آموزش


کارگاه های "طراحی و تدوین نقشه راه گذار به دانشگاه نسل سه" و"آشنایی با مفاهیم دانشگاه های نسل سوم و چهارم" با حضورجمعی از اعضای هیأت علمی ،مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نمایندگانی از کلان منطقه 9 آمایشی برگزار شد.

به گزارش وب دا، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش را حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم عنوان کرد و گفت: در دانشگاه های نسل سوم کاربرد و بهره برداری از دانش و پژوهش صورت می گیرد و از مشخصات این دانشگاه ها ورود به بازارهای رقابت جهانی ،عدم وابستگی به بودجه دولتی ،رویکرد و عملکرد فرا رشته ای در دانشگاه و عملکرد بین الملل می باشد .

دکتر اعتضاد رضوی توسعه کارآفرینی، تدوین سند فناوری که در دانشگاه مشهد شکل گرفته است و حمایت از حضور اساتید در شرکت های دانش بنیان ومراکز رشد را از مهمترین شاخص های حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم برشمرد.

وی افزود: یکی از بخش هایی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد درحوزه ی ابر روندهای( تغییرات بنیادین عمده )آموزش پزشکی درآن ورود پیدا کرده است بخش سیمولاتورها یا شبیه سازها است که به تازگی درمرکز مهارتهای بالینی بیمارستان امام رضا(ع)مشهد افتتاح شده است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و مدرس کارگاه بیان داشت: دانشگاه نسل سوم نیازمند رهبری کارآفرین است، دانشگاه ها در کنار آموزش و پژوهش باید کارآفرینی داشته باشند که این مفهوم مربوط به هزاره ی جدید است و یک دانشگاه خوب علاوه بر آموزشهای کلاسیک باید مهارت های کارافرینی را سرلوحه ی کار خود قراردهد.

دکتر نبی پور افزود: هم اکنون دانشگاه هایی که به سوی نسل سوم گام بر می دارند در سیستم ارتقاء و استخدام اعضاء هیأت علمی به وضعیت کارآفرینی و سابقه افراد در این زمینه بسیار حساس شده اند و این شاخص را لحاظ می کنند. در این نوع دانشگاه ها استادان بیشترین زمان خود را با همکاران دانشگاهی از دیگر دانشکده ها ( تا با اعضای دانشکده خود) سپری می کنند، از این رو یکی از برترین راهبردهای حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم ،تشکیل تیم های میان دانشکده ای است که نه تنها پژوهش های همگرا و میان رشته ای یا فرارشته ای در این تیم ها انجام می شود بلکه بسیاری از دوره های فوق لیسانس نیز توسط اعضای این تیم ها ارائه می گردد.

دبیرکارگروه حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اظهار داشت: دانشگاه ها فعالیت عمده شان آموزش به دانشجویان است تا از این طریق بتوانند نیروی متخصص و حرفه ای جهت برآوردن نیازهای جامعه را تربیت کنند و دانشگاههای نسل سوم ، در کنارآموزش برای تمام دانشجویان، باید امکانات وآموزش های ویژه را برای دانشجویان برتر ،استعدادهای درخشان و دانشجویان نخبه ساماندهی نمایند تا بتوانند از نیروی خلاق آنان در پیشبرد مرزهای دانش و خلق فناوری های مرزشکن استفاده کنندکه این آموزش عام برای تمام دانشجویان و امکانات ویژه به دانشجویان برتر مدل دو گذرگاهی نامیده می شود.

دکتر نبی پور تصریح کرد: دانشگاه های نسل سوم با استادان، دانشجویان و کارکنانی از گستره ای پهناور با زمینه ها، فرهنگ ها و مذاهب گوناگون کار می کنندو بین المللی شدن برای رقابت پذیری هر سازمانی عنصری ضروری است .راهبرد بین المللی شدن یک اثر مستقیم مثبت بر روی سطح در گیر شدن دانشجویان در فعالیت های کارآفرینانه برجای می گذارد از این رو، اتخاذ راهبرد بین المللی شدن نه تنها در کیفیت آموزش دانشجویان وآماده سازی آنان به صورت افراد کارآفرین در جامعه وبازار کار موثر است بلکه موجب رقابت پذیری و پویایی و بالندگی دانشگاه ها در عرصه فرا منطقه ای می گردد.

وی افزود: :دانشگاههای نسل سوم کمتر به بودجه و مقررات دولتی وابسته هستند و به صورت مستقل فعالیت می کنند که این فعالیت در شرایطی به صورت کامل تجلی می یابد که سرمایه گذاری مستقیم دولت بر دانشگاه جای خود را به سرمایه گذاری غیرمستقیم دهد و همچنین دولت نفوذ بر برنامه آموزشی و مدارک دانشگاهی را متوقف سازد.

دکتر نبی پور درادامه کارگاه اظهار داشت: انقلاب صنعتی چهارم را باید به شکل یک منبع بی انتها از فرصت های کسب و کار نگریست. کارآفرینی در این انقلاب ساده تر ازآنچه تا کنون بوده است روی می دهد زیرا موانع پیاده سازی بلند پروازانه به واسطه فناوری به آسانی انجام می پذیرد و در یک چشم انداز در انقلاب صنعتی چهارم بسیاری از اشیاء و ماشین های به هم پیوسته در فضای اینترنتی با انسان ها در تعامل قرار می گیرند .

وی از ویژگی های برجسته انقلاب صنعتی چهارم را تشکیل جوامع و " سامانه های انسان- ماشین"یا " سامانه های تکنو انسان هوشمند"عنوان کرد و افزود: در دوران دیجیتالی یا انقلاب صنعتی چهارم ممکن است انسان از جامعه فیزیکی جدا افتاده و به انزوای دیجیتالی دچار شود و در سکوت تنهایی دیجیتالی با ماشین ها همجوش و یکپارچه شود و این همان است که به دوران " هم زیست انسان- ماشین" معروف است در چنین شرایطی افزون بر قابلیت های فناورانه آنچه که از دید اجتماعی اهمیت می یابد افزایش کنجکاوی، خلاقیت، قابلیت، انعطاف پذیری و توانمندی های شهودی است.

این عضو تیم توسعه کارآفرینی وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: درانقلاب صنعتی سوم که بر ارتباطات و اطلاعات استوار بوده است انسان ها در پیوند بسیار نزدیکی با رایانه ها و ماشین ها بوده اند اما در انقلاب صنعتی چهارم هوشمند سازی روی می دهد به گونه ای که رایانه ها و ماشین ها به صورت مستقل توسط هوش مصنوعی با یکدیگر ارتباط برقرار می سازند.

هوش مصنوعی به عنوان یک رشته دانشگاهی در سال 1956در آمریکا پایه ریزی شد و در دهه 1980 سامانه های خبره هوش مصنوعی معرفی گردید که مهارت های دانشی و تحلیل خبرگان انسانی را شبیه سازی می کرد همچنین با پیشرفت فناورانه در انقلاب صنعتی چهارم که درحیطه هوش مصنوعی صورت می گیرد کاربردهای شگفت انگیز خود را در سطحی بسیار پیشرفته نشان می دهد که امروزه آثار آن را در حوزه یادگیری و آموزش مجازی می توان مشاهده کرد.


دبیر اجرایی مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش از برگزاری مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش وب دا، دکتر علی صمدی اظهار داشت: مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش یک برنامه کشوری است که توسط دبیرخانه کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی و با هدف احیای اخلاق در پژوهش به صورت سالیانه برگزار می شود.

مدرسه اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی به مدت یک هفته از 13 الی 18 مرداد با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و با شرکت ۶۰ نفر از متخصصان اخلاق پزشکی کمیته های اخلاق در پژوهش دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجمتع برج سپید برگزار می گردد.

دکتر علی صمدی افزود: در دو دوره قبلی ساری و شیراز میزبان مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش بودند و به زودی سومین دوره در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: شرکت کنندگان در این برنامه عمدتا متخصصین اخلاق پزشکی عضو کمیته  اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی می باشند. مباحث مختلفی با حضور تیم منتخب از مدرسین کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی به بحث و بررسی گذاشته می شود.

 دکتر صمدی خاطر نشان کرد: تبیین فرایند ثبت و انجام کارآزمایی بالینی، ایمنی زیستی در تحقیقات آزمایشگاهی، اصول اخلاق و قوانین ناظر بر استفاده از حیوانات آزمایشگاهی در امور تحقیقاتی، راهنمای اخلاق در انتشار آثار پژوهشی، فرایند رسیدگی به تخلفات پژوهشی، استفاده از نرم افزارهای همانندجویی در پژوهش، سامانه ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی، سامانه های اطلاعات و انتشارات علمی  از جمله عناوینی است که در این برنامه در جمع متخصصین اخلاق در پژوهش کشور به بحث گذاشته می شود.

دبیر اجرایی مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش  اظهار امیدواری کرد: این  مدرسه بتواند در راستای تقویت اخلاق در پژوهش و ترویج اهداف آموزشی و پژوهشی در جامعه دانشگاهی گام موثری بردارد.

 

 

 


نخستین نشست هیات امنا در سال 97 برگزار می شودکارگاه های آشنایی با دانشگاه نسل سوم با حضور و تدریس دکتر ایرج نبی پور عضو تیم ستادی بسته توسعه کارآفرینی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ، جمعی از اعضای هیأت علمی ،مدیران و نمایندگانی از کلان منطقه 9 آمایشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

به گزارش وب دا، به همت دبیرخانه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی کلان منطقه 9 آمایشی و کارگروه حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم این دبیرخانه و با هدف توسعه کارآفرینی در بستر دانشگاه؛کارگاه هایی با عناوین  "طراحی و تدوین نقشه راه گذار به دانشگاه نسل سه" و"آشنایی با مفاهیم دانشگاه های نسل سوم و چهارم" در روزهای دوشنبه و سه شنبه، یکم و دوم مردادماه درسالن جلسات ساختمان قریشی برگزار می شود.

با مروری بر روند دانشگاه ها، در سیر تکوین آنها مشاهده خواهیم کردکه نسل اول دانشگاه ها آموزش محور بودند و رسالت خود را در تربیت نیروی انسانی و گسترش علم می دیدند که کماکان برخی از این دانشگاه ها در این دوره باقی مانده اند.

در اواسط قرن گذشته با گسترش فناوری های مختلف نیازهای تخصصی بیشتر احساس و باعث شد دانشگاه ها کم کم به سمتی بروند تا نیازها را پاسخ دهند که برای تحقق این مهم پژوهش های خود را تقویت کردند که در این دوره مأموریت دانشگاه ها در پژوهش تعریف شد و امروزه نیز بسیاری از دانشگاه های کشور در این دوره که نسل دوم دانشگاهها می باشند حضور دارند.

دردانشگاه نسل سوم ، محور ومأموریت کانونی نظام دانشگاهی ،کارآفرینی فناورانه است.برای شکل گیری دانشگاه نسل سوم و بهره مندی از مزایا و مواهب این نسل دانشگاهی باید مهارت آموزشی دانشجویان ،اعضای هیأت علمی ،مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی در کانون راهبردها و سیاست های نهاد دانشگاه و آموزش عالی قرار گیرد.

همچنین دانشگاههای نسل چهارم باید ضمن بررسی روندهای جاری و آتی جهانی و تشخیص نقاط قوت و ضعف جامعه ، مسیر سیاست های سیاسی،اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی را به سمت و سویی رهنمون شوند که کشور بتواند جایگاه مناسب خود را در منطقه و نظام بین الملل به دست آورد.


مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دوم مرداد ماه روز استقلال حرفه‌ای رشته فیزیوتراپی است که روز به روز در حال ارتقا در دانشگاه مشهد می باشد.

دکتر حسین اصغر حسینی در گفت‌وگو با وب دا؛ ضمن تبریک روز فیزیوتراپی به همکاران گروه فیزیوتراپی و کارشناسان این رشته در مراکز آموزشی وابسته به دانشگاه، گفت: رشته فیزیوتراپی جزء رشته‌های توانبخشی است؛ که خدمات توانبخشی در سطح سوم سلامت ارائه می شوند.

مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: خدمات فیزیوتراپی طیف گسترده‌ای از خدمات است و کلیه گروه‌های سنی از کودکان گرفته تا سالمندان را در بر می‌گیرد؛ که در تمام شاخه‌های پزشکی می‌توان این خدمات را ارائه داد.

 وی بیان داشت: عمده‌ترین این خدمات در بیماران ارتوپدی، نورولوژی، روماتولوژی، سالمندان، کودکان و سوختگی‌ها می‌باشد. این گروه در سال 1389 کار خود را آغاز و به جذب دانشجوی کارشناسی پرداخت و در سال 1395 دانشجوی کارشناسی ارشد جذب و با پنج عضو هیئت علمی در حال ارائه خدمت است.

دکتر حسینی ابراز داشت: اعضای هیئت علمی گروه در شیفت صبح در بیمارستان‌های آموزشی به دانشجویان آموزش می‌دهند و در شیفت عصر در کلینیک‌های ویژه خدمت آموزشی، پژوهشی و درمانی خود را ارائه می‌دهند.

مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: با سیاست‌هایی که دانشگاه در راه‌اندازی مراکز جامع توانبخشی دارد ما می‌توانیم خدمات توانبخشی خود را در مناطق گسترده‌تری از شهر مشهد با توجه به طیف گسترده بیماران از شهرستان‌های مختلف و استان‌های همجوار ارائه دهیم.

وی در تشریح نوع خدمت فیزیوتراپ‌ها، بیان داشت: درمان‌ها برای بیمار به شکل دارویی، جراحی و یا در راستای روان درمانی و روانپزشکی است. فیزیوتراپی در خارج از این حوزه قرار دارد و درمان‌های فیزیکی را در بر می‌گیرد که با ابزارهای خاص خود قصد درمان بیماران را دارد.

دکتر حسینی بیان داشت: این درمان می‌تواند در کنار دارودرمانی و یا مستقل، قبل یا بعد جراحی باشد که شامل استفاده از الکتروتراپی، درمان‌های دستی( تمرین درمانی) و فیزیوتراپی است.

مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: در کل ایران به لحاظ تعداد فیزیوتراپیست به جمعیت نسبت به دیگر کشورهای اطراف وضعیت خوبی را دارا هستیم؛ اما نسبت به کشورهای پیشرفته در علم فیزیوتراپی قابل قبول است و امید داریم با تربیت فارغ التحصیلان بیشتر در مقاطع بالاتر سطح خدمات را افزایش دهیم.

وی ابراز داشت: این در حالی است؛ که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استان خراسان رضوی تا قبل از این که گروه آموزشی در دانشگاه راه اندازی شود به لحاظ  تعداد کارشناسان فیزیوتراپی نسبت به جمعیت مشکل داشتیم.

 

 


با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، چهل و ششمین دوره جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش وب دا، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مراسم با اشاره به اینکه دانشگاه از پیشروترین و معتبرترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است، اظهار امیدواری کرد:  دانش آموختگان عزیز، دانش اندوزی را ادامه داده و درراه کسب علم،همچنان کوشا باشند.

دکتر اعتضاد رضوی با بیان اینکه امید داشتن به آینده میتواند گره گشای بسیاری از مشکلات پیش رو باشد؛ از دانشجویان خواست خدمت به خلق را سرلوحه تمامی امور خود بدانند.

دکتر صراف معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز در این مراسم تاکید کرد: دانش آموختگان دندانپزشکی در زمینه اجرایی، تخصصی کار کرده و از علم و دانشکده فاصله نگیرند .

دکتر محراب خانی معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده در حاشیه این همایش اظهار داشت:  این برنامه با حمایت رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی وهمت خودجوش دانشجویی برگزارشده است.

گفتنی است در این همایش ازیکی از استادان ودودانشجوی دندانپزشکی این دانشکده که به دیار باقی شتافتند ،تجلیل شد و هدایایی به رسم یادبود به خانواده های ایشان اعطا شد.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image