آموزش


عملکرد معاونت  آموزشی دانشگاه در سالی که گذشتمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، توسعه علوم اعصاب در سطح ملی و بین المللی را از مهمترین ماموریت های ویژه کلان منطقه 9 عنوان کرد.

به گزارش وب دا، دکتر اعتضاد رضوی در نشست خبری کنگره بین المللی التهاب سیستم عصبی و فستیوال دانشجویی علوم اعصاب با اشاره به اینکه در برنامه تحول و نوآوری در آموزش 5 ماموریت ویژه به کلان منطقه 9 محول شده است که  یکی از این ماموریت ها توسعه علوم اعصاب است اظهار داشت: بر این اساس در دو سال گذشته اقدامات موثری در راستای کسب مرجعیت علمی در سطح ملی و بین المللی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است که راه اندازی دپارتمان علوم اعصاب از جمله این اقدامات است.

رییس دبیرخانه ستاد تحول آموزش و آمایش سرزمینی منطقه9 تصریح کرد: دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری اساتید خارجی در دانشکده پزشکی راه اندازی شده است و تا کنون فعالیت های تحقیقاتی خوبی به ویژه در حوزه علوم نوین از جمله استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها صورت گرفته است.

دکتر اعتضاد رضوی با اشاره به اینکه تا کنون ارتباطات بین المللی مناسبی نیز در راستای توسعه علوم اعصاب در دانشگاه  علوم پزشکی مشهد صورت گرفته است تصریح کرد: در این راستا تا کنون چندین تفاهم نامه با دانشگاه مونستر و دانشگاه wwu آلمان در حوزه های پژوهشی، جراحی اعصاب و داخلی اعصاب منعقد شده است.

وی خاطر نشان کرد: انجام پروژه هاي تحقيقاتي مشترك، چاپ مقالات مشترك، تبادل استاد و دانشجو، برگزاري دوره هاي آموزشي كوتاه مدت در فيلد جراحي اپي لپسي و دعوت براي شركت در همايش ها و سمينارهاي مشترك از ديگر مفاد اين قرارداد هاست.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی التهاب سیستم عصبی و فستیوال دانشجویی علوم اعصاب اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش که  28 الی 30 فروردین در دانشکده پزشکی با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار می شود گام موثری در راستای تعالی علم و ارائه خدمت به بیماران باشد.

 


شناسایی سرآمدان و مستعدین برتر ادبی توسط بنیاد ملی نخبگاندرچهارمین جلسه کمیسیون مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با صدورپروانه بهره برداری مرکز آموزش مهارتی وحرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد موافقت شد.

به گزارش وب دا،به استناد به ماده یک قانون تشکیل وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی، این وزارتخانه در مسیر تحقق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به منظور پاسخ به نیاز روزافزون جامعه، اقدام به سامان بخشی آموزش مهارتی و حرفه ای در حوزه سلامت می‌نماید.

در این راستا مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران که مأموریت رهبری،‌ وظایف ستادی و اعتباربخشی نظام آموزش مهارتی و حرفه ای سلامت را برعهده دارد، صدور پروانه تاسیس و بهره برداری از مراکز آموزش مهارتی و حرفه ای دانشگاه های علوم پزشکی با هدف استقرار این نظام در چارچوب اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و به منظور بهره وری حداکثری از ظرفیت های موجود کشور برای پیشبرد نظام آموزش مهارتی و حرفه ای در حوزه سلامت را به تصویب می رساند.

گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تعیین اهدافی چون سامان دهی آموزش های مهارتی و حرفه ای نظام سلامت،استفاده از ظرفیت های موجود در کلان منطقه 9 برای تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه سلامت، استقرار نظام اعتباربخشی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم سلامت، ارتقای کیفیت آموزش های مهارتی و حرفه ای ،توسعه آموزش های مهارتی و حرفه ای در راستای نیازهای منطقه9و وظايف پیش بینی شده ای مانندبسط و گسترش آموزش های مهارتی و حرفه ای نیاز محور و تقاضا محور ،نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمینی و برنامه های راهبردی منطقه 9 ،سازماندهی و هدایت آموزش های مهارتی وحرفه ای با بهره گیری از تجربیات موفق داخلی و خارجی ،تأمین نیازهای حرفه ای و مهارتی فراگیران در سطوح پایه و پیشرفته ، معرفی و هدایت مهارت آموختگان به بازار کار از طریق تعامل با بخش دولتی و غیردولتی و بر اساس ظرفیت ها و فرصت های شغلی شناسایی شده و توانمندی مهارت آموختگان ،ارایه دوره ها برمبنای استانداردها و ضوابط ابلاغ شده از سوی مرکز ملی ،نظارت بر استقرار نظام اعتباربخشی ، توانست در چهارمین جلسه کمیسیون مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران موافقت صدور پروانه بهره برداری مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای را دریافت کند.


رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود بارگاه نورانی امام رضا (ع) را موجب همدلی و همگرایی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه 9 کشوری دانست.

به گزارش وب دا ،دکتر دارابی در نشست مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی منطقه 9 و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ،ضمن خوش آمدگویی و تبریک اعیاد و ایام پر برکت ماه رجب گفت: کلان منطقه 9 کشوری یکی از مناطق خوب در بین مناطق 10 گانه کشوری است که وجود مضجع شریف علی ابن موسی الرضا(ع)  در این خطه باعث همدلی، همگرایی و هم افزایی هر چه بیشتر اعضا این منطقه شده است.

وی با اشاره به کارهای زیر ساختی و بنیادی وزارت بهداشت در حوزه های مختلف گفت: از مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی انتظار می رود علاوه بر فعالیت های مطلوبی که انجام می دهند سه موضوع را به صورت ویژه پیگیری نمایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با تاکید بر مبحث اخلاق حرفه ای بعنوان اولین موضوع اظهار داشت: یکی از مسایلی که همیشه مورد نظر اینجانب بوده و جزو بسته های مشترک طرح تحول آموزش نیز هست بحث اخلاق حرفه ای است که باید این موضوع را در کنار ارتقاء کیفیت آموزش به شکل تئوری، عملی، الگوسازی و امر به معروف برای دانشجویان تبیین کنیم.

دکتر دارابی افزود: اعتماد مردم به جامعه پزشکی و نیروهایی که در امر سلامت فعالیت دارند، سرمایه بسیار عظیمی است که هر چه در جهت خدمت به مردم، اخلاق پزشکی و حرفه ای تقویت و عملی شود قطعا در تربیت نیروی انسانی اخلاق مدار و در نتیجه پاسداشت این سرمایه عظیم موثر خواهد بود.

دکتر دارابی ارتقای کیفیت آموزش و تربیت افرادی که به لحاظ علمی و عملی ،نیروهای مهارتی باشند را دومین موضوعی برشمرد که شایسته است مدنظر مراکز EDC قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد، مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه ها با برنامه ریزی دقیق و کاربردی آنچه مورد نیاز جامعه است را گسترش داده و با توسعه کیفی و کمی آموزش در حوزه سلامت قدم های موثری در رفع مشکلات این حوزه بردارند.

وی سند آمایش سرزمینی را یکی از قدم های مثبت وزارت بهداشت ارزیابی و تصریح کرد: سند آمایش سرزمینی وزارت بهداشت به همان خوبی که مدون شده است باید اجرا شود و عملی شدن این مهم تلاش بسیاری می طلبد.

وی افزود: یکی از موارد سند آمایش سرزمینی؛ نیاز سنجی منطقه ای است که اجرای آن باعث تربیت نیروهایی می شود که مورد نیاز منطقه است و از ایجاد و رشد بی رویه رشته های تحصیلی که جایی برای کار ندارد جلوگیری کرده و فضا را برای ایجاد و رشد رشته هایی که مورد نیاز مردم و جامعه است باز خواهد کرد.

 


مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از محورهای اصلی که در اسناد بالادستی و برنامه های توسعه ای کشور و دانشگاه ها دیده شده، مبحث توسعه کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی است.

دکتر خواجوی راد در گفتگو با وب دا اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی از مسایل مهم توسعه ای در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت می باشد که در این مسیر تحصیلات تکمیلی از جمله محورها و شاخص های اصلی تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص می باشد.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به عبور دانشگاه از رشد 30 درصدی پیش بینی شده در برنامه های توسعه ای تحصیلات تکمیلی گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از لحظ کمی و کلی(گلوبال) از درصد رشد پیش بینی شده بالاتر است، ولی برای رشد متوازن رشته مقاطع مورد نیاز و ارتقاء کیفی رشته مقاطع موجود مطابق با معیارهای استانداردی که در مبحث توسعه کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی وجود دارد، باید تلاش کنیم.

دکتر خواجوی راد مقاطع تحصیلات تکمیلی را، کارشناسی ارشد، PHD علوم پایه، رزیدنتی(بالینی)، فوق تخصص و فلوشیپ عنوان کرد و افزود؛ مدیریت تحصیلات تکمیلی برای ارائه خدمات به دانشجویان مقاطع فوق الذکر وظایف و فعالیت های خود را در حیطه هایی همچون دانشجویان مقاطع تکمیلی ،برنامه آموزشی تحصیلات تکمیلی، ارزشیابی دانشجویان ، کادر هیات علمی مرتبط با تحصیلات تکمیلی، منابع آموزشی تحصیلات تکمیلی و ارزشیابی فرآیندهای تحصیلات تکمیلی تعریف و اجرا می کند.

وی با تاکید براینکه شاخص ها و حیطه های عملکردی تحصیلات تکمیلی دانشگاه با بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی مرتبط و هماهنگ شده است ،در بیان شاخص های هر حیطه گفت: راه اندازی و ایجاد رشته مقاطع جدید و پیگیری رشته های بین رشته ای در دانشگاه های داخل و خارج کشور ازجمله مواردی است که در حیطه برنامه آموزشی پیگیری می شود.

در حیطه ارزشیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاخص هایی همچون وضعیت ثبت حضور و میزان و میانگین ساعت حضور دانشجویان در رشته ها و مقاطع مختلف رصد و پایش می شود.

همچنین در حیطه دانشجویان، میزان دانشجویان پذیرفته شده تحصیلات تکمیلی در هر نیم سال و در هر سال و نسبت آن به کل دانشجویان، میزان پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی غیر ایرانی، برگزاری کارگاه های توانمند سازی دانشجویان در خصوص اخلاق حرفه ای و تشویق و حمایت از دانشجویان توانمند به عنوان الگوی سایرین، پیگیری می شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایجاد فرصت های مطالعاتی در جهت توانمند سازی هیات علمی و تعامل ایشان با اساتید غیر ایرانی و همچنین توزیع مناسب و متوازن پایان نامه ها بین اساتید در راستای استفاده بهتر از توانایی ایشان را از جمله شاخص های حیطه هیات علمی مرتبط با مقاطع تکمیلی ذکر کرد.

وی در حیطه منابع آموزشی تحصیلات تکمیلی شاخص هایی همچون محتوای سایت های دانشکده ها و واحد های ذیربط با تحصیلات تکمیلی، محصولات منتج از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، حمایت از طرح های تحقیقاتی و مطالعات با محوریت اخلاق حرفه ای ، کتب منتشر شده(تالیف و ترجمه) توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی ومقالات پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از جمله شاخص های این حیطه بر شمرد که مورد رصد و پایش قرار می گیرند.

دکتر خواجوی راد یکی از مباحث مهم در حیطه ارزشیابی فرآیندهای آموزشی که باعث ارتقاء بهره وری و صرفه جویی در منابع انسانی، فرهنگی و اقتصادی دانشگاه می شود را دانش آموخته شدن دانشجویان در فرصت قانونی دانست  و درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای رتبه های برتر در آزمون های کشوری، پیگیری اقدامات نوآورانه دانشکده ها در خصوص توسعه کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی، پایش تشکیل جلسات شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده ها بطور منظم و کارشناسانه و همچنین میزان ارتباط مسئولین دانشکده ها با دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از شاخص های مورد پایش و رصد این حیطه عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه، افزود: مدیریت تحصیلات تکمیلی در هر سال با مدنظر قرار دادن و بررسی اسناد و مصوبات بالادستی، حیطه ها و شاخص های فوق الذکر را متناسب با اهداف و برنامه های توسعه ای ویرایش،ارتقا و بروز رسانی می کند که پس از تصویب در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه به دانشکده ها ابلاغ شده و جهت گیری دانشکده ها را در سال جدید مشخص و معین می نماید، همچنین با بررسی نقاط ضعف و قوت دانشکده ها در حیطه ها و شاخص های تحصیلات تکمیلی  رتبه بندی آنها انجام شده و به زودی اعلام می شود.


اعلام زمان تحویل مدارک متقاضیان جذب هیات علمیبنیاد ملی نخبگان با هدف ارتقای فعالیت نخبگانی در حوزه ی زبان و ادبیات فارسی و تجلیل از بزرگان ادب فارسی فرآیند شناسایی آحاد اجتماعات ادبی در دو رده ی" مستعد برتر ادبی " و " سرآمد ادبی "  را آغاز کرده است.

 به گزارش وب دا ؛ بنابر اعلام بنیاد ملی نخبگان و بر اساس آیین نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی کشور،متقاضیان به شکل فردی و یا با معرفی از سوی نهادهای معتبر ادبی ( مجامع ادبی ، نهادهای تخصصی  ادبی و ...) می توانند در فرآیند ارزیابی شرکت کنند و نهادهای ادبی ، دستگاه های علمی و اجرایی ذی ربط می توانند صاحب نظران و فعالان در حوزه ی ادبیات شامل شعر ،داستان و تخصص های زبانی و ادبی ( از جمله نویسندگی ،ویرایش آموزش زبان ،ترجمه ،زبان شناسی و پژوهش های زبانی و ادبی ) را شناسایی و معرفی نمایند و اطلاعات آنها را مرتبط با موضوع در قالب کاربرگ های شناسایی " مستعد برتر ادبی " و " سرآمد ادبی " تکمیل و به معاونت برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان ارسال کنند .

همچنین متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعاتی بنیاد به نشانی   Portal.bmn.irضمن نام نویسی در بخش  "نام نویسی متقاضیان "و انتخاب گزینه " ادبی " در بخش " حوزه ی فعالیت " اطلاعات خود را ارسال نمایند.

گفتنی است آثار تخصصی باید در حوزه داستان،شعر،ویرایش،نقدادبی،پژوهش های زبانی و ادبی،ترجمه و آموزش زبان بوده وتشخیص کیفیت فعالیت ها برعهده ی کارگروه تخصصی ادبی می باشد.

جهت مطالعه آیین نامه و شیوه نامه "شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی کشور" اینجا را مراجعه کنند.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image