آموزش


معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم گسترش برنامه های نت ورک در میان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان مناطق اظهار داشت: با اجرای این برنامه دانشکده ها می توانند ضمن همکاری های علمی از تجربیات یکدیگر در راستای ارتقاء علمی و آموزشی استفاده نمایند.

به گزارش وب دا، دکتر لاریجانی در گردهمایی روسا و معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه 9 آمایشی در مشهد خاطر نشان کرد: بر اساس ارزیابی هایی که از کلان مناطق آمایشی صورت گرفته است، کلان منطقه 9 آمایشی یکی از تاثیرگذارترین مناطق در اجرای ماموریت های آموزشی بوده است.

وی تصریح کرد: با همکاری کلان منطقه 9 آمایشی و دعوت از اساتید صاحب نظر، کوریکولوم دندانپزشکی بازبینی شد و با کمترین تغییرات مورد استفاده در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به موفقیت کلان منطقه 9 آمایشی در اجرای ماموریت ویژه تعالی تغذیه اظهار داشت: اقدام مهمی که در اجرای این ماموریت انجام شد علاوه بر استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و دانشکده های منطقه، به تمامی دانشگاه های سراسر کشور نیز مسئولیت هایی را ارائه داده است که این امر نمونه بسیار بارزی از ایجاد شبکه نت ورکینگ به شمار می رود و پیش بینی می شود با ادامه این روند دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آینده نزدیک می تواند به عنوان دانشگاه سرآمد در این حوزه بدرخشد.

آمایشی شدن مناطق و ماموریت گرا شدن دانشگاه ها مورد تایید مقام معظم رهبری است

دکتر لاریجانی با بیان اینکه برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی بر اساس متدولوژی و اسناد بالادستی کشور تهیه و تنظیم شده است خاطر نشان کرد: این برنامه محصول کار جمعی است و بر اساس سیاست های کلان کشور و سیاست های مقام معظم رهبری در حوزه آموزش سلامت تهیه و تدوین شده است.

وی تصریح کرد: در دیداری که معاونین آموزشی دانشگاه ها با رهبر معظم انقلاب داشتند؛ آمایشی شدن مناطق آموزشی کشور و ماموریت گرا شدن دانشگاه های علوم پزشکی مورد تایید ایشان قرار گرفت و ایشان به وزارت علوم نیز توصیه داشتند که این برنامه را در این حوزه به اجرا برسانند.

اجرای اعتبار بخشی تمامی موسسات و مراکز آموزشی علوم پزشکی کشور

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در قالب برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی برنامه های راهبردی هدف گذاری و دنبال می شود تصریح کرد: در این راستا تمامی موسسات آموزشی و مراکز درمانی آموزشی مورد اعتبار بخشی قرار گرفتند و در حال حاضر اطلاعات تمامی این موسسات و مراکز توسط وزارت بهداشت دریافت و رصد شده است.

دکتر باقر لاریجانی با اشاره به موضوع مرجعیت علمی خاطر نشان کرد: برای مرجع شدن نیاز به چندین دهه تلاش و سرمایه گذاری است اما همین که این نوع نگاه در کشور ایجاد شده است و گفتمان آن شکل گرفته است می توان امیدوار به دست یابی اهداف بود.

وی با بیان اینکه در مرجعیت علمی تلاش می شود علاوه بر رشد مراکز دانشگاهی بر دیگر مراکز نیز اثر گذاری داشت خاطر نشان کرد: دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی باید ظرفیت خود را در رشته های خاص ارزیابی و بر اساس آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در ایجاد دانشگاه های نسل سوم نیاز به تغییر ساختار و ایجاد متدولوژی های جدید است تصریح کرد: توسعه شرکت های دانش بنیان، افزایش همکاری با دیگر مراکز و گسترش رشته های مشتری مدار از مواردی است که در دانشگاه های نسل سوم دنبال می شود.

برآورد آموزش نیروی انسانی بر اساس نیاز مناطق

دکتر لاریجانی در ادامه از اجرای برنامه برآورد نیروی انسانی در شورای گسترش خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس محاسبات اولیه نیروهای تخصصی مورد نیاز هر منطقه در بسیاری از رشته ها به پایان رسیده است و محاسبه رشته های پزشکی عمومی و پرستاری نیز تا اسفند ماه امسال به اتمام خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بر این اساس مناطق آمایشی و دانشگاه های علوم پزشکی باید آموزش 70 درصد نیروی مورد نیاز مناطق خود را مدیریت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به زودی در قالب این برنامه تفاهم نامه هایی با مناطق آمایشی منعقد خواهد شد تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه، مناطق آمایشی رشد دانشگاه ها را تا 5 سال آینده بررسی و باید اعلام کنند چه رشته های تخصصی و فوق تخصصی را می توانند رشد دهند و به صورت هدفمند نیروی انسانی آموزش و بکارگیری می شود.

ماموریت گرایی دانشگاه های علوم پزشکی با جدیت دنبال می شود

دکتر لاریجانی با بیان اینکه باید تمامی دانشگاه ها به سمت ماموریت گرایی پیش بروند و بر این اساس ماموریت هایی که در قالب برنامه تحول و نوآوری به دانشگاه ها محول شده است تمدید می شود اظهار داشت: اگر در دانشگاه و یا دانشکده ای توانمندی بر عهده گرفتن ماموریت های جدیدی را در این زمینه دارد به وزارت بهداشت اعلام نماید.

وی تاکید کرد: محول شدن ماموریت جدید نه تنها بار مضاعف نیست بلکه هویت جدیدی را به دانشگاه ها و دانشکده ها می دهد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر موضوع بین المللی سازی دانشگاه ها تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر فرصت های مناسبی به دانشگاه های سراسر کشور در زمینه جذب دانشجوی خارجی داده شده است که باید دانشگاه ها بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

دکتر لاریجانی شناسایی دانشگاه های مورد نیاز خارجی ، افزایش تعاملات و معرفی توانمندی های دانشگاه در سایت education.ir  و حرکت در راستای اعتبار بخشی بین المللی را از جمله اقدامات در این راستا برشمرد. 


رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: موضوع اخلاق حرفه ای یکی از بسته های مهمی است که در این برنامه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به گزارش وب دا، دکتر محمد رضا دارابی در گردهمایی روسا و معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه 9 آمایشی که با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مشهد برگزار شد تصریح کرد: در برنامه تحول و نوآوری در آموزش به موضوع اخلاق فردی و حرفه ای در راستای تربیت نیروی انسانی توجه شده است که اگر در این راستا به طور مناسب عمل شود به طور حتم افرادی تربیت خواهند شد که رنج مردم را رنج خود می دانند و خدمات را به صورت شایسته ای به مردم ارائه خواهند داد.

وی استاد و دانشجو را  دو رکن اصلی دانشگاه ها دانست و خاطر نشان کرد: وجه تمایزی که دانشگاه های علوم پزشکی با سایر دانشگاه ها دارند در ارائه خدمات به مردم در حوزه های مختلف پیشگیری، درمان و ارتقاء سلامت درکنار آموزش است که این امر مسئولیت این دانشگاه ها را در تربیت نیرو بسیار سنگین تر می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طرح تحول و نوآوری در آموزش در قالب 18 ماموریت مشترک و 5 ماموریت ویژه در کلان منطقه 9 آمایشی در حال اجراست و تا کنون نشست ها و برنامه های مختلفی را در مشهد و دیگر شهرهای منطقه برگزار نموده است خاطر نشان کرد: به طور حتم استمرار این برنامه تحولی شگرف در کوریکولوم های آموزشی و تربیت نیروی انسانی خواهد داشت تا بتوان به اهدافی که بر اساس این برنامه طراحی شده است دست بیابیم.

دکتر دارابی در پایان از تمامی روسا و معاونین آموزشی دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی قطب 9 آمایشی که در دوره قبل در اجرا و پیشبرد این برنامه همکاری و همراهی داشته اند تشکر و قدردانی نمود. 


نشست هماهنگی برنامه های ملی اقدام بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با حضور دبیران و کارشناسان کارگرو ه های دبیرخانه طرح تحول  آموزش کلان منطقه 9 آمایشی برگزار شد.

به گزارش وب دا، در این نشست دکتر اعتضاد رضوی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص سطوح ستادی، منطقه ای و دانشگاهی و درون دانشگاهی در برنامه اقدام ملی، نحوه تدوین و اهمیت  آن توضیحاتی را ارائه نمود.

در ادامه دبیران کارگروه ها ضمن ارائه گزارش عملکرد، به بیان  پیشنهاد  در خصوص برنامه های تدوین شده در سطوح مختلف پرداختند و مقرر شد پس از دریافت پیشنهادهایی از کارگروه ها و تصویب آن در اجلاس کلان منطقه9، موارد مصوب به معاونت آموزشی وزارت  ارسال گردد.


گردهمایی روسا و معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه 9 آمایشی با حضور دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

به گزارش وب دا، در این نشست که پنجشنبه 21 دی ماه جاری  به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار خواهد شد گزارشی از اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در کلان منطقه 9 و فعالیت های انجام شده در خصوص برنامه های ملی اقدام در دو سطح راهبردی و عملیاتی ارائه خواهد شد.

از برنامه های دیگر این نشست بازدید از مرکز تخصصی آموزش مجازی، دانشکده پزشکی(دپارتمان علوم اعصاب) و طرح توسعه دانشکده دندانپزشکی خواهد بود،که دکتر اکبری قائم مقام معاون آموزشی وزارت،دکتر حسینی دبیر مرکز امور هیات علمی و نماینده کلان منطقه 9 آمایشی، دکتر پور عباسی دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت و دکتر نسل سراجی دبیر ستاد اجرایی سند آمایشی سرزمینی آموزش عالی سلامت در این بازدید ها دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت را همراهی می کنند.

گفتنی است برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استراتژی اصلی دانشگاه ها و اولویت دولت دوازدهم در حوزه آموزش است که در کنار برنامه های جاری در دانشگاه در حال اجراست .

دراین مسیر به عنوان اولین گام ضمن بازنگری بسته ها، برای ترجمان آن ها در سطوح مختلف نظام آموزش عالی سلامت، اقدامات لازم هر محور در سه سطح طراحی شده است.

سطح اول اقداماتی است که در سطح ستاد وزارت بهداشت باید انجام شود، سطح بعدی مربوط به دانشگاه ها و کلان مناطق آمایشی است و سطح سوم برنامه هایی که باید در واحد های درون دانشگاه ها مثل دانشکده ها، گروه های آموزش، مراکز تحقیقاتی بیمارستان ها و ... انجام شود.

 


 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: لگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اجوکیشن ایران یکی از پر بازدیدترین لگوها بوده است و ما در همین راستا با کمک دیگر اساتید توانستیم در عرض دو سال 60 دانشجو در رشته های تحصیلات تکمیلی(رزیدنتی، PHD و کارشناسی ارشد) جذب نماییم.

به گزارش وب دا؛ دکتر دارابی در پنجمین اجلاس معاونین و مدیران بین الملل علوم پزشکی کشور، گفت: روابط بین الملل در دنیای امروزی یکی از صحبت های اساسی دانشگاه هایی است؛ که تلاش در ارائه خود در سایه کار آکادمیک در جهان امروز دارند.

وی ادامه داد: شاید بشود گفت تا چهار سال گذشته موضوع بین الملل و روابط بین الملل آن چنان جایگاهی در میان دانشگاه ها نداشت؛ اما در دولت یازدهم به همت معاون آموزشی وزارت بهداشت، بین المللی سازی و کسب اعتبار بر این اساس یکی از بسته های مشترک طرح تحول و نوآوری در نظام آموزشی می باشد.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: در همین راستا در اجوکیشن ایران نیز دانشگاه ها لوگوی خود را بارگذاری و دانشگاه خود را در این راستا برای جهانیان جهت ایجاد ارتباطات معرفی کردند.

دکتر دارابی ابراز داشت: اگر بنا است ما به دنبال کسب اعتبار بین الملل بوده و به هر شکلی در یکی از شاخه های  جذب دانشجوی خارجی موفق باشیم باید یک سازمان دهی مستقل در دانشگاه را به عنوان متولی این امر داشته باشیم.

 وی بیان داشت: بر این اساس افرادی که ارتباطات بین المللی را می شناسند، می توانند دانشگاه را به فضای بین الملل و کشورهای  جهان معرفی و در دو مرحله، جذب دانشجوی خارجی و کسب اعتبار بین المللی ، وارد کار شده؛ که در همین راستا معاون آموزشی وزارت بهداشت به بسیاری از دانشگاه ها مجوز جذب دانشجوی خارجی را ارائه داد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در این راستا در دانشگاه مشهد مجوزهای لازم جهت پذیرش دانشجو در 150 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف که مصوبه شورای گسترش را دارند گرفته شد؛ که بر این اساس 30 درصد از ظرفیت مورد نظر را می توان به دانشجوی خارجی اختصاص داد.

دکتر دارابی ابراز داشت: در شورای آموزشی دانشگاه مشهد این درصد با توجه به نبود آمادگی در رشته های مختلف دانشگاه جهت جذب دانشجوی خارجی به خصوص در رشته های تحصیلات تکمیلی و نبود اساتید مسلط به زبان انگلیسی به خصوص در دوره های کوتاه مدت و رشته های بالینی به 20 درصد کاهش پیدا کرد.

وی اظهار داشت: در نهایت دانشگاه مشهد در 33 رشته موفق به جذب اساتیدی شد؛ که بتوانند سوپروایزر زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی باشند که بر این اساس از دو سال قبل تلاش در جذب اساتید مسلط به زبان انگلیسی در دانشگاه انجام شد؛ تا بتوان از این طریق خلا کمبود اساتیدی از این دست را پر کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد به پر بازدید ترین لگوی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اجوکیشن ایران اشاره کرد و یادآور شد: لگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اجوکیشن ایران یکی از پر بازدید ترین لگوها بوده است و ما در همین راستا با کمک دیگر اساتید توانستیم در عرض این دو سال 60 دانشجو در رشته های تحصیلات تکمیلی(رزیدنتی، PHD و کارشناسی ارشد) جذب نماییم.

دکتر دارابی ابراز داشت: به دیگر معنا دانشگاه مشهد تا کنون 270 دانشجوی خارجی از کشورهای منطقه پذیرش داشته است.

بین الملل

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image