آموزش


 پذیرش یک هزار و 244 دانشجوی جدید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد /آغاز کلاس ها از 24 آبانمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شرایط حضور اساتید و دانشجویان در فضای دانشگاهی و مراکز درمانی را از نیمه آذر ماه اعلام کرد.

دکتر فریبرز ثمینی در گفتگو با وب دا اظهار کرد: از 15 آذر  اساتید گروه های علوم پایه و بالینی به صورت کامل در دانشکده ها و مراکز آموزشی مشغول فعالیت خواهند بود.

وی افزود: حضور دستیاران در مراکز آموزشی به صورت 50 درصد در شیفت صبح و 100 درصد در کشیک های تنظیم شده توسط گروه های آموزشی خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: حضور دانشجویان phd در مراکز آموزشی تعیین شده بر اساس برنامه مدون دانشکده های مربوطه الزامی است.

دکتر ثمینی افزود: حضور کارورزان در بخش آموزشی الزامی است و فعالیت های آموزشی آنان بر اساس برنامه تنظیمی دانشکده و گروه ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: حضور کارآموزان در بخش آموزشی الزامی است و فعالیت های آموزشی آنان بر اساس برنامه تنظیمی دانشکده و گروه ادامه می یابد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: حضور کارکنان شاغل در دانشکده ها تابع دستورالعمل معاونت توسعه مدیریت و منابع خواهد بود.


0079.jpg - 13.72 kBبر اساس ارزیابی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب رتبه نخست در حوزه اخلاق پزشکی در میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور شد.

دبیر کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای کلان منطقه 9 و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درگفتگو با وب دا با بیان اینکه ضمن تبریک کسب این موفقیت به تمامی مسئولان دانشگاه، اعضای هیات علمی و پرسنل و دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: در کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای دانشگاه از بدو تاسیس اقدام به تدوین برنامه عملیاتی اخلاق حرفه ای کلان منطقه 9 با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد. در ادامه یکی از اهداف برنامه عملیاتی تشکیل کارگروه های اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها / دانشکده ها / بیمارستان های تابعه کلان منطقه 9 بود، که این امر در کوتاه ترین زمان ممکن و با دقت زیاد و بهره گیری از توان متخصصین و صاحب نظران حوزه اخلاق پزشکی صورت گرفت.

 دکتر محمد محمدی با بیان اینکه کارگروه ها با برگزاری نشست های مستمر و بررسی موضوعات مختلف در جهت توسعه آموزش اخلاق پزشکی مبتنی بر ارزش های ایرانی – اسلامی گام برداشته اند خاطر نشان کرد:  در این راستا برگزاری نشست های نظریه پردازی اخلاق پزشکی، برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه هایی با موضوعات مرتبط با اخلاق پزشکی / حرفه ای برای اعضای هیأت علمی دانشگاه، حرفه مندان، کارکنان نظام سلامت و اجرای برنامه مدون آموزش اخلاق پزشکی از جمله اقدامات انجام شده در این راستا به شمار می رود.

وی تصریح کرد: در این راستا ضمن طراحی و استقرار نظام دیده بانی، نیازسنجی، آسیب شناسی  و ارتقاء ارزش ها و اخلاق حرفه ای پزشکی در نظام آموزشی و ارائه گزارش منطقه ای آموزش اخلاق پزشکی به صورت سالانه، وضعیت اخلاق در آموزش  مورد پایش قرار داده شده است.

دبیر کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای کلان منطقه 9 خاطر نشان کرد: این کارگروه با انجام فعالیت های پژوهشی متعدد و حمایت از طرح های تحقیقاتی با موضوعات اخلاق حرفه ای، در تدوین استانداردها و راهنماهای اخلاقی در آموزش پزشکی نقش به سزایی داشته است. دکتر محمدی، ترویج و توسعه زیرساخت های اخلاق حرفه‌اي با فعال سازی کانون های اخلاق حرفه ای دانشجویی، انعقاد و اجرای تفاهم نامه تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های علوم انسانی و حوزه های علميه، را از دیگر  محورهای برنامه عملیاتی در کلان منطقه 9 عنوان کرد.

دکتر محمدی ضمن قدردانی از حمایت های رییس دانشگاه و معاون آموزشی دانشگاه در راستای پیشبرد اهداف کارگروه،  از تمامی اعضای هیات علمی، محققین و دانشجویان که در حوزه اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه ای سابقه فعالیت داشته، صاحب نظر و ایده بوده و یا دارای تحقیقات و تالیفاتی هستند دعوت کرد تا با همراهی و حمایت از این کارگروه در جهت اعتلای هر چه بیشتر و بهتر اخلاق حرفه ای گام بردارند.


0061.jpg - 5.24 kBبر اساس ارزیابی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب رتبه های برتر آموزشی  در خروجی های تاثیر گذارشد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: بر اساس ارزیابی های وزارت بهداشت علاوه بر کسب رتبه نخست در حوزه آموزش توسط کلان منطقه 9،دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب رتبه  های برتر در خروجی های تاثیر گذار شامل  دانشگاه اخلاق مدار، پاسخگو به جامعه، تراز بین الملل، دانشگاه در بعد همگرایی، و دانشگاه مرجع و پیشتاز با رهیافت همگرایی علوم شده است.

دکتر فریبرز ثمینی  ضمن قدردانی از تمامی مدیران، مسئولان، کارشناسان و دانشجویان در تلاش برای کسب رتبه های برتر آموزشی در دانشگاه ، کسب این دستاورد را نشان از همدلی، همراهی و مشارکت تمامی حوزه ها در تحقق اهداف دانست.

وی تصریح کرد: در این رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس 10 شاخص در حوزه عملکردی، 64 شاخص در حیطه اهداف بسته های تحول و 49 شاخص در خروجی های تاثیرگذار مورد بررسی قرار گرفتند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه  نظارت و ارزیابی نظام های آموزش عالی لازمه بهبود و ارتقای مداوم آموزش و زمینه ساز پویایی و تحرک پایدار نظام آموزشی و ایجاد فضایی رقابتی برای تحول و پیشرفت هر کشور است اظهار کرد: رصد دقیق عملکرد دانشگاهها و طراحی نظام کارامد برای نظارت و ارزیابی و استقرار نظام های جامع رتبه بندی و تضمین کیفیت نهادهای علمی و فناوری و نوآوری از جمله اقدامات ملی تعریف شده در اسناد فرادستی مانند نقشه جامع علمی کشور است.

دکتر ثمینی خاطر نشان کرد: نظام رتبه بندی امسال بر اساس اهداف ایجاد رقابت سالم و سازنده بین دانشگاه ها به منظور دستیابی به اهداف متعالی علمی وآموزشی،نگاه مترقی تر و علمی تر به رتبه بندی با رصد عملکرد دانشگاه ها با توجه به اهداف کلان،آموزش و رخدادهای مرتبط با بسته های تحول و نوآوری آموزش،شناساندن نقاط ضعف و قوت دانشگاه ها در زمینه آموزش و مقایسه دانشگاه ها با روش رتبه بندی ملی بر مبنای مکانیسم ها و ارزش های بومی،ترسیم نقشه راه دانشگاه ها از طریق افق یابی و آینده نگری در حیطه آموزش،الگوسازی، با برجسته نمایی ارزش ها و نوآوری های آموزشی جاری در هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی به اجرا در آمده است.


0072.jpg - 8.92 kBکلان منطقه ۹ آمایشی کشور با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آخرین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رتبه برتر کشور را با امتیاز کامل ۱۰۰ کسب کرد.
رئیس دبیرخانه ستاد تحول آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: یکی از متداول‌ترین ابزار جهت عملکرد آموزشی، شناخت نقاط ضعف و قوت و ایجاد رقابت سالم در دانشگاه‌ها رتبه‌بندی آموزشی است و در ایران از یک دهه قبل این کار توسط وزارت بهداشت با عنوان راد (رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه) آغاز شد.
دکتر رضا پروانه خاطر نشان کرد: این رتبه‌بندی هر ۴ سال یک بار انجام می‌شود که نوبت نخست در سال های ۸۹ تا ۹۰، نوبت دوم در سال های ۹۳ تا ۹۴ و نوبت اخیر در سال های ۹۸ تا ۹۹ انجام شده و در این رتبه‌بندی به اسناد فرادستی و هماهنگی و تطابق با سیاست‌ها، برنامه تحول و نوآوری آموزش پزشکی، توجه به نظر محیط، تاکید بر برون‌دادها، ایجاد رقابت سالم و غیره توجه لازم شده است.
رئیس دبیرخانه ستاد تحول آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه رتبه‌بندی در کنار اعتباربخشی به کارآمدی و اعتلای کیفیت کمک خواهد کرد، گفت: یک دلیل دیگر اهمیت رتبه‌بندی این است که در وضعیت کنونی جهان، مشخصه اصلی آموزش عالی رقابت جهانی است.
دکتر پروانه با بیان اینکه در رتبه‌بندی اخیر علاوه بر فرآیندهای محوری آموزش و بهبود وضعیت این فرآیندها، به پایایی و استحکام آن پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: این رتبه‌بندی در ۱۰ شاخص در حوزه عملکردی، ۶۴ شاخص در حیطه اهداف بسته‌های تحول و نوآوری آموزش پزشکی و ۴۹ شاخص در حوزه‌های تاثیرگذار تعریف شده است.
وی اضافه کرد: همه شاخص‌ها در ۳ زیرشاخه مرتبط با خروجی تاثیرگذار، مرتبط با حوزه عملکردی و مرتبط با بسته‌های تحول نوآوری آموزش پزشکی تقسیم شده است و در زیرشاخه اول که 6 رتبه‌بندی داشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه اول شاخص های اخلاق و پاسخگویی و رتبه سوم بخش بین‌الملل را کسب کرد، ضمن اینکه در کنار آن کسب یک رتبه چهارم، 1 رتبه هفتم و یک رتبه دهم را داشت.
مسئول طرح راد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در یک دانشگاه اخلاق‌محور، فرد به سمت انسان کامل‌شدن پیش می‌رود، بیان کرد: دانشگاه اخلاق محوری پایبند به ارزش‌های اخلاقی در سطوح ۳ گانه علمی، آموزشی و اجرایی است.
دکتر پروانه تصریح کرد: شفافیت و پاسخگویی از مسئولیت‌های مهم نهادهای آکادمیک است و دانشگاه پاسخگو هم دغدغه‌مند تحولات اجتماعی بوده و نقش خود را در حساس کردن اعضا نسبت به مسائل اجتماعی به‌خوبی ایفا می‌کند و کلیه اعضای دانشگاهی در این مسیر کوشا بوده و با تمام توان گام برمی‌دارند که در هر دو حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه اول و تراز امتیاز 100 را کسب کرده است.
وی با تاکید بر اینکه در زیرشاخه دوم دانشگاه در حوزه عملکردی رتبه چهارم کشور را کسب کرده و این انتخاب به دلیل میزان اثرپذیری و کیفیت آموزشی و روند مطلوب فرآیندهای آموزشی بوده است، بیان کرد: همچنین در زیرشاخه سوم «پیاده‌سازی بسته‌های تحول» هم کسب رتبه‌ برتر و اول بسته اخلاق حرفه‌ای و رتبه های برتر در بسته های نسل سوم، بین‌المللی سازی، آموزش مجازی و توسعه و ارتقاء زیرساخت‌های آموزش پزشکی را داشته است.
رئیس دبیرخانه ستاد تحول آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:از مجموع ۲۰ رتبه برتر کشور دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران ۱۵ رتبه، مشهد ۴ رتبه و همدان یک رتبه کسب کرده‌اند.
دکتر پروانه گفت: امیدواریم که تلاش‌های معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مدیریت و درایت دکتر ثمینی دبیر کلان منطقه 9 کشوری و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منجر به توفیق بیش از پیش این دانشگاه در حوزه‌های مختلف علمی و آموزشی بشود.

 

 


0036.jpg - 10.90 kBدانش آموختگان دوره های دستیاری تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان کودکان اکبراز مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، موفق به کسب 2 رتبه برتر در آزمون های دانشنامه (بورد) شدند.

معاون آموزشی بیمارستان کودکان اکبر در گفتگو با وب دا ضمن تبریک این موفقیت اظهار کرد: دانش آموختگان دوره های دستیاری تخصصی و فوق تخصصی، پس از به پایان رساندن این دوره های تحصیلی، برای دریافت دانشنامه در آزمون های کشوری بورد تخصصی یا فوق تخصصی شرکت می کنند.

دکتر حمیدرضا کیانی فر افزود: در آزمون بورد کشوری فوق تخصصی که در سال جاری برگزار شد، دو نفر از دانش آموختگان دانشگاه شاغل در بیمارستان فوق تخصصی اکبر، موفق به کسب رتبه ی اول و دوم کشوری در رشته های فوق تخصص و تخصص شدند.

وی افزود: در آزمون دانشنامه فوق تخصصی (بورد فوق تخصصصی) خانم دکتر ژیلا افشار موفق به کسب رتبه برتر کشور در رشته غدد و متابولیسم کودکان شد. همچنین در آزمون دانشنامه تخصصی (بورد تخصصصی) نیز خانم دکتر مریم آراسته موفق به کسب رتبه دوم کشوری شد.

معاون آموزشی بیمارستان تاکید کرد : کسب رتبه های برتر در این آزمون ها، نشان از تلاش و سخت کوشی دستیاران بالینی دانشگاه دارد و لازم است که از تمامی کسانی که نقش قابل توجهی در این موفقیت ها دارند، قدردانی کرد.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image