بهداشت و پیشگیری


انجام بیش از 243 هزار مراقبت سندرمیک در پایگاه های مراقبت مرزی   رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مراقبت های بهداشتی در همه مرزهای مجاز کشور اعم از: زمینی، هوایی و دریایی برای همه ی مسافرین و محموله های کالا به طور مستمرو بی وقفه در تمام طول سال انجام می شود.

دکتر زهرا نهبندانی در گفتگو با وب دا  افزود: تغییرات آب وهوایی کره زمین و پدیده های مختلف، موجب تغییر اقلیم ناقلین بیماریها اعم از پشه ها و کنه ها شده و بطور طبیعی بعد از پاندمی هایی نظیر کرونا، به دلیل کاهش شدت رعایت موازین بهداشتی ، بیماریهای واگیر افزایش می یابد.

وی اظهار کرد: در کلیه مبادی ورودی مجاز، همه مسافرین ورودی از نظر 16 سندروم عمده بیماریهای واگیر مراقبت شده واز افراد مشکوک نمونه گیری انجام می شود. ضمن ثبت اطلاعات افراد علامتدار تا مشخص شدن نتیجه بررسی ها و بیماری احتمالی، این افراد توسط مراکز بهداشت محل اقامت تحت مراقبت و پیشگیری ازسرایت آن وانجام درمانهای مورد نیاز  قرار می گیرند. اما در موارد ورود غیر مجاز یا مواردیکه افراد در ابتدای ورود به کشور علائم ندارند، همکاران بهداشتی ازطریق : دیده وری ، غربالگری علائم ، گزارشگیری ازمراکز درمانی سرپایی و بستری و... همچنین بررسی سوابق سفر افراد از بروز اپیدمی ها شیوع بیماریهای واگیر جلوگیری می نمایند. 

دکتر نهبندانی با بیان اینکه ویروس آبله میمونی هیچ ارتباطی با آبله مرغان ندارد، خاطرنشان کرد: آبله میمونی که اولین بار توسط میمون درآفریقا به انسان منتقل شد،  از طریق ترشحات تنفسی و زخم ها از انسان به انسان منتقل می شود.

دکتر نهبندانی ادامه داد: علائم آبله میمونی شبیه آبله مرغان است و دوره کمون ونهفتگی آن 3‏-7 روز وحداکثر تا 21 روز است . در دوره کمون فرد مبتلا ناقل بوده و می تواند از طریق ترشحات تنفسی بیماری را منتقل می کند. با بروز تاول ها و وزیکول هایی که بعد از دوره کمون، در سر و صورت و دست و پا ظاهر می شوند (این ضایعات از وزیکول های آبله مرغان درشت تر هستند) ترشحات این تاول ها نیز علاوه بر ترشحات تنفسی فرد مبتلا ، می تواند بیماری را به سایرین انتقال دهد.

وی تب 5‏/38درجه، سردرد، بدن درد، کمر درد و تورم غدد لنفاوی اطراف گردن را از علائم مشخصه آبله میمونی عنوان کرد و گفت: افرادیکه این علائم را به علاوه سابقه سفر به مناطق الوده یا تماس با افراد مبتلا به بیماری آبله میمونی را دارند می بایست سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند. رئیس گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه گفت: تا این لحظه موردی از بیماری آبله میمونی در کشور ایران گزارش نشده است. در کلیه موارد مشکوک به تماس با افراد آلوده به بیماریهای بثوری تب دار اولین کار زدن ماسک و رعایت آداب تنفسی و فاصله فیزیکی و مراجعه به مرکز بهداشتی درمانی است.

دکتر نهبندانی با بیان اینکه درمان آبله میمونی علامتی با  داروهای ضد خارش و ضد درد است، خاطر نشان کرد: سازمان جهانی بهداشت ایمنی اکتسابی ناشی از ابتلا به بیماری را مد نظر دارد زیرا یکبار ابتلا به این بیماری، ایمنی دائمی تا پایان عمر ایجاد می کند.

وی توصیه کرد: افراد زیر 5 سال، سالمندان ومادران باردار، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، بهتر است ضمن رعایت  بهداشت فردی، در تجمعات کمتر حاضر شوند و از ماسک و دستکش استفاده کنندو دستها را مرتب ضد عفونی کرده و با آب و صابون بشویند .


137.jpg - 16.22 kBمسئول واحد طب سنتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اهمیت تغذیه سالم و مقوی نقش بسزایی در سلامت و یادگیری دانش‌آموزان تأکید کرد.

دکتر زهرا نیک‌اختر در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در آستانه آغاز سال تحصیلی باید به توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی و مکمل که برای سلامت و تقویت در یادگیری دانش‌آموزان بیان می‌شود بیش از پیش توجه نماییم و از والدین می‌خواهیم که مطابق با این توصیه‌ها برنامه‌های تغذیه‌ای فرزندانخود را بچینند و اجرا نمایند.

وی تصریح کرد: باید برای تهیه میان وعده دانش‌آموزان در مدرسه از قبل برنامه‌ریزی کنید، زیرا دانش‌آموزی که صبحانه و میان وعده مناسب نخورد در مدرسه بی‌حوصله، خسته و بی‌دقت است.

مسئول واحد طب سنتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه انواع مغزیجات همچون فندق، پسته، بادام، گردو یا آجیل‌های شیرین مثل کشمش و مویز و یا نخودچی به عنوان خوراکی برای دانش‌آموزان مناسب است، خاطرنشان کرد: همچنین تأکید می‌شود که حتماً مقداری انجیر در خوراکی‌های دانش آموزان قرار داده شود، ضمن اینکه نارگیل رنده شده مخلوط با شکر هم انرژی زیادی به به بچه‌ها می‌دهد و بسیاری از بیماری‌های آنها را درمان می‌کند. 

دکتر نیک‌اختر تأکید کرد: انواع ساندویچ‌ها مثل ساندویچ اُملت و نان و پنیر با سبزی یا گردو و یا مربا و یا ساندویچ‌هایی مثل همبرگر خانگی، پوره سیب زمینی و فلافل خانگی برای دانش‌آموزان مناسب است.

وی اضافه کرد: همچنین برخی از خوراکی‌ها همچون فرنی، شیربرنج و شله زرد برای بچه‌های لاغر و کم بنیه مناسب‌تر است، ضمن اینکه مصرف سمنو، سوپ، خوراک عدسی یا لوبیا هم به عنوان میان وعده خوب است.

وی با تاکید بر اینکه محتواهای آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان با محوریت طب ایرانی و مکمل آماده شده است، گفت: ما برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این خصوص داشتیم، چرا که معتقدیم ارائه این آموزش‌ها در سنین کودکی از اثرپذیری بالایی برخوردار است و از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌‍ها در سنین جوانی، میانسالی و سالمندی جلوگیری می‌کند.


  154.jpg - 25.85 kBمعاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آستانه بازگشایی مدارس گفت: کیف یا کوله پشتی همراه همیشگی کودکان در طول سال تحصیلی است و با تهیه یک کوله پشتی استاندارد و آموزش نحوه صحیح استفاده از آن به دانش آموز می توان از بسیاری از اختلالاتی که ممکن است در آینده برای او به وجود آید به نحو مؤثری پیشگیری کرد.

دکتر مجید جعفری نژاد در گفتگو با وب دا افزود: استفاده از کوله پشتی نامناسب و غیر ارگونومیک، می تواند صدمات جبران ناپذیری را به ستون فقرات کودکان و دانش آموزان تحمیل کند که این صدمات در دانش آموزان مقطع ابتدایی به دلیل رشد سریع تر جسمی، جدی تر هستند.

 وی اظهار داشت: صدمات ستون فقرات درد گردن، کمردرد، گودی کمر، انحراف در ستون فقرات، انحناهای غیرطبیعی ستون فقرات، ایجاد فاصله میان مهره ها، ابتلا به دردهای عصبی، شانه های نامتقارن، ناهنجاری های قامتی و حتی در مواردی آسیب به رشته های عصبی از جمله این آسیب ها و مشکلات به شمار می روند.

 دکتر جعفری نژاد خاطرنشان کرد: اگر  کوله پشتی سنگین باشد، کودک سر و تنه را به جلو خم می کند یا بیش از حد پشت را قوس دار می کند تا بتواند وزن آن را تحمل کند و در مواردی ممکن است پشت کودک بیش از حد به عقب کشیده شود و گودی کمر او زیاد شده و موجب تغییر شکل در وضعیت بدنی بصورت تمایل رو به جلو، کمر پیچ خورده یا متمایل به یک سمت شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه تصریح کرد: فشار حاصله از حمل کوله پشتی سنگین و تغییر انحنای ستون فقرات حتی ممکن است سبب تغییر حجم تنفسی افراد گردد و کشیدگی حاصل از حمل کوله پشتی، باعث آسیب های گذرا و یا حتی ماندگاری در ریشه های عصبی شانه و دستها و همچنین ریشه های عصبی گردن خواهد شد.

وی در ادامه  خصوصیات کوله پشتی استاندارد را به شرح زیر عنوان نمود:

1‏-کوله پشتی باید از سبک ترین جنس و با دوام و از نوع قابل شستشو انتخاب شود.

2‏-اندازه کوله باید متناسب با سن و جثه دانش آموز باشد. به عنوان مثال بایستی پهنای کوله با عرض تنه کودک همخوانی داشته باشد.

3‏-به خاطر داشته باشید که کوله بزرگ تر همیشه به معنی کوله بهتر نیست، به همین دلیل همواره باید کوله متناسب با نیازها تهیه شود و کوله کوچک تر را برای فرزندان خود انتخاب کنید.

4‏-کوله حتماً پدهایی در ناحیه شانه، پشت و سینه ها داشته باشد، زیرا شانه ها محل عبور عروق خونی و رشته های عصبی مهم هستند.

5‏- کوله شامل کمربندهای اضافی (کمربند سینه ای و کمربند لگنی) باشد تا هم حمایت اضافی ایجاد کند و هم وزن را از شانه و کمر به لگن انتقال دهد. کوله هایی که دارای یک بند در قسمت قفسه سینه یا دور کمر هستند، مطمئن تر از سایر کوله ها هستند و سلامت سر، گردن و کمر فرد را تضمین می کنند.

6‏-پهنای نوار کوله پشتی که روی شانه قرار می گیرد باید معادل 5 سانتیمتر باشد. بندهای کمری و سینه ای کوله پشتی باید بتواند 50 تا 70 درصد وزن را از شانه و ستون مهره ها به لگن انتقال دهد.

7‏-کوله باید شامل جیب ها و فضاهایی متناسب با نوع استفاده باشد تا سبب تقسیم وزن اشیاء و نگهداری آنها در جای امن و دسترسی آسان به وسایل شود.

8‏-بهتر است کوله دارای یک لایه زیرین پشتی در داخل باشد تا شانه ها و کمر را از فشار زیاد محافظت کند.

9‏-کوله هایی که دارای بالشتک در محل قرارگیری بند روی شانه ها هستند، مناسبترند. چرا که بندهای بدون بالشتک در زمان استفاده با فرو رفتن در شانه موجب اعمال فشار زیاد روی شانه ها و درد در آنها می شوند. در غیر این صورت کوله هایی را انتخاب کنید که بندهای پهن داشته باشند.

10‏-بهتر است در کوله از مواد منعکس کننده نور (شبرنگ ها) استفاده شده باشد. این مواد باعث می شوند که کودکان در غروب و تاریکی توسط رانندگان دیده شوند.

11‏-توصیه می شود جهت حمل راحتتر از کوله های چرخدار برای دانش آموزان استفاده شود. اما باید توجه داشت اگرچه این نوع کوله ها برای کسانی که بار زیاد و سنگینی در کیف می گذارند مناسب است، اما اگر دانش آموز مجبور باشد کوله را از پله های منزل یا مدرسه بالا ببرد و یا حمل آن در شرایطی مثل روزهای برفی برای او مشکل باشد، استفاده از این نوع کوله ها توصیه نمی شود. به علاوه اگر فرد روش صحیح حمل آن و وضعیت ایستاده مناسب خود را رعایت نکند، در طولانی مدت منجر به ایجاد اختلالاتی در ستون فقرات و افزایش فشار وارده در ناحیه مچ و آرنج می شود.

12‏-کوله را زمان خرید حتماً امتحان کنید (چند کتاب داخل آن قرار دهید و دانش آموز در مسافتی آن را پوشیده و راه برود.)

طرز استفاده صحیح از کوله پشتی:

1‏-از نگه داشتن کیف و کوله پشتی در دست خودداری کنید.

2‏-کوله پشتی باید توسط هر دو بند آن استفاده شود. قرارگیری بندهای کوله بر روی یک شانه منجر به توزیع نامناسب و نابرابر وزن در یک طرف بدن و در نتیجه گرفتگی عضلات به ویژه عضلات گردن و ایجاد درد در آنها خواهد شد. از طرف دیگر باعث وارد کردن فشار زیاد به طور نامتناسب و غیرهمسان به یک سمت شده و موجب انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات می شود.

3‏-وزن کوله پشتی را بررسی کنید. برای دانش آموزان دبستانی وزن کوله پشتی نباید بیش از 10 درصد وزن بدن آنها و برای دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی این مقدار نباید بیش از 15 درصد وزن بدن باشد. به عنوان مثال وزن یک کوله پشتی برای یک دانش آموز دبستانی با وزن 25 کیلوگرم، نباید بیش از 2.5 کیلوگرم باشد.

4‏-بندهای کوله پشتی باید حالتی آزاد داشته باشند تا حرکت آزادانه دستها را بدون خم شدن ستون فقرات ممکن سازند و همچنین به راحتی اجازه پوشیدن و درآوردن کوله روی شانه ها را بدهند.

5‏-بندهای کوله نباید شل باشند چون موجب تلوتلو خوردن آن هنگام حمل می شود و ضمن ایجاد ناراحتی ممکن است منجر به درد در کمر و پشت گردند.

6‏-بندهای کوله پشتی باید به طور متقارن تنظیم شده باشند. عدم تقارن دو تسمه موجب بر هم خوردن تعادل بدن می شود.

7‏-حتماً به محل قرارگیری کوله روی پشت دقت کنید، کوله پشتی باید بین دو کتف بیفتد تا ستون فقرات صاف بماند و فرد مجبور نشود برای حمل آن به جلو متمایل شود یا شانه ها را عقب بدهد. دو بند کوله پشتی نیز باید روی سینه قرار گیرند.

8‏-در حالت طبیعی، کوله پشتی پس از آویزان کردن باید حدود 3 سانتیمتر بالاتر از خط گودی کمر قرار گیرد. تسمه های کوله پشتی باید طوری تنظیم شوند که کوله از ناحیه آخرین مهره کمری که به موازات خط ناف در ناحیه پشتی قرار دارد، پایینتر نیامده و شانه ها را به طرف عقب نگه دارد.

9‏-کوله پشتی نباید هرگز بیش از 15 سانتیمتر پایین تر از خط کمر قرار گیرد.

10‏-کوله پشتی باید تا حد امکان به پشت فرد بچسبد و از معلق نگه داشتن آن خودداری شود.

11‏-تقسیم بندی داخل کیف باید به گونه ای باشد که وسایل ثابت بمانند و به راحتی جابه جا نشوند تا تکان خوردن های وسایل داخل کیف به بدن انتقال پیدا نکند.

12‏-زمانی که اشیایی را در داخل کوله پشتی قرار می دهید، مراقب باشید اشیاء نوک تیز و یا حجیم به سمت پشت کودک قرار نگیرد. قرارگیری سطوح ناهموار و یا تیز در نتیجه کشیده شدن روی پشت موجب ناراحتی و ایجاد درد در پشت می گردد.

13‏-به دانش آموز آموزش دهید که از همه قسمت های کوله پشتی استفاده کند. بار سنگین باید کاملً به پشت چسبیده باشد یعنی درناحیه شانه و بارهای سبک باید در قسمت های جلو باشد و اگر این مسأله رعایت نشود در ناحیه کمری فشار خواهیم داشت.

14‏-به دانش آموز بیاموزید که کوله پشتی را درست روی زمین بگذارد و بردارد. توصیه می شود هنگام بلند کردن کوله پشتی به جای کمر، زانوها خم شوند و زمانی که کوله را روی شانه های خود می اندازند، آن را با هر دو دست خود بردارند.

15‏-به دانش آموز آموزش دهید که کوله پشتی را تا حد امکان به پشت خود بچسباند و از معلق نگه داشتن آن خودداری نماید. همچنین باید از نگه داشتن کیف و کوله پشتی در دست یا بر روی شانه ها در سر صف جلوگیری شود.

16‏-دانش آموز را تشویق کنید که فقط کتاب های مورد نیازش را با خود به مدرسه ببرد، نه وسایل غیرضروری و هرچه کتاب و دفتر دارد.

17‏-به دانش آموزان توصیه می شود هر وقت که فرصتی دست داد، کوله پشتی را از پشت خودشان بردارند و زمین بگذارند و مواقعی که ضرورت ندارد، کوله را با خودشان به این طرف و آن طرف نبرند و آن را در کمد شخصی خود در مدرسه یا در نیمکت بگذارند.

18‏-روش صحیح حمل کوله پشتی و مضرات استفاده نادرست از آن را به دانش آموز توضیح دهید.

19‏-اگر کودکتان دچار درد در نواحی کمر، پا و دست شده است، بهترین کار مشورت با پزشک متخصص است.

20‏-به حرف کودک توجه کنید. اگر پیوسته از درد و ناراحتی شکایت دارد او را ملامت نکنید. دراین شرایط او را برای معاینه وضعیت کمر نزد متخصص ببرید.

21‏-تغذیه مناسب و ورزش منظم در جلوگیری از صدمات جسمی در طول زندگی نقش مهمی دارند. به این دو فاکتور مهم سلامت کودکان توجه داشته باشید.

22‏-نقش معلمان در سلامت دانش آموزان مؤثر است و معلمان باید با تدوین برنامه هفتگی مناسب، مانع سنگینی کیف دانش آموزان شوند.

23‏-بهتر است قفسه هایی در مدارس در نظر گرفته شوند تا دانش آموزان کتاب های خود را در مدرسه جا بگذارند و مجبور نباشند هر روز آنها را با خود حمل کنند.

 

 


162.jpg - 33.36 kBمدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در موج پایانی سفرهای تابستانی تشدید نظارت‌های بهداشتی در دستور کار قرار گرفته است، مأموریتی که با همکاری 370 بازرس و ناظر بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا می‌شود.

دکتر فرشید وفا در گفتگو با وب دا، ، اظهار کرد: تشدید نظارت‌های بهداشتی در موج پایانی سفرهای تابستانی در دستور کار بازرسان و ناظران سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است و این برنامه که از هفته گذشته آغاز شده تا پایان شهریور ماه ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: در طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی، نیرو‌های حوزه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند و از ابتدای تیر ماه که آغاز طرح تابستانه را داشتیم حضور پررنگ و مؤثر 370 بازرس و ناظر بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (237 نفر در مأموریت شهر مشهد و 133 نفر دیگر هم در شهرستان‌های تابعه این دانشگاه) را با هدف بررسی‌ها و نظارت‌های میدانی شاهد بودیم و این برنامه تا پایان فصل گرما ادامه دارد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی در فصل تابستان کنترل آب و غذا بود، افزود: در این 3 ماهه فصل تابستان که مأموریت‌های ویژه ماه‌های محرم و صفر را هم همزمان با اجرای طرح تابستانه داشتیم تمامی مراکز با اولویت، حساس و با تراکم بالای جمعیتی همانند مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری که طبقاتی از آنها به عرضه مواد غذایی مشغول هستند و همچنین رستوران‌ها، مجتمع‌های بین راهی، قنادی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و تمامی اماکنی که عرضه مواد غذایی دارند، توسط نیرو‌های سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد بازرسی قرار گرفتند.

دکتر وفا ضمن اشاره به کنترل آب شرب در طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی، بیان کرد: در این طرح، آب شرب از نظر میکروبی و پارامتر‌های فیزیکی و شیمیایی، روزانه کنترل و همچنین کدورت و وضعیت وجود کلر آزاد باقی مانده آب نیز بررسی شد.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که در برنامه کاری بازرسی‌های ناظران بهداشتی در این طرح قرار دارد، بازدید از استخر‌ها و مراکز تفریحی آبی بود، زیرا در فصل گرما، گرایش به ورزش و تفریحات آبی بیشتر است و به همین جهت بازرسی‌های لازم از تمامی مجموعه‌های فعال آبی انجام شد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که یکی دیگر از اهداف طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی، کنترل یخ مصرفی است، تأکید کرد: در فصل گرما، به جهت افزایش میزان مصرف یخ، کنترل و بازرسی مراکز تولید و عرضه یخ را داشتیم و از مردم هم خواستیم که برای تهیه یخ‌های موردنیاز جهت توزیع نذورات و نوشیدنی‌های سرد خود از نوع بسته بندی شده و بهداشتی آن استفاده نمایند.

دکتر وفا گفت: همچنین پارک‌ها و تفرجگاه‌ها هم در زمان اجرای طرح تابستانه به‌طور مرتب کنترل شد و این برنامه در مسیر‌های گردشگری و بین راهی هم اجرا شد.

وی افزود: بازرسان و ناظران حوزه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجهز به دستگاه‌های سنجش پرتابل هستند و در زمان بازدیدها، کنترل‌های میکروبی غذا و سطوح را داشته و دارند و در صورت لزوم برای بررسی بیشتر، نمونه‌های گرفته شده را به آزمایشگاه ارجاع می‌دهند.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت: از مردم می‌خواهیم که در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشتی موضوع را به سامانه 190 اعلام نمایند تا که بازرسان و ناظران بهداشتی بلافاصله در محل حاضر شده و ضمن رسیدگی به موضوع، برخورد لازم را با متخلفان داشته باشند.


153.jpg - 16.56 kBمدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در فصل تابستان امسال اجرای طرح‌های سنجش و غربالگری سلامت را برای تمامی دانش‌آموزان پایه‌های اول، چهارم، هفتم و دهم داشتیم تا که وضعیت آنها پیش از آغاز سال تحصیلی جدید مورد بررسی قرار بگیرد.

دکتر محمد احمدیان در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در پیش از آغاز سال تحصیلی 2 برنامه طرح سنجش سلامت برای دانش‌آموزان پایه‌ اول و طرح غربالگری سلامت برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، هفتم و دهم برگزار شد و دانش‌آموزان این 4 پایه تحصیلی تحت پوشش طرح‌های سنجش و غربالگری سلامت قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: برنامه دیگر اجرا شده برای مراقبان سلامت مدارس که از آنها به عنوان مربی بهداشت نام برده می‌شود بود و در کنار آن آموزش‌های لازم ویژه والدین و دانش‌آموزان برگزار شده است.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید برنامه‌های مرتبط با تب دنگی و آبله میمونی را داشتیم و در کنار آن نیز توصیه‌های پیشگیرانه در موضوعات پشه آئدس و حشره سنک هم بیان شد.

دکتر احمدیان افزود: هر مراقب سلامت بین 4 تا 10 مدرسه را پوشش دارد و به‌صورت هفتگی از مدرسه سر می‌زند و ضمن تدریس سرفصل‌های آموزشی روز، بیماریابی هم می‌کند و اگر مشکلی باشد بلافاصله رسیدگی لازم را انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه تعامل بسیارخوبی میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در راستای حفظ سلامت دانش‌آموزان برقرار است، گفت: یکی از کارهای خوبی که در وزارت آموزش پرورش و ادارات کل استانی و ادارات نواحی و منطقه‌ای شهرستانی آن صورت پذیرفت ایجاد معاونت سلامت بود که نقش آن در تعامل بهتر و بیشتر با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی دیده شد و این اثرپذیری از سال 1398 به بعد و پس از شروع بحران کرونا بهتر و ملموس‌تر از سال‌های قبل از وقوع این بحران بود.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image