آموزش


رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در چشم انداز سند پایه 'الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت" بر ماموریتگرایی در حوزه سلامت تاکید شده که بخشی از این ماموریتها در راستای ارتقای توانمندیهای پزشکی است.

دکتر محمدرضا دارابی در گفتگو با وب دا، پیرامون سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، افزود: 19 ماموریت شامل هفت ماموریت ویژه و 12 ماموریت مشترک به کلان منطقه نهم آمایشی کشور با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای تحول آموزش در حوزه سلامت و سند الگوی پیشرفت محول شده است.

وی افزود: کلان منطقه نهم آمایشی متشکل از 9 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد، گناباد، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام، نیشابور و اسفراین مستقر در شمال و شرق کشور است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برنامه های تحول آموزشی در حوزه سلامت در راستای سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از سال 1394 با انجام اقداماتی مانند محول شدن ماموریتهای ویژه به دانشگاههای علوم پزشکی و تشکیل کارگروه آموزشی دنبال می شود.

وی افزود: هفت ماموریت ویژه ای که به کلان منطقه نهم واگذار شده شامل 'توسعه دندانپزشکی، توسعه تعالی علوم اعصاب، تغذیه، طب تسکینی، هنر و سلامت، توسعه و تعالی فناوری آموزشی و توسعه دانش مرتبط با سلامت و امنیت غذایی' است.

دکتر دارابی به اقدامات پیرامون 12 ماموریت مشترک محول شده به منطقه نهم آمایشی نیز اشاره و بیان کرد: در این راستا کارگروههای مشترک نظیر کارگروه بین المللی سازی آموزش، ارتقای نظام ارزیابی و آزمونها، اعتباربخشی و توسعه آموزش مجازی در آموزش تشکیل شده اند.

وی گفت: توسعه و ارتقای زیرساختهای آموزش، اعتلای اخلاق حرفه ای، کارگروه آموزش پاسخگو و عدالت محور، آینده نگاری و مرجعیت علمی، حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم، کارگروه آمایش سرزمین، کارگروه پایش و کارگروه توسعه حرکت راهبردی از دیگر کارگروههای تشکیل شده در این زمینه هستند.

 

 


فراهم شدن سلامت برای عموم مردم با حداقل نابرابری یکی از افقهای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که برای تحقق این هدف به دانشگاههای علوم پزشکی و سازمانهای مرتبط ماموریتهای ویژه محول شده است.

تحول در آموزش حوزه سلامت چشم انداز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تحول در آموزش پزشکی یکی از نیازهای ضروری آموزش عالی و تحقیقات دانشگاهی در حوزه سلامت به شمار می رود که طی سالهای گذشته توجه ویژه ای به آن شده است.

حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم، تشکیل منطقه های آمایشی و دادن ماموریت های ویژه به دانشگاههای علوم پزشکی از جمله برنامه های در حال اجرا برای دستیابی به تحول آموزشی در کشور به شمار می رود.

کلان منطقه 9 آمایشی متشکل از دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در شمال و شرق کشور با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که به عنوان یکی از قطب های مهم آموزشی حوزه سلامت به شمار می رود.

از چهار سال گذشته تاکنون برنامه های مختلف به منظور تحول آموزشی در منطقه 9 آمایشی کشور در راستای چشم انداز سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حال اجراست.

اجرای 19 ماموریت در شمال شرق کشور در راستای تحول آموزشی

رئیس کلان منطقه نهم آمایشی کشور گفت: این کلان منطقه متشکل از 9 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد، گناباد، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام، نیشابور و اسفراین مستقر در شمال و شرق کشور است.

دکتر محمدرضا دارابی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با 9 هزار دانشجو به عنوان محور برنامه های کلان منطقه نهم آمایشی کشور بوده  و به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

وی اظهار کرد: برنامه های تحول آموزشی در حوزه سلامت در راستای سند الگوی ایرانی اسلامی از سال 1394 با انجام اقداماتی مانند محول شدن ماموریتهای ویژه به دانشگاههای علوم پزشکی و تشکیل کارگروه آموزشی دنبال می شود.

وی گفت: در چشم انداز سند پایه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بر ماموریت گرایی در حوزه سلامت تاکید شده که بخشی از این ماموریتها در راستای ارتقای توانمندی های پزشکی است.

دارابی افزود: 19 ماموریت شامل هفت ماموریت ویژه و 12 ماموریت مشترک به کلان منطقه نهم آمایشی کشور در راستای تحول آموزش در حوزه سلامت و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محول شده است.

وی اظهار کرد: هفت ماموریت ویژه که به کلان منطقه نهم واگذار شده شامل توسعه دندانپزشکی، توسعه تعالی علوم اعصاب، تغذیه، طب تسکینی، هنر و سلامت، توسعه و تعالی فناوری آموزشی و توسعه دانش مرتبط با سلامت و امنیت غذایی است.

وی گفت: به طور مثال برای توسعه دندانپزشکی در کلان منطقه 9 آمایشی شبکه کشوری از همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور تشکیل داده شده که برای طرح آمایش دندانپزشکی به طور جامع تصمیم گیری می شود.

دکتر دارابی به اقدامات مرتبط با 12 ماموریت مشترک محول شده به منطقه نهم آمایشی نیز اشاره کرد و افزود: در این راستا کارگروه های مشترک نظیر کارگروه بین المللی سازی آموزش، ارتقای نظام ارزیابی و آزمونها، اعتبار بخشی و توسعه آموزش مجازی در آموزش تشکیل شده است.

وی ادامه داد: توسعه و ارتقای زیرساختهای آموزش، اعتلای اخلاق حرفه ای، کارگروه آموزش پاسخگو و عدالت محور، آینده نگاری و مرجعیت علمی، حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم، کارگروه آمایش سرزمین، کارگروه پایش و کارگروه توسعه حرکت راهبردی از دیگر کارگروه های تشکیل شده در این زمینه هستند.

ماموریت گرایی و حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم

مسئول دبیرخانه ستاد تحول و نوآوری در علوم پزشکی کلان منطقه 9 کشور نیز ماموریتگرایی را لازمه حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم عنوان کرد و گفت: این کلان منطقه با اجرای ماموریت های محول شده حرکت به سوی دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی نسل سوم را دنبال می کند.

دکتر رضا پروانه افزود: حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم از برنامه های کلان منطقه 9 آمایشی کشور در راستای تحول آموزش در حوزه سلامت به شمار می رود.

وی اظهار کرد: کشورهای پیشرفته دانشگاههای نسل سوم و چهارم را که تاکید بر اشتغالزایی و علوم کاربردی دارد راه اندازی کرده اند، این در حالی است که در ایران دانشگاه نسل چهارم نداریم و حرکت به سوی راه اندازی دانشگاههای نسل سوم دنبال می شود.

وی گفت: دانشگاههای نسل اول آموزشی هستند، نسل دوم آموزشی و پژوهشی، نسل سوم بر اساس بازبینی اقتصادی و تکیه بر اشتغالزایی و نسل چهارم کاملا کاربردی و در خدمت اشتغال و بازده اقتصادی متناسب با ظرفیت های نیروی انسانی می باشند.

دکتر پروانه، حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم را از برنامه های در حال اجرا دانست و افزود: در این راستا اقدامات ویژه ای در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل تدوین آئین نامه همکاری دانشگاه و صنعت، مدیریت فناوری دانشگاه، تشکیل شورای توسعه کارآفرینی و خلق ثروت دانش بنیان انجام شده است.

تخصص گرایی دانشگاهها

در راستای تخصص گرایی دانشگاهها جلسات کارگروه حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم کلان منطقه 9 آمایشی با حضور دکتر ایرج نبی پور عضو کارگروه آینده نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده است.

دکتر نبی پور دانشگاههای کشور را به سه نسل اول، دوم و سوم تقسیم بندی و بیان کرد: ‌در قرون وسطی دانشگاه یک نهاد اسکولاستیک (نفوذ کلیسا در آموزش) بود که جستجوی راستی، صداقت و کشف حقیقت جهان و آموزش رهبران آینده جامعه را هدف خود قرار داده بود و بیشتر در جهت حفاظت و انتقال علم گذشتگان فعالیت می کرد.

وی افزود: هنگامی که دانشگاهها به نسل دوم تغییر شکل دادند موضوع پژوهش نیز به مجموعه فعالیت آنها اضافه شد. در دوران خردگرایی خلق دانش به دومین هدف دانشگاه تبدیل شد و خلق دانش بر پایه پژوهش استوار گردید و دانشمندان پژوهشگر در دانشگاه نسل دوم بسان طبقه جدیدی از نخبگان ظهور یافتند.

وی اظهار کرد: در دهه 60 میلادی خلاء بهره برداری از دانش تولید شده مطرح و زمینه ای شد که دانشگاه ها وارد دوران گذاری شوند که نتیجه آن ایجاد نسل سوم دانشگاه است. در دانشگاه نسل سوم ماموریت سومی فراتر از آموزش و پژوهش تعریف گردید که همان انتقال توانمندی ها به جامعه می باشد.

نبی پور گفت: براساس این تعریف، دانشگاه مجبور است با دانشی که زایش می کند، برای جامعه نیز خلق ارزش کند و از این رو دانشگاه نسل سوم یک دانشگاه کارآفرین است.

وی با تاکید بر اینکه خدمت به جامعه و بهره برداری از دانش، ویژگی دانشگاه های نسل سوم است افزود: در این نسل از دانشگاهها علاوه بر پژوهش و تدریس، ایجاد کسب و کار و خدمت به جامعه از علم تولید شده مطرح می شود.

وی تبدیل دانشگاه نسل دوم به نسل سوم را زمانی برای گذار دانست و اظهار کرد: تدوین نقشه راه برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم مورد تاکید است و این نقشه راه شامل بخش های مختلف از جمله سیستم ها، فرهنگ، ارزشیابی و پایش است اما در حوزه راهبردی باید تخصص گرایی هوشمندانه بر پایه آمایش را مد نظر قرار داد.

نبی پور گفت: در این روش بر ماموریت گرایی دانشگاه ها تاکید شده و تقریبا برشی از نقشه علمی کشور برای استانها و مراکز آمایش فراهم شده تا مشخص شود هر کدام از مراکز آمایش باید در چه محدوده ای کار کنند.

وی افزود: اساس بر این است که هر کدام از دانشگاه ها در یک حوزه خاص، تخصص گرایی داشته باشند.

وی اظهار کرد: تخصص گرایی هوشمندانه همان برنامه نوشته شده در حوزه آمایش است و راهبردهای بسیار خوبی در این زمینه برای اینکه دانشگاه ها بتوانند در تماس با مناطق دانشی قرار بگیرند وجود دارد.


نشست اعتبار بخشی مراکز آموزشی درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور نماینده وزارت بهداشت درمان و  آموزش پزشکی برگزار شد.

مدیر مرکز مطالعات و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه این نشست در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این برنامه در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت از سال گذشته در کلان مناطق دهگانه آغاز شده است و در قالب آن مراکز درمانی آموزشی گواهی نامه دائم، یکساله و مشروط را دریافت کردند.

دکتر سرآبادانی با بیان اینکه در مرحله دوم که به صورت مستمر در مراکز درمانی آموزشی توسط ارزیاب های بیرونی پایش می شوند خاطر نشان کرد: در این مرحله پس از خود ارزیابی بیمارستان ها، اعتبار بخشی بر اساس سنجه های بسیار ضروری، ضروری و توسعه ای مورد بررسی قرار می گیرند.

وی افزود: بر اساس ارزیابی بیرونی، تیم های ارزیاب مستندات ارائه شده از سوی بیمارستان ها را مورد بررسی قرار می دهند و سپس از مراکز درمانی آموزشی بازدید های لازم صورت می گیرند.

مدیر مرکز مطالعات و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: اجرای این برنامه گام موثری در افزایش کیفیت خدمات و آموزش خواهد بود و تلاش می شود در این برنامه سنجه های اعتبار بخشی به شکل کامل در مراکز درمانی اجرایی شود.

در این مرحله ارزیابی بیرونی بیمارستان های آموزشی ام البنین، دکتر شیخ و شهید کامیاب انجام خواهد شد.  


معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اعطای بورس تحقیقاتی دانشگاه مونستر آلمان به هفت تن از دانشجویان برگزیده این دانشگاه خبر داد.

دکتر اعتضاد رضوی اظهار کرد: پیرو برگزاری دومین همایش بین المللی التهاب سیستم عصبی7 نفر از برگزیدگان این همایش برای گذراندن دوره های  سه تا شش ماهه تحقیقاتی و آموزشی به دانشگاه مونستر آلمان اعزام شدند.

وی خاطر نشان کرد: این بورس به مدت سه تا شش ماه و در قالب برنامه های آموزشی و پژوهشی تنظیم و هزینه بورسیه های دانشجویی (گرنت‌های تحقیقاتی)  آن توسط دانشگاه مونستر آلمان پرداخت می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این اقدام به منظور ایجاد انگیزه برای دانشجویان وترغیب محققین جوان به تحقیق در حوزه علوم اعصاب و حیطه های وابسته به آن انجام می شود.

دومین همایش بین المللی  التهاب سیستم عصبی با هدف بررسی تازه ترین یافته های تحقیقاتی در زمینه التهاب سیستم عصبی به همت دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کارگروه توسعه و تعالی علوم اعصاب کلان منطقه 9 آمایشی در فروردین ماه 97 به میزبانی این دانشگاه برگزارشد.

در این همایش  ازبین 400 مقاله رسیده 200 عنوان به صورت پوستر پذیرفته شد، که در این میان هیأت داوری مشترک ایرانی و آلمانی از بین پوسترها و سخنرانی های ارائه شده  7 نفر را جهت گذراندن  دوره های آموزشی و پژوهشی انتخاب کردند.


نخستین نشست رابطین روابط عمومی کلان منطقه 9 آمایشی به منظور تاکید بر اطلاع رسانی موثر اخبار و دستاورد های برنامه های طرح تحول در کلان منطقه 9 و نحوه انعکاس این فعالیت ها، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا ، اهمیت آموزش علوم پزشکی به عنوان پایه درمان و سلامت کشور بر کسی پوشیده نیست. آنچه دانشجویان امروز با هر سطحی از کیفیت و کمیت در دانشگاه‌ها می آموزند همان چیزی است که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور در مراکز درمانی و بیمارستان ها پیاده شده و پاسخگوی نیازهای درمانی مردم باشد و سیستم سلامت کشور را پیش ببرد. بنابراین کمیت،‌کیفیت و نوع ارائه آموزش های فنی و اخلاقی که امروزه در دانشگاه‌ها به دانشجویان علوم پزشکی ارائه می‌شود بی شک دارای اهمیت فراوانی است.

از این رو حدود سه سال قبل در وزارت بهداشت دولت یازدهم سند "تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی" در قالب 12 بسته شامل "بسته آینده‌نگری و مرجعیت علمی در آموزش پزشکی"، "بسته حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم"، "بسته آموزش پاسخگو و عدالت‌محور"، "بسته توسعه راهبری، ‌هدفمندی و ماموریت‌گرایی آموزش پزشکی"، "بسته آمایش سرزمین، ماموریت‌گرایی، تمرکزگرایی و ارتقای توانمندی دانشگاه‌ها"، "بسته نهادینه‌سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت"، "بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای"، "بسته بین‌المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی"، "بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی"، "بسته ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون‌های علوم پزشکی"، "بسته اعتبار بخشی بیمارستان‌های آموزشی"،" بسته توسعه و ارتقای زیرساخت‌های آموزش علوم پزشکی" طراحی شد و کلید خورد.

دبیر کارگروه توسعه و ارتقاء زیر ساخت برنامه تحول آموزش در حاشیه این نشست اظهار کرد: کلان منطقه 9 دارای 6 دانشگاه و 9 دانشکده علوم پزشکی است که دانشگاهها ملزم به اجرای 12 بسته مشترک در سطح کشور هستند وهدف از ابلاغ مأموریت های ویژه و اجرای آنها جذب اعضای هیات علمی به صورت هدفمند ،استفاده از پتانسیل های موجود دانشگاه ها و توسعه ی رشته های دانشگاهی باتوجه به محدودیت منابع می باشد.

دکتر وطن چیان خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد 5مأموریت ویژه توسعه و تعالی دندانپزشکی، توسعه و تعالی علوم اعصاب، توسعه و تعالی علوم تغذیه، توسعه و تعالی طب تسکینی و توسعه و تعالی دانش هنر و سلامت را از سوی وزات بهداشت به عهده داشته است و با توجه به عملکردمطلوب و پتانسیل های این دانشگاه 2 مأموریت ویژه دیگر با عناوین امنیت و سلامت غذایی و ارتقاء آموزش پزشکی با تکیه بر فناوری های نوین آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار شد.

وی افزود:کارگروه توسعه و ارتقاء زیرساخت برنامه طرح تحول آموزش در کلان منطقه 9 در 4محور فعالیت می کند که یکی از فعالیت های آن پوشش اخبار بسته های طرح تحول و اطلاع رسانی  دستاوردهایی که دانشگاه ها در این برنامه ها به دست می آورند، می باشد.

در این نشست مقرر شد تا با همکاری و همراهی دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه 9 نسبت به راه اندازی وب سایت ویژه و بهره گیری از فناوری های نوین اطلاع رسانی جهت انعکاس اخبار و دستاورد های  برنامه های طرح تحول اموزش در کلان منطقه 9 اقدام شود. 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image