آموزشی پزشکی عمومی کلان منطقه9، راه اندازی سامانه یادگیری الکترونیکی نوید، انتقال محتوا از سامانه LMS به سامانه کشوری نوید، راه اندازی شورای آموزش مجازی، برگزاری المپیاد علمی دانشجویان، انتشار فصلنامه افق توسعه آموزش علوم پزشکی بجای دوفصلنامه، برگزاری مصاحبه ارزیابی روش تدریس از متقاضیان جذب هیات علمی پیمانی، اعتباربخشی آموزشی‌ مراکز درمانی، آموزشی زیرمجموعه دانشگاه و کلان منطقه9 از مهمترین اقدامات این مدیریت در سال جاری بوده است.

برگزاری مصاحبه ارزیابی روش تدریس از متقاضیان جذب هیات علمی

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در زمینه ارزیابی روش تدریس متقاضیان فراخوان جذب هیات علمی پیمانی در رشته های علوم پایه و بالینی مصاحبه انجام شده است، تصریح کرد: در این فرآیند که حدوداً 6 ماه بطول انجامید بالغ بر 82 نفر از اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعنوان "هیات ممتحنه" و 92 نفر داوطلب بعنوان "مدعو" شرکت داشتند که پس از اتمام پایش و ارزیابی، داوطلبان واجد شرايطی که حدنصاب لازم را کسب کنند، پس از تأیید هیأت اجرایی جذب این دانشگاه ،جهت اعلام نظر نهایی به وزارت متبوع معرفی می‌شوند.  

وی در خصوص اهداف برگزاری مصاحبه ارزیابی روش تدریس گفت: ارتقاء فرآیند پذیرش برای انتخاب شایسته‌ترین داوطلبان، توجه به توانایی و مهارت های تدریس، فراهم‌نمودن بستر مناسب انطباق اهداف فردی با سازمان، توجه کردن به انگیزه، علایق و استعداد‌های ضروری در حوزه تدریس و آموزش از جمله اهداف برگزاری مصاحبه  ارزیابی روش تدریس از متقاضیان جذب هیأت علمی است.

انعقاد قرارداد برای تولید 300 محتوای الکترونیکی

دکترعمادزاده با اشاره به انعقاد قرارداد برای تولید 300 محتوای الکترونیکی، افزود: از جمله اقدامات این مرکز در طول یک‌سال گذشته در راستای توسعه و عدالت آموزشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کارگاه‌های آموزشی جهت تولید محتوای الکترونیکی برگزار شد و علاوه برآن قراردادی نیز برای تولید 300 محتوای الکترونیکی با دانشگاه علوم پزشکی مجازی منعقد گردید و همچنین 48 درس رشته دندانپزشکی عمومی مجازی‌سازی شد.

 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اعتباربخشی مراکز آموزشی درمانی و برنامه‌های آموزشی پزشکی عمومی کلان منطقه گفت: در خصوص اجرای اعتباربخشی، جلساتی در سطح منطقه با حضور اعضای کمیته‌های اعتباربخشی دانشگاه ها به منظور تبادل تجارب و ارتقاء تطبیق با استانداردها برگزار شد که از مراکز ارزیابی‌ واعتبار بخشی شده تعداد 10 بیمارستان ازجمله بیمارستان های دکتر شیخ، شهید کامیاب، قائم(عج)، امام رضا(ع)، خاتم الانبیاء(ص)، ابن سینا، امید، اکبر، ام البنین، اعتبار یک ساله و بیمارستان شهید هاشمی نژاد اعتبار دو ساله را کسب کردند

برگزاری المپیاد مرحله دوم کشوری به صورت متمرکز در کلان منطقه 9

دکتر عمادزاده به برگزاری المپیاد در دو مرحله انفرادی و مرحله دوم کشوری به صورت متمرکز در کلان منطقه 9 اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری همایش اطلاع‌رسانی، برگزاری کارگاه های آموزشی و جلسات وبینار برای حیطه‌های شش‌گانه المپیاد، بارگذاری اطلاعات دانشجویان متقاضی هر یک از حیطه‌ها در سامانه مرکز سنجش از جمله اقدامات در خصوص برگزاری این المپیاد است.

انتشار مجله افق توسعه آموزش به صورت فصلنامه

وی با بیان اینکه تعداد مقالات دریافتی این نشریه علمی آموزشی در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از چهار و نیم برابر رشد داشته است، افزود: بازه زمانی انتشار مجله افق توسعه آموزش علوم پزشکی از دوفصلنامه به فصلنامه (از پاییز سال 1399) تغییر یافت و 12  نمایه بین المللی و 3 نمایه ملی را اخذ کرد.

 

خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی


راه اندازی آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهدمسئول مرکزجامع مهارت های بالینی و فناوری های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بستر سخت افزاری آزمایشگاه واقعیت مجازی توسط این مرکز راه اندازی شد.

دکتر رضا اخوان در گفتگو با وب دا  اظهار کرد: مرکز مهارت‌های بالینی و فن آوری های آموزشی دانشگاه، یک محیط شبیه سازی شده ازبیمارستان است که دانشجویان، مهارت‌های بالینی وعملی را قبل از مواجهه با بیمار در محیط واقعی، بااستفاده از انواع مانکن‌ها و مولاژها درمحیطی آرام، درحضور اساتیدگروه، آموزش دیده و با‌تمرینات مکرر، پس از تسلط وگذراندن موفقیت آمیز آزمون ها، بامهارت بیشتر آماده شروع به کاردربیمارستان و بر بالین بیماران می‌شوند.

دبیرکارگروه توسعه و تعالی فن آوری های آموزشی با بیان اینکه ارتقاء آموزش پزشکی با تکیه بر فناوری‌های نوین آموزشی از ماموریت‌های جدید وزارت بهداشت به منطقه ۹ است، گفت: از مهمترین اقدامات این مرکز می‌توان راه اندازی بستر سخت افزاری آزمایشگاه واقعیت مجازی (AVR-Lab)، اختصاص دستگاه قبلی سی تی اسکن بیمارستان شهید کامیاب به کاربری آموزشی، برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی بالینی و کارگاه‌های آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی در شرایط کووید-۱۹و آزمون‌های عملی بالینی در سطوح کشوری و دانشگاهی اشاره نمود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دو دستگاه سیستم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در «مرکز جامع مهارت های بالینی و فناوری های نوین آموزشی دانشگاه» مستقر شده است تا اعضای هیات علمی و دانشجویان علاقمند از این تکنولوژی به روز در مباحث آموزشی بهره ببرند و در این راستا اولین محصول نرم‌افزاری معاونت آموزشی دانشگاه موفق به کسب رتبه دوم در ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست جمهوری شد.

اختصاص دستگاه سی‌تی‌اسکن‌ برای مهارت‌افزایی دانشجویان پیراپزشکی

دکتر اخوان در خصوص اختصاص دستگاه سی‌تی‌اسکن قبلی بیمارستان شهید کامیاب به کاربری آموزشی برای دوره‌های مهارت‌افزایی دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه، اظهار کرد: برای استفاده بهینه و صرفه جویی در منابع مالی دانشگاه، دستگاه قبلی این مرکز در مهرماه سال‌جاری به مرکز جامع مهارت‌های بالینی دانشگاه منتقل شد.

وی به برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی بالینی و کارگاه‌های آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی در شرایط کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره‌کرد و گفت: با توجه به فضای فیزیکی مناسب این مرکز و تامین ماسک و محلول ضدعفونی کننده، تمامی برنامه‌های آموزشی مهارت‌افزایی بالینی فراگیران در سطوح مختلف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد که آمار متوسط ماهانه ۱۸۰ ساعت کارگاه عملی و ارائه خدمت به حدود ۸۰۰ فراگیر به شکل ماهانه با رعایت تمام استانداردهای حفظ سلامت فراگیران، گویای حفظ کیفیت آموزشی در کنار سلامتی فراگیران است.

برگزاری آزمون‌های عملی بالینی در سطوح کشوری و دانشگاهی

دبیر کارگروه توسعه و تعالی فناوری های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تمامی آزمون‌های مبتنی بر شبیه سازی، OSCE و ... در سطح کشوری و دانشگاهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونا به شکل موفق در یکسال اخیر اجرا شد که از آن جمله می‌توان به برگزاری پنج دوره آزمون صلاحیت بالینی کشوری دانشجویان پزشکی، المپیاد دانشجویی، آزمون جامع پرستاری، مصاحبه عملی دانشجویان بین الملل و سایر آزمون‌های عملی درون دانشگاهی اشاره کرد.

دکتر اخوان در زمینه همکاری با سایر معاونت‌های دانشگاه در برگزاری برنامه‌های آموزشی ضروری پرسنل دانشگاه نیز اظهار داشت؛ برگزاری کارگاه‌های عملی بدو ورود کلیه دستیاران تخصصی جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی مشهد بصورت فشرده و در مدت شش روز از جمله همکاری‌های بین بخشی این مرکز با معاونت‌های بهداشت و درمان بوده است.

 خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی

 

 


دانشجویان جدید الورود رشته طب سوزنی مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل شدند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست آغاز به تحصیل دانشجویان جدید الورود رشته طب سوزنی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم این گام ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه طب مکمل موجب اقدامات بزرگتر در زمینه طب مکمل در سطح کشور شود و از ظرفیت و پتانسیل آن بیشتر استفاده گردد.

دکتر علی اکبر حق دوست تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد این پتانسیل را داراست که در قالب یک ساختار منسجم و یک مجموعه آکادمیک به صورت جامع در زمینه طب مکمل فعالیت کند و مفاهیم و اصول پایه در این خصوص را مورد تجزیه و تحلیل و استفاده قرار دهد و اثرات ماندگاری را در سطح کشور و جهان به جای بگذارد.

طب سنتی ایرانی و طب سوزنی هیچ گونه تقابلی با هم ندارند

دکترمحمد حسین آیتی، دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز در این نشست ویدئو کنفرانسی افزود: دانشجویان در مقطع دکتری رشته طب سوزنی با انتخاب درست نمونه‌ها می‌توانند در روند درمان موثر باشند و به عنوان یک دانشجوی phd باید مشخص کنند که می‌خواهند درمانگر خوبی شوند یا می‌خواهند در تولید avidence (آموزش پزشکی مبتی بر شواهد)فعالیت داشته باشند.

دکتر آیتی با تاکید بر اینکه دانشجویان طب سوزنی باید بیمار را براساس شواهد انتخاب کنند. خاطر نشان کرد : نکته دیگر اینکه در بحث طب سنتی ایرانی هیچ گونه تقابلی با طب سوزنی وجود ندارد که خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد طب سنتی ایرانی و طب سوزنی را در کنار هم قرار داده است .

ترویج آموزه های دقیق تر و علمی تر به مردم از طریق طب مکمل و طب سوزنی

دکتر ثمینی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: درسازمان بهداشت جهانی عنوان شده است که مردم در انتخاب روشهای مختلف درمانی مخیر هستند که بعضی از این روشها ممکن است با روشهای آکادمیک علوم پزشکی متفاوت باشد ولی این روش‌ها باید در اختیار مردم قرار بگیرد تا بتوانند از آن بهتراستفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر طب مکمل و سنتی جایگاه خودش را پیدا کرده و در تمام جهان در این خصوص اقداماتی را انجام دادند و کشورهای مانند آمریکا و آلمان زودتر در این زمینه اقدام نموده اند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی‌مشهد گفت: به همت اساتید دانشگاه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور و روسای دانشگاه ها این امر تحقق یافت و در حال حاضر با تلاش‌های بسیاری که انجام شده نتایج بسیار خوبی را شاهد هستیم.

دکتر ثمینی با اشاره به اینکه مشکلاتی در زمینه طب مکمل و ایرانی وجود دارد که بعضی از افراد بدلیل عدم آگاهی از این طب در جامعه ممکن است اقداماتی را انجام دهند که با شروع فرآیند ساماندهی بیشتر آن می توانیم آموزه‌های دقیق تر و علمی تر را بین مردم رواج دهیم و مردم را از سردرگمی خارج کنیم که مسلما طب مکمل و طب سوزنی می‌تواند در این زمینه کمک شایانی به طب آکادمیک داشته باشد.

کاهش هزینه های درمانی با انجام درمان های جایگزین

عضو هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: در زمینه طبابت طب غالب در دنیا طب جدید است که در بعضی درمان‌ها معجزه آسا عمل کرده است ولی با هزینه‌های بسیاری همراه بوده است و این در حالی است که در مکاتب دیگر طب های وجود دارد که با هزینه‌های کمتر به درمان بیماری ها می پردازند.

دکترعبدالله بهرامی افزود: در کشورهای اروپایی هزینه‌های بسیاری در زمینه درمان انجام می‌شود و دولت‌ها درصدد هستند تا با درمان های جایگزین این هزینه‌ها را در زمینه درمان بیمارها کاهش دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان هزینه مصرف دارو می‌شود و این امر در حالی است که می‌توان ادعا کرد با درمان‌های جایگزین این میزان به یک سوم یا یک دوم تقلیل پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: معتقد هستم طب سنتی ما از طب چینی خیلی پیشرفته تراست و اطبا قدیمی ما بسیاری از مزاج‌ها را می توانستند تشخیص دهند و عیوب مزاجها را اصلاح می‌کردند و بیماران را معالجه می‌کردند.

دکتر بهرامی افزود: در حال حاضر پزشکان طب جدید از طب سنتی استفاده می‌کنند ولی متاسفانه اطبا سنتی از طب جدید استفاده نمی‌کنند که این امر باید اصلاح شود و آنها نیز در مواردی که تشخیص دادند بیمار را به طب جدید ارجاع دهند.

تحصیل دانشجویان دررشته طب سوزنی آغاز ورود آموزش آکادميک طب مکمل به عرصه سلامت کشور است

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این نشست تنها آغاز به تحصیل دانشجویان جدید الورود طب سوزنی نیست بلکه ورود آموزش آکادمیک طب مکمل در عرصه سلامت کشوراست.

دکتر مهدی یوسفی گفت: دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقطع دکترای تخصصی برای اولین بار در رشته طب سوزنی دانشجو پذیرفت و۶ نفر دراین رشته تحصیلی مشغول به ادامه تحصیل شدند.

 وی با تاکید بر اینکه رشته طب سوزنی جز اولین رشته‌های طب مکمل است که توسط وزارت بهداشت مجوز شروع فعالیت آموزشی کسب کرده است، اظهار کرد: این اتفاق بعد از انقلاب برای اولین بار در کشور و در کشور‌های منطقه انجام شده است.

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دهه 80 با همکاری ریاست دانشگاه علوم پزشکی زمینه اعزام دانشجویان به کشور چین فراهم شد تا آموزش طب چینی را فراگیرند و از آن مهم‌تر مدیریت طب سنتی و طب مکمل را در کشور چین مشاهده کنند و از پتانسیل و ظرفیت‌های آن در مدیریت  و آموزش بهره ببرند و با این اقدام به نوعی بتوانیم طب مکمل را در کشورمان نهادینه کنیم که این امر فراتر از یک آموزش علمی است و زمینه نهادینه کردن طب مکمل را فراهم می‌کند.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه در زمینه طب سوزنی 15 سال در سطح کشور تلاش شده است، ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ شورای دانشگاه علوم پزشکی مصوبه تشکیل دانشکده طب سنتی را ابلاغ کرد و مقررشد هر سال تعدادی از علاقه‌مندان رشته طب سنتی در مقطع دکترای تخصصی پذیرش شوند.

وی افزود: همچنین در سال 96 شورای عالی برنامه ریزی مصوب کرد که دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد در پردیس دانشگاه با همکاری یکی از دانشگاه های معتبر چین اقدام به پذیرش دانشجو کنند.

دکتر یوسفی ادامه داد: در سال 86 یک نقطه عطف در دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت و ورود طب ایرانی به نظام سلامت سیستم آکادمیک کشور اتفاق افتاد و سال گذشته نیز ورود طب مکمل به  سیستم علوم پزشکی کشور را شاهد بودیم.

وی گفت: بدون شک سیستم پزشکی دنیا بدون طب مکمل نمی توان  پاسخگوی نیازهای مردم باشد و همه مکاتب طبی دارای نقاط قوت و ضعف هستند که باید این نقاط را به مردم بشناسانیم وهمچنین به مردم اختیاراستفاده ازاین روش‌ها داده شود.

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر 10 استاندارد طب سوزنی و طب چینی به تایید معاونت درمان وزارت خانه رسیده و در سایت وزارت خانه نیز درج شده است.

دکتر یوسفی اظهار کرد: این آغاز می تواند منشا خیر و برکت برای کشور و مردم باشد و در حال حاضر مردم کشور به نوعی در خیابان‌ها سرگردان هستند و طب سنتی را از افراد فاقد صلاحیت جستجو می کنند که همکاری و همدلی در این خصوص می توانیم مدلی برای ورود سایر رشته های  مکمل در دانشگاه علوم پزشکی و -نظام سلامت کشور ارائه شود.

144.jpg - 76.67 kB

153.jpg - 88.34 kB

 

خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی


105.jpg - 5.21 kBرییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: رشته طب سوزنی برای اولین بار در کشور با مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این دانشکده راه اندازی شد.

دکتر مهدی یوسفی در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقطع دکترای تخصصی برای اولین بار در رشته طب سوزنی دانشجو می پذیرد، بیان کرد: 6 نفر در این رشته تحصیلی مشغول به ادامه تحصیل خواهند شد .

وی ادامه داد: این رشته جز اولین رشته های طب مکمل است که توسط وزارت بهداشت  مجوز شروع فعالیت آموزشی کسب کرده است.

رییس دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این اتفاق بعد از انقلاب برای اولین بار در کشور و در کشورهای منطقه انجام شده است، عنوان کرد: مراسم راه اندازی این رشته تحصیلی با حضور جمعی از مسئولان وزارت بهداشت و  مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.

دکتر یوسفی اظهار کرد: راه اندازی این رشته تحصیلی نشان از توجه وزارت بهداشت  ودرمان و آموزش پزشکی به حوزه طب سنتی ومکمل دارد.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image