آموزش


193.jpg - 94.60 kBانجام کارهای داوطلبانه و عام المنفعه؛ بویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار، اغلب با مصائب و چالش های ریز و درشتی همراه است که تا حدی ثابت قدم بودن در این مسیر را دشوار و چه بسا افراد را از ادامه راه باز دارد، اما آنان که علیرغم همه این فراز و فرودها عاقبت، دست یاریشان در دست نیازمندان قرار می گیرد، تجربه‌ی نشاندن لبخند بر چهره های رها شده از درد و رنج، چنان حلاوتی را بر کام وجودشان ماندگار می سازد که با هیچ اجر و پاداش مادی قابل قیاس نیست و بی شک نگاه پر مهر خداوند بر این دستان امید بخش، با عنایت و توجهی خاص همراه خواهد بود.

 دکتر طیبه حمزه لوئی استاد پیشکسوت و عضو هیأت علمی گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از جمله‌ی همین انسان های وارسته و خیرخواه است که علیرغم همه‌ی دل مشغولی های کاری و در ایامی که مشرف به دوران بازنشستگی است، با مشاهده رنج و نیاز هموطنانش در مناطق کمتر برخوردار تربت جام و شهرهای مرزی خراسان رضوی، کمر همت به یاری آنان بسته و از یکسال گذشته با همکاری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تربت جام بطور داوطلبانه مشاوره ژنتیک را به مردم این مناطق ارائه می کند؛ این خدمات از آن جهت مهم و ارزنده است که طی سال های گذشته موارد متعددی از تولدهای همراه با معلولیت و ابتلاء به بیماریهای ژنتیکی در مناطق مذکور گزارش شده و در واقع خدمات مشاوره ای دکتر حمزه لوئی و همکاران ایشان در حوزه ژنتیک در بین مردم این مناطق می تواند با افزایش آگاهی شهروندان، توجه و تلاش آنان را به سمت اقدامات پیشگیرانه؛ از جمله پرهیز از ازدواج های فامیلی که یک عامل کلیدی در افزایش بیماری ژنتیکی است و اهتمام به پیگیری بیماری های ژنتیکی که در بین خانواده آنها وجود دارد، سوق دهد.

 پایگاه خبری وب دا، بمنظور تکریم اقدام خیرخواهانه‌ی دکتر حمزه لوئی در خدمت رسانی به هموطنان خود در مناطق کمتر برخوردار تربت جام و شهرستان های مرزی ( همچون خاف، تایباد و...) و همچنین انعکاس بخشی از خدمات نوع دوستانه‌ی این استاد پیشکسوت در قاب رسانه‌ی دانشگاه، گفتگویی با ایشان داشته است که شرح آن را در ادامه می خوانید؛

وب دا: با سپاس از حضور شما استاد گرانقدر در این مصاحبه، در ابتدا بفرمایید که ایده‌ و تصمیم حضورتان در تربت جام برای کمک به مردم این شهرستان و شهرهای مرزی از چه زمان و با چه اتفاقی شکل گرفت؟

دکتر حمزه لوئی: با تشکر از دعوت شما جهت انجام این گفتگو... شهرستان تربت جام یکی از مناطق نزدیک به مرز کشور است که با شهرستانهای مختلفی همچون خواف، تایباد و... در ارتباط است و به نوعی خدمات بهداشتی و درمانی را در این مناطق پوشش می‌دهد، اما از آنجا که دانشگاه علوم پزشکی تربت جام در مورد برخی از آزمایشات و از جمله آزمایشات ژنتیک دارای امکانات لازم نیست، مدت‌هاست که بیماران ژنتیکی این مرکز دانشگاهی، برای انجام اقدامات تشخیصی و درمانی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارجاع داده می‌شوند.

 بیماران تالاسمی هم از جمله همین موارد هستند که طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از آنها را در دانشگاه مشهد پذیرش کردیم و آزمایشات ژنتیکی‌شان در اینجا انجام شد، در همین راستا بنده سخنرانی‌هایی را در کنگره‌های مختلفی که در دانشگاه علوم پزشکی تربت جام برگزار می شد، داشتم و همین ارتباط سبب آشنایی هرچه بیشتر من با شرایط مردم در این منطقه شد. منطقه تربت جام در واقع یک منطقه محروم است که با توجه به وجود اقلیت‌های مذهبی مختلف ( اعم از شیعه و سنی) در آن و اختلافات فرهنگی در رابطه با موضوع سقط و همچنین کثرت ازدواج‌های فامیلی، بیماری‌های ژنتیکی در آن از شیوع بیشتری نسبت به سایر مناطق کشور برخوردار است و از طرفی اقدام خاصی در حوزه ژنتیک برای افراد انجام نشده و اغلب خانواده‌ها به دلیل اینکه از سطح اقتصادی خوبی برخوردار نیستند و توان پیگیری امور تشخیصی و درمانی خود را در مشهد ندارند، از این کار صرف نظر می‌کنند.

 بر همین اساس بنده احساس وظیفه کردم که به افرادی که توان و امکان آمدن به مشهد را ندارند، در تربت جام خدمات مشاوره ژنتیک را ارائه کنم و به همین منظور با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تربت جام صحبت‌هایی داشتم که با استقبال ایشان مواجه شد و امکانات و اتاق لازم را برای این کار در اختیار من قرار دادند و بنده از حدود یک سال قبل تاکنون هر ماه دو روز را در خدمت بیماران جهت مشاوره ژنتیک در تربت جام هستم.

وب دا: اگر چه اقدام خیرخواهانه شما بسیار ارزشمند و ستودنی است اما بد نیست که کمی از چالش ها و دشواری این اقدام داوطلبانه هم بفرمایید؟

 بله، قطعاً سختی هایی در این راه وجود دارد و اگرچه بعد مسافت و طی کردن مسیر پنج ساعته‌ی رفت و برگشت بین شهرستان تربت جام و مشهد در طول این یکسال فعالیت کار آسانی نبوده اما، از اینکه می‌بینم دانش و تجربه من برای مردم کشورم سودمند است و می‌تواند بخشی از رنج آنها را کاهش دهد، حس رضایتمندی دارم و این احساس ارزشمند مرا درمورد سختی های این مسیر قانع میسازد.

وب دا: در تربت جام چه اقداماتی را برای بیماران نیازمند انجام می دهید؟

 کار اصلی من در تربت جام مشاوره ژنتیک است و خانواده‌هایی که از روستاها، شهرهای اطراف و مراکز بهداشتی شناسایی می‌شوند، برای مشاوره ژنتیکی به بنده ارجاع و من توضیحات لازم را برای پیشگیری از بیماری و معاینات لازم به آنها ارائه می‌کنم و در ادامه چنانچه نیاز به آزمایشات ژنتیک باشد آنها را به مراکز مربوط معرفی می‌کنم، در همین راستا آزمایشگاه‌ها و و مراکز خیریه‌ای وجود دارند که ما پس از هماهنگی‌هایی ،بیماران را به آنها ارجاع می‌دهیم تا در نهایت با هزینه کمتری اقدامات تشخیصی خود را انجام دهند.

 خوشبختانه در حال حاضر مردم مناطق تربت جام و شهرهای اطراف آن آگاهی‌های خوبی در رابطه با بیماری‌های ژنتیک پیدا کردند و اغلب خودشان مراجعه می‌کنند و من هم پس از گوش کردن به صحبت‌های آنها چنانچه پیگیری‌های لازم باشد انجام می‌دهم.

برای راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در تربت جام و انجام آزمایشات بیماران در این منطقه پیشنهاداتی را به دانشگاه علوم پزشکی تربت جام داشتم و اعلام کردم که چنانچه وزارتخانه در خصوص نصب دستگاه‌های آزمایشگاهی اقدامی داشته باشد، امور مربوط به راه‌اندازی آزمایشگاه را انجام خواهم داد اما متأسفانه به لحاظ بودجه‌ای این امکان برای دانشگاه وجود نداشت.

البته چنانچه مسئولین شهر و وزارتخانه و همچنین خیّرین همّت کنند می‌توان این امکان را فراهم کرد. بنده به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تربت جام اعلام کردم که همچنان برای مشاوره ژنتیک در خدمت مردم هستم و برای انجام آزمایشات نیز چنانچه امکانات آن فراهم شود، خدمات تشخیصی را برای بیماران در تربت جام خواهیم داشت.

آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان قائم (عج) نیز توسط بنده در چند سال قبل راه اندازی شد و اکنون سایر همکاران در آنجا مشغول فعالیت هستند.

وب دا: چنانچه بیماران به خدماتی فراتر از مشاوره ژنتیک نیازمند باشد آیا می توان اقدامی برای آنان انجام داد؟

 برخی از بیمارانی که در تربت جام به من مراجعه دارند، تنها نیازمند مشاوره هستند و اینکه چنانچه آزمایش ژنتیک انجام داده‌اند بدانند در رابطه با نتایج این آزمایش چه باید بکنند و چطور پیشگیری کنند که فرزند مبتلا به بیماری نداشته باشند، همچنین در مواردی که یک بیماری در افراد مختلف خانواده وجود دارد حتماً باید آگاهی‌هایی را به آنها داد که بدانند بیماری آنها قابل پیشگیری است و از انتقال آن به فرزندان بعدی خانواده جلوگیری شود؛ در همین مورد ما خانواده‌ای را در تربت جام داشتیم که چند فرزند مشکل‌دار داشتند و معتقد بودند این خواست خداوند بوده است! اگرچه همه چیز با خواست خدا بوجود می آید ولی این خانواده ها اگر اطلاعات کافی در مورد پیشگیری از بیماری ژنتیکی با کمک گرفتن از آزمایشات ژنتیک داشتند، به راحتی از این اتفاق تلخ پیشگیری می شد و می توانستند فرزند سالم داشته باشند، حتی برخی از این خانواده ها، افرادی را در فامیل خود داشتند که آزمایشات ژنتیکی را در تهران انجام داده بود و این خانواده نمی‌دانستند که نتایج آزمایش ژنتیک او می‌تواند به آنها هم کمک کند. متأسفانه عدم آگاهی و یا اطلاعات ناکافی در بین افراد جامعه سبب می‌شود که گاهی تصور کنند فرزندان آنها به دلیل بیماری ژنتیکی نمی‌توانند ازدواج کنند و یا صاحب فرزندان سالم بشوند و لذا بسیاری از این خانواده‌ها با همین تصورات نادرست از هم می‌پاشد.

 در یک مورد به خاطر دارم که آقایی با این تصور که بیماری فقط از همسر او منتقل می‌شود و به دلیل داشتن یک فرزند معلول مجدداً ازدواج کرده بود، در حالی که اختلال ژنتیکی هم در او و هم همسرش وجود داشت و آنها می‌توانستند با یک مشاوره ژنتیک صاحب فرزند سالم بشوند. مشاوره در واقع توجیه کننده و تبیین کننده شرایط ژنتیکی خانواده‌ها است و به ویژه در ازدواج‌های فامیلی به افراد گوشزد می‌شود که بهتر است با یک غیر خویشاوند ازدواج کنند.

وب دا: آیا همسر شما هم در این مسیر مشوق و همراه بودند؟

 بله... همسر من با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته عضو هیأت علمی دانشگاه بودند ( و البته اکنون بازنشسته شده‌اند ) درک خوبی از شرایط کار من دارند و بسیار مشتاقند که این کمک رسانی به مردم نیازمند، انجام شود.

 من به اقتضای فعالیتی که داوطلبانه آن را انتخاب کرده‌ام باید ساعت ۵ صبح از منزل خارج شوم و حدود ساعت ۴ عصر به منزل باز می‌گردم و در تمام طول مدتی که در تربت جام هستم، به ویزیت و مشاوره به بیماران می پردازم، در این بین شرایط جوی و وضعیت جاده نیز موضوعی است که باید مد نظر باشد. اینکه به هر حال ما می‌توانیم به هم وطن خود خدمتی کنیم و صرفاً پشت میز نشین نباشیم و مستقیم با مردم در ارتباط هستیم کار ارزشمندی است،گاهی حتی یک صحبت و مشاوره کوتاه می‌تواند به بیمار کمک کند و من تا زمانی که توان داشته باشم مایلم که در خدمت هموطنانم باشم و معتقدم که بیش از آنکه بیماران را خوشحال کنم قطعاً خود را خوشحال خواهم کرد.

وب دا: آیا در رابطه با این فعالیت خیرخواهانه پیشنهاد یا صحبتی با مسئولان دانشگاه دارید؟

 بله... دانشگاه می‌تواند به عنوان یک همکاری بین دانشگاهی، دانشجویان ما را به مناطقی همچون تربت جام ببرد و دانشجویان دکتر تشویق شوند که خارج از کتابخانه تجربیاتی را در بین مردم کسب کنند و یا در قالب اردوهایی که دانشگاه برگزار می‌کند بهتر می‌توانند کسب تجربه و دانش داشته باشند و حتی به عنوان یک کار تحقیقاتی از این ایده‌ها استفاده کنند. ما جلساتی را در تربت جام با مولوی‌ها داشتیم و به آنها توضیح دادیم که بیماری ژنتیکی چیست و چه باید کرد که فرزندی با بیماری‌های ژنتیکی متولد نشود،حتی در مساجد با خانم‌های روستایی جلسه گذاشتیم و برخی با فرزندان معلول خود آمده بودند و من در آنجا برای این بانوان توضیح دادم که این بیماری‌های ژنتیکی چیست و چطور منتقل می‌شود و چگونه می‌توان پیشگیری کرد.


359.jpg - 16.71 kBمعاون آموزشی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از توسعه زیرساخت‌ها، بهسازی فضاهای آموزشی و گسترش رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در این دانشکده خبر داد.

دکتر امیر معین تقوی، معاون آموزشی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، اظهار کرد: به‌منظور ارتقای خدمات آموزشی و درمانی و پاسخ‌گویی به نیاز بیماران، چند کدرشته جدید در مقاطع فلوشیپ به مجموعه آموزشی این دانشکده اضافه شده و نخستین دوره‌های پذیرش دانشجو در این رشته‌ها آغاز شده است.

وی با اشاره به وضعیت فعلی آموزشی دانشکده گفت: هم‌اکنون ۷۰۰ دانشجو و ۱۰۰ رزیدنت در این دانشکده مشغول تحصیل هستند که از این تعداد، ۳۰ رزیدنت در آینده نزدیک فارغ‌التحصیل خواهند شد. آموزش این دانشجویان بر عهده ۱۱۸ عضو هیأت علمی در قالب ۱۱ گروه آموزشی است.

دکتر معین تقوی با بیان اینکه دانشکده دارای ۱۰ گروه آموزشی مصوب و یک گروه «مواد دندانی» در مراحل نهایی تصویب است، افزود: برای آغاز سال تحصیلی جدید، عملیات بهسازی فضای فیزیکی دانشکده اجرا شده تا کیفیت آموزش دانشجویان و ارائه خدمات به بیماران به سطح مطلوب‌تری ارتقا یابد.

وی همچنین از تجهیز دانشکده به امکانات نوین خبر داد و گفت: دستگاه‌های جدید از جمله اسکنر دندان، سیستم CBCT رادیوگرافی سه‌بعدی و ملزومات ایمپلنت تأمین شده و مورد استفاده قرار گرفته است. این تجهیزات طی سال‌های اخیر به‌تدریج تکمیل شده و نقش مؤثری در بهبود فرآیندهای درمانی و آموزشی ایفا کرده‌اند.

معاون آموزشی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در سال جاری مجوز راه‌اندازی فلوشیپ ایمپلنت اخذ شد و نخستین پذیرش دانشجو در این حوزه انجام گرفت. همچنین در دو حوزه فلوشیپ شکاف کام و ارتوسرجری نیز یک دانشجو در هر رشته پذیرش شده است.

وی در خصوص روند پذیرش دانشجویان جدید گفت: پس از انتخاب رشته در کنکور سراسری، سالانه حدود ۸۰ دانشجو در دو نوبت مهر و بهمن در رشته دندان‌پزشکی عمومی پذیرش می‌شوند. با احتساب رزیدنت‌های جدید، مجموع ورودی‌های امسال دانشکده به ۱۳۰ دانشجو خواهد رسید.


347.jpg - 34.56 kBرئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: با خرید تجهیزات آموزشی و پژوهشی مورد نیاز و فراهم‌سازی بسترهای لازم، این دانشکده آماده استقبال از ۵۴۳ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در سال تحصیلی جدید است.

 دکتر مهدی قلیان اول، رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از آمادگی این دانشکده برای آغاز سال تحصیلی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵۴۳ دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند که شامل ۳۴۹ دانشجوی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، ۱۱۹ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۷۵ دانشجوی دکتری تخصصی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ۳۶ درصد دانشجویان دانشکده بهداشت را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند، افزود: ۴۹ عضو هیأت علمی در ۱۳ رشته آموزشی مسئولیت آموزش این دانشجویان را برعهده دارند.

دکتر قلیان اول، تجهیز و ارتقای زیرساخت‌های آموزشی را از جمله اقدامات انجام‌شده برای سال تحصیلی جدید برشمرد و اظهار داشت: سیستم‌های کامپیوتری ویژه دانشجویان دکتری، سالن نقشه‌کشی، مرکز کامپیوتر مهندس کیهانی، ویدئو پروژکتور و تجهیزات جانبی خریداری و آماده بهره‌برداری شده است.

رئیس دانشکده بهداشت مشهد همچنین به فعالیت‌های بین‌المللی این دانشکده اشاره کرد و گفت: واحد بین‌الملل مأموریت دارد ارتباطات علمی و فرهنگی دانشکده را با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و درمانی خارج از کشور برقرار کند. این امر از طریق برگزاری همایش‌ها و سمینارهای بین‌المللی، اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک و پذیرش دانشجویان خارجی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه پذیرش دانشجوی خارجی در این دانشکده از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است، افزود: ابتدا پذیرش در رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در مقطع کارشناسی ارشد صورت می‌گرفت، اما اکنون رشته‌های آماری، اپیدمیولوژی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و آموزش بهداشت در مقاطع مختلف تحصیلی دانشجوی خارجی می‌پذیرند.

دکتر قلیان اول خاطرنشان کرد: تاکنون دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و همچنین ۱۱ دوره آموزشی بلندمدت برای دانشجویان بین‌الملل برگزار شده است.

 


پزشکی با طعم عشق؛ روایت مسیر متفاوت استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد      دکتر ابراهیم عبداللهیان، عضو هیأت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از جمله چهره های پیشکسوت و نام آشنا در حوزه های مختلف آموزش، درمان و پژوهش این دانشگاه است که در طی بیش از سه دهه خدمت در این مجموعه، مسئولیت های مختلفی همچون؛ سرپرستی بیمارستان ابن سینا، معاونت آموزشی و مدیریت گروه روانپزشکی بیمارستان ابن سینا و... را تجربه نموده و علاوه بر خدمات ماندگار خود در عرصه های درمان و آموزش دانشگاه، در حوزه پژوهش نیز بطور میانگین 60 مقاله را در منابع و پایگاه های معتبر داخلی و خارجی منتشر نموده است. پایگاه خبری وب دا، در راستای آشنایی و تکریم اساتید پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفتگویی با این استاد فرهیخته داشته است که شرح آن را در ادامه می خوانید: 

وب دا: استاد گرامی ضمن خیرمقدم، بفرمایید که تحصیلات دوران مدرسه و دانشگاه را طی چه سالهایی و در کجا سپری کردید؟

با تشکر از دعوت شما جهت انجام این مصاحبه... من دوران پیش از دبستان و دبستان را در مدرسه آریان و تمام دوران دبیرستان را در مدرسه فیوضات تحصیل کردم و در ادامه وارد رشته تجربی ( طبیعی قدیم) شدم تا سال 1352 که دیپلم گرفتم و همان سال در کنکور شرکت کردم و در دانشگاه ملی ایران که در حال حاضر شهید بهشتی نام دارد، پذیرفته شدم. سال 1355 از دانشگاه ملی برای دانشگاه مشهد انتقالی گرفتم و سال 1360 از دوره عمومی در دانشگاه مشهد فارغ التحصیل شدم.

 سال 1360 تا 1362 به خدمت سربازی رفتم که زمان جنگ تحمیلی بود و یک مدت طولانی در مناطق جنگی بودم، در آن زمان عمدتاً درجنوب ؛ تیپ 37 زرهی شیراز و مسئول بهداشتی تیپ زرهی در منطقه بودم. بعد از اتمام دوران سربازی به مشهد برگشتم و در امتحان دستیاری شرکت کردم که رشته روانپزشکی قبول شدم و سال 1362 تا 1365 این دوره سه ساله را طی کردم و نهایتاً سال 1366 تا 1367 برای طرح تخصص به دانشگاه کرمان رفتم.

وب دا: در چه سالی به عنوان عضو هیأت علمی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیوستید؟

من در سال 67 به علت بیماری پدر همسرم تقاضا کردم که به مشهد بیایم و با تلاش های بسیاری وارد دانشگاه مشهد شدم و از سال 67 نیز به عنوان عضو هیأت علمی در خدمت دانشگاه بودم.

وب دا: در طی سال های فعالیت خود در دانشگاه چه مسئولیت هایی را عهده دار بودید؟

در زمانی که بنده عضو هیأت علمی دانشگاه شدم، تعدادمان زیاد نبود و به همین دلیل فرصت چندانی برای شرکت در جشنواره ها وجود نداشت و حتی چند نفر از اساتید بازنشسته شدند و بنده، استاد حسینی و استاد نقابیان، دکتر میلانی و... در قسمت درمانی خدمت می کردند و ما در قسمت آموزشی بیمارستان شفا که آن زمان در بولوار ملک اباد قرار داشت، مشغول فعالیت بودیم و بنده مسئول آموزش در کنار دکتر حسینی بودم. سپس به بیمارستان ابن سینا منتقل شدیم و چند ماه سرپرست گروه بودم. ( در گذشته بیمارستان شفا به عنوان مرکز آموزشی و بیمارستان ابن سینا درمانی بود، سپس دو بیمارستان ادغام شد و به بیمارستان ابن سینا منتقل شدیم که با بسیاری از  مشکلات همراه بود و همزمان شد با بازنشستگی آقای دکتر حسینی ).

بعد از مدتی با توجه به اینکه در معذوریت قرار گرفتم، حدود 6 سال سرپرست بیمارستان ابن سینا بودم و سپس از این مسئولیت کناره گیری کردم و از آن زمان به بعد به عنوان معاون آموزشی گروه، فعالیت می کنم و با مدیران گروه همکاری دارم تا تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهم و فعالیت های گروه بهتر انجام شود.

سال 1394 موفق به دریافت بورس شدم، در ابتدا قرار بود بورس دو ساله بگیرم که با تغییر وزیر بهداشت و درمان، بورس ما لغو شد و اعلام کردند که دوره یک ساله است؛ در حالی که من پذیرش دو ساله از کشور آمریکا دانشگاه ایالتی اوهایو برای دوره فوق تخصص داشتم و در هر حال به مدت 6 ماه در بخش بالین و 6 ماه در بخش بالین مشغول فعالیت شدم. البته ناگفته نماند که اواخر دوره دچار مشکل شدم، چرا که ارتباط بانکی ایران با کشور آمریکا قطع شده بود و من برای دریافت حقوق ماهیانه به مشکل برخورد کردم. لذا مدتی را تقریباً در مضیقه بودم در نهایت سال 95 از فوق تخصص فارغ التحصیل شدم.

وب دا: با توجه به فعالیت دانشگاه در سه حوزه آموزش، درمان و پژوهش حفظ ارتباط این سه حوزه از نگاه شما تا چه حد اهمیت دارد و اساسا آیا می‌توان این سه حوزه را اولویت بندی کرد ؟

من همیشه، معتقد بودم که حوزه آموزش مهم تر است و خیلی از این عقیده دفاع می کردم، اما با توجه به فشاری که حوزه درمان بر ما وارد می کند، تا حدودی مانع از فعالیت های آموزشی می شود و برای این قبیل فعالیت ها اغلب وقت کم می آوریم.

واقعیت آن است که نمی توان از یک عضو هیأت علمی همه کارها را انتظار داشت و نمی توانیم در هر سه حوزه آموزش، پژوهش و درمان فعالیت کنیم. انجام پژوهش نیاز به زمان دارد، فعالیت های درمانی نیز وقت و انرژی زیادی را می طلبد و فعالیت های اموزشی، هم علاوه بر صرف وقت، نیاز به این دارد که دقیق آنها را پیش بریم و با عجله بخواهیم کارها را ادامه دهیم و کیفیت کارها بسیار کاهش می یابد .

بسیاری از دانشجویان بالینی آن آموزشی که باب میل ما است را دریافت نمی کنند و این به دلیل فشاری است که، بار درمان وارد می کند و از اعضای هیأت علمی انتظار دارند که پژوهش هم انجام دهند، بنابراین پژوهش ها هم نمی تواند آن رنگ و بوی اصلی را به خود بگیرد و با توجه به سخت گیری هایی که دارم دانشجویان کمتر مراجعه می کنند،  اما در عین حال استاد راهنمای پایان نامه های بسیاری هستم و در کنار آن، اغلب در امر بازآزموی در حیطه روانپزشکی که در فضای کنگره های مشهد، تهران و... است شرکت می کردم.

وب دا: در کنگره های خارجی هم شرکت داشته اید؟

بله، بنده به عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در بسیاری از کنگره های بین المللی شرکت کردم، که برای اولین بار سال  2000 در لندن بود، سپس در یونان جزیره رودس و دو مرتبه هم در مادرید، همچنین در شهر فلورانس کشور ایتالیا، پاریس، برلین، بوئنوس آیرس کشور آرژانتین، کنگره انجمن بین المللی روانپزشکی WPA، آفریقای جنوبی، فنلاند، بوداپست، استانبول و... شرکت و مقاله ارائه کرده ام و به طور میانگین حدود 60 مقاله را به چاپ رساندم.

وب دا: با توجه به تجربه‌ای که در فضای شغلی خود در دانشگاه داشته‌اید تصور می‌کنید چه اقدامات و برنامه‌هایی می‌تواند به هرچه بهتر شدن این فضا کمک کند؟

دانشگاه علوم پزشکی بطور معمول مسئولیت های آموزش، درمان و بهداشت را بر عهده دارد و حوزه بهداشت و درمان که متمرکز در مرکز استان نمی باشد به اقدامات درمانی و بهداشتی نیاز دارد. لذا تمام هزینه و انرژی دانشگاه ها صرف هزینه های بهداشتی و درمانی می شود و برای پژوهش و آموزش تحت فشار قرار می گیرند، در واقع این به دلیل سیاستی است که خیلی وقت پیش و علیرغم مخالفت ها، برخی دوستان وزارت خانه انجام دادند و طبق آن بنا شد دانشگاه هم متولی بهداشت و درمان باشد و هم متولی آموزش و پژوهش . در آن زمانی که دانشکده های پزشکی وابسته به وزارت علوم بودند، شرایط بهتر بود چراکه تنها به فعالیت های آموزشی و پژوهشی پرداخته می شد. لذا نظر شخصی بنده این است که اگر این موضوع تفکیک می شد بهتر بود و البته ممکن است دوستان توجیه بهتری داشته باشند.

وب دا: با توجه به نقش مهم و اثرگذار اساتید در فضاهای مختلف آموزشی و پژوهشی و درمانی دانشگاه ، از نگاه شما یک استاد موفق در این حوزه‌ها چه شاخصه‌هایی دارد؟

در درجه اول علاقه و انگیزه یک استاد برای انتقال آموخته هایش به همکاران جدید مهم است، البته برخی افراد تمایل به حوزه آموزش و تدریس دارند و به همین دلیل در مجموعه دانشگاه می مانند و برخی هم به بخش خصوصی که درآمد بهتر و بیشتر دارد وارد می شوند، اما معمولا عشق و علاقه و منش معلمی این انگیزه را ایجاد می کند که فرد در دانشگاه بماند و با دانشگاه و همکاران جوان کار کند.

وب دا: در مسیر تحصیل و فعالیت‌های کاری آیا چالش ها و موانعی را هم تجربه کردید؟

در دوره دبستان و دبیرستان مشکل خاصی نداشتم، در دوره دانشگاه نیز همه چیز خوب پیش رفت. برای ورود به دوره تخصصی مشکلاتی داشتم که بیشتر بحث نگرش های سیاسی و مذهبی بود و به کمک مسئولین دانشگاه برطرف شد، آن زمان به توافق و تفاهم رسیدیم بر خلاف توافقاتی که امروزه مطرح است بنده به عنوان دستیار گروه روانپزشکی خدمت کنم.

وب دا: از زمان شروع فعالیت خود در رشته روانپزشکی توضیحاتی بفرمایید؟

در شروع کار من تنها دستیار گروه روانپزشکی در مشهد بودم و به مدت دو سال تنها کار می کردم. بخش ما تقریباً 120 تخت داشت که با اساتید گرامی کار می کردم و البته سختی های خاص خود را داشت. من همه روزه آنکال بودم و باید هر روز بیماران را ویزیت می کردم و شب ها هم اگر مشکلی ایجاد می شد در بیمارستان حضور پیدا می کردم. این شرایط همزمان با دوره دفاع مقدس هم بود که به صورت ناگهانی تماس می گرفتند و نزدیک 30 مجروح از فرودگاه با آمبولانس به بیمارستان منتقل می کردند و ما باید آنها را از لحاظ روانپزشکی بررسی می کردیم و در بین آنها معمولاً چند تا، مشکل طبی هم پیدا می شد که آنها را ارجاع میدادیم.

این نکته هم خالی از لطف نیست که عرض کنم ساعت 12 شب به بعد که با من تماس می گرفتند تا به بیمارستان بروم و آنکال بودم، راننده آنکالی نداشتیم تا بیماری را بخواهیم به بیمارستان قائم (عج) یا امام رضا(ع) منتقل کنیم، لذا باید از این بیمارستان ها درخواست آمبولانس می کردیم و آنها هم در معذوریت قرار داشتند؛ چرا که در زمان جنگ وضعیت خوبی نداشتیم و بالاخره آن دوران با تمام سختی های خود سپری شد.

وب دا: آیا خانواده نقشی در پیشرفت تحصیلی و شغلی شما داشته است؟

بله، همیشه از حمایت خانواده برخوردار بودم و به همین دلیل هم موفق شدم ادامه تحصیل دهم. زمانی که سال 62 خدمت سربازی ام به پایان رسید، اول شهریور ماه ازدواج کردم. همسرم دختر یکی از اساتید بنام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استاد با سابقه رشته اطفال، آقای دکتر هدایت یغمایی بودند و ایشان نیز رشته دندانپزشکی تحصیل کرده اند. ما در سال 62 که ازدواج کردیم با یکدیگر مدل دانشجویی زندگی می کردیم و ایشان کمک می کردند که من به کارهایم رسیدگی کنم و حمایت های ایشان همواره شامل حالم، بوده است و در غیر اینصورت موفقیت برای من امکان پذیر نبود. همسرم به دلیل بعضی از مسائل بعد از طی کردن دوره دندانپزشکی عمومی نتوانستند ادامه تحصیل  دهند و اکنون در مطب شخصی خود فعالیت می کند. ما صاحب دو فرزند هستیم.

وب دا: در اوقات فراغت اغلب به چه فعالیت هایی مشغول هستید؟

بنده از زمانی که شروع به کار کردم؛ هم در مقطعی که درکلینیک ویژه فعالیت داشتم و هفته ای چهار روز بود و هم زمانی که مطب شخصی ام را راه اندازی کردم، روزهای دوشنبه و پنج شنبه تعطیل می کردم و اغلب دوشنبه ها به فعالیت های تفریحی و ورزشی می پرداختم. سپس با اصرار پسرم شنبه، دوشنبه و چهارشنبه مطب می رفتم و روزهای فرد نیز اگر کسالت و مسائل دیگر اجازه دهد استخر و...می روم.

 

 


معاون مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC) دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به موفقیت ارزشمند دانشجویان این دانشگاه در هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور، گفت: دانشجویان ما در این دوره با تلاش و انگیزه مثال‌زدنی توانستند در چندین حیطه علمی در سطح ملی بدرخشند و افتخاری دیگر برای دانشگاه رقم بزنند.

دکتر لیلا مشهدی افزود: این المپیاد که از ۲۲ تا ۲۶ شهریورماه با حضور حدود ۲۰۰ دانشجوی برتر علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، بستری برای بروز خلاقیت، تفکر نقاد و کار تیمی دانشجویان فراهم کرد. دانشجویان مشهدی نیز در این عرصه خوش درخشیدند و موفق به کسب رتبه‌های درخور شدند.

وی، تصریح کرد: در این المیپاد دانشجویان امیررضا بسکا‌بادی، رتبه دوم و مدال طلا در حیطه استدلال بالینی (بخش انفرادی)،نیما اکبری و مرتضی گرمه‌ای، مدال نقره در حیطه اخلاق پزشکی (بخش انفرادی) . امیررضا قانعی، پژمان حسین‌زاده و علی ریحانیان (دانشجوی دانشگاه شیراز)، مدال نقره در حیطه آموزش پزشکی (بخش گروهی) موفق به کسب عنوان شدند.

معاون مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC) دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به سخنان وزیر بهداشت در مراسم اختتامیه، اظهار کرد: همان‌طور که وزیر بهداشت تأکید کردند، نخبگی تنها در نمره و معدل خلاصه نمی‌شود، بلکه توانایی حل مسائل ملی، رعایت اخلاق حرفه‌ای و ایجاد ارتباط مؤثر با جامعه نیز بخش جدایی‌ناپذیر آن است. خوشبختانه دانشجویان ما این ویژگی‌ها را به‌خوبی به نمایش گذاشتند.

معاون مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این دوره، توجه به موضوع سلامت باروری و صیانت جمعیت بود که نشان داد دغدغه‌های اجتماعی می‌توانند در تعامل با مباحث علمی و پژوهشی، راهکارهای عملی و آینده‌ساز ایجاد کنند.

وی با قدردانی از اساتید، مشاوران، داوران، منتورها و کلیه همکارانی که در این مسیر همراه دانشجویان بودند، خاطرنشان کرد: این موفقیت‌ها حاصل یک کار تیمی بزرگ و تلاش شبانه‌روزی خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. بی‌تردید این دستاوردها می‌تواند الهام‌بخش نسل‌های آینده و انگیزه‌ای برای گام‌های بلندتر در عرصه علم و پژوهش باشد.

056.jpg - 129.69 kB

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image