آموزش


0224.jpg - 59.70 kBافزایش سطح دانش خود مراقبتی در بیماران، در کاهش احتمال برگشت آنان به بیمارستان مؤثر است

دکتر فاطمه حشمتی نبوی، متولد 1365، عضو هیأت علمی درگروه مدیریت پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از اساتید تأثیرگذار در حوزه‌ی آموزش بیماران است که با همکاری تیم تحقیقاتی خود، طرح پژوهشی را با هدف افزایش سطح دانش و رفتارهای خود مراقبتی در بیماران بمنظور کاهش احتمال برگشت بیماران به بیمارستان به سرانجام رسانده است؛ با این نگاه که بیماران آگاه، اغلب به برنامه های درمانی خود پایبندی بیشتری دارند و احتمال اینکه سبک زندگی سالمی داشته و در نهایت به نتایج سلامتی بهتری دست یابند، بیشتر است. پایگاه خبری وب دا گفتگویی با این استاد جوان و تلاشگر داشته که در ادامه می خوانید:

وب داضمن خیرمقدم خدمت شما استاد گرامی، بفرمایید که تحصیلات دانشگاهی را از چه زمان و در کجا آغاز کردید؟

من تحصیلات دانشگاهی را در رشته ی پرستاری و از سال 1374 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شروع کردم و در سال 1378در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم. مقطع ارشد در رشته ی مدیریت پرستاری را هم در سال 1379 در دانشگاه تربیت مدرس آغاز کردم و موضوع پایان نامه ام در این مقطع " آموزش به بیمار " بود که اجرای این فرایند را در بیمارستان ثامن ائمه ( ناجا ) مشهد، انجام دادم و نهایتاً مدرک کارشناسی ارشد را در سال 1382 اخذ کردم. طی همان سال در آزمون دکترا در مرحله اول پذیرفته شدم، ولی در مرحله ی دوم در طی مصاحبه به علت جوانی و کامل نبودن رزومه در اولویت پذیرش قرار نگرفتم، در سال 1385 مجدد در آزمون دکترا شرکت کرده و در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شدم و تحصیلاتم در مقطع دکتری در سال 1389 به اتمام رساندم .

وب داآغاز فعالیت شغلی شما از چه سالی، در کجا و با چه مسئولیت‌هایی بوده است؟

 من کار خود را به عنوان عضو هیأت علمی پرستاری، با مرتبه علمی مربی در دانشکده پرستاری و مامایی شروع کردم و طرحم را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان هیأت علمی گذراندم و پس از دفاع رساله خود در مقطع دکتری مجدد درخواست خود را برای عضویت هیأت علمی در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کردم، که در ابتدا به عنوان عضو هیأت علمی پیمانی و بعد از مدتی به عنوان عضو هیأت علمی رسمی در سال 1390 در دانشکده ی پرستار شروع به کار کردم و افتخار دارم که تا این زمان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال خدمت هستم.

وب دا : لطفاً در خصوص طرح آموزش به بیمار در مقطع کارشناسی خود ،توضیح بفرمایید؟

بیماران ما داروهای پر عارضه ای را دریافت می کنند و زمان و مدت انجام شیمی درمانی سرپایی خیلی کوتاه است، لذا فرصت آموزش نحوه مراقبت های بعد از شیمی درمانی به بیمارانمان را نداشتیم و به طور معمول بیماران با عارضه هایی همچون زخم شدن دهان و عارضه های این چنینی باز می گشتند، لذا این مسئله ذهن من را مشغول و این طرح را در ذهنم ایجاد کرد که ما می توانیم به بیمارانمان در مورد فعالیت های خود مراقبتی که باید تا دوره بعدی شیمی درمانی انجام دهند آموزش دهیم .

با توجه به این که رشته من  مدیریت پرستاری بود، چند طرح و برنامه پیشنهادی برای خودم یادداشت کردم و این طرح ها را با جناب آقای دکتر قوام نصیری، (ریاست وقت بیمارستان و استاد برجسته ی انکولوژی) درمیان گذاشتم و ایشان پیشنهاد من را پذیرفتند و با همکاری ریاست بیمارستان و تیم سلامت اعم از پزشک، پرستاران و حتی کادر امور بالینی، این اتفاق رقم خورد و مرکزی به عنوان مرکز مشاوره و آموزش به بیمار در بیمارستان امید افتتاح شد. این کار جزء یکی از تجارب ارزشمند زندگی برای من در دوره ی کاری و حرفه ای من بود.

وب دا: لطفا در خصوص  طرح تحقیقاتی خود  واهداف کلی آن  برایمان مختصری توضیح دهید؟

 این طرح تحقیقاتی در مورد بیماران قلبی (افزایش دانش وفعالیت های خود مراقبتی بیماران و به منظور کاهش بستری مجدد بیماران )است و با توجه به علاقه من به موضوع آموزش به بیمار، سعی کردم این موضوع را هم در زمان دانشجویی، هم در مسوولیت های اجرایی، هم تدریس و حتی به عنوان یک عضو هیئت علمی در الویت قرار دهم. این طرح تحقیقاتی در واقع پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشجوی ما سرکار خانم سولماز قبله است که زحمات زیادی برای این طرح کشیدند و با همکاری مدیریت پرستاری بیمارستان امام رضا (ع)و سوپروایزر بیمارستان، در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد انجام شد.

وب دا: لطفاً علت پیشنهاد این طرح تحقیقاتی را بیان کنید؟

همان طور که اطلاع دارید، نارسایی قلبی یک بیماری مزمن است که طی آن قدرت پمپاژ خون توسط قلب کاهش پیدا می کند و بیماران به علت این کاهش قدرت پمپاژ یک سری مراقبت هایی را باید انجام دهندکه این مراقبت ها شامل موارد زیر است:

 رعایت رژیم غذایی (به خصوص رژیم غذایی کم نمک )، دقت در مصرف مایعات، مصرف صحیح دارو (داروهایی که در قدرت پمپاژ قلب تاثیر دارد و باید این دارو را خیلی با دقت مصرف کنند) و اصلاح سبک زندگی، که سبب می شود بیمار از علائم خود با خبر شود و در صورت لزوم از تمهیداتی که آموزش دیده است استفاده کند.

در واقع این که یک بیمار این دانش را داشته باشد که حالت عادی و حاد خود را بررسی کند و تصمیم درست بگیرد، این امر سبب می شودکه از بروز مشکلات جدی تر برای بیمار و همچنین از بستری های غیر ضروری جلوگیری کند و امکانات بیمارستانی را به بیماران حادتر اختصاص دهند.

ما با بررسی مقالات و کتاب ها و متون یک روش مناسب را برای اجرا در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد با کمک مسئولین بیمارستان، سوپروایزر آموزش سلامت، سرپرستاران بخشها و پزشک معالج انجام دادیم؛ چون به هر حال یک کار باید به صورت عملی انجام شود تا نقوص و نقاط قوت آن شناسایی شود، در واقع نقطه ی کلیدی کار این است که ما بتوانیم به بیمار و خانواده این دانش و مهارت را آموزش دهیم تا قادر باشد علائم اولیه را شناسایی کند و تدابیر اولیه را به درستی  اجرا کند یا اگر علائم اورژانس هست به بیمارستان مراجعه کند .

این طرح در واقع شامل بررسی فرایند ارجاع بیماران به کلینیک آموزش سلامت بود، در این کلینیک، پرستاران خبره آموزش هایی در مورد مراقبت های قبل از بستری شدن و ترخیص را ارائه می دهند که این طرح از سال 1400 از معاونت پرستاری وزارت بهداشت ابلاغ شد و همه بیمارستان ها موظف هستند، برای بیماری های رایج و بیماری های مزمن آموزش های لازم را در کلینیک های آموزش سلامت ارائه دهند.

وب دا: بفرمایید چه مواردی را در این طرح بررسی می کنید؟

ما درابتدای این طرح با سوالاتی از قبیل، آیا همه بیماران این آموزش ها را از طریق کلینیک آموزش سلامت دریافت می کنند، علت دریافت نکردن آموزش ها چیست و… رو به رو هستیم. پس از بررسی و رفع اینگونه مسائل شروع به آموزش می کنیم؛ آموزش فرد به فرد ، آموزش از طریق ویدئو های باکیفیت، آموزش های چندرسانه ای و مطالب آموزشی چاپی به صورت یک دفترچه که به بیمار ارائه می شد تا خود را به صورت روزانه بررسی کند.

در این طرح دو پشتیبان تلفنی داریم که پرستار کلینیک آموزش سلامت با بیمار و خانواده تماس گرفته و علائم را بررسی می کردند و ثبت می شد. پس از گذشت  5 ماه  از این طرح، با بررسی متوجه شدیم گروهی از افراد که در این طرح شرکت کرده بودند سطح دانش و رفتارهای خود مراقبتی اشان افزایش پیدا کرده و میزان برگشت به بیمارستان و بستری آن ها کاهش شدیدی داشت . این نتایج را در مرکز کارآزمایی بالیتی ایران نیز ثبت نموده و بصورت پایان طرح به معاونت پژوهشی دانشگاه گزارش دادیم..

سخن آخر...

من به نوبه خود از معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی به خاطر حمایت در انجام این طرح تشکر می کنم.

 نکته ی مثبت و خبر خوب اینکه با وجود اینکه این طرح تحقیقاتی تمام شده،  اما این برنامه به شکل یک برنامه جاری و مستمر همچنان در کلینیک آموزش سلامت بیمارستان امام رضا (ع)در حال حاضر توسط همکاران پرستار ما و تحت مدیریت پرستاری در حال انجام است و من از همه ی بیمارانی که در این طرح شرکت کردند، همکاران طرح به ویژه مدیر پرستاری بیمارستان و سوپروایزر محترم آموزش سلامت بیمارستان سرکار خانم عاطفه بهبودی فر و جناب آقای دکتر اشراقی  که مشارکت فعالی در این طرح داشتند و دانشجوی گرامی سرکار خانم سلماز قبله که به سرانجام رسیدن این طرح کمک کرده اند، کمال تشکر را دارم. 

 

 


0242.jpg - 13.74 kBرئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال گذشته تعداد 13 نفر از اساتید دانشکده پرستاری و مامایی مشهد ارتقاء یافتند.

دکتر فاطمه حاجی‌آبادی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در طی یک سال اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های آموزش، پژوهش و بین‌الملل ، به‌خصوص در حوزه بین‌الملل که رشد قابل توجهی در پذیرش مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری، مامایی، فوریت‌های پزشکی و دیگر رشته‌ها داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: ما برای اولین بار پذیرش دکترای پژوهش محور در حوزه پرستاری را داشتیم و در گرایش‌های ارشد سالمندی، بزرگسالان و کودکان هم جذب دانشجویان زیادی را از کشورهای مختلف از جمله افغانستان، عراق و ترکمنستان داشته‌ایم.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته 18 دانشجوی بین‌‌الملل در این دانشکده داشتیم که این عدد در سال تحصیلی کنونی با رشد 280 درصدی به 68 نفر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته مجوز رشته پرستاری اورژانس در مقطع کارشناسی ارشد را اخذ کردیم و  اولین ورودی این رشته جدید را در  مهر ماه امسال خواهیم داشت و در گام نخست آن 5 دانشجو پذیرش خواهند شد و برای این رشته پذیرش دانشجوی بین‌الملل را هم بدون محدودیت در تعداد دانشجو خواهیم داشت.

دکتر حاجی‌آبادی افزود: در سال گذشته اولین دوره تربیت پرستار را در رشته پرستاری مراقبت زخم برگزار کردیم، دوره 202 ساعته‌ای که از 3 آبان ماه تا 12 دی ماه و با حضور 25 نفر برگزار شد و تمامی شرکت‌کنندگان در این دوره نمره قبولی کسب کردند.

وی با تأکید بر اینکه دوره‌های توانمندسازی سرپرستاران کل کشور به میزبانی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در بیش از 10 دوره برگزار شد، گفت: دبیری علمی دوره‌های توانمندسازی سرپرستاران کل کشور و اساتید حاضر در این دوره‌ها از این دانشکده بودند و در هرکدام از این دوره‌ها نزدیک به 80 نفر شرکت کردند و در مجموع بالغ بر 800 نفر در تمامی این دوره‌ها شرکت کردند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در سال گذشته کنگره پیشگیری از استراتژی‌های عفونی در حوزه پرستاری برگزار شد و در این رویداد آخرین آموزش‌های روز حوزه بالین را برای دانشجویان پرستاری و همچنین پرستاران شاغل در بیمارستان‌ها داشتیم و در کنار آن برنامه‌های آموزش مداوم را برای تمامی پرستاران حوزه بالین برگزار کردیم.

دکتر حاجی‌آبادی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد 13 نفر از اساتید دانشکده پرستاری و مامایی مشهد ارتقاء یافتند، بیان کرد: از این تعداد 9 نفر به دانشیاری، 2 نفر به استادیاری و 2 نفر به استاد تمامی ارتقاء یافتند.

وی تأکید کرد: دانشکده پرستاری و مامایی مشهد همواره جزء دانشکده‌های برتر پرستاری کشور بوده است، دانشکده‌ای که در زمره دانشکده‌های فعال و حاضر در سطوح دانشکده‌ای منطقه‌ای و کشوری جشنواره آموزشی شهید مطهری بوده است و در سال گذشته دکتر مهاجر، عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد به عنوان برگزیده کشوری این جشنواره معرفی شد.

 

 


مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در گروه آموزشی مامایی این دانشکده ۱۶ استاد و ۲۰۰ دانشجو در حال تدریس و تحصیل هستند.

دکتر ناهید جهانی‌شوراب در گفتگو با وب دا اظهار کرد: در یک سال گذشته، اقدامات خوبی در جهت ارتقاء حوزه آموزش و رشد کمی و کیفی این حوزه داشتیم و برخی از آموزش‌ها به‌صورت کارورزی طراحی و اجرا شد و کلینیک مامایی و ارتقاء سلامت هم که از مهر ماه سال گذشته در بیمارستان حضرت ام‌البنین(س) راه‌اندازی شد نقش مؤثری در اجرای مهارت‌های بالین دانشجویان مامایی به‌صورت عملی داشته است و این گروه از دانشجویان به عنوان مشاور مادران باردار مشاوره‌های قبل و بعد از زایمان و همچنین مشاوره‌های نحوه صحیح شیردهی به نوزاد را زیر نظر اساتید مربوطه و کادر درمان بیمارستان داشتند و هر دانشجو روزانه ۵ مشاوره و پیگیری قبل و پس از زایمان را داشت، اقدامی که در توانمندسازی دانشجویان هم بسیار مثمرثمر بوده و هست.

وی تصریح کرد: در سال گذشته گروه مامایی مشهد از برنامه عملیاتی HOP وزارتخانه نمره کامل را کسب کرد و موفق به کسب ۱۰۰ درصد امتیازات مربوطه شد و در این گروه توجه ویژه به‌ آموزش‌های روز حوزه مامایی می‌شود.

مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد با بیان اینکه در آخرین رتبه بندی آموزشی صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این گروه آموزشی جزء ۵ گروه برتر کشور از این رشته تخصصی بوده است، خاطرنشان کرد: ما همواره آماده انتقال تجربیات خود به دیگر نقاط کشور هستیم و این گروه همواره یک نماینده در آزمون بورد دارد و اعضای این گروه همه ساله در کوریکوروم و تدوین شیوه نامه آزمون جامع مامایی مشارکت دارند.

دکتر جهانی‌شوراب تأکید کرد: در گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد ۱۶ استاد (۱۴ هیأت علمی و ۲ غیرهیأت علمی) و ۲۰۰ دانشجوی ایرانی و غیرایرانی (۱۸۱ ایرانی و ۱۹ غیرایرانی) داریم که در ۴ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و پستاک در حال تدریس و تحصیل هستند و دانشجویان این گروه شامل ۱۱۵ دانشجوی کارشناسی، ۵۸ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۹ دانشجوی دکترای بهداشت باروری هستند.

وی بیان کرد: در سال گذشته برگزاری سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی را در مشهد داشتیم و در این کنگره ۳ روزه که به ‌همت گروه مامایی دانشکده برگزار شد ۴۰ سخنران داخلی آخرین تجربیات و دستاوردهای خود را در حوزه مامایی در موضوعات اخلاق، سلامت و جوانی جمعیت بیان کردند.

مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد افزود: این اجلاس سالانه برگزار می‌شود و در دوره چهارم هم که در یکی دیگر از شهرهای کشور برگزار می‌شود حضور اساتید و دانشجویان مامایی مشهد را خواهیم داشت.

دکتر جهانی‌شوراب تصریح کرد: مهمترین برنامه پیش روی گروه مامایی مشهد در سال ۱۴۰۴ ارتقاء کمی و کیفی در حوزه آموزش و همکاری بهتر و بیشتر با معاونت‌های بهداشت و درمان بوده و می‌خواهیم که در هر دو حوزه از ظرفیت دانشجویان بیشتر از قبل استفاده نماییم و در کنار آن پیگیر اخذ مجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکترای مامایی هم هستیم و اگر موافقت لازم صورت پذیرد در مهر ماه امسال آماده پذیرش اولین گروه از این دانشجویان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ما از افزایش ظرفیت دانشجویان استقبال می‌کنیم، چرا که در رشد علمی جامعه بسیار حائزاهمیت بوده و هست، اما در کنار آن باید تقویت تجهیزات و امکانات آموزشی، پژوهشی، خوابگاهی و غیره دیده شود، نیازی که برای تمامی گروه‌ها و رشته‌ها هست و در گروه مامایی مهمترین نیاز ما فراهم شدن محیط آموزشی برای دانشجویان ارشد مشاوره مامایی بوده و با توجه به دستورالعمل‌های جدید باید همکاری بیشتری با سازمان زندان‌ها، آموزش و پرورش، بهزیستی، کمیته امداد، پزشکی قانونی و دیگر مجموعه‌ها داشته باشیم و برای اثرپذیری بیشتر اقدامات و فعالیت‌ها نیازمند تأمین، تقویت و تجهیز اقلام، تجهیزات و فضاهای موردنیاز هستیم.

 

 0177.jpg - 78.64 kB


طرح"طراحی، اجرا و ارزیابی نرم افزار مبتنی بر ویندوز با هدف استاندارد سازی، پیاده سازی و اجرای آزمون ارزیابی صلاحیت بالینی پایان مرحله کارآموزی دانشجویان فیزیوتراپی به روش ساختارمند عینی بصورت مجازی برای اولین بار در کشور"

برگزیده فرایند برتر در حوزه فیزیوتراپی جشنواره شهید مطهری با بیان اینکه حضور موثر و فعال اعضا هیات علمی جوان در رویدادهای جشنواره شهید مطهری دانشگاه می تواند به خلق ایده های نوآورانه منجر شود، افزود: در همین راستا موفق شدیم برای اولین بار در کشور "طراحی، اجرا و ارزیابی نرم افزار مبتنی بر ویندوز با هدف استاندارد سازی، پیاده سازی و اجرای آزمون ارزیابی صلاحیت بالینی پایان مرحله کارآموزی دانشجویان فیزیوتراپی به روش ساختارمند عینی بصورت مجازی" را طراحی کنیم که در حوزه یاددهی و یادگیری الکترونیکی در هجدهمین دوره جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، توسط هیات محترم داوران به عنوان فرایند برتر شناخته شد.

دکتر حسین رفسنجانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وبدا ، پیرامون جزییات فرایند برتر خود اظهار کرد، اهمیت برگزاری آزمون ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان بصورت مجازی در شرایط خاص مانند پاندمی کرونا از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. از طرفی با توجه به ماهیت بالینی رشته فیزیوتراپی طراحی و اجرای این آزمون بصورت مجازی با چالش های بسیاری مواجه بود.

صاحب ایده برتر هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری افزود: در همین راستا با همکاری وتعامل موثر آقای شهریار خطیبی دانشجوی کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی، طرح مذکور برنامه ریزی شد و مورد ارزیابی و بررسی اولیه قرار گرفت. سپس نتایج بدست آمده با همکاری استاد ارجمند جناب آقای دکتر حامدتابش، عضو محترم هیات علمی گروه انفورماتیک پزشکی مورد تحلیل قرار گرفته و درنهایت پس از بررسی نهایی فرایند برگزاری آزمون  با حضور ۵ دانشجو رشته فیزیوتراپی بصورت پایلوت انجام گردید.

عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی با اشاره به شرکت در جشنواره شهید مطهری افزود، جشنواه آموزشی شهید مطهری  فرصت مناسبی جهت طرح ایده های نوآورانه می باشد که میتواند به پیشبرد هرچه بهتر فرآیند آموزش دانشگاه منجر شود که خود این امر  پویایی و نشاط در میان دانشجویان و اساتید را به ارمغان خواهد آورد.

برگزیده هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری یادآوری کرد: این فرآیند که برای اولین بار در کشور اجرا شده است، در حال آماده سازی نهایی جهت ارایه به تمام گروههای آموزشی فیزیوتراپی در سراسر کشور می باشد.

ایشان افزودند: از همکاران گرامی جناب آقای دکتر حامد تابش و جناب آقای شهریار خطیبی و تمامی اساتید عزیز و دانشجویان گرامی که در طراحی و اجرای این فرآیند آموزشی در کنار اینجانب حضور داشتند، صمیمانه تشکر میکنم.

0241.jpg - 173.59 kB

 

 


0192.jpg - 41.80 kBتوجه ویژه به 2 موضوع افزایش جذب دانشجوی بین‌الملل و پذیرش گردشگر سلامت در سال سرمایه‌گذاری برای تولید

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال سرمایه‌گذاری برای تولید به 2 موضوع افزایش جذب دانشجوی بین‌الملل و پذیرش گردشگر سلامت به‌طور ویژه توجه شده است.

دکتر شاپور بدیعی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: امسال با عنوان سرمایه گذاری برای تولید نامگذاری شده و معتقدیم که بخش‌های مختلف کشور باید خودشان را در مسیر تحقق این شعار و خواسته‌‌های به‌حق مقام معظم رهبری هماهنگ نمایند تا با یک شعار اصولی بتوانند کارهای مرتبط با حوزه کاری خود در این خصوص را به‌خوبی و در جهت تحقق این هدف بسیار مهم انجام دهند.

وی تصریح کرد: در حوزه بین‌الملل با توجه به نامگذاری امسال یک بارش افکاری با افراد مرتبط با این مسئله انجام شد و مقرر گردید با توجه به اینکه می‌توانیم یک ارزآوری خوب برای کشور داشته باشیم که این کار کمک به چرخه‌های تولید و قسمت‌های مختلف اقتصاد کشور می‌کند طبق رسالتی که بر دوش داریم تمرکز بیشتری روی 2 موضوع جذب دانشجو و جذب توریسم سلامت داشته باشیم.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ما در همین راستا و در حوزه جذب دانشجو برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم تا در سال جاری تحرک بیشتری در کشورهای هدف داشته باشیم و از جمله این برنامه‌ریزی‌ها می‌توان به بحث همکاری بیشتر با تاجیکستان اشاره کرد.

دکتر بدیعی با بیان اینکه در ابتدای سال جاری و در راستای همکاری مشترک یک تقاضایی از طرف کشور تاجیکستان برای آموزش تعدادی از پزشکان تاجیکستانی به ما داده شده است، خاطرنشان کرد: در این درخواست تاجیکستانی‌ها در موضوع post graguade و موارد در حد تخصص و فلوشیپ خواستار آموزش از سوی اساتید ایرانی شده‌اند و مقرر گردیده که متقاضیان جهت بهره‌گیری این آموزش‌ها وارد کشور ما شوند، این موضوع هم برای ما ارزآوری خواهد داشت و هم اینکه در بحث تعمیق و گسترش روابط ما رو با کشور تاجیکستان مؤثر خواهد بود.

وی تأکید کرد: ما سفر هیأت بالا رتبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد را به تاجیکستان خواهیم داشت و امسال برنامه‌ریزی شده تا که تفاهم نامه‌های ما به مرحله اجرایی با کشور تاجیکستان اینجا برسد و در این برنامه دورنمایی هم برای جذب دانشجوی بیشتر از این کشور فارسی زبان داریم و تمامی این اقدامات در راستای تحقق شعار سال بوده است.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در بحث ترکمنستان تحرکات بسیارخوبی صورت گرفته و هماهنگی لازم با سرکنسول و سفارت این کشور در راستای تداوم فعالیت‌های سال گذشته صورت پذیرفته است، بیان کرد:  الحمدالله امسال در بحث توریسم سلامت کارهای خوبی در حال انجام است و این برنامه را در بحث جذب دانشجوی غیرایرانی هم داریم.

دکتر بدیعی اضافه کرد: در یکی دو سال اخیر جذب بسیار خوبی توریسم سلامت از کشور ترکمنستان داشته‌ایم و این برنامه را به شکلی هدفمند‌تر دنبال کرده‌ایم تا که به یک شرایط بهتر و با کیفیت مطلوب‌تر برسیم؛ همچنین در بحث کشور عراق هم برنامه‌ریزی خاصی برای سال 1404 صورت گرفته تا کیفیت ارائه خدمات به دوستان عراقی افزایش یابد و در جذب دانشجو از این کشور هم پذیرش دانشجویان عراقی را در 2 نوبت و در دوره MBBS داشتیم و در برنامه امسال به جای تمرکز بر جذب تعداد بیشتر دانشجو به دنبال تداوم بیشتر حضور دانشجویان عراقی در ایران و تحصیل در مقاطع بالاتر هستیم، موضوعی که برای دانشجویان عراقی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم می‌تواند بسیار جذاب باشد.

وی تصریح کرد: ما با کشور پاکستان در جهت تبادل دانشجو با توجه به مشترکاتمان و ارتباطاتی که داریم صحبت‌های خوبی داشته‌ایم و با کشورهای آفریقایی هم با توجه به ارتباطات خوبی که با ما داشته‌‎اند گفت‌وگو خواهیم کرد تا  شاهد حضور دانشجویان و گردشگران سلامت این کشورها هم باشیم.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در بحث توریسم سلامت جایگاه کشور ایران در حوزه خلیج فارس و به طور کلی در منطقه بسیار ویژه بوده و هدف گذاری ما همانطور که در حوزه دانشجویی بر افزایش تعداد جذب دانشجویان بوده، در بحث توریسم سلامت هم بر افزایش از نظر کمی و هم  کیفی خواهد بود و انشاالله امیدوار هستیم که بتوانیم این کارها را به خوبی انجام دهیم.

دکتر بدیعی گفت: یکی از نکات مهمی که امسال برنامه‌ریزی کردیم در خصوص جذب بیشتر دانشجویان استفاده از سامر اسکول بوده که در حقیقت معرفی کننده دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شهر مشهد و کشور ایران به دانشجویان خارجی بوده و در این برنامه این افراد به مدت 2 هفته به شهر مقدس مشهد می‌آیند‌ و در این خصوص آموزش‌هایی را با حضور اساتید توانمندمان و در قالب یک فیلدهای تخصصی و نوین آموزش پزشکی روز دنیا ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: این افراد هم با شهر مشهد و جاذبه‌ها و فضای فرهنگی و معنوی این شهر آشنا می‌شوند و هم اینکه فرصتی را فراهم خواهد کرد تا بتوانیم تبلیغ بیشتری را در خصوص بازاریابی برای بحث دانشجوی بین‌الملل و توریسم سلامت داشته باشیم.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت: حوزه بین‌الملل در راستای این اهداف می‌تواند کارهای بسیار بزرگی را در سال جاری انجام دهد و با جذب دانشجوی بین‌الملل و توریسم سلامت رشد خوبی در مسیرهای مختلف اقتصادی داشته باشد و حضور این افراد هم ارزآوری برای کشورمان دارد و هم اینکه فرصتی بسیارخوب برای معرفی توانمندیهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه سلامت بوده و هست؛ البته اولویت اول ما در حوزه بین‌الملل این است که دانشجویانی را تربیت نماییم که ثمره آن افتخاری برای ایران اسلامی باشد و همینطور درمان بیماران را به‌گونه‌ای داشته باشیم که خاطره خوش درمان در شهر امام هشتم(ع) تا ابد برایشان باقی بماند.

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image