آموزش


در پنجمین کنگره و دومین جشنواره ملی آموزش به بیمار، بیمارستان دکتر شیخ تندیس طلایی این جشنواره را کسب نمود و بیمارستان های قائم(عج) و امید نیز موفق به لوح تقدیر شدند.

به گزارش وب دا، در این جشنواره که چهارم الی ششم مرداد در مجتمع امام خمینی(ره) تهران، برگزار شد، تجربه های برتر آموزش به بیمار و خودمراقبتی در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین بیمارستان دکتر شیخ به عنوان نخستین بیمارستان ارائه دهنده تجربه برتر ارائه گردید.

سیاست گذاری و استقرار برنامه های خودمراقبتی در ایران،آموزش سلامت همگانی ،سطوح مختلف پیشگیری و مدیریت بیماریها ،بهبود سلامت روان و آموزش بیمار ،تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد درد و آموزش به بیمار،نقش انجمن های علمی تخصصی سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد،مدل ها و نظریه های پرستاری در خودمراقبتی و آموزش به بیمار ،نقد  برنامه های خودمراقبتی درسطوح کلان و درنهایت تجربه های برتر آموزش به بیمار و خودمراقبتی از جمله محورهای این همایش بود.

در پایان این جشنواره، بیمارستان دکتر شیخ تندیس طلایی و بیمارستانهای قائم(عج)وامید لوح تقدیر از دومین جشنواره ملی آموزش به بیمار را دریافت نمودند.

طرح آموزشی حضور «آموزگار بر بالین کودکان بستری» نخستین بار در کشور ، در بیمارستان دکتر شیخ مشهد که بیمارستان تخصصی اطفال است، به مرحله اجرا درآمد.

این برنامه پس از آن‌که طرح تحقیقاتی طیبه ریحانی، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موضوع «تاثیر حضور آموزگار بر بالین کودکان بستری در بیمارستان‌ها در میزان اضطراب و رضایت کودکان و والدین» در یکی از بیمارستان‌های مشهد اجرا شد و نتایج موفقی را در پی داشت، در دستور کار معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت و پس از چندین ماه پیگیری و رایزنی این معاونت با آموزش و پرورش مشهد، به طور ثابت و رسمی در بیمارستان دکتر شیخ به اجرا درآمد.

کاهش و حتی از بین رفتن اضطراب کودکان و والدین آنها و ایجاد جوی بانشاط در بیمارستان، از بین رفتن معضل افت تحصیلی و تسریع روند بهبود کودکان از تاثیرات مثبت اجرای این طرح است.

 


آزمون مصاحبه پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی phd در چهار رشته تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، این آزمون با حضور بیش از 387 داوطلب در رشته های ایمنی شناسی، فیزیک پزشکی، فیزیولوژی و پرستاری در منطقه آمایشی 9 کشور دانشکده های پرستاری و پزشکی به مدت سه روز برگزار شد.

برای همکاری در فرایند آزمون اساتید سایر دانشگاه های کشور نیز حضور داشتند و به همین منظور کارگاه توانمند سازی اساتید و پنل های تخصصی هر گروه در روز قبل از آزمون و با حضور تمامی اعضای هیات ممتحنه برگزار شد.

این آزمون به صورت ایستگاهی برگزار شد و داوطلبان در شش ایستگاه شامل بررسی مدارک و سوابق، تسلط بر پایان نامه، جستجوی منابع علمی، ارائه شفاهی مطالب علمی، توانمند یهای تخصصی و زبان انگلیسی مورد سنجش و بررسی قرار می گیرند.

در هر یک از ایستگاه های مصاحبه ساختارمند، راهنمای ایستگاه مربوطه در اختیار داوطلب قرار می گیرد و در زمان تعیین شده( حدود 10 دقیقه) ممتحنین با استفاده از چک لیست های موجود برای هر ایستگاه، به ارزیابی دواطلب خواهند پرداخت.

گفتنی است: معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور در دانشکده پزشکی از روند برگزاری آزمون بازدید کرد. 


مهلت ویرایش و تکمیل اطلاعات متقاضیان سهمیه بدون آزمون و با آزمون کارشناسی به کارشناسی ارشد تمدید شد.

به گزارش وب دا، براساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص اجرای مفاد آیین نامه تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعدادهای درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت ،داوطلبانی که موفق به نام نویسی سهمیه استعداد درخشان بدون آزمون و یا انتخاب گزینه استعداد درخشان در فرم ثبت نام با آزمون یا بدون آزمون نشده اند، می توانند جهت ویرایش و تکمیل اطلاعات مربوطه تا پنجم مردادماه جاری به واحد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی مشهد واقع در ساختمان قریشی طبقه دوم مراجعه نمایند.


دکتر نوشین پیمان در ارائه گزارشی از عملکرد گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سه حوزه آموزش، پژوهش و درمان، گفت: گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در سال 1394 به شکل یک گروه مستقل مجوزهای اصلی خود را در دانشگاه کسب کرد.

به گزارش وب دا؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: پیشبرد اهداف مربوط به سلامت، هدف اصلی این گروه آموزشی است و از زمانی که تفکیک گروه اتفاق افتاده موفقیت های بیشتری نیز کسب شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشجویان در مقاطع کارشناسی بهداشت عمومی، کارشناسی ارشد و دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در این گروه مشغول به تحصیل بوده و طرح های پژوهشی خوبی را نیز ارائه می دهند.

ایجاد رشته کارشناسی ارشد سلامت سالمندی با جدیت دنبال می شود 

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پیگیری ایجاد رشته سلامت سالمندی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده از برنامه های جدی گروه است که در صورت تصویب نهایی برد وزارت بهداشت، از سال آینده دانشجو در این رشته در مقطع ارشد پذیرش می شود.

راه اندازی مجله سواد سلامت در گروه با همکاری انجمن آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

دکتر پیمان بیان داشت: مجله سواد سلامت در گروه با همکاری انجمن آموزش بهداشت و ارتقای سلامت راه اندازی و تلاش در تبیین سواد سلامت در قسمت های مختلف دارد.

برگزاری همایش های سواد سلامت،خود مراقبتی و سبک زندگی سالم

همایش ملی سواد سلامت در دانشگاه به ریاست دکتر مهرابی بهار و با همکاری گروه جهت توسعه فرهنگ پژوهش در جهت ارتقاء سواد سلامت برای اولین بار در کشور برگزار گردید که  مقالات بسیار زیادی توسط دبیرخانه دریافت شد.

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همچنین به برگزاری همایش خود مراقبتی و سبک زندگی سالم توسط گروه اشاره و اضافه کرد: طی مدت کوتاهی که از شکل گیری گروه می گذرد، گروه اقدام به برگزاری چندین همایش و سمینار نموده است و با سایر مراکز نیز در برگزاری همایش همکاری داشته است.

 پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی

دکتر پیمان با اشاره به جذب دانشجوی دکترا در سال 95 توسط گروه بیان داشت: در مهر ماه سال جاری نیز سه دانشجوی دکترا به جمع دو دانشجویی که در حال حاضر در مقطع دکترا آموزش می بینند، می پیوندند.در مقطع ارشد نیز حدود 40 دانشجو در حال حاضر مشغول به تحصیل و تعداد بسیاری از دانشجویان در حال گذراندن پایان نامه خود می باشند.

سالانه حدود 60 دانشجوی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته بهداشت عمومی پذیرش می شوند

این محقق و اندیشمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علاوه بر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، سالانه در دو ترم مهر و بهمن ماه حدود 30 دانشجوی کارشناسی پیوسته و 30 دانشجو کارشناسی ناپیوسته نیز پذیرش می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: اعضای گروه شامل پنج عضو هیات علمی و دو کارشناس می باشد؛ که هدف اصلی خود را در جهت آموزش دانشجویان به منظور پیشگیری از بیماری ها خصوصا بیماری های غیر واگیر با رویکرد سبک زندگی سالم و در نهایت ارتقاء سلامت جامعه متمرکز کرده اند.

دکتر پیمان ابراز داشت: پیشگیری ممکن است در سطح اول، دوم و یا سوم اتفاق بیفتد؛ اما بیشترین فعالیت ها بایستی در پیشگیری سطح یک برنامه ریزی شود؛ زیرا در این سطح از پیشگیری است که می توان بسیاری از مشکلات و هزینه های درمانی را کاهش داد.

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته بر اصل پیشگیری در سطح اول تاکید و به رشته بهداشت و ارتقای سلامت که در این راستا فعالیت می کند،اهمیت بسیاری می دهند و  به تربیت متخصصین توانمند در این رشته بها می دهند.

ورود متخصصین علاقه مند و توانمند به رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، می تواند آینده این رشته را تضمین کند

وی بیان داشت: در گذشته افرادی که تخصصی در خصوص آموزش بهداشت نداشتند، در این حوزه فعالیت می کردند، در حالی که نمی دانستند چه مسیری باید طی شود؛ اما با ورود متخصصین این رشته می توان به آینده آن اطمینان داشت و تلاش کرد تا آموزش ها در حد تخصصی ارائه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد:  بر این اساس مدلها و الگوهای بسیار زیادی در آموزش بهداشت وجود دارد؛که به کار گیری صحیح آنها می تواند نقش مهمی در پویایی و تاثیر گذار بودن آموزش سلامت داشته باشد.

 مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: سواد سلامت به فرد کمک می کند تا بتواند تصمیم درست را بر مبنای نیازهای خود بگیرد و بهترین تاثیر را در بهبود فرایند بیماری داشته باشد و تمام این موارد در حیطه کار آموزش بهداشت که علم و هنر را در کنار یکدیگر قرار داده است، وجود دارد.

نیاز به ایجاد مراکز مشاوره و آموزش بهداشت، در مراکز درمانی

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع روز افزون بیماری های غیر واگیر و حجم بالای بیماران در مراکز  درمانی و عدم آموزش صحیح در خصوص مدیریت و پیشگیری از عوارض این بیماری ها، متاسفانه تعداد زیادی از این افراد پس از ترخیص با عوارض جدی تر مجددا مراجعه می کنند. از این رو راه اندازی مراکز آموزش سلامت در مراکز درمانی با رویکرد آموزش به بیماران و خانواده های آنان توسط متخصصین آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ضروری به نظر می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اهمیت ارتباط نزدیک میان گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: باید در آموزش و پرورش متخصصین آموزش بهداشت حضور داشته باشند؛ تا برنامه های خود را در سنینی که کودک بیشترین تاثیر پذیری را دارد، ارائه و آینده جامعه را تضمین کنند.

دکتر پیمان در تائید سخن خود اضافه کرد: فرزندان ما در مدارس مانند لوح های سفیدی هستند؛ که می توانند با دریافت این آموزش ها مسیر زندگی خود و جامعه را تغییر داده و بر همین مبنا در تدارک ایجاد ارتباط بیشتر با مدارس در آموزش و پرورش هستیم.

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ارتباط گروه با برخی فرهنگسراها در شهرداری مشهد نیز اشاره کرد.

وی یادآور شد: بیشترین ارتباط ما با گروه های مرتبط با مراکز بهداشتی و درمانی است و با برخی مراکز درمانی و بیمارستان ها در قالب پایان نامه های دانشجویان در خصوص بیماری های غیر واگیر در حال ارائه طرح و برنامه هستیم. همچنین ارتباط خوبی نیز با صنایع جهت آموزش بهداشت و ارتقای سلامت کارکنان در قالب پایان نامه های دانشجویی داشته ایم.

برگزاری کارگاه های آموزشی در گروه با موضوعات مختلف

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: در هر ترم کارگاه های آموزشی مورد نیاز دانشجویان و کارکنان مراکز بهداشتی درمانی، در گروه برگزارمی شود که با استقبال بالای دانشجویان و کارکنان روبه رو شده است.

دکتر پیمان با اشاره به تدریس بسیاری از کارگاه های آموزشی مرکز بهداشت استان توسط اساتید گروه، افزود: در این کارگاه ها بر موضوعاتی چون  توانمند سازی، جلب حمایت همه جانبه در برنامه های سلامت، مهارت های ارتباطی، ارزشیابی برنامه های سلامت، کارگروهی و مهارت های ایجاد انگیزش در گروه، طراحی برنامه های آموزشی در حوزه سلامت، تدوین برنامه های عملیاتی درحوزه سلامت، آموزش سلامت در مدارس و اصول آموزش مبتنی بر تئوری ها تاکید می شود.

طرح های پزوهشی گروه بر خودمراقبتی و سواد سلامت تاکید دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: در کاربردی کردن تحقیقات در حوزه اجرا، تا کنون موفقیت بسیاری حاصل نشده است؛ با این وجود گروه جهت اجرایی کردن دستاوردها و برنامه های خود در مراکز درمانی و بهداشتی، آمادگی لازم را دارد .

دکتر پیمان به توسعه طرح های تحقیقاتی در گروه اشاره کرد و افزود: این طرح ها بیشتر در حوزه خود مراقبتی، آموزش، سواد سلامت، سبک زندگی سالم، سلامت مادران باردار، سلامت مادر و کودک، تغذیه انحصاری با شیر مادر، کیفیت زندگی در دوران یائسگی، کیفیت زندگی و... می باشد؛ که در تمامی این طرح ها تلاش شده تا نظریه ها و الگوهای مطرح در آموزش بهداشت نیز به کار برده شوند.

دبیرخانه دائمی سواد سلامت در گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت راه اندازی خواهد شد .

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ایجاد دبیرخانه دائمی سواد سلامت در گروه  خبر داد و گفت: این دبیر خانه اقدام به برگزاری همایش ها و ایجاد ارتباطات بین المللی خواهد نمود.

تلاش در جهت راه اندازی دکترای سواد سلامت برای اولین بار در ایران

دکتر پیمان در پایان بیان داشت: امید داریم در صورت حمایت دانشگاه بتوانیم مقطع دکتری سواد سلامت را نیز با همکاری مشترک یکی از دانشگاه های خارج از کشور برای اولین بار در ایران راه اندازی کنیم.


مرحله ی دوم آزمون(مصاحبه) پذیرفته شدگان چهار رشته دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از روز جهارشنبه 4 مرداد لغایت جمعه 6 مرداد ماه 96 در دانشکده های پزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

به گزارش وب دا،  مصاحبه دکتری تخصصی(phd) چهار رشته ایمنی شناسی پزشکی، پرستاری، فیزیک پزشکی و فیزیولوژی به صورت ساختارمند در قالب چند ایستگاه مجزا (شامل تسلط بر پایان نامه مقطع قبلی و مقاله مستخرج از آن، جستجوی منابع علمی، توانایی ارائه مطالب علمی، تسلط بر زبان انگلیسی و موضوعات تخصصی رشته) برگزار خواهد شد.

در هر یک از ایستگاه های مصاحبه ساختارمند، راهنمای ایستگاه مربوطه در اختیار داوطلب قرار می گیرد و در زمان تعیین شده( حدود 10 دقیقه) ممتحنین با استفاده از چک لیست های موجود برای هر ایستگاه، به ارزیابی دواطلب خواهند پرداخت.

گفتنی است؛ قبولي نهايي در آزمون منوط به كسب حد نصاب حداقل 30 درصد از كل نمره آزمون

مصاحبه، با رعايت ساير شرايط و مقررات مي باشد.

قابل ذکر است دواطلبین می توانند اطلاعات مربوط به زمان و مکان مصاحبه رشته مورد نظر خود را در اینجا  مشاهده کنند.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image