آموزش


معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر لزوم بروزرسانی و بهره مندی اعضای هیات علمی از روش های کمک آموزشی در راستای افزایش کیفیت آموزش تاکید کرد.

به گزارش وب دا، دکتر محمد اعتضاد رضوی در مراسم گرامیداشت هفته آموزش در دانشکده دندانپزشکی تامین تجهیزات آموزشی و سمعی بصری را از مهمترین اولویت های دانشکده در حوزه آموزش عنوان و خاطر نشان کرد: استفاده از روش ها و فناوری های نوین در تدریس برای انتقال بهتر مطالب علمی امری ضروری است که باید نسبت به آن توجه شود.

وی با اشاره به برنامه های گرامیداشت هفته آموزش در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در این هفته که تمامی دانشکده های دانشگاه در آن مشارکت دارند، با توجه به اهداف آموزشی عناوینی مشخص و در آن زمینه برنامه ریزی و اطلاع رسانی می شود.

دکتر صحافیان استاد پیشکسوت دانشکده دندانپزشکی نیز در این نشست با اشاره به تفاوت های سبک آموزش در گذشته و حال اظهار کرد: موضوع اخلاق حرفه ای از مهمترین مباحثی است که باید در حال حاضر  مورد توجه قرار گیرد. 

دکتر معین تقوی معاون آموزشی تخصصی و تحصیلات تکمیلی دانشکده دندانپزشکی نیز در این نشست به بیان راهکارهای افزایش کیفیت در آموزش پرداخت.


حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین مهمترین هدف دانشگاه ها باید باشدمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: دانشگاه علاوه بر 5 ماموریت ویژه منطقه آمایشی9، دو ماموریت جدید در حوزه تکنولوژی آموزشی و ماموریت سلامت و امنیت غذایی را برعهده گرفته است.

دکتر اعتضاد رضوی، در گفتگو با وب دا،  با بیان اینکه در حوزه آموزش در سال گذشته تمام تلاش خود را معطوف به این موضوع کردیم که هم جهت با سیاست های وزارت بهداشت در راستای تحول و نوآوری آموزش، گام های قبلی را با استحکام بیشتری برداریم، تصریح کرد:  در طرح تحول و نو آوری نظام آموزش عالی سلامت و طرح آمایش سرزمین ، فعالیت گسترده ای در منطقه 9 آمایشی که استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی را شامل می شود انجام خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:در 9 دانشگاه و دانشکده کارگروه تخصصی با مامویت های مشترک در حوزه طرح تحول نظام سلامت تشکیل شده و فعالیت نسبتا خوبی انجام شده است، از همین رو سعی شده تا به سمت ارتقا کیفی آموزش حرکت کنیم.

دکتر اعتضاد رضوی با اشاره به اینکه  در قالب برنامه تحول و نوآوری در آموزش 11 برنامه مشترک در منطقه 9 آمایشی در حال اجرا است، خاطر نشان کرد: علاوه براین در حال حاضر هفت ماموریت ویژه نیز در این منطقه در حال اجرا است .

وی عنوان کرد: 2 ماموریت جدید نیز به دانشگاه علوم پزشکی محول شده که ارتقاء فرآیند مربوط به تکنولوژی آموزشی و ماموریت سلامت و امنیت غذایی از آن جمله است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه تلاش دانشگاه براین بود که با هماهنگی دانشگاه های منطقه در حوزه هایی که ماموریت ویژه دارد در جهت مرجعیت ملی حرکت کند و در رشته مقاطع مرتبط بتواند مجوز لازم را از وزارت بهداشت دریافت کند، ابراز کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت با راه اندازی رشته تخصصی علوم اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد موافقت قطعی کرده است که این موضوع یک اتفاق جدید در این زمینه است.

دکتر اعتضاد رضوی با اشاره به اینکه در حوزه تغذیه و سلامت و امنیت غذایی که دو کار گروه ای است که به منطقه 9 محول شده است، اظهار کرد: خوشبختانه نقشه آمایش سرزمین رشته های مرتبط با تغذیه و نحوه توزیع رشته های مختلف برنامه ریزی شده و طرح آمایشی تهیه و نقشه راه ارایه شده است.

وی ابراز کرد: در حوزه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه با شورای استانی امنیت و سلامت غذایی همکاری دارد و امیدواریم در حوزه علوم دندان پزشکی و طب تکمیلی و طب هنر هم فعالیت خوبی انجام شود چراکه اینها ماموریت های دیگر منطقه 9 هستند که گزارش آن به صورت تفصیلی ارایه شده است.

دکتر اعتضاد رضوی با تاکید براینکه بیمارستان هاشمی نژاد، بیمارستان عمومی برای آموزش کارورزان و کار آموزان و رشته های پیراپزشکی طراحی شده است که امیدواریم در سال اینده این بیمارستان تکمیل شود، تصریح کرد: بخش جنرال آن برای رشته های پرستاری و مامایی و رشته های پیراپزشکی وپزشکی تجهیز شود که این اتفاق یک فرصت در راستای آموزش پاسخگو است.


رییس دانشگاه : آموزش و فرهنگ سازی در زمینه بهداشت دهان و دندان یک ضرورت استرییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تجمیع بخش های بیمارستانی اظهار کرد: این برنامه نیز در راستای منافع دانشگاه و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود اجرا شده است و تا کنون این طرح در گروه های پوست و چشم اجرایی شده که نتایج مطلوبی را نیز به همراه داشته است.

به گزارش وب دا، دکتر محمد رضا دارابی در نشست با اعضای هیات علمی گروه های بالینی با بیان اینکه از زمانی که تونل میان بیمارستان های قائم و امام رضا(ع) ایجاد شد برنامه ریزی برای تجمیع این دو مرکز نیز آغاز شده است تصریح کرد: به طور حتم تجمیع مراکز درمانی به نفع آموزش، مردم و جلوگیری از استهلاک تجهیزات است.

وی با بیان اینکه در تجمیع بخش ارتوپدی 25 تخت بستری، دو اتاق عمل به همراه اتاق اساتید و دستیاران در بیمارستان امام رضا(ع) اختصاص یافته است اظهار کرد: به طور حتم بخش های دیگر هم که در برنامه تجمیع و انتقال قرار گیرند، شرایط به همین ترتیب است و تحت هیچ شرایطی برنامه ای برای تعطیلی بخش وجود ندارد.

دکتر دارابی با بیان اینکه با اجرای این برنامه، کلاس های آموزشی دستیاران منسجم تر و آموزش دوره های عمومی و تخصصی تفکیک می شود تصریح کرد: علاوه بر این درمانگاه های ارتوپدی در بیمارستان قائم(عج) دایر است و تنها بخش های بستری به بیمارستان امام رضا(ع) انتقال می یابد.

جذب 200 عضو هیات علمی جوان و توانمند در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پست های اعضای هیات علمی دانشگاه محدود است و متخصصان جوان توانمند در انتظار استخدام در دانشگاه هستند اظهار کرد: برای ایجاد زمینه جذب اعضای هیات علمی جوان، طرح بازنشستگی اعضای هیات علمی با سن بالاتر از 70 سال به اجرا در آمده است تا بتوانیم ضمن بهره مندی از وجود اساتید پیشکسوت از نیروهای جوان نیز به شکل مطلوبی استفاده کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر  دانشگاه 592 میلیارد تومان از سازمان های بیمه گر طلب دارد و به همین میزان نیز دانشگاه به بخش های مختلف بدهکار است اظهار کرد: در صورت تامین طلب های دانشگاه، کارانه های اعضای هیات علمی در زمان مقتضی پرداخت خواهد شد.

دکتر دارابی با بیان اینکه در سال های اخیر در قالب برنامه تحول نظام سلامت، بیمارستان قائم(عج) به طور زیربنایی بازسازی شد و این اقدام در دیگر مراکز درمانی نیز اجرایی شد که این امر تحول چشمگیری در بهبود کیفیت خدمات داشته است اظهار کرد: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت یک هزار و 600 تخت بیمارستانی به مجموع تخت های بستری افزوده شد ضمن اینکه در این مدت 200 عضو هیات علمی جوان نیز جذب دانشگاه شدند و 150 عضو هیات علمی نیز به کسوت بازنشستگی نائل آمدند.

وی با اشاره به اینکه به طور حتم منابع کارانه ها در بخش های دیگر از جمله ساخت و ساز هزینه نمی شود اظهار کرد: اختصاص ده میلیارد تومان برای ساخت پژوهشگاه از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت بهداشت تامین شده است و دیگر پروژه های عمرانی نیز تا زمان تامین اعتبار آن اجرایی نشده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ردیف دانشگاه های برتر کشور محسوب می شود

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای 950 عضو هیات علمی است که بیش از  نیمی از این تعداد در حوزه بالینی فعالیت می کنند خاطر نشان کرد: اعضای هیات علمی گروه بالینی در هر ساعت شبانه روز در صورت نیاز در مراکز درمانی حاضر می شوند و کارانه این افراد نیز بر اساس نوع خدمتی است که ارائه می دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تمام تصمیم های دانشگاه بر اساس خرد جمعی گرفته می شود و نظرات شخصی تاثیری در تصمیم های مهم دانشگاه ندارد اظهار کرد: تمام برنامه ها و تصمیم هایی که در دانشگاه صورت می گیرد بر اساس منافع و مصالح دانشگاه است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در این دانشگاه حوزه آموزش رتبه نخست، در حوزه درمان رتبه نخست، در حوزه پژوهش رتبه دوم کشور و در حوزه خدمات سفر نیز رتبه نخست را کسب نموده است اظهار کرد: این دستاوردها به طور حتم با حمایت، همکاری و پشتکار اعضای هیات علمی به بار نشسته است و مسئولان دانشگاه، اعضای هیات علمی را پشتوانه خود می دانند.

اقتدار گروه های آموزشی مهمترین دغدغه مسئولان دانشگاه محسوب می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در طول این مدت با اعضای هیات علمی گروه های مختلف در دانشکده های زیر پوشش نشست هایی به منظور دریافت نظرات،پیشنهادات و چالش های موجود برگزار شد اظهار کرد: برگزاری این گونه نشست ها و گفتمان دو سویه نقش موثری در دستیابی به اهداف در حوزه های مختلف دارد.

دکتر محمد رضا دارابی با اشاره به اینکه حفظ اقتدار گروه های آموزشی مهمترین دغدغه مسئولان دانشگاه محسوب می شود و مدیران گروه ها نیز ضمن دارا بودن اختیار، نظارت کامل هم بر اعضای گروه خود داشته باشد اظهار کرد: مدیران گروه ها پل ارتباطی میان اعضای هیات علمی و روسای دانشکده ها، معاونین و رییس دانشگاه هستند و باید زنجیره ارتباطی حفظ شود.

وی با بیان اینکه دریافت دغدغه ها و نظرات اعضای گروه های آموزشی و انتقال آن به مسئولان و حفظ منافع دانشگاه از دیگر مسئولیت های مدیران گروه ها به شمار می رود تصریح کرد: به طور حتم تمام برنامه ها و قوانینی که در دانشگاه و در سال های اخیر اجرا شده است در راستای حفظ شان و کرامت اعضای هیات علمی صورت گرفته است.

دکتر دارابی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دور افتاده ترین نقاط تا مرکز استان ، طیف گسترده ای از خدمات در حوزه های مختلف را پوشش می دهد و تنها خدمات به حوزه آموزش و پژوهش محدود نمی شود تصریح کرد: به طور حتم حفظ روابط تشکیلاتی، سلسله مراتب و ارتباط موثر مسئولان با گروه های زیر پوشش می تواند پاسخگویی و رسیدگی را به شکل بهتری پوشش دهد.

پیش از سخنان رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جمعی از اعضای هیات علمی گروه های بالینی به بیان نظرات، پیشنهادات و دغدغه های خود در حوزه های مختلف پرداختند.

 


25 درصد دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند

 معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد اظهار کرد: در راستای افزایش ارتباط حوزه آموزش با بالین، برخی از اعضای هیات علمی بالینی این دانشکده در دو بیمارستان قائم(عج) و اکبر مستقر شدند.

دکتر منظری، در گفتگو با وب دا، هدف از استقرار اعضای هیات علمی در بیمارستان ها را افزایش تعامل با بالین و تقویت ظرفیت دانشکده پرستاری و مامایی در ارتقاء و بهبود کیفیت مراقبت های بالینی و همچنین افزایش کیفیت و کاهش چالش های آموزش بالینی عنوان کرد و گفت: در این راستا انعقاد تفاهم نامه هایی با سایر مراکز آموزشی درمانی در دست اقدام است. 

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی با تاکید براینکه برگزاری دو جلسه توانمند سازی به منظور خارج کردن کارآموزی بالینی از حالت سنتی از دیگر اقدامات معاونت آموزشی در سال 97 بود، افزود: در حال حاضر در دانشکده پرستاری 5 رشته کارشناسی، 11 رشته کارشناسی ارشد و دو رشته دکتری تخصصی برای آموزش به دانشجویان فعال است.

وی ادامه داد:  بیش از یک هزار دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند و نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی 30 درصد است که شاخص مطلوبی در بین دانشکده ها محسوب می شود.

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی با بیان اینکه تمامی لاگ بوک های  دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال 97 بررسی و بروز رسانی شد گفت: علاوه براین دانشکده در حال ارزیابی وضعیت آموزشی دانشجویان در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. 

 

 

 


 ØªØ¬Ù…یع بخشهای آموزشی می تواند منجر به ارتقاء فرآیندهای آموزشی و پژوهشی گروههای بالینی می شودمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر در سیستم آموزش دانشگاهی کشورهای پیشرفته جهان توجه به تولید علم فناوری و توسعه ارتباط با دیگر صنایع به شکل جدی دنبال می شود اظهار کرد: برای رشد و توسعه کشور و تحول باید این موضوع در دانشگاه های کشور نیز اجرایی گردد.

 دکتر محمد اعتضاد رضوی در گردهمایی روسای دانشکده های بهداشت تیپ یک کشور با بیان اینکه دانشگاه های نسل اول اهدافی آموزشی،نسل دوم تولید علم و پژوهش و نسل سوم به تولید علم فناورانه و نوآور تاکید دارند خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیشتر دانشگاه های کشور اهداف نسل های اول و دوم را دنبال می کنند و این در حالی است که برای رشد و شکوفایی کشور باید به موضوع تولید علم فناورانه، خلق ثروت و کارآفرینی در دانشگاه ها توجه شود.

وی با بیان اینکه در دانشگاه های نسل سوم فعالیت در حوزه های بین الملل، ارتباط با دیگر سازمان ها و صنایع، پژوهش های فرا رشته ای، ایجاد پژوهشکده های دانشگاهی بین رشته ای ،تربیت دانشجویان جامعه محور ، عدم وابستگی مالی به دولت، خلاقیت و هم گرایی توجه ویژه می شود تصریح کرد: دانشکده های بهداشت کشور می توانند نقش موثری در تحقق اهداف دانشکده های نسل سوم ایفا کنند.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در دانشگاه های نسل سوم به تربیت دانشجویان جامعه محور و جامعه نگر توجه ویژه ای شده است تصریح کرد: با توجه به گستردگی حوزه آموزش در دانشکده های بهداشت و ارتباط نزدیک آن با سلامت مردم و جامعه، دانشکده های بهداشت در ارتقاء سلامت، گسترش فرهنگ خود مراقبتی و خود کنترلی، رفع و یا کنترل معضلات و مشکلات محیطی می توانند نقش اساسی داشته باشند.

دکتر اعتضاد رضوی تاکید کرد:  ارتقاء سلامت جامعه و رفع مشکلات محیطی نیازمند یک مدل اجرایی و عملیاتی است و در این میان دانشکده های بهداشت می توانند نقش موثری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه های کشور هنوز راه زیادی را برای دستیابی به اهداف دانشگاه های نسل سوم دارند خاطر نشان کرد: اجرای برنامه تحول و نوآوری در نظام آموزش ، اجرای سند آمایش سرزمین و ابلاغ ماموریت های مشترک و ویژه به هر منطقه در راستای دستیابی به اهداف دانشگاه های نسل سوم در کشور اجرایی شده است.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا بیان اینکه گسترش ارتباطات میان رشته ای و فرا رشته ای از جمله اهدافی است که در این برنامه دنبال می شود تصریح کرد: پیش بینی می شود تا سال 2030 ساختار دانشکده ای در جهان حذف و دپارتمان های آموزشی به صورت میان رشته ای و فرا رشته ای تعریف می شود.

دکتر اعتضاد رضوی با بیان اینکه تربیت خام دانشجو بدون اینکه به آینده وی توجهی شود از مهمترین مشکلات در نظام آموزشی کشور محسوب می شود اظهار کرد: بر اساس برنامه تحول و نوآوری در آموزش تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای کشور و توسعه بومی گزینی در مناطق در تمام رشته مقاطع به شکل جدی دنبال می شود.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image