آموزش


هفتمین دوره آزمون کشوری ارزیابی صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه  علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا؛ این آزمون با حضور 72 دانشجو از کلان منطقه 9 آمایشی ، 30 آزمونگر از اعضا هیات علمی گروه های  بالینی ، 16 بیمارنما و22 نفر از عوامل اجرایی در مرکز مهارت های بالینی معاونت آموزشی واقع در بیمارستان قائم(عج) ،برگزار شد.

گفتنی است در این مرحله دانشجویان شرکت کننده در 4 گروه در دو مرحله ودر 18ایستگاه آزمون در دو سالن موازی( جمعا 36 ایستگاه )مهارت های بالینی خود را مورد ارزیابی قرار دادند.

قابل ذکر است رئیس و معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی وجمعی از مسئولین ذیربط از این آزمون بازدید کردند.

آیین‌نامه برگزاری آزمون صلاحیت بالینی بهمن ۱۳۹۴ در هشتاد و دومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی به تصویب نهایی رسید و فروردین ۹۵ برای اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد که شامل ۱۳ ماده و ۶ تبصره است.


در راستای گسترش تحقیقات در زمینه گیاهان دارویی، همکاری مشترک میان دانشکده طب سنتی و پژوهشکده علوم گیاهی مشهد گسترش می یابد.

به گزارش وب دا، به همین منظور با هدف بررسی امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود در دو دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه گیاهان دارویی و دستیابی به راهکارهای هم‌افزایی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین این دو دانشگاه، نشستی با حضور رییس و اساتید دانشکده طبّ سنتی و مکمّل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در پژوهشکده علوم گیاهی برگزار شد.

استفاده از پتانسیل‌های عظیم موجود در هرباریوم، بهره‌گیری از پروژه‌ها و تحقیقات ارزشمند صورت‌گرفته در زمینه گیاهان دارویی در دانشگاه فردوسی مشهد و نیز اعلام آمادگی پژوهشکده علوم گیاهی به‌عنوان یک نقطه ارتباطی مؤثر با دانشکده طبّ سنتی و مکمّل و دانشگاه علوم پزشکی، از سایر موارد مطرح‌شده در این نشست بود.

رییس دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت گیاهان دارویی در علوم مختلف و به‌ویژه در طبّ سنتی و مکمّل و اسلامی و جایگاه گیاهان دارویی به‌عنوان گنج همیشه‌بهار تاریخ پزشکی در ایران، زمینه‌های ایجاد همکاری دوجانبه را مورد تأکید قرار داد.

دکتر جلیل توکل افشاری اظهار داشت: امروزه دغدغه بسیار زیادی در علوم مرتبط با طبّ سنتی و مکمّل در رابطه با اصالت گیاهان دارویی وجود دارد. که در این مسیر همکاری متخصصان و افراد متولی این بخش به‌عنوان یک جایگاه علمی و آکادمیک بسیار مهم است.

هرباریوم پژوهشکده علوم گیاهی با توجه به کمیت و کیفیت استاندارد نمونه‌های گیاهی، به‌عنوان کلکسیونی از گیاهان شرق و شمال‌شرق ایران، در سال2000میلادی (سال1379) با نام اختصاری FUMH در نمایة بین‌المللی هرباریوم‌های دنیا (Index Herbariorum) به ثبت رسیده است. همچنین علاوه بر حدود 1860 گونه گياهي گزارش‌شده در منابع معتبر گياه‌شناسي، تاكنون 459گونه جديد براي استان‌های خراسان، 84 تاكسون جديد براي ايران و همچنين50تاكسون گیاهی جديد براي دنيا و علم گیاه‌شناسی برای اولین بار از این گروه پژوهشی معرفي شده است.

 


بنياد ملّي نخبگان بر اساس آيين‌نامة «اعطاي جايزه‌هاي تحصيلي به دانشجويان صاحب استعداد برتر» تسهيلات ويژه‌اي را در قالب چهار جايزة آموزش، پژوهش، فنّاوري و فرهنگ به دانشجويان صاحب استعداد برتر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي كشور اعطا مي‌كند.

به گزارش وب دا، به نقل از بنیاد ملی نخبگان؛ بنياد ملّي نخبگان بر اساس آيين‌نامة «اعطاي جايزه‌هاي تحصيلي به دانشجويان صاحب استعداد برتر» تسهيلات ويژه‌اي را در قالب چهار جايزه آموزش، پژوهش، فنّاوري و فرهنگ شامل موارد متعددي از قبيل راتبه دانشجويي، اعتبار آموزش‌ياري، اعتبار پژوهش‌ياري، اعتبار فن‌ياري، اعتبار توان‌مندي آموزشي، اعتبار ارتباطات علمي، اعتبار توان‌مندي كارآفريني و ... به دانشجويان صاحب استعداد برتر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي كشور اعطا مي‌كند.

دانشجويان دوره‌هاي كارشناسي، كارشناسي‌ارشد، دکتری حرفه‌ای، دكتري تخصصي همۀ رشته‌ها و دوره‌های تخصص و فوق‌تخصص رشته‌های علوم پزشکی كه در سال‌هاي مجاز تحصيل (دانشجويان دوره كارشناسي چهار سال، دانشجويان دوره كارشناسي ارشد دو سال، دانشجویان دوره دكتري حرفه‌اي هفت سال، دانشجويان دوره دكتري تخصصي و دوره‌های تخصص علوم پزشکی چهارسال و دانشجویان دوره‌های فوق تخصص در رشته‌های علوم پزشکی سه سال) در هر یک از دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي یا دانشگاه آزاد اسلامی تحصيل مي‌كنند، مي‌توانند از اين جوايز بهره‌مند شوند.

همچنین بررسي پرونده دانشجويان منوط به ثبت كامل اطلاعات متقاضي در سامانة اطلاعاتي بنياد ملّی نخبگان (soraya.bmn.ir)و سپس انتخاب گزينة «شروع فرایند» در فرايند «درخواست بررسی پرونده برای جایزه‌های تحصیلی» در بخش «درخواست‌ها»ي سامانه است.

بنیاد ملی نخبگان اعلام کرده است ،متقاضيان براي بهره‌مندي از اين جوايز بايد دست‌كم يكي از ويژگي‌هاي ؛  الف.كسب مدال طلا، نقره يا برنز در المپيادهاي دانش‌آموزي ملّي و جهاني

ب. كسب رتبه برتر در آزمون‌هاي سراسري ورود به دانشگاه‌هاي كشور (رتبه‌هاي كشوري زير 1000 ورود به دوره كارشناسي يا دكتري حرفه‌اي در گروه‌هاي رياضي و فنّي، علوم تجربي، علوم انساني، هنر يا زبان‌هاي خارجي و رتبه‌هاي زير 50 در مجموعه امتحاني در دوره كارشناسي ارشد)

ج. كسب رتبه اول تا سوم در المپيادهاي ملّي دانشجويي

د. كسب رتبه برتر در آزمون‌هاي سراسري علوم پزشكي كشور اعم از آزمون‌هاي جامع علوم پایه، پيش‌كارورزي، دستياري در رشته‌هاي پزشكي، دندان‌پزشكي و داروسازي و دستياري فوق تخصصي پزشكي

ه. كسب عنوان دانشجوي ممتاز دانشگاه

و. كسب عنوان دانشجوي نمونه كشوري

ز. برگزيده شدن در جشنواره‌هاي علمي،پژوهشي،‌ فنّاورانه مورد تأييد بنياد

ح. برگزیدگان هنری، ادبی يا قرآني(بر اساس مقررات بنیاد)

ط. برگزيده شدن در مسابقه‌هاي ملي و جهاني مهارت

ي. ثبت اختراع برگزيده بر اساس آيين‌نامه شناسايي و پشتيباني از اختراع‌هاي برگزيده

را دارا بوده و حائز بيشترين امتياز از فعاليت‌هاي نخبگاني باشند.

قابل ذکر است ،دانشجويان بعنوان شرط کافی می بایست اولاً حدنصاب مورد تأیید بنیاد را از فعاليت‌هاي نخبگاني (شامل فعالیت­های فنّاورانه، پژوهشی و آموزشی) به‌دست آورند و ثانياً دارای بيشترين امتياز در بين ساير متقاضيان باشند.

ونیز بررسی داشتن حد نصاب لازم و کسب بیشترین امتیاز در بین متقاضیان، بر اساس فعالیت‌های نخبگانیِ اعلامیِ متقاضی، توسط سامانه اطلاعاتي بنياد محاسبه و نتیجۀ آن از طریق سامانه به متقاضی اعلام می‌شود.

بنیاد ملی نخبگان مصاديق فعاليت‌هاي نخبگاني داراي امتياز را :الف. موفقيت‌هاي علمي در دانشگاه (آموزشي، پژوهشي، فنّاورانه و ...)

ب. كسب رتبه برتر در آزمون‌های علمي (مانند كنكور، آزمون­هاي سراسري علوم پزشكي ، المپيادهاي دانشجويي و ...)

ج ‍. برگزيده شدن در جشنواره‌هاي علمي،پژوهشي،‌ فنّاورانه مورد تأیید بنياد (مانند جشنواره­ هاي خوارزمي، رازي، فارابي ، رويش و ...)

د. برگزيده شدن در جشنواره‌هاي معتبر ادبي و هنري يا فعاليت‌هاي ‌قرآني مورد تأييد بنياد اعلام و تاکید کرده است،باتوجه به اينكه امتيازهاي دانشجويان به كمك نرم‌افزار تخصصي محاسبه مي‌شود لازم است متقاضیان همة اطلاعات را به طور كامل در سامانه بارگذاري کنند.

بنابر اطلاعیه بنیاد فرصت نهايي براي تكميل پرونده و ارائه درخواست، ششم شهریور ماه سال جاري است و ضروري است دانشجويان اطلاعات خود را به همراه مدارك مثبته حداكثر تا اين تاريخ در سامانه اطلاعاتي بنياد بارگذاري كنند و سپس گزينه «شروع فرایند» را در فرايند «درخواست بررسی پرونده برای جایزه‌های تحصیلی» در بخش «درخواست‌ها»ي سامانه انتخاب كنند.

این بنیاد یادآوری کرده است ملاک محاسبه میانگین کل دانشجو در طول تحصیل، میانگین کسب‌شده دانشجو تا تاریخ 1/6/1396 است و با توجه به بسته شدن سامانه اطلاعاتی در تاریخ 6/6/1396، لازم است دانشجویان آخرین میانگین کلّ خود را حداکثر تا این تاریخ در سامانه ثبت کنند.

و چنانچه در هر مرحله از بررسي مشخص شود متقاضي اطلاعاتي خلاف واقع را بارگذاري كرده است، متقاضي نه‌فقط از اين جايزه بلكه از تمامي تسهيلات بنياد محروم مي‌شود و عدم صداقت وي به دستگاه‌هاي ذي‌ربط اعلام و به لحاظ حقوقي موضوع پيگيري مي‌شود.

همچنین تحويل اطلاعات ،‌ بررسي اطلاعات و اعلام نتايج صرفاً از طريق سامانه اطلاعاتي بنياد و به شكل الكترونيكي صورت مي‌پذيرد.

دانشجویان متقاضی می توانند فیلم آموزشی نحوه ثبت نام در سامانه بنیاد ملی نخبگان(ثریا) را از اینجا مشاهده کنند.

 


بهداشت و آموزش دو بالی هستند که هر کدام به زعم خود می توانند در ایجاد یک جامعه سالم بسیار تاثیر گذار باشند.

به گزارش وب دا؛ ارتباطی که آموزش در تربیت انسان ها بازی می کند بر همه واضح و مبرهن است؛ از دیگر سو بهداشت نیز نیازمند آموزش و تربیت می باشد و اگر نگاهی مو شکافانه بیندازیم به خوبی می توان هم پوشانی آموزش، بهداشت و درمان را در کنار یکدیگر مشاهده کرد.

کودکان دارای ذهن های آماده جهت دریافت دانستنی ها هستند و در صورتی که بتوان ارتباطی دو سویه میان دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه و بهداشت و سلامت جهت پیشگیری از بیماری ها ایجاد کنیم؛ مطمئنا نه تنها در آینده نسلی سالم و پویاتر خواهیم داشت؛ بلکه از بار هزینه های درمان در کشور نیز کاسته می شود.

 چندی قبل خبری بسیار مهم در رسانه های منتشر شد و حاکی از انعقاد تفاهم نامه ای مهم میان دو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش داشت.

این پنجمين تفاهم نامه میان این دو وزارت خانه است که تلاش دارد تا بهداشت و درمان را در میان دانش آموزان ملموس تر از گذشته نماید.

موضوع این تفاهم نامه ارائه خدمات آموزشي به دانش آموزان داراي بيماري هاي خاص و صعب العلاج است به شکلی که تقويت روحيه دانش آموزان داراي بيماري هاي صعب العلاج، تقويت بنيه علمي دانش آموزان بستري در مراكز درماني، كاهش اضطراب ناشي از عقب ماندگي درسي، تقويت اميد به زندگي كودكان بستري در بيمارستان ها، كمك به شكل گيري و تقويت سازمان هاي معلم نهاد داوطلبانه، و بهره گيري از خدمات خيرخواهانه  را به دنبال داشته باشد.

در تفاهم نامه منعقد شده وزارت آموزش و پرورش متعهد شده است؛ تا زمينه همكاري بيمارستان ها و مراكز تخصصي درماني دانشگاه هاي علوم پزشكي، ايجاد تمهيدات و تسهيلات جهت حضور معلمان در بيمارستان ها، پوشش بيمه اي و ارائه خدمات آموزشي، تفريحي در بيمارستان‌ها را ایجاد کند.

طرح پژوهشی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتج به انعقاد تفاهم نامه شد

 اما نکته حائز اهمیت سابقه ایجاد چنین تفاهم نامه ای است؛ که بر اساس طرحی پژوهشی توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تلاشی چهار ساله به دست آمده است.

آن چه که موجب انعقاد چنین تفاهم نامه ای شده بر می گردد به حرکتی که در سال 1391 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کلید خورد و منتج به تصویب طرحی پژوهشی با کد 900583 تحت عنوان «تاثیر حضور آموزگار بر بالین کودکان بستری براضطراب کودک و مادر و رضایت آنان» شد.

مجری این طرح خانم طیبه ریحانی؛ کارشناس ارشد پرستاری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است؛ که توانست طی چهار سال تلاش مستمر در مدارس و بیمارستان ها ارتباطی دو سویه جهت  حضور معلمان بر بالین کودکان در مراکز درمانی و حضور دانشجویان در فضای آموزشی جهت معاینات دانش آموزان داشته باشد.

ریحانی در گفت و گو با وب دا؛ در این خصوص گفت: در ابتدا این طرح در بیمارستان امام رضا(ع) با همکاری یک معلم حق التدریس آغاز شد.

نتایج اولیه اجرای طرح پژوهشی حاکی از موفقیت بالا داشت

وی ادامه داد: در پایان برگزاری طرح شادمانی و نشاط ایجاد شده در میان دانش آموزان بستری در بخش کودکان بیمارستان امام رضا(ع) وصف ناپذیر بود و نتایج اولیه نشان دهنده موفقیت بالای اجرای طرح داشت.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: پس از پایان اجرای طرح از بیمارستان امام رضا(ع) تماس های مکرری مبنی بر حال خوبی که کودکان به دلیل حضور معلم بر بالین خود داشتند برقرار شد و این امر جدیت من را در ادامه کار به دنبال داشت.

ریحانی تصریح کرد: این استقبال موجب شد تا معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی در نامه ای به معاونت آموزشی دانشگاه خواستار ابلاغ طرح به آموزش و پرورش استان خراسان رضوی جهت اجرا شدن در بیمارستان ها شود.

وی گفت: معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز طی نامه ای به مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی خواستار همکاری این نهاد با دانشگاه مشهد شد و طی تلاش های بسیار و حضور در جلسات توجیهی با تمامی معاونین آموزش و پرورش؛ در نهایت پس از هشت ماه با اجرای طرح به شکل پایلوت در سال 92 در بیمارستان دکتر شیخ موافقت شد.

طرح پژوهشی حضور معلم بر بالین کودک بستری و کاهش اضطراب در سه بیمارستان مشهد اجرایی شده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: در همین سال این طرح در دو بیمارستان امام رضا(ع) و قائم(عج) نیز برگزار شد؛ که چهار معلم در بیمارستان دکتر شیخ و دو معلم در بیمارستان های امام رضا(ع) و قائم(عج) جهت همکاری حضور پیدا کردند.

ریحانی بیان داشت: سال 93 اما آموزش و پرورش تا اندازه ای از داشتن همکاری لازم با ما سر باز زد و جهت اجرای طرح به دلیل نداشتن موظفی معلمان شرکت کننده در طرح، مشکلاتی ایجاد شد.

وی ابراز داشت: در این مدت معلمان شرکت کننده در طرح به صورت داوطلبی و بدون دریافتی در بیمارستان ها مشغول تدریس دانش آموزان بودند و ارتباط بسیار خوبی با دانش اموزان بستری در بیمارستان برقرار کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آموزش و پرورش دارای پتانسیل هایی است که می توان با همراهی یکدیگر کمک های شایانی در مسیر سلامت و نشاط جامعه بازی کنند.

ریحانی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای شش دانشکده است؛ که می تواند دانشجویان خود را در فضای آموزشی مدارس جهت انجام معاینات و ارائه مراقبت های لازم همراه کند.

دانشجویان دانشکده پرستاری در چهار مدرسه مشهد جهت معاینه دنش آموزان حضور پیدا کردند

وی بیان داشت: در همین راستا دانشکده پرستاری و مامایی مشهد اقدام به حضور دانشجویان خود در چهار مدرسه ناحیه پنج مشهد که دانش آموزان محروم را دردل خود جای داده است کرد و با انجام معاینات صورت گرفته دو دانش آموز دارای مشکلات قلبی شناسایی شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: خبر انعقاد تفاهم نامه میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بر اساس طرحی که در دانشکده پرستاری مشهد در طول چهار سال اجرایی شد، نشان از توفیق تلاش صورت گرفته توسط تمامی کسانی دارد که در این راستا در کنار من بودند.

ریحانی گفت: در این طرح معلمان تلاش داشتند تا دانش آموزانی که در یک رده سنی قرار دارند را به صورت جمعی آموزش داده و دانش آموزانی که در پایه های مختلف و یا بستری و امکان خارج شدن از تخت درمانی خود را نداشتند با حضور بر بالین بیمار آموزش دهند.

کلیه معلمان شرکت کننده در طرح توان تدریس در شش پایه ابتدایی را دارا هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: کلیه معلمانی که در این طرح با ما همکاری داشتند توان تدریس در شش پایه تحصیلی ابتدایی را دارا بوده و بسیار دلسوزانه آموزش کودکان را عهده دار شدند.

وی ابراز داشت: امیدوارم با اجرای این تفاهم نامه معلمان آموزش و پرورش به شکل موظفی با حقوق رسمی در بیمارستان ها حضور و آموزش کودکان بیمار را انجام داده تا حضور معلم در فضای درمانی علاوه بر کاهش استرس بیمار موجب اهتمام به امر مقدس آموزش شود.

دانشجویان دانشکده های دانشگاه می توانند در درمان و پیشگیری از بیماری کودکان در مدارس تاثیر گذار باشند

ریحانی از سرپرستاران بخش، روسای بیمارستان ها، پرستاران و کلیه افرادی که در اجرای این طرح شرکت و حضور داشتند تشکر کرد و در پایان گفت: باید تلاش کرد تا دانشجویان پزشکی، انترن ها و استاژرها در یک رابطه دو سویه با  آموزش و پرورش در مدارس حضور و معاینات کودکان دانش آموز را انجام دهند.

در ادامه گفت و گویی با دکتر حیدری؛ رییس دانشکده پرستاری و مامایی انجام داده تا چگونگی این اتفاق مهم را از وی جویا شویم.

دکتر حیدری در ابتدا گفت: چهار هفته قبل وزیر آموزش و پرورش به مشهد سفری داشت و بنا شد تا از بیمارستان دکتر شیخ جهت مشاهده اجرای طرح «تاثیر حضور آموزگار بر بالین کودکان بستری براضطراب کودک و مادر» و رضایت آنان بازدید به عمل آورد.

وی ادامه داد: من در این بازدید توضیحات و جزئیات طرحی که مجری آن خانم طیبه ریحانی و مسئول آماری آن خانم طیبه پورغزنین بوده اند را در اختیار وزیر قرار داده و بتازگی متوجه شدم این طرح پژوهشی مورد توجه وزیر آموزش و پرورش قرار گرفته و منتج به انعقاد تفاهم نامه ای بسیار خوب شده است.

حضور معلم بر بالین کودک در مراکز درمانی در کاهش اضطراب کودکان بسیار تاثیر گذار است

رییس دانشکده پرستاری و مامایی ابراز داشت: اجرای این طرح در کاهش اضطراب و کوتاه تر کردن دوره درمان کودکان بستری بسیار تاثیر گذار بوده و موجب کاهش نگرانی والدین و کودکان به دلیل دور ماندن از فضای آموزشی شده است.

دکتر حیدری در پایان گفت: این موفقیت در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد جای تقدیر دارد و ما بسیار خوشحال هستیم که توانسته ایم در مسیر اعتلای سلامت کودکان نقشی اساسی داشته باشیم.

گزارش بندهای انتهایی خود را طی می کند و من در این تفکر هستم؛  که در این میان آن چه اهمیت دارد موفقیتی است که در صورت اجرای درست آن می تواند در مسیر ایجاد جامعه ای سالم حرکت کرد.

حضور معلم در فضای مراکز درمانی که برای کودکان تلخ و طاقت فرسا است؛ می تواند ذهن خلاق کودک دچار شده به بیماری را برای دقایقی از تخت، بیماری و درمان دور کرده و امید به بازگشت به فضای درس و تربیت را بهانه ای برای زودتر خوب شدن قرار دهد.

همتی که در این میان این عضو هیآت علمی بازنشسته دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد را بر آن داشته است تا متوقف نمانده و حضور خود  در این طرح را ادامه دهد؛ هیچ چیز جز لبخند شادمان کودکی از دیدن کتب درسی و معلم مهربان نیست.

حرکتی که بالاخره با انعقاد این تفاهم نامه به بار نشست و دکتر ریحانی را بر آن داشت تا در ادامه حضور خود در مدارس بازهم کودکان بیمار و بی بضاعت را شناسایی و جهت درمان به پزشکان خیری که هزینه درمان کودک را نادیده می گیرند معرفی کند.

شاید این گونه عمل کردن خانم ریحانی همان چیزی است؛ که نیاز امروز کشور در حوزه بهداشت و درمان است و یاد آور این قصیده سعدی که فرمود: بس بگردید و بگردد روزگار، دل به دنیا در نبندد هوشیار، ای که دستت می رسد کاری بکن،  پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار.


کارگاه توجیهی آیین نامه ارتقاء اعضا هیات علمی دانشگاه ها و موسسات  آموزش عالی و پژوهشی علوم پزشکی  با حضور  100نفر از اساتیددانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص آئین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری عنوان کرد: اجرا این آیین نامه که ویرایش شده است زمینه های توسعه آموزش را در دانشگاه های علوم پزشکی فراهم می کند. آیین نامه قدیم کمتر به رویکرد آموزشی برای ارتقاء توجه داشته ولی وزارتخانه آیین نامه جدید را با رویکرد آموزشی ابلاغ کرده است.

دکتر دارابی تصریح کرد: بعضی از اعضای تمام وقت جغرافیایی به درجه استادی که نائل می شوند دچار بی انگیزگی شده وبه دنبال ارتقاء مسایل آموزشی و پژوهشی نمی روند و این یکی ازدلایل کمرنگ شدن فعالیتهای آموزشی و پژوهشی است.

دکتر دارابی در ادامه باتاکید بر داشتن اخلاق حرفه ای گفت :عضو هیات علمی اگر امتیاز آموزشی کمی کسب کرده اما منش اخلاقی در شأن استادی داشته باشد دارای ارزش بیشتری خواهد بود.

به گفته وی؛ این آیین نامه با توجه به حفظ و توسعه توامان فرهنگ اسلامی، توان علمی و تربیت شاگردان نخبه با جوهره ایمان و اخلاص، علم و تجربه و خلاقیت و تلاش، ارج نهادن به پژوهش های بنیادین، کاربردی و توسعه ای در راستای تامین نیازهای علمی، فناوری و نظام سلامت کشور با نگاهی آینده پژوهانه، بررسی و تنظیم شده است.

معاون آموزشی دانشگاه در پایان اظهار امیدواری کرد: با اجرای این آیین نامه و توجه بیشتر به حوزه آموزش در ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه، و با بکارگیری نیروهای خلاق و جوان ،زمینه توسعه آموزش علوم پزشکی بیش از پیش فراهم شود.

در ادامه این کارگاه خانم میر غفوریان ،از کارشناسان هیات ممیزه مرکزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با توضیح آیین نامه و شیوه نامه ارتقا استادان ،عنوان کرد: هر 4 سال یک بار براساس  نظرات دانشگاه های علوم پزشکی کشور آیین نامه بازنگری می شود و در این دوره، بازنگری قریب به یک سال و نیم به طول انجامید.

وی در ادامه تصریح کرد: آیین نامه ارتقا، مبنای ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها است و از این رو، نقش مهمی در سوق دادن فعالیت‌های آنها به سمت اولویت‌ها و ارزش‌های نظام آموزش عالی کشور دارد. همچنین توجه ویژه به فعالیت های آموزشی و شاگردپروری، در نظر گرفتن امتیاز معنادار و تعیین کننده برای انواع فعالیت های نوآورانه و دانش پژوهی آموزشی همچنین امتیاز دهی به فعالیت هایی که موجب بهبود سیستم خدمات سلامت، نظام آموزش عالی علوم پزشکی یا تولید محصولات فناورانه می شود را از ویژگی های برجسته این آیین نامه برشمرد که در آیین نامه مصوب سال 1391 به این موارد توجه نشده بود.

این کارشناس وزارت اضافه کرد: در این آیین نامه به استادانی که در عرصه آموزش یا پژوهش سرآمد هستند توجه شده و مسیر ارتقا به شکل قابل توجهی تسهیل شده است.

در پایان این کارگاه اساتید شرکت کننده به بحث و تبادل نظر و رفع ابهامات آیین نامه پرداختند.

مخاطبان برای دریافت تصاویر این گزارش می توانند به اینجا مراجعه کنند.

 


 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image