بهداشت و پیشگیری


  154.jpg - 25.85 kBمعاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آستانه بازگشایی مدارس گفت: کیف یا کوله پشتی همراه همیشگی کودکان در طول سال تحصیلی است و با تهیه یک کوله پشتی استاندارد و آموزش نحوه صحیح استفاده از آن به دانش آموز می توان از بسیاری از اختلالاتی که ممکن است در آینده برای او به وجود آید به نحو مؤثری پیشگیری کرد.

دکتر مجید جعفری نژاد در گفتگو با وب دا افزود: استفاده از کوله پشتی نامناسب و غیر ارگونومیک، می تواند صدمات جبران ناپذیری را به ستون فقرات کودکان و دانش آموزان تحمیل کند که این صدمات در دانش آموزان مقطع ابتدایی به دلیل رشد سریع تر جسمی، جدی تر هستند.

 وی اظهار داشت: صدمات ستون فقرات درد گردن، کمردرد، گودی کمر، انحراف در ستون فقرات، انحناهای غیرطبیعی ستون فقرات، ایجاد فاصله میان مهره ها، ابتلا به دردهای عصبی، شانه های نامتقارن، ناهنجاری های قامتی و حتی در مواردی آسیب به رشته های عصبی از جمله این آسیب ها و مشکلات به شمار می روند.

 دکتر جعفری نژاد خاطرنشان کرد: اگر  کوله پشتی سنگین باشد، کودک سر و تنه را به جلو خم می کند یا بیش از حد پشت را قوس دار می کند تا بتواند وزن آن را تحمل کند و در مواردی ممکن است پشت کودک بیش از حد به عقب کشیده شود و گودی کمر او زیاد شده و موجب تغییر شکل در وضعیت بدنی بصورت تمایل رو به جلو، کمر پیچ خورده یا متمایل به یک سمت شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه تصریح کرد: فشار حاصله از حمل کوله پشتی سنگین و تغییر انحنای ستون فقرات حتی ممکن است سبب تغییر حجم تنفسی افراد گردد و کشیدگی حاصل از حمل کوله پشتی، باعث آسیب های گذرا و یا حتی ماندگاری در ریشه های عصبی شانه و دستها و همچنین ریشه های عصبی گردن خواهد شد.

وی در ادامه  خصوصیات کوله پشتی استاندارد را به شرح زیر عنوان نمود:

1‏-کوله پشتی باید از سبک ترین جنس و با دوام و از نوع قابل شستشو انتخاب شود.

2‏-اندازه کوله باید متناسب با سن و جثه دانش آموز باشد. به عنوان مثال بایستی پهنای کوله با عرض تنه کودک همخوانی داشته باشد.

3‏-به خاطر داشته باشید که کوله بزرگ تر همیشه به معنی کوله بهتر نیست، به همین دلیل همواره باید کوله متناسب با نیازها تهیه شود و کوله کوچک تر را برای فرزندان خود انتخاب کنید.

4‏-کوله حتماً پدهایی در ناحیه شانه، پشت و سینه ها داشته باشد، زیرا شانه ها محل عبور عروق خونی و رشته های عصبی مهم هستند.

5‏- کوله شامل کمربندهای اضافی (کمربند سینه ای و کمربند لگنی) باشد تا هم حمایت اضافی ایجاد کند و هم وزن را از شانه و کمر به لگن انتقال دهد. کوله هایی که دارای یک بند در قسمت قفسه سینه یا دور کمر هستند، مطمئن تر از سایر کوله ها هستند و سلامت سر، گردن و کمر فرد را تضمین می کنند.

6‏-پهنای نوار کوله پشتی که روی شانه قرار می گیرد باید معادل 5 سانتیمتر باشد. بندهای کمری و سینه ای کوله پشتی باید بتواند 50 تا 70 درصد وزن را از شانه و ستون مهره ها به لگن انتقال دهد.

7‏-کوله باید شامل جیب ها و فضاهایی متناسب با نوع استفاده باشد تا سبب تقسیم وزن اشیاء و نگهداری آنها در جای امن و دسترسی آسان به وسایل شود.

8‏-بهتر است کوله دارای یک لایه زیرین پشتی در داخل باشد تا شانه ها و کمر را از فشار زیاد محافظت کند.

9‏-کوله هایی که دارای بالشتک در محل قرارگیری بند روی شانه ها هستند، مناسبترند. چرا که بندهای بدون بالشتک در زمان استفاده با فرو رفتن در شانه موجب اعمال فشار زیاد روی شانه ها و درد در آنها می شوند. در غیر این صورت کوله هایی را انتخاب کنید که بندهای پهن داشته باشند.

10‏-بهتر است در کوله از مواد منعکس کننده نور (شبرنگ ها) استفاده شده باشد. این مواد باعث می شوند که کودکان در غروب و تاریکی توسط رانندگان دیده شوند.

11‏-توصیه می شود جهت حمل راحتتر از کوله های چرخدار برای دانش آموزان استفاده شود. اما باید توجه داشت اگرچه این نوع کوله ها برای کسانی که بار زیاد و سنگینی در کیف می گذارند مناسب است، اما اگر دانش آموز مجبور باشد کوله را از پله های منزل یا مدرسه بالا ببرد و یا حمل آن در شرایطی مثل روزهای برفی برای او مشکل باشد، استفاده از این نوع کوله ها توصیه نمی شود. به علاوه اگر فرد روش صحیح حمل آن و وضعیت ایستاده مناسب خود را رعایت نکند، در طولانی مدت منجر به ایجاد اختلالاتی در ستون فقرات و افزایش فشار وارده در ناحیه مچ و آرنج می شود.

12‏-کوله را زمان خرید حتماً امتحان کنید (چند کتاب داخل آن قرار دهید و دانش آموز در مسافتی آن را پوشیده و راه برود.)

طرز استفاده صحیح از کوله پشتی:

1‏-از نگه داشتن کیف و کوله پشتی در دست خودداری کنید.

2‏-کوله پشتی باید توسط هر دو بند آن استفاده شود. قرارگیری بندهای کوله بر روی یک شانه منجر به توزیع نامناسب و نابرابر وزن در یک طرف بدن و در نتیجه گرفتگی عضلات به ویژه عضلات گردن و ایجاد درد در آنها خواهد شد. از طرف دیگر باعث وارد کردن فشار زیاد به طور نامتناسب و غیرهمسان به یک سمت شده و موجب انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات می شود.

3‏-وزن کوله پشتی را بررسی کنید. برای دانش آموزان دبستانی وزن کوله پشتی نباید بیش از 10 درصد وزن بدن آنها و برای دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی این مقدار نباید بیش از 15 درصد وزن بدن باشد. به عنوان مثال وزن یک کوله پشتی برای یک دانش آموز دبستانی با وزن 25 کیلوگرم، نباید بیش از 2.5 کیلوگرم باشد.

4‏-بندهای کوله پشتی باید حالتی آزاد داشته باشند تا حرکت آزادانه دستها را بدون خم شدن ستون فقرات ممکن سازند و همچنین به راحتی اجازه پوشیدن و درآوردن کوله روی شانه ها را بدهند.

5‏-بندهای کوله نباید شل باشند چون موجب تلوتلو خوردن آن هنگام حمل می شود و ضمن ایجاد ناراحتی ممکن است منجر به درد در کمر و پشت گردند.

6‏-بندهای کوله پشتی باید به طور متقارن تنظیم شده باشند. عدم تقارن دو تسمه موجب بر هم خوردن تعادل بدن می شود.

7‏-حتماً به محل قرارگیری کوله روی پشت دقت کنید، کوله پشتی باید بین دو کتف بیفتد تا ستون فقرات صاف بماند و فرد مجبور نشود برای حمل آن به جلو متمایل شود یا شانه ها را عقب بدهد. دو بند کوله پشتی نیز باید روی سینه قرار گیرند.

8‏-در حالت طبیعی، کوله پشتی پس از آویزان کردن باید حدود 3 سانتیمتر بالاتر از خط گودی کمر قرار گیرد. تسمه های کوله پشتی باید طوری تنظیم شوند که کوله از ناحیه آخرین مهره کمری که به موازات خط ناف در ناحیه پشتی قرار دارد، پایینتر نیامده و شانه ها را به طرف عقب نگه دارد.

9‏-کوله پشتی نباید هرگز بیش از 15 سانتیمتر پایین تر از خط کمر قرار گیرد.

10‏-کوله پشتی باید تا حد امکان به پشت فرد بچسبد و از معلق نگه داشتن آن خودداری شود.

11‏-تقسیم بندی داخل کیف باید به گونه ای باشد که وسایل ثابت بمانند و به راحتی جابه جا نشوند تا تکان خوردن های وسایل داخل کیف به بدن انتقال پیدا نکند.

12‏-زمانی که اشیایی را در داخل کوله پشتی قرار می دهید، مراقب باشید اشیاء نوک تیز و یا حجیم به سمت پشت کودک قرار نگیرد. قرارگیری سطوح ناهموار و یا تیز در نتیجه کشیده شدن روی پشت موجب ناراحتی و ایجاد درد در پشت می گردد.

13‏-به دانش آموز آموزش دهید که از همه قسمت های کوله پشتی استفاده کند. بار سنگین باید کاملً به پشت چسبیده باشد یعنی درناحیه شانه و بارهای سبک باید در قسمت های جلو باشد و اگر این مسأله رعایت نشود در ناحیه کمری فشار خواهیم داشت.

14‏-به دانش آموز بیاموزید که کوله پشتی را درست روی زمین بگذارد و بردارد. توصیه می شود هنگام بلند کردن کوله پشتی به جای کمر، زانوها خم شوند و زمانی که کوله را روی شانه های خود می اندازند، آن را با هر دو دست خود بردارند.

15‏-به دانش آموز آموزش دهید که کوله پشتی را تا حد امکان به پشت خود بچسباند و از معلق نگه داشتن آن خودداری نماید. همچنین باید از نگه داشتن کیف و کوله پشتی در دست یا بر روی شانه ها در سر صف جلوگیری شود.

16‏-دانش آموز را تشویق کنید که فقط کتاب های مورد نیازش را با خود به مدرسه ببرد، نه وسایل غیرضروری و هرچه کتاب و دفتر دارد.

17‏-به دانش آموزان توصیه می شود هر وقت که فرصتی دست داد، کوله پشتی را از پشت خودشان بردارند و زمین بگذارند و مواقعی که ضرورت ندارد، کوله را با خودشان به این طرف و آن طرف نبرند و آن را در کمد شخصی خود در مدرسه یا در نیمکت بگذارند.

18‏-روش صحیح حمل کوله پشتی و مضرات استفاده نادرست از آن را به دانش آموز توضیح دهید.

19‏-اگر کودکتان دچار درد در نواحی کمر، پا و دست شده است، بهترین کار مشورت با پزشک متخصص است.

20‏-به حرف کودک توجه کنید. اگر پیوسته از درد و ناراحتی شکایت دارد او را ملامت نکنید. دراین شرایط او را برای معاینه وضعیت کمر نزد متخصص ببرید.

21‏-تغذیه مناسب و ورزش منظم در جلوگیری از صدمات جسمی در طول زندگی نقش مهمی دارند. به این دو فاکتور مهم سلامت کودکان توجه داشته باشید.

22‏-نقش معلمان در سلامت دانش آموزان مؤثر است و معلمان باید با تدوین برنامه هفتگی مناسب، مانع سنگینی کیف دانش آموزان شوند.

23‏-بهتر است قفسه هایی در مدارس در نظر گرفته شوند تا دانش آموزان کتاب های خود را در مدرسه جا بگذارند و مجبور نباشند هر روز آنها را با خود حمل کنند.

 

 


153.jpg - 16.56 kBمدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در فصل تابستان امسال اجرای طرح‌های سنجش و غربالگری سلامت را برای تمامی دانش‌آموزان پایه‌های اول، چهارم، هفتم و دهم داشتیم تا که وضعیت آنها پیش از آغاز سال تحصیلی جدید مورد بررسی قرار بگیرد.

دکتر محمد احمدیان در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در پیش از آغاز سال تحصیلی 2 برنامه طرح سنجش سلامت برای دانش‌آموزان پایه‌ اول و طرح غربالگری سلامت برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، هفتم و دهم برگزار شد و دانش‌آموزان این 4 پایه تحصیلی تحت پوشش طرح‌های سنجش و غربالگری سلامت قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: برنامه دیگر اجرا شده برای مراقبان سلامت مدارس که از آنها به عنوان مربی بهداشت نام برده می‌شود بود و در کنار آن آموزش‌های لازم ویژه والدین و دانش‌آموزان برگزار شده است.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید برنامه‌های مرتبط با تب دنگی و آبله میمونی را داشتیم و در کنار آن نیز توصیه‌های پیشگیرانه در موضوعات پشه آئدس و حشره سنک هم بیان شد.

دکتر احمدیان افزود: هر مراقب سلامت بین 4 تا 10 مدرسه را پوشش دارد و به‌صورت هفتگی از مدرسه سر می‌زند و ضمن تدریس سرفصل‌های آموزشی روز، بیماریابی هم می‌کند و اگر مشکلی باشد بلافاصله رسیدگی لازم را انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه تعامل بسیارخوبی میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در راستای حفظ سلامت دانش‌آموزان برقرار است، گفت: یکی از کارهای خوبی که در وزارت آموزش پرورش و ادارات کل استانی و ادارات نواحی و منطقه‌ای شهرستانی آن صورت پذیرفت ایجاد معاونت سلامت بود که نقش آن در تعامل بهتر و بیشتر با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی دیده شد و این اثرپذیری از سال 1398 به بعد و پس از شروع بحران کرونا بهتر و ملموس‌تر از سال‌های قبل از وقوع این بحران بود.


141.jpg - 9.38 kBرئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای فاز سوم برنامه ارتقاء وضع تغذیه کودکان و تداوم برنامه مشارکتی مادران باردار و شیرده خبر داد.

دکتر زهرا اباصلتی در گفتگو با وب دا افزود: برنامه حمایتی تغذیه کودکان زیر 6 سال  دچار سوء تغذیه که از سال گذشته با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده است، با شارژ مجدد وارد فاز سوم خود گردید.

وی اظهار کرد: در این مرحله کارت یارانه 14 هزار و 927 سرپرست خانوار دارای کودک زیر 6 سال دچارسوء تغذیه، لاغری ،کم وزنی و کوتاه قدی جهت دریافت اقلام غذایی از فروشگاههای طرف قرداد انجام شد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: از تعداد 23 هزار کودک واجد شرایط سوءتغذیه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، که به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی معرفی شدند، تعداد 14 هزار و 927 کودک با توجه به دهک های یک تا هفت حمایت تغذیه ای تخصیص یافته است.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه شارژ این مرحله مربوط به دو ماه اردیبهشت و خرداد 1403 می باشد، تصریح کرد: رقم یارانه برای دهک یک تا پنج ماهانه به ازای هر کودک مبلغ یازده میلیون و برای دهک شش و هفت مبلغ شش میلیون و ششصد هزار ریال شارژ شده است.

وی تاکید کرد:این کودکان باید مرتبا تحت مراقبت های بهداشتی در مراکز خدمات جامع سلامت باشند و روند رشد آنها مورد پایش قرار گیرد.

وی در ادامه اجرای برنامه مشارکتی بهبود تغذیه مادران باردار و شیرده با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: بن کارت های یک هزار و 787 مادر مشمول این برنامه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سرانه ماهیانه سه میلیون و 500 هزار ریال شارژ گردید

 دکتر اباصلتی خاطرنشان کرد: این مبلغ فعلا برای دو ماه فروردین و اردیبهشت 1403  شارژ گردیده است و این بن کارت ها صرفا جهت تهیه اقلام غذایی می باشد.

وی با بیان اینکه مراقبت های بهداشتی این مادران در مراکز خدمات جامع سلامت انجام و آموزش های تغذیه ای به آنها داده می شود، گفت: این برنامه جهت مادران باردار و شیرده دچار مشکلات سوء تغذیه خانوارهای نیازمند تخصیص یافته است.

 

 


152.jpg - 22.37 kBمدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مأموریت ویژه هفته وحدت از 26 تا 31 شهریور ماه با حضور 370 بازرس و ناظر بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا می‌شود.

دکتر فرشید وفا در گفتگو با وب دا، ضمن عرض تبریک ایام هفته فرخنده هفته وحدت و ولادت‌های باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع)، اظهار کرد: حوزه مدیریت سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تمامی ایام سال به‌ویژه مناسبت خاص ملی و مذهبی مأموریت نظارت‌های بهداشتی را عهده‌د‌ار است که یکی از زمان‌ها در روزهای 12 تا 17 ماه ربیع‌الاول و ایام فرخنده هفته وحدت بوده است.

وی تصریح کرد: امسال و در همین بازه زمانی که از بیست‌وششم تا سی‌و‌یکم شهریور ماه است مأموریت ویژه بازرسان و ناظران بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از محل‌های مختلفی همچون هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌‌ها، تالارها، رستوران‌ها، شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، نانوایی‌ها، آشپزخانه‌ها، مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، هیئات مذهبی، موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی انجام می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در نظارت‌های این ایام بر موضوعاتی همچون وضعیت تهویه هوای مناسب محل‌های اسکان، پذیرایی و برگزاری جشن‌های شادی و عروسی‌، رعایت مسائل بهداشتی در طبخ، پخت، توزیع و عرضه غذا، شربت، شیرینی، بستنی و انواع نذورات صورت می‌پذیرد.

دکتر وفا با بیان اینکه خوشبختانه با ارائه آموزش‌های بهداشتی، شاهد رعایت بهتر توصیه‌های داده از سوی مردم و برگزارکنندگان مراسم‌ها و مجالس‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم که در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشتی ابتدا خودشان تذکر لازم را داشته باشند، چرا که معتقدیم همین تذکرهایی که از مردم به مردم داده می‌شود بسیار کارگشا و مثمرثمر بوده است، اما اگر به هر دلیلی مشکل به‌وجود آمده برطرف نشد با شماره تلفن 3 رقمی 190 که در 24 ساعت شبانه‌روز تماس بگیرند تا که بازرسان و ناظران بهداشتی بلافاصله در محل حاضر شده و ضمن رسیدگی به موضوع، برخورد لازم را با متخلفان داشته باشند.

وی تأکید کرد: همچنین در این روزها که در آستانه آغاز سال تحصیلی 1403-1404 قرار داریم نظارت‌های ویژه بر مهدکودک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی صورت می‌پذیرد تا که وضعیت بهداشتی تمامی مکان‌های آموزشی مورد بازدید قرار بگیرد و در صورت وجود هرگونه مشکلی تذکر لازم جهت رفع آن تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید داده شود.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت: در مأموریت ویژه پیش‌روز تعداد 370 بازرس و ناظر بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حاضر هستند که از این تعداد 237 نفر از آنها در مأموریت شهر مشهد و 133 نفر دیگر هم در شهرستان‌های تابعه این دانشگاه و در راستای حفظ سلامت مردم و کنترل نکات بهداشتی انجام وظیفه می‌کنند.


133.jpg - 24.96 kBمدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افراد باید از نحوه تعامل با کودکان و نوجوانان آگاه باشند، گفت: تولد فرزندان و شاهد رشد و شکوفایی او بودن، در کنار تمام لذت و شیرینی اش، مسائلی را پیش می آورد که برای حل درست آن ها نیازمند آموزش و یادگیری هستیم. همچنین با توجه به تغییرات ایجاد شده در جامعه و خانواده، آموزش و اگاهی در خصوص فرزند پروری برای تمام والدین لازم و ضروری به نظر می رسد.

دکتر ندا اخروی در گفتگو با وب دا افزود: هدف از فرزند پروری تربیت افرادی مستقل، توانمند و با اعتماد به نفس است که از رشد اخلاقی و اجتماعی مناسب برخوردارند. ما اگر می خواهیم فرزندانمان به دستورات ما گوش دهند ،ارزشهای اخلاقی و قوانین ما را بپذیرند باید به فکر تحکیم پل ارتباطی بین خود و فرزندانمان  باشیم و برای برقراری یک ارتباط موثر و لذت بخش با فرزندان، مهارتهای فرزند پروری را بیاموزیم.

وی تصریح کرد: فرزند پروری مجموعه دانش و مهارت تربیت فرزندان به روشی سازنده و غیر مخرب است که به ما کمک می کند تا  توانایی و مهارتهای فرزندان را رشد دهیم و مشکلات رفتاریشان را اداره کنیم  .

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در یک خانواده شاد و با نشاط والدین می دانند بچه ها همیشه کودک نخواهند ماند و دیر یا زود مستقل میشوند، پس برای ایجاد خاطرات خوشی که یک عمر همراه کودکان باشد، وقت و انرژی صرف می کنند و برای برقراری ارتباط موثر با فرزندان تلاش می کنند.

دکتر اخروی با بیان اینکه در یک خانواده منسجم و مستحکم  والدین می دانند که فرزندانشان در هر مرحله از رشد نیازهای روانشناختی خاصی دارند که بایستی به این نیازها حساس بود و به آن پاسخ داد، گفت: خانواده مستحکم ، خانواده سالم و با نشاطی است که والدین در آن برای ایجاد احساس امنیت در اعضای خانواده تلاش می کنند وکودکان در چنین خانواده ای احساس می کنند فارغ از عملکردشان، ارزشمند هستند و پذیرش بی قید و شرط آنان توسط والدین باعث احساس امنیت در آنان می شود، احساس امنیتی که زمینه ساز و لازمه رشد متعادل و موفق محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: در چنین خانواده هایی، همسران به هم توجه کافی ابراز می کنند و گفتگو به عنوان یک راهکار رفع تنش در خانواده نهادینه شده است؛ و والدین بین فعالیتهای شغلی و خانوادگیشان تعادل برقرار می کنند و هرجا که نیاز به دانستن باشد، مشتاق یادگیری هستند.

شایان ذکر است در حال حاضر در مراکز خدمات جامع سلامت، کارشناسان سلامت روان آماده ارائه رایگان آموزشهای  فردی و گروهی در زمینه فرزند پروری می باشند.

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image