آموزش


0129.jpg - 28.95 kBمدیر توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: حمایت از نخبگان جوان، گام‌ مؤثری در راستای پیشرفت علوم پزشکی و توسعه کشور است.

دکتر حمیدرضا کیانی فر، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، واحد استعدادهای درخشان این دانشگاه از سال 1388 فعالیت‌های خود را با هدف شناسایی و حمایت از دانشجویان با استعداد آغاز کرده است، خاطر نشان کرد:  این واحد به منظور معرفی دانشجویان صاحب استعداد به بنیاد ملی نخبگان، در تلاش است تا زمینه استفاده از تسهیلات و جوایز تحصیلی مرتبط با مقطع تحصیلی برگزیده را برای آنان فراهم کند.

وی تصریح کرد: در راستای این اهداف، واحد استعدادهای درخشان، به برگزاری المپیادهای دانشجویی در حیطه‌های مختلف علمی و پزشکی پرداخته است که  در سه دوره اخیر این المپیادها، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب ۳ مدال طلا، ۲ مدال نقره و 5 مدال برنز شدند که نشان‌دهنده استعداد و پشتکار این دانشجویان است.

دکتر کیانی فر بیان کرد: این موفقیت‌ها گواهی بر قابلیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و نشان می‌دهد که نهادهای آموزشی و پژوهشی می‌توانند با حمایت از نخبگان جوان، گام‌های مؤثری در راستای پیشرفت علوم پزشکی و توسعه کشور بردارند.

مدیر توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واحد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره در تلاش است تا با شناسایی و مشاوره به دانشجویان برتر، نقش بسزایی در ترغیب و ایجاد انگیزه برای پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی آنان ایفا کند.


081.jpg - 50.89 kBدکتر حسین ملاحسنی، متولد 1333 در شهر شاهرود، استاد پیشکسوت رشته دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از جمله شخصیت های تاثیرگذار در حوزه های آموزشی و درمانی دانشکده دندانپزشکی مشهد است که طی سالیان خدمت در این مجموعه، با تربیت نیروهای متخصص و درمان بیماران متعدد، نقش اثرگذاری را در تامین و ارتقاء سلامت عمومی جامعه در حوزه دهان و دندان ایفا نموده و در این ایام بازنشستگی، همچنان کار خدمت رسانی به بیماران را در مطب شخصی خود دنبال می کند. پایگاه خبری وب دا، گفتگویی با این استاد گرانقدر داشته که شرح آن را در ادامه می خوانید:

وب دا: ضمن قدردانی از حضور شما استاد گرامی در این گفتگو، لطفا در ابتدا بیوگرافی مختصری درباره خود عنوان بفرمایید؟

من دکتر حسین ملاحسنی هستم، متولد ۱۳۳۳ در شهرستان شاهرود، دوران ابتدایی را در روستایی که حدود سه کیلومتری شاهرود قرار داشت گذراندم و دوره دبیرستان را در شهر شاهرود سپری کردم. به دلیل اینکه دبیرستان ما رشته ریاضی نداشت و من بسیار به رشته ریاضی علاقه داشتم، تصمیم گرفتم به دبیرستانی بروم که رشته ریاضی داشته باشد، لذا برای گرفتن مدارک به مدرسه رفتم، اما مسوولان دبیرستان به راحتی مدارکم را نمی‌دادند، به هر ترتیب مدارک را گرفتم و به دبیرستانی رفتم که رشته ریاضی داشت، مدیر آن دبیرستان در همان ابتدای ورود من به دفتر مدرسه، برخوردی ناخوشایند کردند که سبب شد از ثبت نام در آن مدرسه منصرف شوم و مجددا بازگشتم به همان دبیرستانی که قبلاً بودم و در رشته علوم طبیعی ادامه تحصیل دادم. ( برخورد مدیر آن مدرسه برای من این درس را به همراه داشت که همیشه مراقب رفتار و گفتارم باشم؛ چرا که ممکن است مسیر زندگی یک فرد را تغییر دهد).

وب دا: دبیرستان را در چه سالی به پایان رساندید و وارد دانشگاه شدید؟

دبیرستان را در سال 1352 به پایان رساندم. در آن زمان کنکور صرفاً در ۴ یا ۵ شهر برگزار می‌شد که شامل؛ تهران مشهد شیراز و تبریز بود و من در تهران ثبت نام کردم؛ چون بستگانی در آنجا داشتیم و دانشگاهی که قرار بود در آن آزمون بدهم دانشگاه ملی نام داشت که اکنون دانشگاه شهید بهشتی گفته میشود. با توجه به اینکه دروس رشته تجربی را خیلی خوب بلد بودم نمره آزمون بسیار خوبی کسب کردم و به این ترتیب در مرکز تعلیمات دانشگاه‌ فردوسی مشهد پذیرفته شدم، این مرکز در آن زمان ۴ رشته را با هم داشت که شامل؛ پزشکی، دندانپزشکی، علوم دارویی و تغذیه بود و ما باید سال اول را در هر چهار رشته درس می‌خواندیم تا در سال بعد تعیین رشته شویم. نهایتاً در سال ۱۳۵۸ بنده از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و البته چند ماه ی به دلیل تعطیلی دانشگاه‌های کشور، فارغ التحصیلی ما به تاخیر افتاد.

وب دا: با توجه به فارغ التحصیلی شما در زمان وقوع انقلاب اسلامی و همینطور ورودتان به دانشکده دندانپزشکی، چه خاطراتی از آن زمان دارید؟

اوایل مهرماه سال 1358 مصادف شد با دستگیری من و همسرم توسط ساواک، آن روز در حالی که با همسرم بین خیابان‌های میدان شهدا و دروازه قوچان قدم می‌زدیم، دو سه نفر از ماموران ساواک از ماشین پیاده شدند و پس از بازجویی ما را دستگیر کرده و منزل هر دو نفرمان را هم تفتیش کردند. بعد از آن هم یک ماه به دلیل فعالیت‌های انقلابی و اسلامی که داشتیم در زندان بلوار وکیل آباد فعلی زندانی شدیم، ولیکن چون آن روزها مصادف بود با اوج‌گیری فعالیت‌های انقلاب اسلامی چندان اذیت نشدیم. ضمن اینکه فشار حقوقدانان شهر باعث شد، پس از یک ماه آزاد شویم و به درس و دانشگاه برگردیم.

 بعد از اتمام تحصیل در سال ۱۳۵۹ که سال ورود ایران به جنگ با عراق بود، ما هم عازم خدمت سربازی شدیم و پس از طی دوره آموزشی من در تهران، جنگ ایران و عراق آغاز شد و بنده در اوایل آبان ماه همان سال عازم اسلام آباد غرب در منطقه غرب کشور شدم و تقریباً تمام دو سال خدمت سربازی را در لشکر کرمانشاه در تیپ اسلام آباد فعالیت کردم، تیپ اسلام آباد از همان اوایل جنگ به منطقه صالح آباد ایلام رفت و در آنجا مستقر بود و بعد از اتمام خدمت سربازی برخی از کادر گروه جراحی اظهار تمایل کردند که بنده به دانشکده دندانپزشکی مشهد بیایم و از سال 1361 به خدمت در این مجموعه مشغول شدم.

وب دا: از خدماتی که به مجروحین و بیماران داشتید خاطراتی را بیان بفرمایید؟

قبل از بیان خاطره اجازه دهید نکته‌ای را عرض کنم، در سال ۵۸ که ما از دانشکده فارغ التحصیل شدیم، دانش آموختگان دندانپزشکی مشهد نسبت به کل ایران ( به نظر بنده ) شاخص بودند و در حوزه ی‌ عملی اگر نتوانیم بگوییم نسبت به بسیاری از دانشکده‌های کشور برتر بودند، قطعاً چیزی از آنها هم کمتر نداشتند. نمونه عینی این قضیه در مورد خود بنده اتفاق افتاد به این ترتیب که ما در منطقه جنگی ایلام ( پشت خط مقدم) سه دندانپزشک بودیم که یک نفر از دانشگاه پهلوی شیراز بود و یک نفر از دانشگاه شهید بهشتی ( یا دانشگاه ملی تهران ) و سومین نفر هم بنده بودم، یک روز بیماری را آوردند که عفونت فضای تحت فکی داشت و کاملاً ورم کرده بود. بیمار از دامداران عشایر آن منطقه بودند. من منتظر ماندم تا ببینم همکاران دندانپزشکم چه می‌کنند؛ دندانپزشکی که در دانشگاه شیراز تحصیل کرده بود تا بیمار را دید کنار کشید و گفت: من نمی‌توانم برای او کاری بکنم، فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی ( یا ملی) هم گفت: به او آنتی بیوتیک تجویز خواهیم کرد! من گفتم این بیمار وضعش بسیار خطرناک است و به بررسی و درمان بهتری احتیاج دارد و با توجه به اینکه همکارانم راضی به همکاری نشدند، خودم یک تنه شروع کردم به درمان بیمار در شرایطی که استرس زیادی داشتم و فکر می‌کردم که آیا موفق می‌شوم یا نه؟ در چنین شرایطی معمولا دندانپزشک هرچه بیشتر دانش داشته باشد و بهتر یاد گرفته باشد، استرس و نگرانی او کمتر خواهد بود و الحمدلله با توجه به اینکه ما در دانشکده دندانپزشکی مشهد آموزش‌ها و به خصوص کارهای عملی بسیار خوبی داشتیم، بنده وارد میدان شدم و بیمار را درمان کردم. به یاد دارم که وقتی آبسه را برای اولین بار بدون حضور استاد شکافتم گویی که خداوند تمام احساس خوب خود را به سمت من روانه کرده و در آنجا متوجه شدم که کیفیت آموزش عملی دانشکده‌ها تا چه حد می‌تواند مهم باشد. دانشجویان امروز هم باید توجه داشته باشند که کاری را که در دانشکده بر عهده آنها می‌گذارند، خوب یاد بگیرند تا بتوانند خیلی زود به اوضاع مسلط شوند و در شرایط کاری آینده دچار احساس ناتوانی و اضطراب نشوند.

وب دا: خاطره‌ای از درمان مجروحین هم دارید؟

بله... در منطقه‌ای که ما حضور داشتیم، منطقه نخلستان نام داشت؛ در نزدیکی مرز مهران که منطقه مرزی بین ایران و عراق است و جنگ سنگینی در آنجا در جریان بود. منطقه نخلستان در واقع منطقه کشتار و از بین رفتن پاسداران ما بود و تعداد انبوهی از پاسداران در آنجا شهید شدند. یکی از همین پاسداران در آنجا ترکشی کوچک به قسمت شریان لویال فوقانی اش اصابت کرده بود و وقتی او را به ما رساندند، خون بیمار اصطلاحا جت دار شده بود، کاری که بنده بلافاصله انجام دادم این بود که یک انگشت را زیر لب و یک انگشت را روی لب بیمار گذاشتم و حدود ۵ تا ده دقیقه نگه داشتم که خوشبختانه خونریزی بند آمد و بعد هم به بیمار سرم زده شد و نجات پیدا کرد. اگر من در دانشکده به اندازه کافی آموزش ندیده بودم بیمار من قطعاً چند دقیقه بعد شهید می‌شد. همینطور این آموزش را اگر نیروهای خط مقدم جبهه داشتند و موضع ترکش بیمار را فقط به مدت ۱۰ دقیقه فشار می‌دادند، خون بند می‌آمد. ( به طور کلی در هر جایی که رگ یا شریان بریده می‌شود شما می‌توانید با فشار و تامپوناد  جلوی خونریزی را بگیرید مثلاً جایی تصادف شده و بیمار در حال خونریزی است در اینجا شما می‌توانید با این فن جلوی خونریزی فرد را بگیرید).

وب دا: در چه سالی به دانشکده مشهد برگشتید؟

در سال 1361 در دانشکده مشهد مشغول به کار شدم، خوشبختانه فضای همدلی در دانشکده بین اساتید حاکم بود ، اما به لحاظ امکانات بسیار در مضیقه بودیم ، کتاب‌های رفرنس هم وجود نداشت و ما با یک سری کپی‌ها درس می‌خواندیم. اما خوشبختانه همین متن‌های کپی شده در کنار آموزش‌های خوب اساتید سبب شد که دانشجویان زبده‌ای از دانشکده فارغ التحصیل شوند. ما همکارانی داشتیم که در دو شهر فعالیت مطب داشتند و کارشان آنقدر خوب و مطلوب بود که هر روز بر تعداد مراجعه کنندگان آنها اضافه می‌شد. اما امروز خوشبختانه دانشجویان ما در هر رشته‌ای چندین رفرنس دارند و باید قدر این روزها را بدانند و نهایت بهره‌وری را داشته باشند، واقعاً حیف است که این موقعیت‌ها را از دست بدهند.

وب دا: آیا از همان ابتدا وارد بخش جراحی شدید؟

بله از همان ابتدا وارد بخش جراحی شدم، البته در زمان دانشجویی خانم دکتر رکنی در بخش پروتز بسیار تمایل داشتند که من به بخش ایشان بروم. تراش فیکس را هم آنقدر خوب انجام می‌دادم که آقای دکتر معینی از اساتیدی که در آن زمان تازه از آمریکا به دانشکده آمده بودند، وقتی تراش‌های من را دیدند گفتند از این به بعد هر وقت تراش فیکس داشتی من را صدا کن تا آن را ببینم و در واقع کار من به حدی مطلوب بود که ایشان مشتاق بودند آن را ببینند. ( یکی از مهم‌ترین کارهای قاب گذاشتن دندان، همین تراش است و کسی که بتواند همین تراش را به خوبی انجام دهد، در واقع ۷۰ تا ۸۰ درصد کار قاب دندان را به خوبی انجام داده است.

وب دا: در آن زمان مردم بیشتر دندان‌ها را می‌کشیدند تا اینکه بخواهند اقدامات ترمیمی و درمانی برای آن انجام دهند نظر شما هم همین است؟

بله... اکثر مردم در آن زمان برای کشیدن دندان می‌آمدند و ما مراجعین فراوانی داشتیم. به طوری که دانشجویان ما پس از فارغ التحصیلی اغلب کشیدن دندان را به طور مسلط و موفق انجام می‌دادند و در واقع در طول این سال‌ها مردم به این درک رسیده‌اند که دندان‌ها را نباید بلافاصله بکشند و تا حد ممکن ترمیم کنند.

وب دا: دوره تخصص را در چه سالی به پایان رساندید؟

من دوره تخصص را به اتمام نرساندم، در واقع سال ۱۳۷۲ که برای آزمون تخصص باید به تهران می‌رفتم این کار را نکردم و تحصیلم ناتمام ماند.

وب دا: در چه سالی بازنشسته شدید؟

من در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۸۹ بازنشسته شدم.

وب دا: وضعیت مراجعه بیماران به دانشکده دندان در آن زمان چطور بود؟

در آن زمان هر بخش مراجعه کننده‌های خود را داشت و نوبت داده می‌شد، تا پس از مراجعه بیمار اقدامات درمانی لازم انجام شود. دانشکده مشهد به لحاظ امکانات نسبت به سایر دانشکده‌های کشور از امکانات مطلوبی برخوردار بود. من از معدود افرادی هستم که در بین هم دوره‌ی‌های خود مطب زدم و به دلیل اینکه دوست داشتم بیشتر در دانشکده مشغول به کار باشم ترجیح می‌دادم بیشتر در این فضا باشم، اما در عین حال از سال ۱۳۶۷ مشغول به کار در مطب نیز شدم.

وب‌دا: با توجه به شخصیت اخلاق مدار شما و ارتباط مطلوبی که با مردم دارید، چه شاخصه‌هایی را در این اصل اخلاق مداری مهم می‌دانید؟

البته در این زمینه نکات مهم زیاد است اما در زمانی که ما وارد دانشکده دندانپزشکی شدیم برای اینکه روش تدریس را بیاموزیم اساتید پیشکسوت ما که در سر کلاس حاضر می‌شدند، معمولاً بقیه افرادی هم که تازه وارد دانشکده شده بودند این وظیفه را داشتند که درس استاد را گوش کنند. به نظر بنده این راهکار خوبی برای آموزش فرد جدیدی بود که تازه به گروه وارد شده بود و می‌بایست روش تدریس اساتید مختلف را مقایسه می‌کرد و یاد می‌گرفت.

نکته مهم دیگر اینکه اساتید ما در بخش جراحی بیماران را معاینه می‌کردند و آنها را به دانشجویان مختلف می‌سپردند. به خاطر دارم که یک روز خانم پیرزنی را آوردند که سن بالایی داشتند و وقتی استاد از ایشان سوال کردند که مشکل تان چیست؟ گفتند همه وجودم درد دارد. دکتر پرسیدند که چه مدت است این دردها را دارند پیرزن گفت خیلی وقت است. آقای دکتر برگشتند و به همسر بیمار گفتند،همسرتان که می‌گوید درد دارم به او توجه کن و بیشتر احوالپرس او باش. همسر پیرزن گفت: آقای دکتر همسر من دردی ندارد،پیرزن ا لحن اعتراض گفت آیا تو بهتر می‌توانی بفهمی یا آقای دکتر در اینجا همه دانشجویان به خنده افتادند و دکتر به همسر پیرزن گفت: مقدار بیشتر مراقب همسرت باش. در واقع اساتید ما غیر از درمان جسم درمان روح هم می‌کردند و مردمداری را به افراد می‌آموختند‌ این نکات آموزش‌های عملی است که دانشجویان باید ببینند و بیاموزند. معمولاً بیمارانی هم که به دانشکده می‌آمدند معمولا با یک اطمینان خاطر همراه بود ر خلاف این شرایط حاضر که مردم فکر می‌کنند زیر دست دانشجویان باید درمان شوند و نگران هستند، در حالی که زمان ما اینطور نبود.

وب‌دا: در چه سالی ازدواج کردید؟

 تیر ماه ۱۳۵۷ قبل از وقوع انقلاب اسلامی ازدواج کردم، همسرم فارغ التحصیل ادبیات هستند و سال ها در مدرسه عالی شهید مطهری تدریس می‌کردند. کادر بسیار خوبی در آنجا وجود داشت و ارتباط تنگاتنگی بین خانواده ما و همکاران همسرم وجود داشت؛  همینطور بین فرزندان ما. در این مدرسه آموزش‌ها ، آموزش‌های عملی زندگی است و خانواده ما به حمدالله از این بابت بهره‌های زیادی برده است.

وب‌دا: چه توصیه‌ای به دانشجویانی دارید که فکر می‌کنند مشکلات اقتصادی مانع از ازدواج دانشجویی است؟

بنده زمانیکه در این دانشکده مشغول به کار بودم، پسرم دانشجوی دندانپزشکی بود و به من اعلام کرد که زمان ازدواجش رسیده و از ما درخواست کرد که زمینه را برای او فراهم کنیم، ما هم اقدام کردیم. با توجه به اینکه قرآن می‌فرماید: یکی از روش‌های افزایش روزی ازدواج کردن است، اگر با همین اعتقاد به سراغ ازدواج برویم، خداوند هم کمک می‌کند و در واقع ازدواج راه گشایش است.

وب دا: حاصل این ازدواج چند فرزند است؟

چهار فرزند داشتم که یکی از آنها به رحمت خدا رفت. فرزند اولم فارغ التحصیل کامپیوتر و در سازمان تنظیم مقررات مشغول به کار است، پسر دومم متولد مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد بودند و مدرک دکترای عمران را از ایتالیا گرفتند و در سال ۱۳۹۷ به رحمت خداوند رفتند. فرزند سوم دخترم هستند که بحمدالله از افراد نخبه زمان خود بودند و در مدرسه عالی شهید مطهری تحصیل کردند، ایشان جزو افراد برتر کنکور بودند و فرزند آخر هم دکتر حسن ملا حسنی که فارغ التحصیل همین دانشکده هستند و متخصص رشته ترمیمی و زیبایی و در حال حاضر در همین دانشکده مشغول به کار شده اند.

وب دا: برای ازدواج‌های دانشجویی چه توصیه‌ای به دانشجویان دارید؟

ما در زمانی که در دانشکده تدریس می‌کردیم، معمولا ارتباطاتی با دانشجویان داشتیم و از حال و روز آنها مطلع می‌شدیم و از آنجا که برخی از این افراد در سال آخر ازدواج کرده بودند نیاز به کار داشتند، تا هزینه‌هاشان را تامین کنند، اساتید اگر با این‌ دانشجویان ارتباط بگیرند؛ به ویژه در سال‌های آخر تحصیل و از آنها حمایت کنند، خدمت بسیار بزرگی به آنها خواهند داشت. اما در مورد ازدواج باید بگویم که هر زمان فرد احساس کرد به ازدواج نیاز دارد باید اقدام کند و قطعا خداوند هم کمک خواهد کرد و مقدمات آن را فراهم می‌کند، من و همسرم در زمان ازدواج هیچ امکاناتی نداشتیم، اما خداوند لطف کرد و به ما همه چیز داد.

وب دا: در حال حاضر چه می‌کنید؟

هم اکنون در مطب شخصی، روزهای شنبه، یکشنبه ، سه‌شنبه و چهارشنبه مشغول به کار هستم. در گذشته بیشتر مطالعه می‌کردم و اکنون به دلیل وضعیت جسمی خیلی این کار برایم مقدور نیست. با توجه به اینکه در روستا پرورش یافتم، خیلی علاقمندم به بودن در روستا و طبیعت و از جمله تفریحات من این است که روزهای آخر هفته را به شاهرود بروم و با برادرانم و فرزندان آنها در طبیعت باشم. از ۳۰ سال پیش گاوداری را تاسیس کردم که علی رغم رشد خوب آن و اشتغال به کار چند نفر به واسطه این کار، فشاری به دامداران طی دو، سه سال گذشته وارد و دامداری تعطیل شد.

وب دا: در حوزه فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود چه آثار شاخصی داشته‌اید؟

من در روش تدریس خودم آموختم که اساتید می‌توانند در مناسبت‌ها ۵ تا ۱۰ دقیقه اول کلاس خود را در خصوص موضوعات مرتبط با مناسبت ها صحبت کنند، بنده این روش را داشتم و حتی اسلایدهایی را فراهم کرده بودم و بازخورد مطلوب آنها را هم از دانشجویان گرفتم؛ وقتی که عنوان می‌کردند، این صحبت‌های شما برای ما بسیار آموزنده بوده است. این یکی از روش‌هایی است که به نظر من می‌تواند برای اساتید کارگشا باشد.

همچنین از همان زمان دانشجویی فرد می‌تواند شیوه و مسیر زندگی خود را پایه‌ریزی کند، به خاطر دارم که از همان زمان دانشجویی سعی می‌کردم کار تمیزی را انجام دهم. به عنوان مثال من در زمان دانشجویی آرتیکلاتوری را باید می‌ساختم که دندان‌ها روی آن چیده می‌شد و این آرتیکلاتور را چنان تراش می‌دادم که جلوه بسیار زیبایی داشت.

وب دا: ویژگی های یک استاد موفق از نگاه شما چیست؟

البته، اساتید با هم خیلی متفاوت هستند. گاهی یک استاد که از یک گروه آموزشی می‌رود ممکن است بخش او ( اصطلاحاً ) بخوابد. اما استادی هم وجود دارد که وقتی گروه را ترک می‌کند، دانشجویانی را تربیت کرده که از خود او هم بهتر کار می‌کنند. این روش به ویژه در بین علما مرسوم است و ما اساتیدی مثل مرحوم نائینی را داشته‌ایم که حداقل ۲۰ مجتهد تراز اول را تربیت کرده بودند و پس از فوت ایشان در واقع جای ایشان را پر می‌کردند. همچنین اساتید و دانشجویان باید بدانند که می‌توانند از همکار خود، بیمار خود یا دانشجویی که دوست آن‌هاست چیزهایی را یاد بگیرند .


0125.jpg - 34.00 kB جای برگزاری یک رویداد بین‌المللی در موضوع هنر و سلامت خالی است

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دارنده مدال طلا شانزدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور در حیطه هنر و سلامت گفت: جای خالی یک رویداد بین‌المللی در موضوع هنر و سلامت احساس می‌شود تا که بتوانیم در آن حضور یابیم و توانمندی نمایندگان ایران را نشان دهیم.

محسن پوریوسف در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: من در سال 1381 در گناباد متولد شدم و در حال حاضر دانشجوی ترم 9 رشته پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستم و به تازگی نیز در اولین دوره المپیاد هنر در سلامت که در تهران برگزار شد به عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد شرکت کردم و به صورت گروهی در حیطه هنر و سلامت مؤفق به کسب رتبه نخست و مدال طلا شدیم.

وی تصریح کرد: این المپیاد در 3 مرحله انفرادی و اول و دوم گروهی برگزار شد که انفرادی آن به صورت کتبی و هماهنگ کشوری و در داخل دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد، در مرحله دوم ارسال آثار گروه‌های برگزیده ترکیب نفرات بهتر مرحله اول (هر گروه بین 3 تا 7 نفر) به سایت مربوطه بود و در این بخش ارسال آثاری را در حوزه‌های عکس‌برداری، مستندسازی و داستان و شعارنویسی و با موضوع خودمراقبتی داشتیم.

عضو تیم قهرمان اولین دوره المپیاد هنر در سلامت با اشاره به اینکه پس از برگزاری این دو مرحله و مشخص 16 تیم برتر از سراسر کشور، برگزاری مرحله سوم را در تهران و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران داشتیم، خاظرنشان کرد: در این مرحله طراحی کتاب داستانی مصور را داشتیم که بیانگر سیر خلق اثر مرحله دوم بود و در پایان آن به برگزیدگان یک مدال طلا، 2 مدال نقره و 3 مدال برنز اعطا شد.

پوریوسف افزود: در این جشنواره به 6 گروه برتر هدایایی تعلق گرفت که گروه اول مدال طلا، گروه‌های دوم و سوم مدال نقره و گروه‌های چهارم تا ششم مدال برنز دریافت کردند و تیم دانشگاه علوم پزشکی مشهد مؤفق به کسب مدال طلا شد و آثار خلق شده نماینده این دانشگاه هم در موضوع غربالگری سرطان بود.

وی با تأکید بر اینکه در دوران تحصیل در مقاطع دبستان و متوسطه اول و دوم در رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری شرکت کرده سابقه حضور در چنین رویدادهایی را داشته است، گفت: من مدال‌های زیادی کسب کردم که یکی از آنها در مقطع متوسطه دوم بود و در دوران تحصیل دانشگاه هم اولین حضورم بود که منجر به کسب مدال طلا شد.

دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برگزاری این المپیاد موارد مغفول مانده را احیاء کرد و ما تلفیق و ترکیب هنر و سلامت را داشتیم که در موضوع خودمراقبتی و ارتقاء سواد سلامت جامعه مؤثر بوده و هست، ضمن اینکه در حوزه بالین هم برای پزشک و بیمار مؤثر است و می‌تواند در درمان مؤفقیت‌آمیز مثمرثمر باشد.

پوریوسف تصریح کرد: معتقدم که جای خالی یک رویداد بین‌المللی در موضوع هنر و سلامت احساس می‌شود و اگر می‌بود به عنوان نماینده ایران در این رویداد حضور می‌یافتیم.

وی خاطرنشان کرد: خواسته ما از مسئولان وزارتخانه و دانشگاه حمایت مادی و معنوی از دانشجویان نخبه و هنرمند بوده تا بتوانند درآمدزایی از آثارشان داشته باشند و کارهای هنری‌شان سفارشات گروه‌های مختلف جامعه را به همراه داشته باشد.

 

 


در نشستی با حضور معاون بین الملل، مدیر روابط و اعتباربخشی بین الملل و سایر نمایندگان بین الملل معاونت ها و دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آخرین وضعیت سایت انگلیسی دانشکده ها و معاونت های این دانشگاه پس از 6 ماه برنامه ریزی و جلسات کارشناسی متعدد در حوزه بین الملل بررسی و ساختار آن نهایی شد.

این سایت با هدف ارتقا ارتباطات بین المللی و افزایش دسترسی به اطلاعات دانشگاه برای دانشجویان و محققان خارجی طراحی شده است. در این نشست، سایت جدید مورد بررسی قرار گرفت و آخرین نظرات و پیشنهادات جهت جمع بندی نهایی مطرح و مصوب شد.

دکتر گنودی مدیر روابط و اعتبار بخشی معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست اظهار کرد: با حمایت های رییس دانشگاه، اعضای هیات رئیسه و معاون بین الملل دانشگاه توانستیم سایت انگلیسی معاونت ها و دانشکده های تابعه را تکمیل و بروزرسانی نماییم. این اقدام می تواند گامی مهم در جهت تقویت جایگاه بین المللی دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشد و فرصت های بیشتری برای همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی فراهم کند.

وی گفت: سایت انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل اطلاعات متنوعی است که به دانشجویان و محققان بین المللی کمک می کند تا با دانشگاه و امکانات آشنا شوند و اقداماتی در خصوص رفع مشکل دسترسی به سایت دانشگاه در خارج کشور با همت مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه و پیگیری حوزه بین الملل در حال انجام است که بروزرسانی مطالب سایت و امکانات  آن را ضروری می کند.

معرفی دانشکده ها و معاونت ها: اخبار و رویداد، فرصت های پژوهشی، اطلاعاتی در خصوص نحوه پذیرش دانشجویان و تعاملات بین المللی وامکانات و خدمات از جمله اطلاعات ارائه شده در سایت های انگلیسی است.

این سایت به گونه ای طراحی شده که دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را برای کاربران بین المللی آسانتر  کند و ارتباطات علمی و اموزشی را تقویت نماید.

0131.jpg - 365.66 kB

0132.jpg - 508.83 kB


0109.jpg - 133.44 kBدکتر حسین چالاکی، متولد 1370 در مشهد، عضو هیات علمی ( استادیار ) و سرپرست تخصصی بخش ترمیمی و همچنین رئیس بخش دیجیتال دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از چهره های جوان و توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که پس از کسب رتبه اول در آزمون بورد تخصصی در سال 1397، به عنوان عضو هیئت علمی ضریب k در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به فعالیت شده و از آن زمان تاکنون خدمات شایانی را در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و درمانی به مجموعه علوم پزشکی مشهد ارائه نموده است. پایگاه خبری وب دا در راستای انجام مصاحبه و آشنایی بیشتر با اساتید جوان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفتگویی با این استاد جوان داشته که شرح آن را در ادامه می خوانید:   

وب دا: ضمن سپاس از حضور شما در این گفتگو، لطفا بیوگرافی مختصری از خود عنوان بفرمایید؟

دکتر حسین چالاکی هستم، متولد 1370 در مشهد و استادیار گروه ترمیمی و زیبایی دانشکده دندانپزشکی مشهد، در سال 88 با رتبه 123 کنکور سراسری، وارد دانشکده دندانپزشکی مشهد شدم و در سال 94 مستقیماً ( بدون گذراندن طرح ) دوره تخصصی در رشته ترمیمی و زیبایی را در دانشگاه گیلان آغاز کردم. در این مقطع با کسب رتبه برتر آزمون بورد تخصصی توانستم در سال 97 به عنوان عضو هیئت علمی در قالب ضریب k در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به فعالیت شوم.

وب دا: چرا دانشگاه علوم پزشکی مشهد را برای فعالیت خود انتخاب کردید؟

انتخاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حالی انجام شد که من شرایط کار در سایر دانشگاه‌ها از جمله؛ دانشگاه تهران یا دانشگاه شهید بهشتی را هم داشتم، اما با توجه به خاطره خوبی که از دانشکده دندانپزشکی مشهد در ذهنم مانده بود و همینطور علاقه‌ای که به زادگاهم داشتم ترجیح دادم در مشهد و در کنار خانواده فعالیت هایم را ادامه بدهم و اکنون مدت ۶ سال است که در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به کار هستم.

وب دا: با توجه به سابقه تحصیل و فعالیت کاریتان در دانشکده دندانپزشکی مشهد ارزیابی شما از این فضا چگونه است؟

از زمانی که من در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل بودم تا هم اکنون که کار تدریس انجام می‌دهم، دانشکده پیشرفت‌های زیادی در ابعاد مختلف داشته و به لحاظ فیزیکی هم توسعه یافته و بخش‌های جدیدی به آن اضافه شده است، همچنین امکاناتی که دانشجویان در اختیار دارند، بیشتر شده و این تغییر مثبتی است. اما در عین حال به دلیل جذب دانشجویان بیشتر در ترم‌های مهر و بهمن، فضای دانشکده شلوغ‌تر شده و اساتید مسئولیت‌های بیشتری در حوزه آموزش دانشجویان دارند. هر چند که این کار، خللی در کار آموزش اساتید ایجاد نکرده و تلاش می شود که هر آنچه نیاز آموزشی دانشجو است به آنها منتقل کنیم، اما واقعیت آن است که این فشار بر گروه‌ها وجود دارد و دانشجویان هم در محیط شلوغ‌تری باید آموزش ببینند.

وب دا: به عنوان دانشجوی دیروز دانشکده و استاد امروز، اگر بخواهید فضای دانشکده دندانپزشکی مشهد را با سایر دانشکده‌های دندان در کشور مقایسه کنید، این مقایسه چطور خواهد بود؟

دانشکده دندانپزشکی مشهد از شرایط بسیار خوبی نسبت به سایر دانشکده‌های دندانپزشکی در ایران برخوردار است؛ هم به لحاظ علمی و هم اعتباری و به نظر بنده یکی از بهترین تجاربی که دانشجویان دندانپزشکی ایران می‌توانند برای تحصیل در رشته دندانپزشکی داشته باشند، قطعا در دانشکده دندانپزشکی مشهد رقم خواهد خورد. این اعتبار خوشبختانه همیشه وجود داشته و ما هم سعی می‌کنیم در ادامه آن را حفظ کنیم. این نکته هم قابل ذکر است که، چند سالی است رزیدنت‌های تخصصی ما در رشته ترمیمی از مشهد نیستند و رقابت به حدی زیاد شده که از شهرهای دور مثل تبریز، کرمان ... نیز مایل هستند که برای دوره تخصصی به مشهد بیایند و این به خاطر اعتبار بالای دانشکده دندانپزشکی مشهد است.

وب دا: از نگاه شما چه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی می‌تواند به بهتر شدن فضای دانشکده دندان کمک کند؟

انتقال تجربه از اساتید به دانشجویان یکی از عواملی است که می تواند در بهتر شدن فضای دانشکده موثر باشد، اما متاسفانه اکنون این انتقال تجربه خیلی کم اتفاق می‌افتد و معمولاً دانشجویان برای دریافت این تجارب، اغلب به فضای مجازی رجوع می‌کنند که ممکن است اطلاعاتی را به صورت محدود و ناقص در اختیار آنها قرار دهد. بنده، کارگاه‌هایی را برای دانشجویانم برگزار می‌کنم تحت عنوان " کارگاه من " که در آن یک سری تجارب علمی و مهارتی را در خصوص رشته خودم و روند کاری و همینطور کیس‌هایی که داشته‌ام عنوان می‌کنم، این کار به آن دلیل انجام می‌شود که شخصاً در انتخاب رشته تخصصی شناختی از رشته‌ام نداشتم و شاید اگر استاد بنده به طور اتفاقی در مسیرم قرار نمی‌گرفتند و مرا راهنمایی نمی‌کردند به نتیجه فعلی نمی‌رسیدم. لذا معمولاً کسی که در بخش ما کار می‌کند، پیرامون کلیّت رشته و کاری که به عنوان یک متخصص انجام می‌دهد، شناخت مناسبی پیدا نمی‌کند و لذا انتقال تجربه‌ها از اساتید به دانشجویان می‌تواند یکی از آیتم‌های مهم در بهبود فضای آموزش دانشکده باشد.

وب دا: از نگاه شما به عنوان عضو هیات علمی، شاخص‌های یک استاد موفق چه چیزهایی است؟

مهمترین شاخصه یک استاد موفق بحث علاقه است و قرار گرفتن در جایگاه استادی و هیئت علمی نباید از سر اجبار و صرفاً انجام وظیفه باشد. چون این امر به کیفیت آموزش دانشجویان آسیب می‌زند. از طرف دیگر استاد نیز به لحاظ شرایط کاری، باید در یک فضای مطلوب و امن قرار داشته باشد تا این علاقه در او تقویت شود.

در حال حاضر اساتید هیئت علمی در هر سه حوزه آموزش و پژوهش و درمان دارای شرح وظایفی هستند و در واقع ملزم به فعالیت در هر سه حوزه؛ که این موضوع به شدت، شرایط کاری آنها را متراکم و فرسایشی می‌کند و لذا زمانی برای رسیدگی به خود و خانواده ندارند، به نظر بنده شاید بهتر باشد که یک استاد، تنها در حوزه آموزشی متمرکز شود و استادی دیگر صرفاً در حوزه درمان.

 از سوی دیگر محیط فعالیت اساتید هم باید جذاب‌تر و قانع کننده‌تر باشد و نیازهای اساتید به ویژه در بحث مالی تامین شود تا یک استاد بدون دغدغه به امر آموزش و درمان بپردازد. بحث افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان موضوع دیگری است که چنانچه زیرساخت‌ها و بسترهای آن مهیا نباشد، می‌تواند به کیفیت آموزش، انگیزه و انرژی اساتید لطمه وارد کند.

وب دا : در خصوص دستاوردها و فعالیت‌های خود در دانشکده دندانپزشکی توضیحاتی بفرمایید؟

بنده در جشنواره شهید مطهری سال گذشته (1402) به عنوان استاد برتر در بخش ترمیمی و زیبایی معرفی شدم و هم اکنون به عنوان سرپرست تخصصی بخش ترمیمی و سرپرست بخش دیجیتال دانشکده فعالیت دارم. همچنین در دوره تخصص نفر اول بورد تخصصی در رشته ترمیمی بودم.

وب دا: آیا در دوره دانشجویی فعالیت‌های غیرعلمی نیز داشته‌اید؟

بله... در جهاد دانشگاهی فعالیت‌هایی داشته‌ ام و به عنوان کادر علمی و اجرایی در کنگره‌هایی که دانشگاه برگزار کرده است؛ چه کنگره‌های پزشکی و چه دندانپزشکی حضوری فعال داشتم، همین طور در کنگره‌های ترمیمی سالیانه که در دانشگاه برگزار می‌شود، سخنرانی‌هایی دارم.

وب دا : نقش حمایتگری خانواده را  در پیشرفت خود چطور ارزیابی می‌کنید؟

معمولا مسیری که افراد در خانواده طی کردند، برای بقیه افراد خانواده می‌تواند الگو و جهت دهنده باشد و من نیز در خانواده ای رشد کردم که والدین فرهنگی بودند و سه خواهر بزرگترم نیز در حوزه علوم پزشکی ( دو خواهر پزشک متخصص و یک خواهر دندانپزشک) تحصیل کرده بودند و طبیعی بود که من به این سمت گرایش پیدا کنم.

وب دا: به عنوان استاد چه توصیه‌ای به دانشجویان خود دارید؟

من در جشن فارغ التحصیلی دانشجویانم معمولا به آنها می‌گویم که رشته دندانپزشکی را یک رشته عملی تصور نکنند و حتماً به مباحث شفاهی و تئوری آن توجه کنند، بنده در زمان دانشجویی بیشتر روی آنچه که عملی بود و یا تصور می‌کردم که با کارکرد عملی روی بیمار مرتبط است تمرکز می‌کردم، اما نکته این موضوع همان تشخیص اشتباه است و من (نوعی) به عنوان یک دانشجو شاید در برخی مواقع نتوانم متوجه شوم که چه مطلبی مرتبط با کار عملی است و چه مطلبی مرتبط نیست و لذا بخش مهمی از مطالب را از دست بدهم. بر همین اساس به دانشجویان توصیه می‌کنم که خواندن رفرنس‌ها را بسیار بسیار جدی و مهم بدانند.

وب دا: نقش اساتید خود را در الگو بخشی چطور می‌بینید و اساساً چقدر این نقش را مهم می‌دانید؟

یکی از دلایلی که من در بخش ترمیمی و زیبایی دانشکده مشغول به تحصیل و کار شدم، اخلاق و منش بسیار خوب اساتید این بخش از جمله آقایان دکتر مقدس، دکتر بروزی و دکتر اکبری و خانم دکتر مجیدی نیا بود که همانند یک دوست با ما ارتباط می‌گرفتند و من هیچ گاه رفتار منفی از آنها مشاهده نکردم؛ بلکه اغلب رفتار شان حمایتگرانه بود. اکنون هم که در جایگاه استاد قرار گرفته‌ام، تلاش می‌کنم که با دانشجویان ارتباط خوبی داشته باشم و محیط آرامش بخش و حمایتگرانه را برای آنها فراهم کنم؛ ضمن اینکه وظایف محوله به آنها را خیلی جدی از ایشان مطالبه می‌کنم .

وب دا: به نظر شما چه اتفاقاتی در محیط دانشگاه می تواند به ارتباط مطلوب استاد با دانشجویان کمک کند؟

حقیقت آن است که شیوه‌های آموزش درسی باید به روز رسانی شود و روش‌های نوینی جایگزین آن شود، چون نسل امروز دانشجو با نسل‌های گذشته متفاوت است و شیوه های متفاوت آموزشی را می طلبند؛ البته تحولات آموزشی در این دانشکده، هر چند با سرعتی کم اما در حال تحقق است و اساتید هیئت علمی جوان هم به این سمت حرکت کرده اند.

وب دا: چنانچه نکته ناگفته‌ای باقی مانده عنوان بفرمایید؟

در انتها باز هم تاکید می‌کنم که موقعیت‌های کاری ، برای اعضای هیئت علمی باید جذابیت بیشتری داشته باشد؛ چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ اعتباری. این جذابیت با توجه به افزایش قابل توجه دانشکده‌های دندانپزشکی در کشور کمتر شده و همین موضوع می‌تواند یک سیکل معیوب را ایجاد کند. تسهیل فرایندها در به کارگیری و ارتقای اساتید نیز از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند مشوق و انگیزه بخش باشد و به عنوان مثال؛ بنده که رتبه برتر بورد تخصصی را کسب کرده‌ام و در جشنواره شهید مطهری هم به عنوان استاد برتر معرفی شدم، بهتر است این موضوعات با اختصاص یک امتیاز و یک مزیت برای فرد همراه باشد، اما اکنون کسب این رتبه‌ها هیچ تاثیری در شرایط استاد ندارد.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image