آموزش


پیام تبریک رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز استادرییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره اینکه کشورمان در زمینه آموزش دندانپزشکی و تربیت نیروی انسانی به خودکفایی رسیده است اظهار داشت: ارتقاء کیفیت آموزش دندانپزشکی از مهمترین اهدافی است که در حال حاضر دنبال می شود.

به گزارش وب دا، دکتر محمد رضا دارابی در گردهمایی معاونین آموزشی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشورکه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد با بیان اینکه در گذشته به دلیل کمبود پزشک در کشور، پزشکان و دندانپزشکانی از دیگر کشورها در ایران حضور داشتند خاطر نشان کرد: در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی پزشکان و دندانپزشکان در سطوح مختلف علمی در کشور آموزش دیده اند و بدون نیاز به پزشکان خارجی به مردم خدمات ارائه می دهند.

وی با اشاره به اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش و واگذاری ماموریت های مختلف به مناطق آمایشی اظهار داشت: تحول و تعالی دندانپزشکی و علوم مرتبط از جمله ماموریت هایی است که بر عهده کلان منطقه 9 گذاشته شده است که بر اساس آن نیازهای هر منطقه بر رشته دندانپزشکی بررسی و بر اساس آن تربیت نیروی انسانی در دستور کار قرار می گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دستیابی به اهداف تعیین شده نیازمند هم افزایی تمامی دانشکده های دندانپزشکی سراسر کشور است خاطر نشان کرد: باید درکنار امر آموزش به موضوع پژوهش نیز توجه شود تا بتوانیم به در مسیر دانشگاه های نسل سوم و چهارم نیز حرکت کنیم.

دکتر محمد رضا دارابی بین المللی سازی دانشگاه های علوم پزشکی را از دیگر اهداف برنامه تحول و نواوری در آموزش برشمرد و اظهار داشت: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تمامی رشته ها از جمله دندانپزشکی می تواند 20 درصد از ظرفیت خود را به جذب دانشجویان خارجی اختصاص دهد.

گفتنی است: گردهمایی معاونین آموزشی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری کارگروه تحول و تعالی دندانپزشکی کلان منطقه 9 آمایشی کشور و دبیرخانه دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و با حضور کلیه مسئولین و نخبگان برنامه ریزی آموزشی دانشکده های دندانپزشکی کشور؛ با هدف رایزنی و برنامه ریزی جهت اجرای بهینه کوریکولوم دندانپزشکی عمومی ابلاغی سال 1397 طراحی شده و با رویکرد ارتقا آموزش دندانپزشکی در سطح کشور برگزار شد.


گردهمایی معاونین آموزشی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش وب دا، دبیر کارگروه تحول و تعالی دندانپزشکی و علوم مرتبط اظهار داشت: این نشست با همکاری کارگروه تحول و تعالی دندانپزشکی کلان منطقه 9 آمایشی کشور و دبیرخانه دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و با حضور کلیه مسئولین و نخبگان برنامه ریزی آموزشی دانشکده های دندانپزشکی کشور؛ با هدف رایزنی و برنامه ریزی جهت اجرای بهینه کوریکولوم دندانپزشکی عمومی ابلاغی سال 1397 طراحی شده و با رویکرد ارتقا آموزش دندانپزشکی در سطح کشور برگزار می شود.

توسعه و تعالی دندانپزشکی و علوم مرتبط با آن یکی از ماموریت های ویژه و مهم این دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برنامه تحول و نوآوری آموزش پزشکی به شمار می رود و موضوع بازنگری کوریکولوم ها و سلامت محوری به جای درمان محوری از سیاست های کارگروه تعالی دندانپزشکی است.


رییس اداره آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از الکترونیکی شدن آزمون های دانشجویان پزشکی این دانشکده خبر داد.

به گزارش وب دا، دکتر ندا چوبدار با اشاره به اینکه از سال گذشته برنامه ریزی برای تمام الکترونیکی شدن آزمون های دانشجویان در این دانشکده انجام شده است اظهار داشت: با ایجاد مرکز آزمون الکترونیکی و تامین 170 سیستم رایانه از پایان ترم جاری امکان الکترونیکی برگزاری شدن تمامی آزمون های دانشجویان پزشکی مهیا شده است.

وی خاطر نشان کرد: تمامی سیستم های رایانه ای، سامانه های صوتی، مدیریت آزمون ها بر اساس استاندارد آماده و بر اساس آزمون های پایلوتی که در طول ترم انجام شده است شرایط برای برگزاری آزمون های پایان ترم آماده است.

رییس اداره آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، کاهش نیاز به نیروی انسانی، کاهش هزینه های کاغذ،  افزایش سرعت و دقت در برگزاری آزمون ها را از مزایای روش الکترونیکی برشمرد و تصریح کرد: بر این اساس می توان بلافاصله پس از آزمون، ضمن سرعت در استخراج نتایج و تحلیل آن در راستای استاندارد سازی سوالات نیز گام برداشت.

دکتر چوبدار خاطر نشان کرد: بر اساس آزمون های پایلوتی که در این مرکز برگزار شده است ضمن موفقیت آمیز بودن آن رضایت دانشجویان و اساتید را نیز به همراه داشته است.


مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به شیوع روز افزون بیماری های غیر واگیر و حجم بالای بیماران در مراکز  درمانی اظهار داشت: نبود آموزش صحیح در مدیریت و پیشگیری از عوارض این بیماری ها، موجب می شود که بیماران پس از ترخیص با عوارض جدی تر دوباره به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دکتر نوشین پیمان در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: از این رو راه اندازی مراکز آموزش سلامت در مراکز درمانی با رویکرد آموزش به بیماران و خانواده های آنان توسط متخصصین آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ضروری به نظر می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به اهمیت ارتباط نزدیک میان گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: باید در آموزش و پرورش متخصصین آموزش بهداشت حضور داشته باشند؛ تا برنامه های خود را در سنینی که کودک بیشترین تاثیر پذیری را دارد، ارائه و آینده جامعه را تضمین کنند.

دکتر پیمان، در تائید سخن خود اضافه کرد: فرزندان ما در مدارس مانند لوح های سفیدی هستند؛ که می توانند با دریافت این آموزش ها مسیر زندگی خود و جامعه را تغییر داده و بر همین مبنا در تدارک ایجاد ارتباط بیشتر با مدارس در آموزش و پرورش هستیم.

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بیشترین ارتباط ما با گروه های مرتبط با مراکز بهداشتی و درمانی است و با برخی مراکز درمانی و بیمارستان ها در قالب پایان نامه های دانشجویان در خصوص بیماری های غیر واگیر در حال ارائه طرح و برنامه هستیم. همچنین ارتباط خوبی نیز با صنایع جهت آموزش بهداشت و ارتقای سلامت کارکنان در قالب پایان نامه های دانشجویی داشته ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: پیشبرد اهداف مربوط به سلامت، هدف اصلی این گروه آموزشی است و از زمانی که تفکیک گروه اتفاق افتاده موفقیت های بیشتری نیز کسب شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشجویان در مقاطع کارشناسی بهداشت عمومی، کارشناسی ارشد و دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در این گروه مشغول به تحصیل بوده و طرح های پژوهشی خوبی را نیز ارائه می دهند.

 


معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: به دنبال اعتبار بخشی بین الملل در دانشگاه هستیم در این راستا در حوزه اخلاق حرفه ای و پروفشنالیسم(کدهای اخلاقی) کارهای گسترده ای اتجام شده است؛ به نحوی که شورای عالی اخلاق در سطح دانشگاه راه اندازی و تغییر برنامه درسی در دروس مختلف جهت تاثیر گذاری در اعتلای اخلاق حرفه ای در برخی دانشکده ها آغاز شده است.

به گزارش وب دا، دکتر اعتضاد رضوی گفت: تبیین کدهای اخلاقی در برخی رشته ها نیز آغاز شده است و کارگروه اخلاق حرفه ای با کمک شورای عالی اخلاق پی گیر این موازین می باشد. در سطح منطقه نیز فعالیت های خوبی با هماهنگی همه واحدهایی که در این قضیه مرتبط هستند در حال انجام است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به سایر بسته های تحول اشاره کرد و بیان داشت: در حوزه علوم دندانپزشکی دانشگاه مشهد توانسته وظیفه خود را به عنوان یک ماموریت ویژه ملی تا حدی انجام دهد و بازنگری کوریکولوم دندانپزشکی عمومی را به سرانجام رسانده و ضمن تشکیل کارگروه، ابلاغ کند.

 وی تصریح کرد: اعتلای آموزش مجازی و اعتلای اخلاق حرفه ای در حوزه دندانپزشکی نیز بسته هایی است؛ که سابق بر این در حوزه مشترک در خصوص آن صحبت شده و در حوزه ماموریت ویژه ملی به طور خاص پیگیر اجرای آن هستیم.

 شکل گیری مرکز جامع توانبخشی و مرکز بازتوانی با فرهنگ سازی امکان پذیر است

 دکتر اعتضاد رضوی اظهار داشت: کلینیک های ویژه در بیمارستان امید شکل گرفته، مرکز طب تسکینی ساخته شده است و به دنبال مجوزهایی برای طراحی برنامه ریزی هستیم. همچنین به دنبال ایجاد مرکز بازتوانی بوده و امیدواریم مرکز جامع توانبخشی و مرکز بازتوانی دانشگاه شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: در حوزه تغذیه، نقشه آمایش علوم تغذیه در سطح کشور در حال انجام است و به زودی ابلاغ خواهد شد. بر این اساس مشخص می شود توسعه علوم تغذیه در کدام رشته ها و به چه شکل باید باشد؛ که در این خصوص هماهنگی خوبی بین دانشکده های تغذیه و اساتید تغذیه در سطح کشور ایجاد شده است.

به دنبال راه اندازی رشته مقطع هنر درمانی هستیم

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: در حوزه طب هنر در تلاش هستیم تا با همکاری وزارت علوم رشته مقطع هنر درمانی که رشته ای بین رشته ای است را راه اندازی کرده و در حال برنامه ریزی برگزاری کارگاه ها و دوره های کوتاه مدت هستیم.

دکتر اعتضاد رضوی ابراز داشت: در حوزه علوم اعصاب در بهترین کار دپارتمان علوم اعصاب راه اندازی و رشد بسیار خوبی به لحاظ مقالات، پژوهش ها و زمینه های جدید داشته است.

وی بیان داشت: در این راستا با جامع جراحان کشور آلمان و دانشگاه مونستر قرار داده بسته شده است و به دنبال این هستیم که در حوزه بالین نیز تعالی علوم اعصاب شکل بگیرد.

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: برهمین اساس در بیمارستان 610 بخشی به عنوان مرکز جامع صرع برای درمان صرع های پیشرفته و مقاوم در نظر گفته شده است تا با همکاری گروه نورولوژی و اساتید گروه نوروسرجری به صورت اینتر دسیپلینر راه اندازی شود.

دکتر اعتضاد رضوی خاطر نشان کرد: پروسه اعتبار بخشی نیز به خوبی توانسته است به اعتلای بیمارستان های آموزشی کمک کند. بر این اساس شش بیمارستان دانشگاه(: بیمارستان های قائم(عج)، امام رضا(ع)، ام البنین(س)، خاتم الانبیا(ع)، امید، ابن سینا و هاشمی نژاد) توانسته اند اعتبار بخشی آموزشی دریافت کنند.

وی تاکید کرد: برخی بیمارستان ها در یک یا دو بخش یا بیشتر جنبه آموزشی دارند؛ که این بخش ها به یک بیمارستان مادر آموزشی مرتبط می باشند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم برنامه های آموزشی در حوزه بالین را متناسب با استانداردهای اعتبار بخشی و شاخص های اعتبار بخشی روز به روز ارتقا داده و کیفی سازی کنیم.

 

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image