آموزش


 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر کلان منطقه 9  به توسعه کیفی آموزش مجازی و  انسجام آموزشی منطقه ای به خصوص در شرایط شیوع کرونا که به عدالت آموزشی و شفافیت و انسجام در پیشبرد ماموریت های واسپاری شده منجرگردیده اشاره و بر اهمیت طرح تحول مطابق با نیازهای آن ها تاکید کرد.

به گزارش وب دا، نشست وبیناری مشترک معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی  و رؤسا، معاونان آموزشی و دبیران کارگروه های کلان منطقه 9 آمایشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد  به منظور چگونگی انسجام و عدالت آموزشی و همچنین  هم گرایی در پیوند آموزش و پژوهش دانشگاه های این کلان منطقه  برگزار شد.

در ابتدای این نشست معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن ابراز خرسندی از حرکت روبه رشد  4 ساله در اجرای بسته های طرح تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشکي و آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشور به توضیح جدیدترین آمار از تعداد دانشجویان و اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها و دانشکده ها و  اقدامات کلیدی انجام شده مطابق با اهداف و ماموریت های محول شده به کلان منطقه 9 پرداخت .

دکترفریبرز ثمینی ،به توسعه کیفی آموزش مجازی و انسجام آموزشی منطقه ای به  خصوص در شرایط شیوع کرونا که به عدالت آموزشی و شفافیت و انسجام در پیشبرد ماموریت های واسپاری شده منجرگردیده اشاره و بر اهمیت طرح تحول مطابق با نیازهای آموزشی تاکید کرد.

در این نشست وبیناری دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به باز مهندسی ساختار، به لزوم همکاری و هم گرایی دانشگاه های کلان منطقه تاکید کرده و بیان داشت توجه به ظرفیت تبادل دانشجو و اعضای هیات علمی و در اختیار قرار دادن فرصت های مطالعاتی برای تبادل بین دانشگاهی امری ضروری است.

 هم چنین جهت آموزش در شرایط اپیدمی، توجه به کیفیت آموزش رشته های بالینی به صورت مجازی و آماده سازی ذهنی دانشجویان و اساتید و پیوند آموزش و پژوهش از دیگر موارد مورد تاکید در این وبینار عنوان شد.

در ادامه هر یک از کارگروه ها بر اساس محورهای بسته طرح تحول و مطابق با برنامه عملیاتی سامانه HOP، گزارشی از اقدامات خود را ارائه دادند که برگزاری سمینارهای کشوری، انعقاد تفاهم نامه جهت همسوسازی با دانشگاه های کلان منطقه در سطح بین الملل، به روز رسانی نرم افزارها و یکپارچه سازی سامانه ها جهت توسعه آموزشی در شرایط اپیدمی فعلی، تلاش در جهت جذب دانشجو به خصوص دانشجوی خارجی در رشته جدید تغذیه پزشکی ، تدوین کوریکولوم های کشوری ، ایجاد ساختارهای تشکیلاتی در حمایت از اساتید و دانشجویان، تشکیل شرکت های دانش بنیان مادر ، توسعه آموزش مجازی و تهیه بسته جامع آموزش یادگیری الکترونیکی وکرسی های نظریه پردازی  از جمله اقدامات مهم مطرح شده بود.

در این وبینار علاوه بر نظرات و پیشنهاداتی جهت بهبود شاخص های پایش ،به مواردی چون  توسعه رشته ها و ارائه  دوره های مهارتی برای اعضای هیات علمی ،پزشکان و پرستاران ICU و هم سوسازی درخواست ها با سند برآوردسازی نیروی انسانی در سطح کلان منطقه و همچنین یکپارچه سازی سامانه ها و تمرکز برSimulator  ها برای آموزش بالینی ، توجه به تغییرات به وجود آمده در محورها  و کوریکولوم های آموزش پاسخگو و استفاده از بودجه 3-1درصدی درآمد اختصاصی برای توسعه و نوآوری در آموزش به عنوان بازخوردهای این نشست مطرح شد.

 گفتنی است دبیرخانه کلان منطقه 9 که با اهداف طرح تحول با مرکزیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای اعتلای طرح تحول آموزش در جهت همسوکردن و ایجاد وفاق بین بخشی در سطح دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه بر اساس ماموریت های مشترک و ویژه در گستره منطقه ادامه مسیر می دهد.

تشکیل مراکز جامع آزمون ها ، مراکز آموزش مجازی در کلان منطقه و توسعه مجازی سازی آموزش و  آزمون ها و همچنین مشارکت گسترده جهت ایجاد مرکز دانش بنیان مادر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله موفقیت های این دبیرخانه است.  

ارتقای رتبه تعدادی از دانشگاه ها و دانشکده های موجود در کلان منطقه در رتبه بندی شانگهای و تلاش در جهت توسعه مرجعیت فردی و موسسه ای با توجه به مأموریت های واسپارشده به منطقه9 و  موفقیت در افزایش دانشجویان خارجی منطقه با توجه به زیرساخت ها شامل سایت، محتواها و روان سازی فرایند اخذ پذیرش دانشجویان خارجی، تهیه نقشه جامع آمایش سرزمینی و افزایش بیمارستان های آموزشی در کلان منطقه  از دستاوردهای دیگر این کلان منطقه در کارگروه های مشترک می باشد.

کلان منطقه9 به عنوان دارنده تنها قطب تکنولوژی آموزشی با ایجاد مرکز فناوری آموزشی و تجهیز آن  و تأسیس دپارتمان علوم اعصاب ، کلینیک درد  و تلاش در جهت ایجاد مراکز هاسپیس گام بزرگی را برداشته است و در تدوین کوریکولوم دندانپزشکی عمومی در بعد کشوری و آموزش پزشکان عمومی و پرستاران مرتبط با بیماران end stage و سایر بیماران نیازمند بازتوانی جزو خط مشی های دست یافته کارگروه های ویژه کلان منطقه 9 آمایشی می باشد . 

 

00149.jpg - 36.69 kB


00145.jpg - 10.49 kB

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر کارگروه توسعه و تعالی علوم اعصاب اظهار کرد: سیستم رجیستری علوم اعصاب در پی اجرای ماموریت ویژه توسعه‌ وتعالی علوم اعصاب راه اندازی شده است.

دکتر فریبرز رضایی طلب در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه کار گروه توسعه‌ تعالی علوم اعصاب با همکاری دانشکده های مختلف در راستای توسعه‌ این علم گام بر می دارد، خاطر نشان کرد:ارتباط با رشته های مختلف علوم اعصاب پایه، بالینی، روانشناسی، روان پزشکی نیز در همین راستا انجام می شود.

وی با بیان اینکه تاسیس دپارتمان علوم اعصاب و پذیرش دانشجو   PhD از دیگر توفیقات این کار گروه است افزود: بخش بالینی علوم اعصاب در بیمارستان امام رضا(ع) راه اندازی شده است که باعث تعامل بین رشته های مختلف و آشنایی با روش های نوین مرتبط با علوم اعصاب شده است.

دبیر کارگروه توسعه و تعالی علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه های مشترک بین المللی  میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه مونستر المان، تبادل استاد و دانشجو تا قبل از کرونا، تربیت محققان جوان، افزایش ظرفیت دانشجو و دستیار تخصصی در علوم اعصاب، در نظر گرفتن دوره های آموزشی کوتاه مدت از دیگر موفقیت های این کار گروه به شمار می رود.  

وی با بیان اینکه برگزاری کنگره بین المللی اختلال حرکتی و توجه این کار گروه به درگیری سیستم اعصاب با کرونا و پیگیری مباحث روان پزشکی با کمک دانشگاه فردوسی مشهد از جمله اقدامات این کار گروه است  ،اظهار کرد: در شرایط کرونایی نیز در قالب سه پروپوزال تهاجم ویروس به سیستم اعصاب مرکزی بررسی شد و از پتانسیل دانشجویان در حوزه‌های اطلاع رسانی عمومی، تحقیقات و ارایه مشاوره استفاده شد.

 


0060.jpg - 7.27 kBمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در شرایط شیوع بیماری کرونایی به منظور حفظ سلامتی دانشجویان آموزش ها از حالت کلاسیک خارج شده و به سمت آموزش الکترونیک تغییر مسیر داده است.

دکتر فریبرز ثمینی ، در گفتگو با وب دا ، با اشاره به اینکه شروع سال تحصیلی فرصت مغتنمی است که دانشگاهیان با تکیه بر ارزش های والای اسلامی ، علمی و اخلاقی همچون همیشه بر قله های علم و عمل بدرخشند، اظهار کرد: رسالت دانشگاه فراهم کردن بستر مناسب و بهینه کردن فرآیند تولید علم ، تربیت متخصصان و افراد کارآمد و متعهد است.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه های اجتماعی و تعالی اخلاق با شناخت دقیق فرآیندها و گذر صحیح از مسیر آموزشی و پژوهشی مهمترین رسالت دانشگاه ها محسوب می شود و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مسیر تربیت متخصص از موفقیت های چشمگیری برخوردار است، اظهار کرد: کسب رتبه های برتر در سطح کشور در حوزه  آموزشی و پژوهشی از افتخارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد است علاوه براین باید برای مرجعیت علمی و رسیدن به دانشگاه نسل سوم تلاش های زیادی انجام داد.  

دکتر ثمینی با بیان اینکه در شرایط کرونایی و در راستای حفظ سلامت دانشجویان، نحوه آموزش دانشجویان از حالت حضوری به مجازی تغییر پیدا کرده است عنوان کرد: در جلسات متعدد وبیناری معاونین آموزشی سراسرکشور تصمیم براین شدکه  اکثر دروس تئوری به صورت مجازی ارائه شود که بستر لازم برای این کار در دانشگاه مشهد آماده است.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در مورد دروس عملی  نیز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی از روش های حضوری استفاده می شود، گفت: حتی در برخی موارد می توان از آموزش مجازی استفاده کرد که بسترهای لازم برای این کار در دانشگاه آماده است و برای امتحانات نیز سعی بر این است که در دروس عملی حضوری باشد و در دروس تئوری به صورت مجازی انجام شود.


0056.jpg - 6.82 kBمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال یک هزار و 244 دانشجوی جدید در رشته های مختلف این دانشگاه پذیرفته شده اند اظهار کرد: کلاس های دانشجویان جدید از 24 آبان ماه آغاز خواهد شد.

دکتر فریبرز ثمینی در گفتگو با وب دا، خاطر نشان کرد: امسال کنکور سراسری و آزمون‌های کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی، دستیاری و PHD به‌جهت وضعیت بحرانی کرونایی با تاخیر برگزار شد و به همین دلیل شروع سال تحصیلی برای ورودی‌های جدید با تاخیر همراه بود.

وی افزود: گرچه در برگزاری آزمون‌های تمامی مقاطع تاخیر داشتیم، اما تمامی این آزمون‌ها با مدیریت خوب سازمان سنجش و همکاری بسیارخوب دو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری با بهترین کیفیت برگزار شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نام نویسی پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری در دانشگاه‌های علوم پزشکی از چهاردهم آبان ماه ۹۹ آغاز شده و تا بیست‌ودوم همین ماه ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: نام نویسی ها به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و نیازی به حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها نیست؛ همچنین کلاس‌های ورودی‌های جدید از ۲۴ آبان ماه ۹۹ آغاز می‌شود و نیم سال اول این گروه تا ۳۰ بهمن ماه امسال پایان می‌یابد و نیم سال دوم هم از ۱۶ اسفند ماه ۹۹ آغاز می‌شود و تا پایان خرداد ماه سال آینده ادامه می‌یابد.

دکتر ثمینی تصریح کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تعداد ۱۲۴۴ پذیرفته شده جدید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم که از این تعداد ۲۴۳ نفر در رشته پزشکی، ۹۳ نفر در رشته دندانپزشکی، ۸۶ نفر در رشته داروسازی، ۸۹ نفر در مقطع کاردانی، ۵۰۲ نفر در مقطع کارشناسی و ۲۱ نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته بوده است؛ ورودی‌های جدید در ترم اول کلاس عملی ندارند و تمامی کلاس‌های آنان تئوری و به شکل مجازی خواهد بود.

وی اضافه کرد: همچنین امسال در آزمون دستیاری ۲۱۰  پذیرفته‌شده در ۲۳ رشته آموزشی داشته‌ایم که این افراد پس از حضور در کارگاه آموزشی در اول آبان ماه امسال، از دهم همین ماه وارد گروه‌های آموزشی شدند و در همین تاریخ کلاس‌هایشان آغاز شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که دانشجویانی که در زمان ثبت‌نام به مشکل برخوردند می‌توانند فرد به فرد به دانشکده مربوطه مراجعه کرده تا مشکل ثبت‌نامشان بدون ایجاد ازدحام برطرف شود، تاکید کرد: در زمان ثبت‌نام تمامی مدارک موردنیاز از طریق بارگذاری در سایت قابل پذیرش است و در مواردی که نیاز به ارسال اصل مدرک باشد به دانشجو اعلام خواهد شد.

دکتر ثمینی از افزایش ظرفیت‌های حوزه آموزش در مشهد خبر داد و گفت: بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا(ع) از بیماران مبتلا به کووید-19 تخلیه شده و آموزش‌های عملی دانشجویان در این مرکز درمانی برگزار می شود و امیدواریم که دیگر شرایطی پیش نیاید که مجبور به تعطیلی کلاس‌های عملی بشویم.

وی افزود: آموزش‌ها با بهترین کیفیت در بیمارستان‌های دانشگاهی برقرار است، ضمن اینکه از ظرفیت مراکز درمانی غیردانشگاهی هم بهره‌مند شدیم تا آموزش‌ها را با بهترین کیفیت ممکن همراه با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشیم، البته این مهم به معنای مداخله دانشجویان و رزیدنت‌ها در امر درمان نیست و تمامی اقدامات درمانی بیماران بستری در بیمارستان‌های غیردانشگاهی توسط پزشک مربوطه انجام می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمامی کلاس‌های تئوری در تمامی مقاطع و رشته‌ها به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود، بیان کرد: در نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تنها کلاس‌های عملی به‌صورت حضوری برگزار می‌گردد که البته شامل تمامی این کلاس‌ها نمی‌شود، زیرا امکان برگزاری برخی از کلاس‌های عملی به‌صورت وبیناری میسر است و اساتید با حضور ۲ تا ۳ رزیدنت ویزیت بیمار را دارند و شاگردان این اساتید می‌توانند این برنامه‌ها را به‌صورت آنلاین یا ضبط شده دنبال کنند، اما برخی قسمت‌ها مانند درمانگاه‌ها و اتاق‌های عمل کلاس‌هایشان با رعایت کامل تمامی دستورالعمل های بهداشتی به‌صورت حضوری خواهد بود.

دکتر ثمینی با اشاره به اینکه حوزه آموزش در کنار پرداختن به مباحث آموزشی یاری‌گر حوزه درمان بوده و هست، تصریح کرد: با توجه به نیاز مبرم کلیه بیماران غیرکوویدی، به‌ویژه موارد اورژانسی نباید از این گروه غافل شویم تا خدای نکرده دچار مشکل نشوند.

وی با ذکر این نکته که افزایش تعداد اساتید را در رشته‌های مختلف جهت انجام تعهدات و ضریب کا داریم، تاکید کرد: همه‌ساله فراخوان جذب استاد را داریم تا جایگزینی خوب اساتید بازنشسته را با همان کیفیت علمی و عملی در امر تدریس داشته باشیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: آمار اساتید بازنشسته و تازه‌وارد تقریباً یکسان است و مشکلی در این خصوص نداریم، همه‌ساله برخی اساتید جوان جایگزین اساتید پیشکسوت می‌شوند و افرادی که در سطح آن استاد هستند در ۳ سال پایانی خدمت استادشان در کنار استاد پیشکسوت شیوه‌های صحیح و نوین آموزش را فرا می‌گیرند تا پس از بازنشستگی اساتید خود جایگزین خوبی برای آنان در ادامه راه بی‌پایان آموزش باشند.


0069.jpg - 10.80 kBمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نحوه برگزاری کلاس های حضوری و عملی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در محدودیت های کرونایی را اعلام کرد.

دکتر فریبرز ثمینی در گفتگو با وب دا اظهار کرد: با توجه به تصمیم  های اتخاذ شده در ستاد ملی کرونا و ایجاد برخی محدودیت ها در مراکز استان ها و به تبع آن مراکز دانشگاهی ، بر این اساس این محدودیت ها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از  14 آبان  به مدت ده روز اجرا می شود.

وی با بیان اینکه آموزش دانشجویان مقاطع علوم پایه و وفیزیولوژی  همانند گذشته به صورت مجازی خواهد بود خاطر نشان کرد: تمامی آموزش های عملی و حضوری در این مدت (ده روز) تعطیل خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: آموزش دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و کارآموزان (استاژرها) طی مدت مذکور تعطیل است.

دکتر ثمینی افزود: آموزش دانشجویان مقطع PHD و امور تحقیقاتی این گروه تحت نظر روسای دانشکده  ها و مدیران گروه های مربوط برنامه ریزی و قابل اجرا خواهد بود ولی در صورتی که این فعالیت ها با تاخیر نیز قابل انجام باشد به پایان تعطیلات 10 روز موکول شود.

وی در خصوص فعالیت دستیاران در محدودیت های ده روزه کرونا  اظهار کرد: ساعت حضور تمامی دستیاران در کلیه بخش های بالینی تا اطلاع ثانوی 7.30 الی 12.30 خواهد بود و انجام هر گونه فعالیت خارج از این ساعت فقط با هماهنگی  مدیر گروه قابل انجام است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ساعت حضور اینترن ها و کارورزان تا اطلاع بعدی از ساعت 7.30  الی 12.30 خواهد بود حاطر نشان کرد: حضور دانشجویان کشیک در مقاطع مذکور، بر اساس برنامه های مدون تا روز بعد الزامی خواهد بود در خصوص دانشجویان دندانپزشکی در مقاطع علوم پایه آموزش ها به صورت مجازی خواهد بود ولی در مقاطع کارآموزی –کارورزی و دستیاری حضور بر اساس برنامه مدون مدیران گروه های آموزشی از ساعت 8 الی 12 می باشد .

دکتر ثمینی با بیان اینکه کارکنان دانشکده ها نیز با 50 درصد ظرفیت به صورت روز در میان در محل کار حضورخواهند داشت تصریح کرد: اساتید و کارکنان با سن بالای 60سال و یا مبتلا به بیماری زمینه ای در اولویت استفاده از برنامه های محدود کننده حضور در محل کار خواهند بود.

وی تاکید کرد: هیچگونه برنامه امتحانی در این بازه زمانی برگزار نخواهد شد و بر اساس برنامه ریزی مجدد و با نظر مدیران و اساتید مربوطه برگزاری امتحانات پس از اتمام ده روز قابل انجام خواهد بود.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image