آموزش


200.jpg - 17.82 kBدانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای تأمین نیازهای آموزشی خود و بر اساس ماده ۱۴ آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی، فراخوان متمرکز جذب نیروهای متعهد خدمت به عنوان عضو هیأت علمی آموزشی را منتشر کرد.

به گزارش وب دا، بر اساس این فراخوان، متقاضیان رشته‌های اعلام‌شده می‌توانند مدارک خود را از تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ لغایت ۱۶ مهر ۱۴۰۴ به دانشکده‌های مربوطه طبق جدول تعیین‌شده تحویل دهند.

شرایط عمومی

از شرایط عمومی شرکت در این فراخوان می‌توان به اعتقاد به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی، داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران و نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه اشاره کرد.

شرایط اختصاصی

متقاضیان باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط با رشته‌های اعلام‌شده باشند. همچنین، دانشجویان در شرف فارغ‌التحصیلی با ارائه نامه رسمی از محل تحصیل می‌توانند ثبت‌نام کنند، مشروط بر این‌که حداکثر تا شش ماه پس از پایان مهلت ثبت‌نام مدرک خود را ارائه دهند. اخذ موافقت کتبی از دانشگاه یا محل خدمت برای مستخدمین، بورسیه‌ها و متعهدین خدمت نیز الزامی است. لازم به ذکر است مدارک مشابه رشته‌های اعلام‌شده پذیرفته نمی‌شود.

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز شامل فرم درخواست گذراندن تعهدات قانونی، تصویر شناسنامه و کارت ملی، عکس جدید ۴×۳، تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا ارزشیابی مدارک خارجی، تصویر حکم کارگزینی (برای افراد دارای رابطه استخدامی)، کارت پایان خدمت یا معافیت (ویژه آقایان)، رزومه علمی، مستندات آموزشی و پژوهشی، تصویر سند تعهد محضری مقطع تحصیلی و نامه موافقت محل خدمت است.

نحوه تحویل مدارک

  • دانشکده‌های پزشکی، داروسازی، کاشمر و آموزشکده عالی سلامت درگز: تحویل حضوری نسخه فیزیکی به همراه یک نسخه CD
  • دانشکده بهداشت: ارسال فایل فشرده به آدرس این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • دانشکده پرستاری (مشهد و قوچان): تحویل حضوری یا ارسال از طریق پست
  • دانشکده پیراپزشکی: ارسال فایل فشرده به آدرس این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و تحویل نسخه فیزیکی

این فراخوان صرفاً برای متقاضیان انجام تعهدات خدمت آموزشی منتشر شده است و امکان جذب افراد فاقد تعهد وجود ندارد. همچنین، متقاضیان رشته‌های اعلام‌شده در جدول وزارت علوم صرفاً در صورت درج رسمی رشته در سایت وزارت بهداشت امکان شرکت در فراخوان را خواهند داشت. لازم به یادآوری است که وجود هرگونه مغایرت در اطلاعات ارائه‌شده منجر به لغو پذیرش خواهد شد.

پذیرش نهایی منوط به تأیید هیأت اجرایی جذب دانشگاه و هیأت مرکزی جذب است و شرکت در این فراخوان هیچ حقی برای پذیرش قطعی ایجاد نمی‌کند.

داوطلبان برای دریافت اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنند.

 

 


191.jpg - 67.67 kBدکتر شکوفه اعلائی، عضو هیأت علمی گروه انفورماتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از چهره‌های موفقی است که با طی کردن مسیر درخشان علمی در سال های اخیر، موفقیت‌های چشمگیری را در حوزه تخصصی خود کسب نموده و از افتخاراتی همچون “استاد برتر پژوهشی” و “استاد برتر آموزشی” در سطح دانشگاه و دانشکده و همین طور نقش کلیدی در تأسیس شرکت دانش‌بنیان برخوردار است، ثبت اختراعات متعدد در کارنامه علمی و حرفه‌ای دکتر اعلائی نیز گواهی بر تلاش مستمر و نگاه آینده‌نگر این استاد جوان است، در ادامه شرح گفتگوی وب دا با این عضو هیات علمی و محقق برتر دانشگاه را می خوانید؛

وب‌دا: ضمن تشکر از حضور شما در این گفتگو، لطفاً درباره خودتان و مسیر تحصیلی‌تان توضیحاتی بفرمایید؟

من شکوفه اعلائی هستم، متولد ۱۳۶۶، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش نرم‌افزار، در دانشگاه فردوسی مشهد گذرانده‌ام و علاقه‌مندی در خصوص بکارگیری فناوری در حل مسائل حوزه سلامت، باعث شد مسیر تحصیلی‌ام را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری انفورماتیک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه دهم. در هر دو مقطع به‌عنوان دانشجوی استعداد درخشان شناخته شدم و در دوره دکتری نیز به عضویت بنیاد ملی نخبگان درآمدم و از سال ۱۳۹۸، به‌عنوان عضو هیأت علمی گروه انفورماتیک پزشکی این دانشگاه فعالیت می‌کنم.

وب دا: در مورد کسب افتخارات خود در فضای دانشگاه در طی سالهای اخیر توضیحاتی بفرمایید؟

تا امروز افتخار انتخاب به‌عنوان استاد برتر پژوهشی دانشکده پزشکی در سال ۱۴۰۱، استاد برتر پژوهشی دانشگاه در سال ۱۴۰۲ و استاد برتر آموزشی دانشکده پزشکی در سال ۱۴۰۳ را داشته‌ام. همچنین در طول این سال‌ها با کمیته‌های مختلف دانشگاه همکاری داشته‌ام و همکاری در تأسیس و عضویت در هیأت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان فرهام صنعت برنا بخشی از فعالیت‌هایم در حوزه کارآفرینی بوده است که منجر به اجرای پروژه‌های محصول‌محور و چندین ثبت اختراع شده است.

وب‌دا: از نگاه شما، ارتباط میان آموزش، پژوهش و درمان چگونه است؟

از نگاه من، هیچ‌کدام از سه حوزه آموزش، پژوهش و درمان بر دیگری برتری مطلق ندارد. به‌عنوان عضو هیأت علمی علوم پایه، همواره کوشیده‌ام ضمن آموزش و توانمندسازی دانشجویان برای حل مسائل فنی حوزه پزشکی، پژوهش‌هایی انجام دهم که کاربردی باشند و به نیازهای واقعی نظام سلامت پاسخ دهند.

در این مسیر، همکاری مؤثر با اساتید بالینی نقش مهمی در پیشبرد پروژه‌ها داشته و در بسیاری موارد به طراحی و توسعه محصولات، ثبت اختراع، انتشار مقالات علمی و ارائه در کنگره‌ها منجر شده است. معتقدم این سه حوزه رابطه‌ای هم‌افزا و مکمل دارند و هر یک در ارتقای سلامت جامعه نقش ویژه خود را ایفا می‌کند.

وب‌دا: در طول مسیر کاری و تحصیلی با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید و چگونه آن‌ها را مدیریت کرده‌اید؟

در دوران دانشجویی، تلفیق هم‌زمان فعالیت صنعتی و پژوهشی، هرچند زمان‌بر، اما تجربه‌ای ارزشمند و اثرگذار برای من بود. در دوره فعالیت به‌عنوان عضو هیأت علمی، تعدد وظایف و محدودیت منابع مالی برای پیشبرد پروژه‌ها، از مهم‌ترین چالش‌ها بوده است.

به‌ویژه در حوزه سلامت دیجیتال و هوش مصنوعی که تحولات آن سریع و گسترده است، نبود امکانات کافی برای اجرای پروژه‌ها می‌تواند به مرور باعث کاهش انگیزه و بازدهی شود. طولانی‌شدن فرآیند تصویب طرح‌ها، تأخیر یا محدودیت در استفاده از گرنت‌های پژوهشی و دشواری جذب نیروهای فنی متخصص به دلیل محدودیت‌های مالی، از دیگر موانعی است که رفع آن‌ها به حمایت ساختاری دانشگاه نیاز دارد.

در این میان، فعالیت‌های حوزه علوم پایه، به‌ویژه رشته‌هایی مانند انفورماتیک پزشکی، ذاتاً نیازمند نگاه حمایتی ویژه از سوی دانشگاه و نهادهای مرتبط هستند تا ظرفیت‌های علمی و فناورانه خود را به بهترین شکل در خدمت نظام سلامت قرار دهند. همچنین، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت می‌تواند بخشی از این چالش‌ها را کاهش دهد.

وب‌دا: نقش خانواده در موفقیت‌های شما چه بوده است؟

در تمام مراحل تحصیل و کار، حمایت بی‌دریغ همسرم نقش مهمی در پیشرفتم داشته است. درک شرایط کاری و همراهی ایشان در زمان‌های پرکار، امکان تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های علمی را برایم فراهم کرده است.

همچنین، همراهی و پشتیبانی اساتید پیشکسوت که همانند خانواده در کنارم بوده‌اند، در عبور از چالش‌ها بسیار مؤثر بوده است. معتقدم هر موفقیتی حاصل تلاش جمعی افرادی دلسوز و همراه است و در این زمینه خود را بسیار خوش‌شانس می‌دانم.

وب‌دا: با وجود مشغله‌های زیاد، اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانید؟

علیرغم حجم بالای کار، تلاش می‌کنم بخشی از زمانم را به فعالیت‌هایی اختصاص دهم که هم به آرامش ذهنی کمک کنند و هم انرژی تازه‌ای بدهند. ورزش، گوش دادن به پادکست، استفاده هدفمند از فضای مجازی و هر زمان که امکانش فراهم باشد، دیدار با دوستان.

وب‌دا: ویژگی‌های استاد نمونه از نگاه شما چیست و چه توصیه‌ای به دانشجویان دارید؟

به باور من، استاد نمونه باید علاوه بر تسلط علمی، توانایی الهام‌بخشی و همدلی با دانشجویان را داشته باشد. همواره کوشیده‌ام آنچه در دوران دانشجویی خود به آن نیاز داشتم اما در دسترس نبود، برای دانشجویانم فراهم کنم.

دانشجویان امروز بسیار آگاه، پرتلاش و توانمند هستند و می‌توانند در حوزه‌های علمی و غیرعلمی نقش‌آفرین باشند. توصیه می‌کنم از انرژی و پتانسیل جوانی نهایت بهره را ببرند، مهارت‌های متنوع بیاموزند و توانمندی‌های خود را توسعه دهند. اطمینان دارم هر مهارت یا دانشی روزی در جایی به کار خواهد آمد و سرمایه‌ای ارزشمند خواهد بود.

تجربه این سال‌ها به من نشان داده که مسیر پیشرفت همیشه هموار و آماده نیست، اما اگر به کارتان علاقه داشته باشید و با افراد درست همراه شوید، سختی‌ها هم معنا پیدا می‌کنند. امیدوارم بتوانم دانسته‌ها و تلاش‌هایم را برای بهبود سلامت مردم و انگیزه‌بخشی به نسل آینده به کار بگیرم.

 

 


040.jpg - 107.81 kBرئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ضرورت توسعه آموزش و خدمات آکادمیک در حوزه طب ایرانی و مکمل گفت: افزایش گرایش عمومی به درمان‌های طبیعی و محصولات ارگانیک، توجه جدی نظام سلامت به این رشته‌ها را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

دکتر سید کاظم فرهمند در گفتگو با وب دا اظهار کرد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، بر طب ایرانی و رشته‌های مکمل تأکید ویژه‌ای شده است و وزارت بهداشت موظف به ترویج و حمایت از این رشته‌هاست. بر همین اساس، دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد نیز در مسیر توسعه آموزش، پژوهش و خدمات درمانی حرکت می‌کند.

وی افزود: این دانشکده فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده و در سال‌های اخیر موفق به اخذ موافقت قطعی وزارت بهداشت در دو گروه آموزشی طب ایرانی و طب سوزنی شده است. در حال حاضر، تنها مرکز آموزش طب سوزنی کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است و این دانشگاه به عنوان قطب طب سوزنی ایران شناخته می‌شود. یکی از وظایف ما تربیت اعضای هیئت علمی برای سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه توسعه ساختارهای علمی در این حوزه با هدف مقابله با فعالیت افراد غیرمتخصص انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی آموزش آکادمیک طب ایرانی و مکمل، مقابله با مداخله‌گرانی است که بدون دانش و تخصص لازم وارد این حوزه شده‌اند. حضور این افراد علاوه بر تهدید سلامت بیماران، باعث خدشه به اعتماد عمومی نیز می‌شود. امروز با تربیت متخصصان علمی، بیماران می‌توانند با اطمینان از خدمات این رشته‌ها بهره‌مند شوند.

دکتر فرهمند خاطرنشان کرد: پزشکان متخصص طب ایرانی و سوزنی که در این دانشکده تربیت می‌شوند قادرند بیماری‌های مهم را تشخیص داده و بر اساس اولویت‌های علمی، بیماران را به درمان مناسب هدایت کنند. در بسیاری موارد، اگر روش‌های طب رایج پاسخ درمانی مؤثری داشته باشد، بیماران به استفاده از همان روش توصیه می‌شوند و در صورت تمایل بیماران به درمان‌های طبیعی، خدمات تخصصی طب ایرانی و مکمل ارائه خواهد شد.

وی در خصوص چشم‌انداز این دانشکده تا افق ۱۴۱۰ گفت: هدف اصلی ما این است که خدمات طب ایرانی و مکمل در بیمارستان‌ها نیز نهادینه شود. در حال حاضر درمانگاه‌های فعال در حوزه طب ایرانی و سوزنی در دانشگاه مشهد به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند، اما چشم‌انداز ما حضور مشاوران این رشته‌ها در بخش‌های بستری بیمارستان‌ها در کنار پزشکان طب رایج است. این هم‌افزایی می‌تواند به ارائه خدمات جامع‌تر و کارآمدتر منجر شود.

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های این حوزه اظهار داشت: همانند بسیاری از کشورهای جهان، وجود مداخله‌گران غیرمتخصص یکی از مهم‌ترین چالش‌های طب مکمل است. رسالت اصلی دانشگاه‌ها تربیت متخصصانی است که با دانش علمی و توانمندی‌های بالینی بتوانند این معضل را کاهش دهند و با ارائه خدمات استاندارد، به ارتقای سلامت و کاهش آلام بیماران کمک کنند.

 


045.jpg - 78.47 kBرشته ارتوز و پروتز، که طی سالهای گذشته با عنوان " اعضاي مصنوعي و وسايل كمكي " در دانشگاه های علوم پزشکی کشور معرفی و در مقایسه با سایر رشته های علوم پزشکی، شناخت کمتری از آن در فضای جامعه و حتی در بین قشر دانشگاهی وجود داشت، از یکسال قبل (1403 ) به همت مسئولان و اساتید دانشکده پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی شد و پس از جذب سه عضو هیأت علمی در این رشته، نخستین دوره پذیرش دانشجو هم با ورود 10 نفر از دانشجویان علاقمند به این رشته صورت گرفت. دکتر شهربانو بیداری عضو هیأت علمی جوان دانشکده پیراپزشکی مشهد، یکی از اساتید فعال در همین رشته( ارتوز و پروتز ) است که از سال 1400 و پس از اخذ مدرک دکترا از دانشگاه علوم پزشکی ایران ( تهران)، بنا بر اعلام نیاز دانشکده پیراپزشکی مشهد، فعالیت خود را در این مجموعه آغاز نموده و با توجه به نقش مؤثر و تلاش مستمر این استاد جوان در راه اندازی رشته ارتوز و پروتز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پایگاه خبری وب دا، بر آن شد که گفتگویی را با ایشان؛ حول فعالیت ها و اقدامات انجام شده در راستای ایجاد رشته ارتوز و پروتز و همچنین فعالیت های آموزشی دکتر بیداری در فضای دانشکده پیراپزشکی داشته باشد که شرح این مصاحبه را در ادامه می خوانید؛

وب دا: ضمن تشکر از حضور شما استاد ارجمند در این مصاحبه، بفرمایید که متولد چه سالی هستید و در کجا؟

من شهربانو بیداری هستم، عضو هیأت علمی دانشکده پیراپزشکی مشهد، در سال 1367 در استان بوشهر متولد شدم.

وب دا: قبل از اینکه جزئیات بیشتری درباره خود شما بشنویم، لطفا پیرامون رشته ارتوز و پروتز مختصر توضیحاتی بفرمایید؟

 ارتوز و پروتز، یک رشته تازه تاسیس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که از سال 1403 جذب دانشجو در آن آغاز شده و البته من و سایر همکاران پیش تر؛ یعنی از سال 1400 در دانشکده حضور داشتیم و بعد از آن هم همکاران دیگری به ما ملحق شدند و در حال حاضر گروه ما دارای سه عضو هیأت علمی است و یک دوره هم جذب دانشجو داشته و مهرماه امسال دومین دوره خواهد بود.

رشته ارتوز و پروتز از دو بخش تشکیل شده ؛ یک بخش آن ارتوز است که همان طورکه از نام آن پیداست، شامل وسایل کمکی است که با هدف حمایت از بدن انسان استفاده می شود، به عنوان مثال فردی که دچار شکستگی، بدشکلی یا دچار یک اختلال عصبی – عضلانی مثل سکته های مغزی شده یا افراد مبتلا به بیماری MS، کودکان دچار فلج مغزی، انواع تروما، شکستگی ها، آسیبهای ورزشی و افراد دچار ضایعه نخاعی، همچنین انواع سوختگی ها و... که دچار یک سری بدشکلی هایی در اندام های بدن خود می شوند ارتوز ها در این موارد کاربرد دارند و در نهایت به افراد کمک می کنند که عملکرد بهتری را در فعالیت های روزمره زندگی داشته باشند.

ارتوز می تواند یک وسیله کمکی خیلی کوچک باشد و بطور مثال برای حمایت یک انگشت دست ساخته شود و یابزرگتر باشد مثلا در ستون فقرات برای کسانی که دچار کمر درد هستند و همینطور افرادی که در سنین بالا دچار پوکی استخوان شده و تعادل آن به هم می ریزد و خطر زمین خوردن و مرگ و میر در آنها افزایش می یابد... همچنین در شکستگی هایی که در ناحیه گردن اتفاق می افتد و معمولا در تصادفات شایع است. یکسری از ارتوزها نقش فیکس کننده دارند ، برای اینکه مهره جوش بخورد تا به نخاع آسیب وارد نشود، بنابراین برخی از این ارتوزها نقش حیاتی دارند.

وب دا: ... و پروتزها چه کاربردهایی دارند؟

پروتزها معمولا جایگزین عضو از دست رفته می شوند، مثلا فردی که یک بخش از دست یا پای خود را از دست داده یا  نیازمند پروتز است، پروتزها انواع مختلفی دارند و می توانند، هم جنبه ظاهری داشته باشند ( یعنی یک پروتز تنها از نظر ظاهری شبیه به دست فرد باشد) و هم ممکن است مکانیکال و یا الکتریکی باشد؛ این نوع از پروتزها دارای عملکرد هم هستند یعنی فرد می تواند با دست مصنوعی یک وسیله را بلند کرده و از آن استفاده کند .

یک حیطه دیگر از پروتزها، پروتزهای کازمتیک ( ظاهری یا زیبایی) نام دارند. به عنوان مثال یک فردی بینی، چشم، گوش و یا بخشی از صورت خود را در اثر یک بیماری مانند سرطان، عفونت و غیره از دست داده، در این موارد پروتزهای کازمتیک جایگزین آن ظاهر از دست رفته، می شوند و طبیعاً این پروتزها عملکردی نیستند و با کمک آن، بینایی چشم بر نمی گردد ولی ظاهر یک چشم را برای فرد فراهم می کند.

وب دا: سپاس از توضیحات خوب شما، لطفاً در ادامه شرح مختصری از سوابق تحصیلی خود در دوران مدرسه و دانشگاه بفرمایید؟

من تا سن 18سالگی؛ یعنی تا قبل از دوران دانشگاه در بوشهر زندگی کردم و سال 1386 پس از اخذ دیپلم در رشته ارتوز و پروتز در دانشگاه علوم پزشکی ایران، استان تهران پذیرفته شدم. این رشته پیش تر به عنوان رشته "اعضای مصنوعی و وسایل کمکی" شناخته می شد اما چند سالی ست که بنام ارتوز و پروتز تغییر کرده است.

وب دا: رشته ارتوز و پروتز را طی چه سالهایی و در کدام دانشگاه گذراندید؟

این رشته از مقطع کارشناسی تا دکترای تخصصی ادامه دارد و در زمانی که من پذیرفته شدم هنوز مقطع دکترای تخصصی وجود نداشت. اما خوشبختانه تا زمانی که من کارشناسی ام را به اتمام رساندم و وارد مقطع کارشناسی ارشد شدم، مقطع دکترای تخصصی هم راه اندازی شد و من تمام مقاطع را پیوسته در یک دانشگاه تحصیل کردم؛ یعنی از سال 86 تا سال 1400 که به مشهد آمدم، حدود 14 سال مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و  دکترای تخصصی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیل کردم .

وب دا: چرا دانشگاه علوم پزشکی مشهد را برای فعالیت کاری انتخاب کردید؟

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه سطح یک در کشور به شمار می رود و آن زمان که من سال آخر مقطع دکتری را می گذراندم، دانشگاه مشهد درخواست نیرو داشتند و بنا بود این رشته را راه اندازی کنند، من هم که آمادگی کامل داشتم و در حال فارغ التحصیلی بودم و البته به دنبال یک فرصت کاری خوب، سریعا درخواست استخدام دادم.

وب دا: چرا مسیر آموزش و فعالیت در دانشگاه را انتخاب کردید؟

از نظر من این یک فرصت ایده ال بود و از این فرصت ها انسان باید استفاده کند، اینکه بدانیم می خواهیم چکار کنیم خیلی مهم است و من می دانستم که به دانشگاه و تدریس علاقه دارم، به همین دلیل در سایر فرصت ها نظیر آزمون های استخدامی سازمان های دیگر شرکت نکردم، چون راهی نبود که من به خاطر آن تا اینجا آمده باشم و می دانستم که جذب دانشگاه شدن کار آسانی نیست، لذا بلافاصله که دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخواست نیرو داد، مدارکم را برای جذب هیأت علمی ضریب kارسال کردم.

وب دا: اهمیت رشته ارتز و پروتز از نگاه شخص شما تا چه حد است؟

همان طور که عرض کردم، رشته ما دارای ابعاد گسترده ای است و حیطه های مختلفی از آسیب ها را پوشش می دهد و در واقع  می توان گفت بازوی مهم توانبخشی به شمار می رود. ما در شرق کشور اصلاً چنین رشته ای را نداریم و در حال حاضر سه یا چهار دانشگاه در تهران، دانشگاه های علوم پزشکی همدان و شیراز این رشته را دارند.  در شرق کشور با توجه به اینکه جمعیت زیادی در خود شهر مشهد و استان خراسان ساکن هستند، بعلاوه مراجعین زیادی از استان های همجوار نیز به مراکز درمانی در شهر مقدس مشهد مراجعه می کنند و همین طور موضوع توریست درمانی مطرح بود که، خیلی از توریست ها علاوه بر اینکه با هدف زیارت به شهر مقدس مشهد مراجعه می کنند در عین حال کارهای درمانی خود را هم انجام می دهند که نشان دهنده این است باید توانبخشی در این شهر تکمیل تر باشد.

وب دا: به لحاظ امکانات و فضا تا چه حد موقعیت این رشته را در دانشگاه مهیا می بینید؟

با توجه به اینکه بخش زیادی از آموزش این رشته عملی است آموزش آن خیلی سخت ، پرهزینه و انرژی بر می باشد، به همین دلیل ما در هر مقطع نمی توانیم تعداد زیادی دانشجو در هر دوره  جذب کنیم. لذا سال گذشته تنها 10 دانشجو جذب کردیم . ما باید به ازای هر دانشجو یکسری تجهیزات تهیه کنیم که فعلا ظرفیت بودجه و تجهیزات امکان پذیرش این تعداد دانشجو را فراهم می کند.  البته یک فضای آموزشی به مساحت بالغ بر 400 متر در طبقه منفی یک ساختمان خوارزمی در اختیار گروه قرار گرفته که رفته رفته تجهیز خواهد شد. در گروه ما بنده به همراه دو تن دیگر از همکاران ، آقای دکتر براتی و خانم دکتر نعمتی هم حضور داریم و هر سه به کمک یکدیگر کارها را پیش می بریم.

وب دا: آیا این رشته جزو اولویت های شما در انتخاب رشته بود؟

زمانی که من برای مقطع کارشناسی انتخاب رشته کردم، شناخت کافی از این رشته نداشتم و یکی از آشنایان که با این رشته آشنایی داشت، به من گفت رشته خوبی است و جای پیشرفت دارد و من هم به این رشته علاقمند شدم و جزء انتخاب هایم بود . اما اینکه به صورت قطعی تنها انتخابم این رشته باشد، خیر،بنابراین بنده سایر رشته ها را هم انتخاب کردم، اما امروز که به این جایگاه رسیدم، می بینم راهنمایی درستی بوده و این رشته واقعاً جای پیشرفت زیادی دارد. رشته ارتوز و پروتز حیطه های مختلفی دارد و افراد می توانند انتخاب کنند که بر اساس علایق و توانمندی هایشان در کدام حیطه فعالیت کنند. و فکر می کنم این تنوع حیطه ها سبب جذابیت رشته شده است.

وب دا: در چه زمانی ازدواج کردید؟

من یک سال و نیم قبل ازدواج کردم و چون دوران تحصیلم مجرد بودم تمام تمرکزم بر درس خواندن و کار کردن بود. بعد از اینکه بلافاصله دوره کارشناسی را به اتمام رساندم در رشته خودم مشغول به کار شدم، چون خیلی دوست داشتم تجربه کسب کنم. از مقطع کارشناسی ارشد هم مشغول به کار بودم و بعد از آن هم مقطع دکترای تخصصی را ادامه دادم و بین مقاطع تحصیلیم فاصله ای ایجاد نشد و بعد از اتمام دوره دکتری بلافاصله وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شدم.

وب دا: با توجه به تجربه‌ای که در فضای شغلی خود در دانشگاه داشته‌اید تصور می‌کنید چه اقدامات و برنامه‌هایی می‌تواند به هرچه بهتر شدن این فضا کمک کند؟

اگر بخواهم در مورد رشته خودم صحبت کنم، ما سه نفر اعضای هیأت علمی در گروه داریم و به نظر من در سال های آینده که به دوره کارورزی دانشجویان برسیم حتماً نیروهای بیشتری باید جذب شوند  هم به صورت ضریبk و هم به صورت پیمانی باید نیروهای متخصص به این گروه اضافه شوند.

همین طور یکی از مسائلی که مطرح است موضوع درمان است، یعنی همکاران ما در حوزه آموزشی و هم پژوهشی بسیار خوب هستند و این دو حیطه را به لطف خدا به خوبی پوشش می دهیم. اما از نظر درمانی مشکلی که وجود دارد، زیرساخت و فضایی است که در بیمارستان ها و کلینیک های ویژه باید فراهم شود و برای این موضوع خوشبختانه مسئولین دانشکده و ما نیز در حال پیگیری هستیم که البته نتایج دلخواه هنوز محقق نشده اما امیدوار هستیم که در آینده بتوانیم فضایی را برای درمان بیماران مراجعه کننده در مراکز درمانی فراهم کنیم و تنها موضوع آموزش مطرح نباشد بلکه بحث درمان را نیز به نظر من می توانیم بیشتر پوشش دهیم.

وب دا: با توجه به نقش مهم و اثرگذار اساتید در فضاهای مختلف آموزشی و پژوهشی و درمانی دانشگاه ، از نگاه شما یک استاد موفق در این حوزه‌ها چه شاخصه‌هایی دارد؟

من فکر می کنم تعریفی که از یک استاد موفق می توانم داشته باشم، در حوزه آموزش است. به نظر من استادی موفق است که بتواند ارتباط خوبی با دانشجویان خود برقرار کند. دانشجویان نسل جدید متفاوت هستند و ارتباط گرفتن با آنها شاید خیلی به راحتی انجام نشود و ما باید آنها را جذب کنیم تا به کلاس ها علاقه مند شوند و آن یک ساعت و نیم و یا دو ساعتی را که در کلاس آموزش می دهیم به مطالب درسی گوش فرا دهند، این کار آسانی نیست و نیز به مهارت نیاز دارد . لذا بنده فکر می کنم در این زمینه نیاز به آموزش داریم، چون ما اساتید در مقاطع تحصیلی، در این زمینه آموزش نمی بینیم. لذا به نظر من اگر دوره های مهارتی برای اساتید در این زمینه ها برگزار شود بسیار مفید و مؤثر خواهد بود، در کنار آن همان طور که عرض کردم پژوهش و درمان هم خیلی مهم است که اساتید به آن بپردازند و تنها فعالیت آنها حضور در کلاس نباشد.

وب دا: آیا خانواده نقشی در پیشرفت تحصیلی و شغلی شما داشته است؟

بله قطعاً... مشوق اصلی من برای درس خواندن خانواده ام بودند و خیلی به من انگیزه و اعتماد به نفس می دادند، ایشان مرا تشویق می کردند که " تو می توانی و توانمندی اش را داری ". زمانی هم که در حال به اتمام رساندن مقطع کارشناسی بودم، با خودم فکر می کردم که آیا ادامه تحصیل دهم یا نه!!! و با تشویق اعضای خانواده ام به این آگاهی رسیدم که با توجه به فرصت های فراهم شده میتوانم... خانواده ام هیچ گونه حمایتی را از من دریغ نکردند و تشویق های آنها بسیار مؤثر بود. لذا از همین جا از همه آنها تشکر قدردانی می کنم.

وب دا: آیا والدین هم شاغل بودند؟

من زمانیکه 6 ساله بودم، پدرم به رحمت خداوند رفتند، ایشان در یک شرکت مشغول به کار بودند و مادرم خانه دار هستند. مادرم  و سایر اعضای خانواده، خواهران وبرادرانم همیشه از من پشتیبانی کردند و مادرم کاری جز درس خواندن از ما نمی خواستند و وقتی می دیدند که من علاقه زیادی به درس خواندن دارم بیشتر تشویقم می کردند.


143.jpg - 108.89 kBرئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دستاوردهای چشمگیر این دانشکده در دو سال اخیر خبر داد. دکتر فاطمه محرری با اشاره به توسعه فضاهای آموزشی، جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی، حمایت‌های مالی و رفاهی از دستیاران و کارکنان، و راه‌اندازی کارگروه سلامت روان، تأکید کرد: هدف ما تربیت پزشکانی است که علاوه بر توانمندی علمی، به اخلاق حرفه‌ای پایبند باشند و به بیمار به‌عنوان یک انسان توجه کنند، نه صرفاً بیماری.

دکتر محرری در گفتگو با وب دا اظهار داشت: دانشکده پزشکی بزرگ‌ترین دانشکده از میان هفت دانشکده دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و در شمال و شمال شرق کشور به‌عنوان یک قطب علمی شناخته می‌شود. مأموریت اصلی ما تربیت پزشکان و متخصصانی است که علاوه بر بنیان علمی استوار، توانمندی حرفه‌ای و شایستگی‌های لازم برای ایفای نقش مسئولانه در نظام سلامت کشور را داشته باشند.

رئیس دانشکده پزشکی با بیان آمار فعالیت‌های این مجموعه گفت:دانشکده پزشکی دارای ۴۸ گروه آموزشی شامل ۳۰ گروه بالینی و ۱۸ گروه علوم پایه است. در این دانشکده ۷۱۹ عضو هیئت علمی مشغول به کارند که ۵۸۶ نفر در بخش بالین و ۱۳۳ نفر در بخش‌های آموزشی فعالیت دارند. همچنین، بیش از ۴ هزار دانشجو در مقاطع پزشکی عمومی، تخصص، فوق تخصص، فلوشیپ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند. در کنار این مجموعه، حدود ۳۰۰ کارمند در بخش‌های اداری، پشتیبانی و خدماتی خدمت می‌کنند.

دکتر محرری در ادامه افزود:از سال ۱۴۰۱ افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی آغاز شد. این افزایش ظرفیت در دانشکده پزشکی مشهد بیش از ۴۸ تا ۵۱ درصد بوده است که نیازمند توسعه فضا و زیرساخت‌ها بود. خوشبختانه توانستیم حدود ۵ هزار متر مربع فضای جدید به مجموعه اضافه کنیم. این فضا که قبلاً متعلق به دانشکده‌های پیراپزشکی و طب سنتی بود، پس از انتقال آنها به مجتمع شهید خوارزمی در اختیار دانشکده پزشکی قرار گرفت. پس از بازسازی و بهسازی، اکنون دانشکده پزشکی در مجموع ۳۵ هزار متر مربع فضای آموزشی دارد.

در حال حاضر ۳۰ کلاس درس، هفت سالن شورا، سه تالار و ۳۴۰۰ صندلی آموزشی در اختیار دانشجویان قرار دارد. همچنین برای تجهیز کلاس‌ها، ۸۰۰ صندلی جدید و سیستم‌های صوتی و تصویری مدرن خریداری شد. در برخی کلاس‌ها نیز سیستم‌های هیبرید صوتی و تصویری نصب شده است. ظرفیت سالن آزمون از ۱۷۰ سیستم به ۲۷۰ سیستم رایانه‌ای ارتقا یافت و سیستم پایش تصویری و مانیتورینگ برای پوشش کامل محوطه پردیس راه‌اندازی شد تا امنیت دانشجویان و کارکنان تضمین شود.»

جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی

دکتر محرری در ادامه اظهار کرد:تعداد اعضای هیئت علمی از مرداد سال گذشته تاکنون از ۶۸۴ به ۷۱۹ نفر رسیده است. در این مدت ۳۵ عضو هیئت علمی بالینی و ۲۰ عضو پایه جذب شده‌اند. همچنین با چهار فراخوان برگزار شده، توانستیم اعضای هیئت علمی بیشتری به خدمت بگیریم.

یکی از موفقیت‌های بزرگ ما جذب رتبه‌های ۵ و ۱۰ درصد آزمون‌های بورد تخصصی و فوق تخصصی در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بود که حدود ۳۰ نفر بودند. همچنین در فراخوان‌های اخیر، ۴۶ عضو هیئت علمی به‌صورت پیمانی جذب شدند. علاوه بر این، ۶۱ نفر از اعضای هیئت علمی ارتقا یافتند و به مرتبه دانشیاری و استادی دست پیدا کردند.

وی با اشاره به نقش مهم دستیاران گفت:در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ دستیار تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در دانشکده حضور دارند. این عزیزان علاوه بر آموزش، در ارائه خدمات درمانی نیز نقش مؤثری دارند. در سال ۱۴۰۲ کمک‌هزینه دستیاران مجرد ۶ میلیون و متأهل ۸ میلیون تومان بود. با پیگیری‌های صورت گرفته، اکنون این مبلغ به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته و برای هر فرزند نیز ۱۰ درصد اضافه پرداخت می‌شود.

کارانه دستیاران نیز از سه تا پنج میلیون تومان، امروز به ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است. از سال ۱۴۰۳ به دستیاران رشته‌های پرخطر مانند رادیولوژی، رادیوانکولوژی و قلب، حق اشعه پرداخت می‌شود. همچنین بیمه مسئولیت حرفه‌ای دستیاران برای حمایت از آنان برقرار شده است.

از دیگر اقدامات، ارائه خدمات رفاهی مانند استفاده از امکانات مجتمع شهدای سلامت با ۵۰ درصد تخفیف برای دستیاران و خانواده‌هایشان بوده است.

رفاه کارکنان و اقدامات حمایتی

وی با اشاره به اهمیت رفاه کارکنان خاطرنشان کرد:یکی از مطالبات کارکنان، ایجاد مهدکودک در پردیس بود که با پیگیری‌های مستمر به نتیجه رسید. همچنین برای نخستین بار پرداخت کارانه به کارکنان دانشکده پزشکی برقرار شد که رضایت‌مندی زیادی به همراه داشت. از سوی دیگر، پرداخت به موقع کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویان همواره در دستور کار بوده است.

رئیس دانشکده پزشکی در ادامه افزود:سلامت روان به اندازه سلامت جسم اهمیت دارد. به همین منظور، در دو سال گذشته برای دستیاران ورودی، غربالگری سلامت روان انجام شده است. همچنین کارگاه‌هایی برای سفیران سلامت روان در گروه‌های آموزشی برگزار می‌شود تا مشکلات دانشجویان شناسایی و پیگیری شود.

در همین راستا، کارگروه سلامت روان راه‌اندازی شد که وظیفه آن ارائه آموزش‌هایی در زمینه مدیریت استرس، کنترل اضطراب، پیشگیری از فرسودگی شغلی و ارتقای ارتباط مؤثر است. تاکنون حدود ۱۰ جلسه آموزشی توسط این تیم برگزار شده که با استقبال بسیار خوبی همراه بوده است.

رسالت آموزشی و اخلاق حرفه‌ای

دکتر محرری در پایان سخنان خود تأکید کرد:پزشکی یک حرفه است، نه صرفاً یک شغل. بنابراین بسیار مهم است که دانشجویان ما علاوه بر مهارت‌های علمی، به اخلاق حرفه‌ای پایبند باشند. پزشک موفق کسی است که به جای تمرکز صرف بر بیماری، به بیمار به‌عنوان یک انسان توجه کند. برقراری ارتباط مؤثر و گوش دادن فعال از مولفه‌های اساسی در موفقیت پزشکان است.

به گفته دکتر فاطمه محرری، مجموعه این اقدامات نشان می‌دهد که دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی دو سال اخیر توانسته است در مسیر توسعه آموزشی، ارتقای کیفیت خدمات، تقویت سرمایه انسانی و بهبود رفاه دانشجویان و کارکنان گام‌های ارزشمندی بردارد و همچنان با امید و تلاش در مسیر اعتلای نظام سلامت کشور حرکت کند.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image