آموزش


معاون آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: سلامت پایه، گسترش و مدیریت رشته های مرتبط با پژوهش و گسترش رشته ها در سطح علوم مرتبط با مدیریت و اقتصاد سلامت سه محور اساسی در برنامه های دانشکده بهداشت به شمار می رود.

دکتر حسین ابراهیم پور در گفت‌وگو با وب دا؛ به سه محور اساسی طراحی شده در برنامه دانشکده بهداشت اشاره و بیان داشت: اولین محور سلامت پایه است؛ که دلیل اصلی وجودی دانشکده بهداشت را نیز رشته های سلامت پایه همچون بهداشت عمومی، آموزش بهداشت، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای و سلامت ایمنی و محیط زیست شکل می دهند.

وی بیان داشت: در ادامه گسترش و مدیریت رشته های مرتبط با پژوهش مانند آمار زیستی و اپیدمیولوژی و گسترش رشته ها در سطح علوم مرتبط با مدیریت و اقتصاد سلامت یعنی رشته مدیریت خدمات بهداشت درمانی، اقتصاد سلامت، سیاست گذاری سلامت، سلامت در بلایا، ارزیابی فناوری سلامت رفاه اجتماعی را در برنامه قرار داده ایم.

دکتر ابراهیم پور تصریح کرد: دانشکده بهداشت دانشگاه در سال 1387 به صورت فیزیکی تاسیس شد و در سال 1388 به مکان دانشکده پزشکی سابق منتقل شد.

 وی ادامه داد: دانشکده در آن زمان شامل سه گروه آموزشی و بیشترین دوره های آموزشی نیز مرتبط با دوره های کارشناسی و کاردانی بود. در طول 10 سال گذشته دانشکده بهداشت از سه گروه به چهار گروه آموزشی ارتقا پیدا کرده است و در حال حاضر تفکیک دو گروه آموزشی را در برنامه داریم.

دانشکده بهداشت در آینده نزدیک به شش گروه آموزشی ارتقا پیدا می کند

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: این دانشکده در آینده نزدیک با شش گروه آموزشی کار خود را دنبال خواهد کرد و در حال حاضر دارای چهار گروه تحت عناوین اپیدمیولوژی و آمار زیستی، علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و بهداشت محیط و حرفه ای است.

 دکتر ابراهیم پور تصریح کرد: دانشکده بهداشت دارای 32 عضو هیأت علمی است و در شش گروه کارشناسی بهداشت محیط پیوسته و ناپیوسته، بهداشت حرفه ای پیوسته و ناپیوسته و بهداشت عمومی پیوسته و ناپیوسته ،شش گروه کارشناسی ارشد اقتصاد سلامت، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی( دو گروه)، آموزش بهداشت، آمار زیستی و بهداشت محیط و سه گروه دکترای آمار زیستی، آموزش بهداشت و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشجو می پذیرد.

راه اندازی رشته دکترای بهداشت محیط  در دست اقدام است

 معاون آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راه اندازی دکترای بهداشت محیط در آینده نزدیک در دانشکده بهداشت خبر داد و خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم تا کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، HSE و بهداشت حرفه ای را به مجموعه رشته های دانشکده اضافه کنیم.

وی بیان داشت: اعضای هیأت علمی دانشکده شامل پنج استاد، هفت دانشیار، 18 استادیار و دو مربی هستند که از نظر هرم هیأت علمی منطقی به نظر می آید.

دکتر ابراهیم پور به برنامه های در دست اقدام دانشکده اشاره کرد و ابراز داشت: تلاش داریم تا در 10 سال آینده جزو دانشکده های برتر بهداشت در سطح کشور باشیم و با دانشکده های بهداشت درجه یک کشور مانند تهران و تبریز رقابت کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد لازمه  این امر را سرعت بیشتر دانست و گفت: دانشکده بهداشت مشهد سی امین دانشکده بهداشت تاسیس شده در کشور به شمار می رود؛ که باید این عقب ماندگی تاریخی را در سطح کشور جبران کنیم.

وی از تلاش جهت تبدیل شدن به عنوان دانشکده برتر در منطقه خبر داد و تصریح کرد: دانشکده بهداشت در این مدت تلاش های بسیاری انجام و افق و چشم اندازهای خود را مشخص کرده است بر این اساس نقشه جامع علمی و سند توسعه نیروی انسانی دانشکده نوشته شده است.

ارزیابی اعضای هیأت علمی و برگزاری کلاس ها از نظر کیفی انجام می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: تمامی گروه های آموزشی دانشکده برنامه عملیاتی سالیانه داشته و همچنین برای اولین بار در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعضای هیات علمی و برگزاری کلاس ها از نظر کیفی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

دکتر ابراهیم پور خاطر نشان کرد: در دانشکده بهداشت کاری منحصر به فرد در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است و در هفته آموزش اعضای هیات علمی دانشکده از نظر آموزشی، پژوهشی و اجرایی نمره دهی و اعضای هیات علمی و گروه برتر در سطح دانشکده معرفی می شوند.

 معاون آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: در سال جاری سه استاد دانشکده به مراتب استادی و دانشیاری ارتقا پیدا کرده اند. کمیته منتخب نیز در سال گذشته بسیار فعالانه ظاهر و موفق شده است تا پنج پرونده ارتقا را مورد بررسی قرار دهد که با توجه به ابعاد دانشکده کار بسیار بزرگی به شمار می رود.

 وی افزود: در سال گذشته فضای آموزشی دانشکده را توسعه داده و سه کلاس آموزشی جدید ایجاد شد در ادامه امکان ارتباط با صنعت را در دانشکده راه اندازی کرده و در سال جاری به صورت فعال و در ارتباطی نظام مند با مجتمع سنگان خواف به دنبال دستیابی به پروژه های آموزشی و پژوهشی مشترک در حوزه ارتقا و کارایی هستیم.

گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی را در سال 97 دنبال می کنیم

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت:  تلاش داریم تا در سال 1397 در حوزه ساختار و تشکیلات دانشکده و گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی در رشته های ایپدمیولوژی، سلامت ایمنی و محیط زیست، ارزیابی فناوری سلامت، بهداشت حرفه ای به موفقیت های لازم دست پیدا کنیم.

دکتر ابراهیم پور بیان داشت: همچنین گسترش ارتباطات بین المللی به خصوص با کشورهای فارسی زبان مانند افغانستان و تاجیکستان و برگزاری دوره های منجر به مدرک و گواهی نیز از برنامه های در دست اقدام دانشکده محسوب می شود.

معاون آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: گسترش فضای مرکز تحقیقات و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت به عنوان تنها مرکز تحقیقاتی دانشکده و فضای برخی گروه های آموزشی نیز از برنامه های دنشکده می باشد.

وی متذکر شد: دانشکده بهداشت برای قدرتمند تر شدن و فعالیت و توسعه بهتر نیازمند ارتباطات بهتر در سطح کشور با سایر مراکز آموزشی، تحقیقاتی و اجرایی و در سطح بین الملل با سایر دانشکده هایی است که فعالیت های مشابهی دارند.

تفاهم نامه ای بین دانشکده های نیو اولم آلمان و بهداشت مشهد بسته شده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: از سال گذشته تفاهم نامه ای با دانشگاه نیو اولم المان و دانشکده بهداشت مشهد بسته شده است؛ تا در سال آینده دوره آموزشی کوتاه مدتی را به صورت مشترک در حوزه و تخصص خاص برگزار کنیم.

دکتر ابراهیم پور ابراز داشت: این تفاهم نامه بیشتر بر بحث فناوری اطلاعات و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی تاکید دارد و به دنبال تبادل استاد بین دانشکده های آلمان و بهداشت مشهد هستیم. در صورت آماده سازی منابع می توانیم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز این تبادل دانشجو را داشته باشیم.

معاون آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: دانشکده دارای 150 دانشجوی کارشناسی ارشد، 390 دانشجوی کارشناسی و 10 دانشجوی دکترا است و سال گذشته اعتبار بخشی بین المللی دانشکده پی گیری و بازسازی سالن کنفرانس دانشکده نیز در دست اقدام است.


در نشست رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کلان‌منطقه9 آمایشی، دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت این منطقه انتخاب شد.

به گزارش وب دا، در این نشست که با حضور رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد، سبزوار، گناباد،تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور، اسفراین و تربت‌جام برگزار شد، دکتر محمد اعتضاد رضوی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به عنوان دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت کلان منطقه 9 آمایشی کشور انتخاب شد.

جهت‌گیری کلان نظام آموزش عالی سلامت در دولت یازدهم، مبتنی بر بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی شکل گرفت که دستاوردهای چشمگیری در این حوزه برای دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم آمد و در راستای نیل به جایگاه شایسته جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان در حوزه آموزش، استمرار و اجرای هرچه‌بهتر تحول و نوآوری در بستر نظام آموزش عالی سلامت در دستور کار قرار دارد.

براساس سند آمایش سرزمینی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، نظام آموزش عالی سلامت کشور به 10کلان‌منطقه تقسیم شده است ؛ در این میان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مستقر در استان‌های خراسان‌رضوی، جنوبی و شمالی به عنوان کلان‌منطقه9 شامل 6دانشگاه و 3دانشکده در بخش دولتی و 12واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد، با حضور بیش از 26 هزار دانشجو و  یک هزار و 300عضو هیات‌علمی، نقش بسزایی را در تحقق اهداف این سند دارند.


رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: برای اولین بار در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارزیابی کیفی اساتید و دروس طبق اصول علمی در  این دانشکده انجام شده است.

دکتر محمد صفریان در گفت‌وگو با وب دا؛ اظهار داشت:بر این اساس در طول سال ارزیابی از مربیان، اساتید گروه های آموزشی و کارشناسان انجام شده است که این ارزیابی ها به لحاظ وسعت آموزش، واحدهای تدریسی دانشجویان تحت پوشش و امتیازاتی که از ناحیه دانشجویی، آموزش و گروه به افراد تعلق گرفته، بوده است.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: این مهم تجربه اول ما بوده و ممکن است ایراداتی به آن وارد باشد؛ اما راهی را آغاز کرده ایم و از جانب دانشجویان گروه و معاونت آموزشی به دنبال ارزیابی کیفی هستیم تا کیفیت تدریس اساتید را دنبال کنیم.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: در سال قبل در کاری جدید دوره های آموزشی برای دانشجویان خارج از کشور برگزار شد؛ که در همکاری با مرکز آموزشی بین المللی در افغانستان 20 نفر از اساتید در دانشکده در حال گذراندن دوره های کارشناسی ارشد هستند.

دکتر صفریان خاطر نشان کرد: تلاش داریم این امر را برای سال آینده توسعه داده و به آموزش های کارگاهی و دوره های کوتاه مدت و دوره های منجر به مدرک تبدیل کنیم.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: از دیگر اولویت های کاری ما حمایت علمی از دانشکده های اقماری مانند خواف، کاشمر و برخی دیگر از مکان هایی است؛ که در حوزه دانشکده علوم پزشکی مشهد و قطب 9 کشور قرار می گیرند.

دکتر صفریان به ایجاد ارتباط با صنعت و تقویت این حوزه اشاره و تصریح کرد: در صنایع غذایی، بهداشتی و فنی و مهندسی مانند مهندسی معادن، شرکت گاز، برق و دیگر موارد یکی از رویکردهای توسعه ای ما در آینده به لحاظ آموزشی، پژوهشی و خدماتی ارتباط با صنعت در استان است و امیدواریم در این راستا برای کشور الگو باشیم.

وی از ارزیابی امتحانات در دانشکده بهداشت برای اولین بار خبر داد و تصریح کرد: برای اولین بار در دانشگاه موفق شده ایم امتحانات خود را با امتحانات بالادستی تطبیق داده و این مهم نیز جزو ارزیابی ها قرار دارد.


مدیر گروه بینایی سنجی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ایران تنها کشوردر منطقه است که دارای مقطع PHD اپتومتری می باشد، عنوان کرد: در ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد قطب اپتومتری به شمار می رود.

دکتر جواد هرویان در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: بینایی‌سنجی (اپتومتری) علم مراقبت‌های بینایی است و دانش آموختگان این رشته به عنوان پیشگامان مراقبت بهداشت چشم مسئولیت حفظ و سلامت بینایی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی اپتومتریست ها را مراقبین اولیه سلامت چشم می‌ داند، افزود: جایگاه اپتومتری در ایران، پیشرفت های زیادی داشته است این رشته در سال 1353 در مقطع کارشناسی تاسیس شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 همچنان دایر بوده و شاهد پیشرفت های بسیاری بوده است.

دکتر هرویان همچنین اظهار داشت: مقطع کارشناسی ارشد این رشته از سال 1382 آغاز شد و در سال 1393 اولین دانشجویان مقطع PHD وارد دانشگاه شدند در میان کشورهای آسیایی، ایران تنها کشوری است که دارای مقطع PHD اپتومتری می باشد.

مدیر گروه بینایی سنجی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اذعان اینکه در ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد قطب اپتومتری به شمار آمده است، تصریح کرد: در این راستا 5 عضو هیات علمی (4 استاد و 1 استادیار) حضور دارند و هم اکنون 80 دانشجو در مقطع کارشناسی، 20 دانشجو در مقطع ارشد و 4 دانشجو در مقطع PHD در حال تحصیل هستند.

در این راستا همچنین ملیحه کریم پور عضو گروه آموزشی بینایی سنجی نیز گفت: کلینیک بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد واقع در خیابان پرستار، مجهز به کلینیک های عمومی جهت معاینات روتین چشمی، تجویز عینک و کلینیک های تخصصی شامل کلینیک لنز تماسی، تست های الکتروفیزیولوژی، کم بینایی، میدان بینایی، توپوگرافی و ... می باشد.

وی در ادامه افزود: دانشجویان مقطع کارشناسی پس از دانش آموختگی، می توانند بر اساس شرح وظایف تعیین شده از سوی وزارت بهداشت از جمله معاینات چشمی، تعیین عیوب انکساری، بررسی وضعیت دید دو چشمی، تشخیص بیماری های چشمی، تجویز عینک و لنز تماسی و ... به تاسیس دفتر کار یا فعالیت در مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی چشم بپردازند.

کریم پور در خصوص علاقه مندان به ادامه تحصیل در این رشته خاطرنشان کرد: پس از دوره کارشناسی، آن دسته از دانش‌آموختگان که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در زمینه پژوهش‌های بینایی سنجی و علوم بینایی هستند، می‌توانند در دوره دو ساله کارشناسی ارشد  شرکت نمایند و پس از گذراندن این دوره موفق به اخذ کارشناسی ارشد رشته بینایی سنجی گردند.

وی همچنین اذعان کرد: آن دسته از دانش آموختکان دوره کارشناسی ارشد که علاقه‌مند به پژوهش تخصصی در زمینه علوم بینایی هستند یا مایل به تدریس به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی می‌باشند، می‌توانند در دوره دکتری تخصصی ادامه تحصیل دهند.

 


نخستین پوستر آموزشی واقعیت افزوده  با موضوع آشنایی با بخیه های متداول و پرکاربرد طراحی و مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش وب دا؛ پوستر واقعیت افزوده مجازی با عنوان آشنایی با بخیه های متداول و پرکاربرد به همت گروه جراحی دهان و فک صورت دانشکده دندانپزشکی و با همکاری معاونت آموزشی( مرکز تخصصی آموزش مجازی) دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و مورد بهره برداری دانشجویان عمومی دندانپزشکی قرار گرفت.

مدیر گروه جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به لزوم استفاده از شیوه های نوین آموزشی و همچنین تسهیل دسترسی و استفاده از گوشی های هوشمند، اینترنت و فضای مجازی ،یکی از راه های افزایش کیفیت آموزش استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای انتقال هر چه بهتر دانش عملی به افراد است،که در این خصوص تنی چند از اساتید و دانشجویان گروه جراحی فک،دهان و صورت دانشکده دندانپزشکی تصمیم گرفتند پوستر واقعیت افزوده ای را با موضوع بخیه های متداول و پر کاربرد طراحی و اجرا کنند تا به کمک آن دانشجویان بتوانند اطلاعات مورد نیازشان را از یک منبع مطمئن و مورد وثوق دریافت کنند.

دکتر مجید عشق پور استقبال دانشجویان از این پوستر را خوب عنوان کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری معاون آموزشی و مرکز تخصصی آموزش مجازی سرفصل دروس یکی از ورودی ها را به آموزش مجازی تجهیز کنیم تا دانشجویان بتوانند آموزشی با کیفیت بهتر داشته باشند و تمرینات و مطالب آموزشی بیشتری را از پوستر های واقعیت افزوده دریافت کنند.

دکتر سهند سمیعی راد استادیار گروه جراحی فک و صورت و یکی از اعضای تیم طراحی این پوستر افزود ؛موضوع بخیه زدن یکی از موضوعاتی چالشی است که معمولا دانشجویان با آن سروکار دارند و بودن یک پوستر واقعیت افزوده که هم آموزش تئوری بدهد و هم قابلیت ارایه فیلم و تصاویر را داشته باشد به آموزش بهتر دانشجویان کمک به سزایی می کند.

وی در توضیح استفاده از این پوستر هوشمند اظهار کرد: دانشجویان می توانند با نصب نرم افزار کوئیک اسکن(Quick Scan) ، QR کد درج شده در هرقسمت از پوستر را اسکن نموده و به فیلم و محتوای آموزشی مربوطه که توسط اساتید گروه ارایه می شود دسترسی پیدا کنند.

گفتنی است این پوستر هوشمند توسط اساتید گروه جراحی فک،دهان وصورت دانشکده دندان پزشکی آقایان؛ دکتر مجید عشق پور،دکتر سهند سمیعی راد،دکتر مجید حسینی ابریشمی و دانشجویان خانم سحر حیدری و نیلوفر پور نظری و همکاری موثر معاونت آموزشی(مرکز تخصصی آموزش مجازی) دانشگاه تهیه شده و دربخش جراحی دانشکده دندان پزشکی در معرض دید و بهره برداری دانشجویان قرار دارد.

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده (Augmented Reality)‏ یکی از جدیدترین فناوری های قابل استفاده بر روی  تلفن های هوشمند ، تبلت ها و... می باشد كه با تلفیق نمای واقعی با عناصر تصویری مجازی دنیای جدیدی را به روی شما می گشاید.

Augmented Reality یا همان واقعیت افزوده در معنا به روشهایی گفته میشود که به واقعیت و عین ، امکانات و ویژگی های بیشتری اضافه می کند و باعث درک و سرعت عمل بیشتری می شود.عملا پل ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی بوجود می آورد.
واقعیت افزوده یك نمای فیزیكی زنده و در تعامل با كاربر است كه عناصری مجازی را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه میكند ، این عناصر بر اساس تولید كامپیوتری و از طریق دریافت و پردازش تصاویر دریافتی از دوربین تلفن های هوشمند و موقعیت جغرافیایی ایجاد میشوند.
واقعیت افزوده در حقیقت ابزاری بسیار كاربردی و خلاقانه برای نمایش زنده عناصر مجازی در رابطه با محیط پیرامونی است كه در زندگی روزمره مانند تحصیل و آموزش ، علم و تحقیقات ، تجارت و صنعت بسیار پر كاربرد است.
تصور كنید از طریق دوربین تلفن هوشمندتان به یك شیء خارجی  كه میتواند كاتالوگ یك محصول ، یك ساختمان ، پوستر ، بیلبوردهای تبلیغاتی شهری و … باشد نگاه می كنید ، نرم افزار واقعیت افزوده آن را شناسایی می كند و ناگهان تصویر متحرك می شود ، اطلاعاتی راجع به آن در صفحه ظاهر میگردد ، اشیاء سه بعدی نمایش داده میشوند و ویدئو و یا انیمیشنی به اجرا در می آید ، مهمتر از همه این كه شما میتوانید با این عناصر تعامل داشته باشید.

لینک فیلم طراحی نخستین پوستر آموزشی واقعیت افزوده

 

http://v-education.mums.ac.ir/images/v-education/DelaramiB286/news/dandan%2097.mp4

 

 

 

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image