دانش


572.jpg - 17.78 kBاستاد و پژوهشگر ممتاز دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: بومی سازی پژوهش‌ها و تولید مقالات مبتنی بر شواهد و هدف می‌تواند آثار تحقیقاتی را به سمت کاربردی بودن و اثربخشی بیشتر سوق دهد.

دکتر حسن بسکابادی، که طی ۱۰ سال گذشته در جمع رتبه‌های برتر دانشگاه و رتبه نخست سامانه علم سنجی در حوزه اساتید نوزادان کشور شناخته شده در گفتگو با وبدا، پیرامون فعالیت های پژوهشی خود طی یک دهه گذشته و ضرورت انجام آن گفت: در طول ۱۰ سال گذشته، حدود ۲۰۰ مقاله، حول مسائل مرتبط با نوزادان   و با تمرکز بر موضوعاتی همچون؛ شیر مادر، اتاق زایمان و مراقبت‌های نوزادان، عفونت‌های نوزادان، سردی نوزادان، درد نوزادان، مراقبت از نوزادان و خفگی هنگام تولد نگارش شده که در واقع بیشترین فیلدهای تحقیقاتی ما به شمار می‌ رود و طی ۳ سال گذشته به نتیجه رسیده است.

وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین طرح های پژوهشی خود افزود: حدود ۶ سال قبل، طرح تحقیقاتی را آغاز کردیم که البته اکنون در مراحل پایانی است و در این طرح ما آمار مرگ و میر نوزادان را از ساعت نخست تولد تا یک ماهگی بررسی کردیم. نتایج این بررسی نشان داد که در هر ماه ۱۶ نوزاد در کل کشور فوت می کنند که از این تعداد، ۸ نفر مربوط به ماه اول تولد، ۶ نفر مربوط به هفته اول، ۴ نفر مربوط به روز اول و ۲ نفر مربوط به ساعت اول تولد است ( یعنی حدود ۱۵تا ۲۰ درصد مرگ و میر )، لذا ما به مدت ۶ سال است که روی مرگ‌های ساعت اول به طور خاص در استان کار  می کنیم، یعنی از تولد تا خروج از اتاق زایمان که حساس‌ترین زمان زندگی نوزاد است و بسیار نتایج خوبی گرفته‌ایم.

دکتر بسکابادی در خصوص اقدامات بعدی این طرح تحقیقاتی گفت: وضعیت استان را در تمامی بیمارستان‌ها بررسی کردیم و اکنون روی هر کدام از آن آیتم‌ها برنامه گذاشته‌ایم و ۲۶ اقدام تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم این اهم مرگ و میر را درصدی کاهش دهیم و امیدواریم نتایج تحقیق طی سال‌های آینده به طور محسوسی بر مرگ و میر کودکان اثرگذار باشد. 

وی در پاسخ به این پرسش که نقش پژوهش در پیشرفت یک کشور را چطور ارزیابی می کنید گفت: پژوهش موتور پتانسیل و زیر ساخت پیشرفت یک کشور است و ما تا واقعیت‌های موجود در جامعه را درک نکنیم و بر اساس شواهد برنامه‌ریزی نکنیم نمی‌توانیم نتایج مناسبی بگیریم. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: پژوهش باید بومی‌سازی مبتنی بر شواهد و هدف باشد؛ یعنی مشکل را یافته باشیم و جهت ما به سمت پژوهش مبتنی بر حل مشکل باشد؛ نه تولید مقاله.

در واقع ما باید از مقاله محوری به سمت تولید محوری حرکت کنیم و اثرگذاری داشته باشیم. لذا امیدواریم که این ساختاری را که هم اکنون می‌چینیم چند درصدی بتواند سلامت را ارتقا دهد.

دکتر بسکابادی همچنین تاکید کرد: ساختار پژوهش در کشور باید ساماندهی شود و معاونت‌های مختلف دانشگاه، محورهای پژوهش را تعیین کنند؛ مثلا معاونت درمان باید معضلات خود را اعلام کند، سایر معاونت ها هم در صورتی که چالش‌ دارند، اعلام شود تا دانشگاه آن را حل کند. این ساختار اکنون وجود ندارد که منجر به ارتقاء پژوهش شود.

 

 


60.jpg - 10.09 kBشیمی دارویی از جمله علومی است که برای کشف دارو‌ها و فرمولاسیون‌های جدید با عوارض جانبی کمتر و اثرات اختصاصی‌تر تلاش می‌کند. بنیاد ملی علم ایران هم دوشادوش تلاش محققان این عرصه از طرح‌های تحقیقاتی پیرامون این موضوع حمایت می‌کند.

"تهیه فرمولاسیون و ارزیابی سامانه هیدروژلی قابل تزریق حاوی تری‌بلاک PLGA-PEG-PLGA ساخته شده به روش سیال فوق بحرانی دی‌اکسید کربن و PLGA حاوی ریسپریدون"  عنوان طرح پژوهشی فرزین هادی‌زاده استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسیده است.

دکتر هادی‌زاده درباره این طرح توضیح داد: شیزوفرنی یکی از مشکلات مغزی شدید است که بیشتر از ۲۱ میلیون نفر را در جهان تحت تاثیر قرار داده است. برای کنترل این بیماری دو دسته دارو شامل دارو‌های قدیمی نسل اول و دارو‌های جدید نسل دوم وجود دارد که دارو‌های اخیر عوارض کمتری دارند؛ و توسط بیمار قابل تحمل‌تر هستند.

وی افزود: داروی رسپریدون از نسل دوم داروهاست که برای بیماری‌های مختلفی مانند اوتیسم، بیش فعالی و بیماری دوقطبی هم مورد مصرف قرار می‌گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیام اینکه بیماری اوتیسم پرداخت و گفت: اوتیسم یک اختلال با منشأ نامعلوم است که هر دو فاکتور ژنتیک و محیط در بروز آن نقش دارد تصریح کرد: بیماری ADHD، نیز یک اختلال عصبی با الگوی شناخته شده‌ای از علائم شامل عدم توجه، بیش فعالی و تحریک‌پذیری است، که منجر به درجاتی از اختلال عملکرد می‌شود

دکتر هادی‌زاده تصریح کرد: اختلال دوقطبی هم از مشکلات روانی بسیار شدید در میان مشکلات روانی نوجوانان و کودکان است. این اختلال شامل سایکوز، مانیا و درجات شدید پرخاشگری و اختلال است. ریسپریدون دربهبود علائم بالینی این بیماری‌ها مؤثر است.

وی اضافه کرد: عدم همراهی بیماران مبتلا به اختلالات سایکوتیک در درمان از مشکلات اصلی در عدم نتیجه‌گیری درمان است. برای کاهش عدم همکاری بیماران در مصرف خوراکی، اشکال دارویی آهسته رهش برای چندین داروی کنترل‌کننده این اختلالات ساخته شده است.

این محقق و پژوهشگر تأکید کرد: از مزایای این اشکال دارویی، کاهش بروز علائم حاد در مقایسه با فرمولاسیون‌های خوراکی است. همچنین مزیت اصلی سیستم آهسته‌رهش تزریقی دارو این است که دارو را در مدت زمان طولانی مثلا یک ماه در غلظت درمانی حفظ می‌کند و دیگر نیازی به مصرف خوراکی مکرر دارو نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این پژوهش به ارائه فرمولاسیون تزریقی جدیدی از داروی ریسپریدون کمک می‌کند که با توجه به قابلیت افزایش زمان رهایش و کاهش عوارض جانبی می‌تواند مورد استقبال بیماران و شرکت‌های داروسازی قرار گیرد.

 


550.jpg - 10.10 kBعضو گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به طراحی و تولید نرم‌افزار مبتنی بر وب با کمک کد پاسخ سریع  (QR code) گفت: این فناوری به بهبود فرایندهای آموزشی دانشجویان و همچنین فرایندهای اجرایی مرتبط با آن در دانشگاه کمک خواهد کرد.

دکتر علی عمادزاده در گفتگو با وبدا، با بیان اینکه پژوهش منجر به تولید نرم افزار فوق در مرکز جامع مهارت های بالینی و فناوری های نوین آموزشی دانشگاه که با همت آقای دکتر رضا اخوان انجام شده افزود: مرکز جامع مهارت های بالینی یکی از عرصه‌هایی است که دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌ها بخشی از آموزش های خود را در آنجا می‌بینند و بر همین اساس ما در راستای بهبود وضعیت آموزش دانشجویان و حل برخی مشکلات اجرایی که در فرایند آموزش وجود داشت این طراحی و تولید نرم‌افزار را کلید زدیم.

وی در خصوص اهداف این طرح گفت: دلیل نخست این بود که در بحث یاددهی و یادگیری در حال حاضر فناوری‌ و به خصوص فناوری‌های نوین به عنوان یک ابزار قدرتمند شمرده می‌شود و دلیل دوم استناد به یک سری اسناد بالادستی بود که مهم‌ترین آن برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری است و در حال حاضر در معاونت آموزشی وزارت بهداشت به عنوان سرفصل کارها تلقی می‌شود و کارگروهی هم تحت عنوان توسعه آموزش و فناوری‌های نوین ارتقای یادگیری در آنجا تشکیل شده که روی این موضوع تاکید جدی دارند، لذا ما هم به پیروی از این اسناد بالادستی روی این موضوع کار را آغاز کردیم.

دکتر عماد زاده ادامه داد: دلیل سوم، استفاده از بارکدهای چند بعدی پاسخ سریع (QR) بود که در حال حاضر به عنوان نرم‌افزار کاربردی برای دسترسی به حجم گسترده‌ای از اطلاعات و انتقال محتوای آموزشی در تمام دنیا مورد توجه است، اما پیش‌بینی می‌کردیم که هنوز آمادگی برای پذیرش این موضوع در دانشگاه وجود نداشته باشد، لذا ضمن اینکه کار را آغاز کردیم، این را هم سنجیدیم که آیا برای پذیرش این فناوری در دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌ها آمادگی وجود دارد یا نه ؟

وی در توضیح کدهای پاسخ سریع (QR) نیز گفت: کدهای پاسخ سریع نمادهای دوبعدی هستند که می توانند حجم زیادی از داده‌ها را در مقایسه با بارکدهای یک بعدی، ذخیره کنند و ویژگی خوب آنها این هست که با هر وسیله‌ ی در دسترسی همچون تلفن همراه قابل استفاده هستند، ضمن اینکه در نمادهای قبلی که نمادهای یک بعدی یا خطی بودند، امکان ذخیره کردن مقادیر زیادی داده وجود نداشت، اما نمادهای دو بعدی این قابلیت را دارند که اطلاعات را با سرعت بالا بخوانند و ذخیره کنند.

ویژگی دیگر این QR ها آن است که در برابر نمادهای تحریف شده یا لکه‌دار یا آسیب دیده که ممکن است اتفاق بیفتد مقاومت زیادی دارند و کدهایی که دانشجویان استفاده می‌کنند، از طریق این QR ها به صورت کاملاً محرمانه است. همچنین بیشتر QR ها به صورت مربع هستند اما این QR  قابلیت آن را دارد که در تصاویر به صورت دایره‌ای هم مورد استفاده قرار بگیرد و ویژگی دیگر آن الگوی تراز است؛ به این معنا که شما وقتی می‌خواهید QR را اسکن کنید، لازم نیست موبایل را در شرایط خاصی قرار دهید و با هر زاویه‌ای می‌توانیدQR را اسکن کنید.

دکتر عماد زاده در عین حال گفت: این فناوری همچون فناوری‌های دیگر ممکن است معایبی نیز داشته باشد که از جمله آن می‌توان به احتمال دسترسی به برخی اطلاعات کاربران و لزوم اتصال به اینترنت با سرعت مناسب اشاره کرد که اگر بنا باشد، در آینده به صورت فراگیر استفاده شود باید به آنها توجه گردد.

عضو گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ما دو هدف را در این طرح دنبال می‌کردیم که مشتمل بر طراحی نرم‌افزار مبتنی بر وب بر پایه کد پاسخ سریع جهت بهبود فرایندهای آموزشی دانشجویان و فرایندهای اجرایی مرکز بود و هدف دوم سنجش شاخص آمادگی دانشجویان برای استفاده از این فناوری بود که در آن چهار نکته مورد توجه قرار گرفت نخست نوآوری آن دوم خوشبینی که در واقع به میزان اثرگذاری آن در بهبود وضعیت اشاره داشت و موارد سوم و چهارم که شامل شاخص‌های منفی عدم سهولت و عدم امنیت بود، را سنجیدیم تا بتوانیم نتیجه‌گیری کنیم که طرح ادامه یابد یا نه؟

دکتر عمادزاده در ادامه گفت: در بحث اجرای طرح نخستین کاری که انجام شد ، طراحی از دو بعد آموزشی و سپس فنی بود. در واقع ما ابتدا بازدهی آموزشی را بررسی کردیم و بعد با کمک متخصصین به سراغ مسائل فنی آن رفتیم. در مرحله دوم وب سایت را که داده‌ها و برنامه‌های مربوط به کلاس‌ها در هر روز در آن نمایش داده می‌شد را مشخص و  QR codeرا در محل ورود به مرکز مهارت‌های بالینی نصب کردیم. دانشجو به محض ورود به مرکز کد کیو آر را اسکن می‌کرد و از این طریق می توانست اطلاعات لازم در خصوص شماره کلاس، ساعت برگزاری کلاس و حتی نام و رتبه علمی استاد و محل رختکن را دریافت کند.

در مرحله بعدی با توجه به اینکه ساعت کلاس‌ها در مرکز تغییر می‌کند، از کارشناس مرکز خواستیم که به روزرسانی روزانه محتوا را داشته باشد و آنچه را که دانشجو اسکن می‌کرد به روزترین اطلاعات بود. در مرحله بعدی کار که بیشتر جنبه آموزشی کار مطرح بود یک  QR codeرا پشت درب کلاس‌ها نصب کردیم که شامل فیلم‌های مربوط به فرایندهای آموزشی بود که قرار بود در آن کلاس به دانشجویان آموزش داده شود (این فیلم‌ها کاملاً متناسب با اهداف آموزشی درس مربوطه بود و با هماهنگی کامل استاد انجام می‌شد یعنی استاد در طراحی محتوای درس مشارکت داشت)، این موضوع منجر به یک فناوری جدید شد به نام کلاس وارونه به این صورت که دانشجو پیش از ورود به کلاس محتوا را دریافت می کرد و در کلاس بیشتر بحث در مورد سوالات و مشکلات یادگیری دانشجویان انجام می شد.

در نهایت فرم نظرسنجی مبتنی بر شاخص آمادگی فناوری (TRI) در بستر همین سامانه در اختیار دانشجویان قرار گرفت که نتایج آن شامل موارد زیر بود؛

1.مشارکت ۱۲۹ دانشجوی پزشکی و دستیار ( نرخ پاسخ به پرسشنامه ۸۴/۳۷) و تحلیل ۸۴ پرسشنامه

  1. 5/65 % دانشجویان از این فناوری بسیار راضی و راضی و حدود ۱۲ رضایت کم داشتند.
  2. از نظر آمادگی پذیرش فناوری، ۴۲درصد خوب، %57 متوسط و فقط ۱ درصد ضعیف بود.

دکتر عماد زاده در پایان با اشاره به پیشنهادات آموزشی، اجرایی و پژوهشی مربوط به این طرح گفت: پیشنهاد ما آن است که این روش در تمام کلاسهای دانشکده اجرا شود و توانمندسازی استادان برای به روز رسانی اطلاعات در زمینه کدهای پاسخ سریع  (QR code) انجام شود. ( در درس کارآموزی شرح حال و معاینه فیزیکی، گروه های بیماریهای پوست و طب اورژانس از این تجربه استفاده می کنند ). پیشنهاد اجرایی ما نیز راه اندازی سیستم مشابه برای سایر کلاسهای آموزشی دانشکده با توجه به رضایت و سهولت اجرا می باشد و پیشنهاد پژوهشی اینکه مطالعه ای به صورت مداخله ای برای بررسی تاثیر آموزشی این نرم افزار بر پیامدهای برنامه درسی انجام شود.


562.jpg - 80.39 kBدکتر احسان صبوری متولد 1363 در شهر مشهد، عضو هیات علمی واستادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از چهره های جوان و فعال در حوزه‌ی پزشکی مولکولی است که از سال 1396 و همزمان با آغاز فعالیت رسمی خود در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با همراهی تیمی از متخصصین حوزه‌ی ژنتیک و پزشکی مولکولی، طرح های مطالعاتی مختلفی را در حوزه‌ی سلول های بنیادی انجام داده و یکی از جدیدترین دستاوردهای این مطالعات، تولید پودر استخوان مصنوعی بهینه شده و سلول های غضروف ساز است، که هم اکنون در فاز مطالعات حیوانی است.

این استاد و محقق جوان که سال گذشته به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده پزشکی معرفی گردید، در خصوص فرایند تحصیل در دانشگاه و فعالیت های حرفه ای خود در طول 7 سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اینچنین روایت می کند: " من دوره‌ی کاردانی و کارشناسی را در رشته علوم آزمایشگاهی و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشهد گذراندم. پس از آن برای طی کردن مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه شهید بهشتی تهران رفتم و دوره دکتری را هم مشترکا در دانشگاه های علوم پزشکی زنجان و مشهد گذراندم و نهایتاً در سال 1396 به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت حرفه ای ام را آغاز کردم".

در مقطع کارشناسی ارشد، من اولین دانشجویی بودم که در دانشگاه شهید بهشتی توانستم در مدت زمان 3 ترم فارغ التحصیل شوم، در آن مقطع دبیر علمی بخش دانشجویی چهارمین کنگره آزمایشگاه و بالین هم بودم. در دوره PHD به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه، پژوهشگر برتر استان و بعد از آن هم پژوهشگر برتر کشور معرفی شدم و در جایگاه دانشجوی نمونه کشوری هم قرار گرفتم. به همین دلیل، به عنوان دبیر علمی شانزدهین کنگره بین المللی دانشجویان علوم پزشکی ایران از سوی مقام محترم وزارت انتخاب شدم.

بعد از فارغ التحصیلی، دوره ای به عنوان عضو هیات علمی پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مشغول به خدمت شدم تا اینکه در سال 1396 عضو هیات علمی و معاون آموزشی گروه ژنتیک و پزشکی مولکولی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به خدمت شدم.

استاد صبوری در خصوص فعالیت های اساتید پزشکی مولکولی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز می گوید: " گروه‌ی که بنده هم اکنون در آن فعالیت دارم، در واقع ترکیبی از 2 بخش است؛ بخش ژنتیک که قدیمی تر است و بخش پزشکی مولکولی که به نوعی جدیدتر محسوب می شود. 5 عضو این گروه، از اساتید پزشکی مولکولی هستند که 3 نفر آنها با مدرک پزشکی مولکولی و 2 نفر دیگر با مدارک مرتبط فعالیت می کنند. بواسطه همین، فعالیت گروه ما ترکیبی از کارهای ژنتیک پزشکی، انسانی و مولکولی است و بطور کلی فعالیت های گروه به 3 دسته تقسیم می شود، برخی اساتید در امر تشخیصی بیماری ها خصوصا بیماریهای ژنتیکی مشغول فعالیت هستند، برخی از اساتید در زمینه ژن تراپی بیماریها مشغول هستند و بعضی اساتید همچون بنده در حوزه ی سلول های بنیادی و تمایز سلول های بنیادی کار می کنند.

زمینه فعالیت بنده با تمرکز بیشتر روی سلول درمانی خصوصا با استفاده از سلول های بنیادی و فرآورده های مشتق از سلول های بنیادی می باشد. در همین راستا اکنون در بحث تولید بافت های مصنوعی کار می کنیم و توانستیم پودر استخوان مصنوعی و سلول های غضروف ساز و سلول های دندان ساز (ادونتوژنیک) را تولید کنیم و در حال حاضر در فاز حیوانی کار را پیش می بریم.

وی در خصوص کاربرد بافت های مصنوعی و سلول های بنیادی هم اینچنین می گوید: " بعضی از بافتها در زمان بیماری، آسیب شان آنقدر زیاد است که هموستاز آن جبران ناپذیرند. مثلا در یک بیماری روتین مثل سرماخوردگی یا یا یک زخم جلدی ساده که مکررا اتفاق می افتد، ترمیم پس از آسیب این بافت توسط سلول بنیادی بطور عادی انجام می شود، اما گاهی اوقات آسیب وسیع تر است؛ مثل زمانی که فرد نیمی از دستش دچار سوختگی شده است و یا فردی که مبتلا به پوکی استخوان شدید در سنین بالا است و حجم استخوان به قدری کم شده که در اثر کوچکترین ضربه ای دچار شکستگی های چندگانه میشود. ویا فردی را در نظر بگیرید که به علل مختلف مانند تروما شدید و یا ایمپلنت دندان نیاز به پیوند بافت استخوان دارد. همچنین فردی که در سنین بالا آسیب مفصلی ممکن است به قدری شدید باشد که راهکارهای تهاجمی مانند تعویض مفصل توصیه شود، در اینجا سلول های بنیادی و مهندسی بافت به کمک می آیند و همین غضروف تخریب شده را جایگزین می کنیم، به این صورت که از خود بدن فرد سلول بنیادی را می گیریم، غضروف مصنوعی درست می کنیم و به بدنش پیوند می زنیم، در این حالت نه پیوند برگشت می کند و نه نیاز است بیمار داروی ویژه ای استفاده کند، علاوه بر اینکه شانس بهبودی فرد بیشتر از پیوندهای بافت مصنوعی است.

 ما همین اقدام را در مورد دندان هم انجام داده ایم و در واقع ساخت دندان را تا مرحله تولید سلول های اصلی دندان ساز، یعنی سلول های ادونتوژنیک پیش برده ایم، در قدم بعدی امیدواریم با کمک مهندسی بافت و دستکاری ژنی بتوانیم سلول های دیگر بافت جوانه دندانی را کامل کنیم و به تزریق مدل حیوانی برسیم. برخی کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن و امریکا در این امر پیشرو بوده و حتی خبر موفقیت آمیز بودن اولین تولید جوانه دندان حیوانی ویا تولید دارو رویش دندان مجدد چندی پیش رسانه ای شد. امیدواریم ان شالله اولین مدل تزریق حیوانی جوانه دندان را تا اواخر سال یا اوایل سال آینده، به انجام برسانیم.

دکتر صبوری تاکید می کند" دنیای آینده، دنیای سلولهای بنیادی است و هم اکنون در حوزه ی درمان، درمانها غالبا علامتی انجام می شود. خصوصا در بیماری های استخوان و مفصل به علت سرعت کند بازسازی بافتی خصوصا در سنین بالا، بیمار عملا دیگر فرصتی برای استخوان زایی و غضروف زایی ندارد و ناچاراً باید درمانی های پرهزینه که کلی عوارض دارد و اغلب هم بهبود کاملی به همراه ندارد. جهان امروزه به سمت تولید بافت های مصنوعی مانند غضروف، استخوان، کبد مصنوعی و غیره می رود، جزایر بتای پانکراس را می سازد که انسولین ساز است و بیمار از تزریق انسولین خلاص شده و عملا دیابت درمان شود. بسیاری از کشورها به این سمت می روند و ایران هم در این زمینه به نوعی پیشرو محسوب می شود؛ هر چند که درمان با سلول های بنیادی بسیار هزینه بر است، اما نگاه ویژه تر پژوهش به سلول های بنیادی علاج خیلی از بیماری ها را با سلول های بنیادی محقق خواهد کرد و از درمان گرفته تا بحث زیبایی و بهبود کیفیت زندگی و ... سلول های بنیادی کاربرد دارد. علاوه بر این فراورده ها و مشتقات فرآوری شده سلول های بنیادی نیز در این امر مورد توجه ویژه است.

دکتر صبوری در خصوص کاربرد سلول های بنیادی در سه بخش تزریق سلول بنیادی، سلول های بنیادی دستکاری شده و فرآورده های سلول بنیادی هم اظهار می کند: "سلول های بنیادی در بیماری هایی مانند زخم پای دیابتی، اختلال غضروفی و مفصلی، سرطان خون، بیماری های عصبی نورودژنراتیو مثل بیماری ام اس، ALS، پارکینسون، برخی بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، دیابت و... و اخیرا در مباحث زیبایی کاربرد دارد که امیدواریم با ظرفیت های موجود در ایران بتوانیم شاهد گسترش روزافزون آن در ایران نیز باشیم".

 

 


542.jpg - 17.84 kBمحققان عضو شرکت فناور زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به راه‌اندازی سامانه هوشمند تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی ایرانیان شدند.

شرکت ابر سلامت ایرانیان در سال 1401 با هدف ارائه یک سامانه پشتیبان تصمیم‌گیری برای ارتقاء دقت تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی در ایرانیان در مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال شده است.

این شرکت مؤفق به ارائه محصولی با عنوان SMART.DX.GEN مبتنی بر هوش مصنوعی و تحلیل کلان داده‌های ژنتیکی با مشارکت متخصصان و اساتید مجرب ژنتیک پزشکی، انفورماتیک پزشکی و کامپیوتر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده است.

مدیرعامل شرکت ابر سلامت دیجیتال ایرانیان از شرکت های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این سامانه با یکپارچه سازی اطلاعات بالینی بیماران و تحلیل داده‌های ژنتیکی استخراج شده از تکنولوژی توالی یابی نسل جدید (NGS) بستری را فراهم ساخته است که با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند دقت تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی و سرطان‌های ارثی در جامعه ایرانی افزایش دهد. تحلیل های بدست آمده از این سامانه می تواند در پیش آگهی و تشخیص زودهنگام ناهنجاری های ژنتیکی و سرطان های ارثی و همچنین کاهش الام بیماران، کاهش هزینه های تشخیصی و درمانی و ارتقای کیفیت آنها موثر باشد.

دکتر تکتم دهقانی گفت: از ابتدای فعالیت این شرکت تاکنون، با راهنمایی و حمایت اساتید فرهیخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر اسلامی،  دکتر عباس زادگان، دکتر صدر نبوی و دکتر مجرد، چندین طرح پژوهشی کشوری و داخل دانشگاهی با استفاده از سامانه در حال انجام است که از جمله آنها می‌توان به طرح پژوهشی با موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران (نیماد) اشاره کرد که نتایج و دستاوردهای آن در قالب مقالات در کنفرانس بین المللی بیوانفورماتیک و ژنتیک ارائه شده است.

دکتر دهقانی اضافه کرد: همچنین شرکت ابر سلامت دیجیتال ایرانیان مؤفق به اخذ حمایت از مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است و در سال 1402 به عنوان ایده استارت آپی برتر دردانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخاب شده است.

مدیرعامل شرکت ابر سلامت دیجیتال ایرانیان با بیان اینکه در پژوهش های انجام شده تا کنون داده های بیش از 300 بیمار مبتلا به ناهنجاری‌های ژنتیکی و سرطان‌های ارثی آنالیز شده است، خاطر نشان کرد: ارزیابی نتایج بدست آمده نشان دهنده کیفیت بالای نتایج تشخیصی و متناسب با استانداردهای روز دنیا  است.

دکتر دهقانی تصریح کرد: سایت این سامانه به نشانی www.SMARTDXGEN.com فعال شده و ارائه خدمات شرکت ابر سلامت دیجیتال ایرانیان از تابستان امسال به صورت رسمی آغاز خواهد شد. این سامانه آماده ارائه خدمات به متخصصین ژنتیک پزشکی، پزشکان، پژوهشگران، آزمایشگاه های ژنتیکی، مراکز درمانی و دانشگاهی می باشد.

وی با ذکر این نکته که با توجه به افزایش هزینه‌های سرورهای پردازش و ذخیره دیتا این شرکت برای توسعه خدمات نیازمند حمایت‌های بیشتر جهت تامین هزینه ها سرور می باشیم تأکید کرد: هرچند که در حال حاضر محصول ما از حمایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برخوردار شده است، اما با توجه اهمیت داده های جمع آوری شده و ارتباط آنها با امنیت ملی و پدافند غیرعامل برای رشد محصول و ارائه خدمات به کل کشور، نیازمند حمایت نهادهای دولتی و خصوصی هستیم.

دکتر دهقانی در پایان گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، با توجه به توانمندی‌ نیروهای مستقر در شرکت و متخصصین همکار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اولویت اصلی ما توسعه این محصول داخلی برای تأمین نیازهای کشور، صرفه جویی ارزی  و کمک به تشخیص ناهنجاری ژنتیکی در جامعه ایرانی‌ است و پس از آن به ارائه خدمات به کشورهای همسایه خواهیم پرداخت.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image