بهداشت و پیشگیری


رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی بر انجام تمهیدات لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو تاکید کرد.

دکتر علی میری در گفت‌وگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: در آستانه عید سعید قربان اولین جلسه گروه کاری سلامت استان در سال 1404 با چند دستور کار از جمله انجام ذبح‌های دام در مکان‌های مجاز و به شکل بهداشتی برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این جلسه مقرر گردید که تمهیدات لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از شیوع بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو صورت پذیرد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی ادامه داد: در بخش دیگری از این جلسه بر انجام اقدامات سازنده از سوی سازمان‌های دولتی و مجموعه‌های مردم نهاد و عام المنفعه در راستای پیشگیری از شیوع مصرف دخانیات تأکید شد.

دکتر میری اضافه کرد: همچنین موضوع دیگر مورد بحث در این جلسه علائم و راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف بود و در کنار آن بر انجام ذبح‌های شرعی و بهداشتی دام در کشتارگاه‌های مجاز تأکید شد.

وی با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن عید سعید قربان و انجام سنت قربانی دام بر رعایت موارد بهداشتی تأکید داریم، بیان کرد: این موضوع به جهت احتمال بروز مواردی از بیماری تب خونریزی دهنده مورد تأکید واقع شده و در این خصوص نیازمند همکاری قوی بین بخشی هم هستیم.

20.jpg - 85.24 kB

19.jpg - 92.43 kB

21.jpg - 105.69 kB


رئیس دبیرخانه ستاد کشوری مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: صنایع دخانی به روش‌های مختلف برای جذب جوانان و نوجوانان به مصرف دخانیات تلاش می کنند و به ویژه چشم طمع به کشورهای در حال توسعه و ایران دارند؛ لذا مبارزه با مصرف دخانیات نیازمند عزم ملی است.

به گزارش وب دا، دکتر بهزاد ولی‌زاده در دومین همایش روز جهانی بدون دخانیات در بیمارستان رضوی مشهد افزود: قوانین وضع شده برای مبارزه با دخانیات در سطح بین‌المللی و کشوری، در طول سال‌ها با ترفندهایی که صنایع دخانی برای بدست آوردن مشتریان جدید و توسعه بازار دارند، بازدارندگی لازم را نداشته است و در بازنگری آن در دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات و همکاری با سازمان جهانی بهداشت ، برنامه راهبردی کاهش مصرف دخانیات در کشور تا  سال ۱۴۰۹ تدوین شده است.

وی با بیان اینکه سالیانه ۸ میلیون  و ۷۰۰ هزار نفر از مردم جهان جان خودشان را به خاطر مصرف دخانیات از دست می‌دهند و یک میلیون و ۳۰۰ نفر آنها افرادی هستند که خودشان مصرف کننده نیستند و تنها با دود دست دوم مواجهه دارند؛ تصریح کرد: این آمار در کشور ما سالیانه ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر  است و حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بار اقتصادی به حوزه سلامت برای درمان بیماری‌های مرتبط با دخانیات تحمیل می‌شود و با احتساب مرگ زود هنگام و غیبت از کار و ناتوانی‌هایی که بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات ایجاد می‌کند، این بار اقتصادی در سایر بخشهای توسعه به ۳۶ هزار میلیارد تومان می رسد.

دکتر ولی‌زاده با اشاره به شعار ملی هفته بدون دخانیات" افشای تاکتیک‌های صنعت دخانیات برای جذابیت محصولات دخانی نیکوتین"  یکی از این جذابیتها را عطر و طعم دانست و گفت: افزودن عطر و طعم  باعث می‌شود مصرف‌کننده دخانیات احساس بدی نداشته و مصرف استمرار داشته باشد. وی با مقایسه نتایج بررسی عوامل خطر بیماری غیرواگیر در سال 1395 و ۱۴۰۰ از افزایش ۳ درصدی مصرف دخانیات در بین مردان و افزایش ۱۱ درصدی در بین زنان بالای ۱۸ سال خبر داد و گفت:۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال مصرف کننده انواع  دخانیات هستند که حدود ۲۶ درصد مردان و چهار و نیم درصد زنان هستندو افراد ۱۳ تا ۱۵ سال ۳.۴ درصد مصرف کننده سیگار و ۵.۸  درصد مصرف کننده قلیان هستند.رئیس دبیرخانه ستاد کشوری مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سیگار الکترونیک را یکی دیگر از مصادیق ایجاد جذابیت و از روش‌های صنایع برای جذب مصرف کننده برشمرد و گفت: نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی وابستگی ایجاد می‌کند در حالی که نوجوان با تصور ضرر کمتر این محصولات جذاب را به راحتی خریداری و مصرف می کند.

دکتر ولی زاده با هشدار در زمینه محصولات دخانی نوپدید افزود: ما سالها پیش ضرر و زیان این محصولات نوپدید را پیش‌بینی کردیم اما الان این محصولات در بازار ما به صورت غیرقانونی وجود دارد  و نسل ما را تهدید می‌کند ولی اقدامات وزارت بهداشت به تنهایی کافی نیست و  نیازمند همکاری بقیه سازمانها هستیم.

وی بر برخورد جدی با توزیع‌کنندگان و واحد صنفی عرضه کننده مواد دخانی تأکید کرد و افزود: صنایع دخانی در رسانه‌ها و نمایش خانگی هنرپیشه‌ها را به عنوان الگویی برای مصرف سیگار در جوانان نمایش می دهند و به افزایش مصرف دخانیات خصوصا در بین جوانان و بانوان دامن می زنند.دکتر ولی‌زاده با انتقاد از قیمت پایین محصولات دخانی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها خرید یک پاکت سیگار معادل سه کیلو گوشت مصرفی است به طوری که مصرف‌کننده را از خرید محصولی که سلامتش را به خطر می‌اندازد منصرف می سازد و موجب کاهش مصرف می گردد.

0470.jpg - 117.69 kB                                        


2.jpg - 19.89 kBدر آستانه عید سعید قربان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهروندان با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از انجام هر گونه ذبح دام خارج  ازکشتارگاه، از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو پیشگیری نمایند.

دکتر مهدی قلیان اول در گفتگو با وب دا ، افزود: بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و دام است که واکسن و درمان اختصاصی ندارد به همین دلیل درمان آن شامل درمان نگهدارنده و کمک به کنترل علایم بیماری در فرد مبتلا بوده و تنها راه جلوگیری از ابتلای به آن رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه است.

وی علایم این بیماری را شامل تب، سردرد و ضعف و خونریزی برشمرد و اظهار داشت: تب کریمه کنگو اگر به موقع درمان نشود درصد کشندگی بالایی دارد اما با رعایت نکات مراقبتی توسط مردم، جای نگرانی در این خصوص نخواهد بود.

دکتر قلیان گفت:کسانی که به صورت مستقیم با دام سروکار دارند شامل ذبح کنندگان، قصاب ها و حتی زنان خانه داری که با گوشت آلوده و دام تازه ذبح شده تماس دارند، پزشکان و کادر درمانی که در معرض خون و ترشحات فرد بیمار قرار دارند نیز در معرض خطر ابتلا می باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این بیماری معمولا از طریق کنه‌های آلوده منتقل می‌شود گقت: ویروس عامل بیماری از طریق گزش کنه آلوده وارد بدن دام شده و پس از ذبح دام و تماس با خون و ترشحات دامی به انسان انتقال پیدا می کند و معمولا موارد مثبت ابتلا به این بیماری از تماس با ترشحات حیوان و کنه آلوده‌ ایجاد می‌شود لذا توصیه می شود به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند، زیرا خونابه جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری از دام به انسان شود.

دکتر مهدی قلیان اول، راه دیگر انتقال بیماری را گزش مستقیم توسط کنه آلوده به ویروس دانست و گفت: از کشتن و له کردن کنه با انگشتان دست خودداری شود، در مناطقی که کنه‌ها فراوانی بیشتری دارند، لباس‌های بلند و پوشیده بپوشند و از قلم و یا اسپری دورکننده حشرات استفاده کنند. به لاشه دامی که در اثر بیماری مشکوکی ازبین رفته، نزدیک نشوند و دست نزنند.

وی تاکید کرد: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند هم باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزار‌های خود  را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند همچنین، خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

دکتر قلیان گفت: در همه کشتارگاه‌های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند و به دلیل اینکه برخی از انواع بیماری در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند توصیه می کنیم حتما ذبح دام در کشتارگاه‌ها انجام شود.

 معاون بهداشت دانشگاه تأکید کرد: گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف شود. توصیه اکید می‌شود مردم از مصرف گوشت یا جگر تازه خام و نیم پز، تردد در مکان های کشتار غیرمجاز خودداری نموده و گوشت ممهور به مهر دامپزشکی خریداری نمایند.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص افزایش شیوع و کاهش سن مصرف دخانیات در جامعه هشدار داد و گفت: ترفندهای اغوا گرایانه و عوام فریبانه مافیای دخانیات، زنگ های خطری برای سلامت عمومی کشور است.

 به گزارش وب دا،  دکتر مهدی قلیان اول، در دومین همایش روز جهانی بدون دخانیات در بیمارستان رضوی، افزود: برخی کشورها با افزایش مالیات، قیمت و دسترسی سخت، شیوع مصرف سیگار را تا 30 درصد کاهش داده اند و سیاستگذاران بایستی با جلب همکاری همه جانبه و اتخاذ راهکارهای مناسب در بهبود وضعیت جامعه بکوشند و ازجوانان در برابر مصرف محصولات دخانی محافظت نمایند.

وی سیگار را یکی از عوامل خطر انواع سرطان های ریه کبد، مثانه و دستگاه گوارش بر شمرد و اظهار کرد: از معضلات اجتماعی مؤثر بر سلامت غافل نشویم و ضمن آگاه ساختن مردم از اثرات زیان بار محصولات دخانی و دود دست دوم، ترفندهای مرگبار منابع دخانی را افشا نماییم.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش گفت: برنامه جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در حوزه استان خراسان رضوی تجلی مشارکت و تعامل بین‌بخشی است و تمام سازمان‌ها و نهادهای درگیر طبق قانون جامع مشارکت فعال دارند اما با وجود اقدامات وسیع و گسترده در راستای اطلاع‌رسانی و برخورد های قانونی، در فرایند میدانی بازدارندگی مصرف اتفاق نیفتاده است که لازم است اقداماتی نظیر بازنگری قوانین، استراتژی‌های نحوه مداخله و ... انجام شود تا میزان کارایی اقدامات بیشتر شود.

دکتر فرشید وفا با اشاره به معدوم سازی ۵ هزار تنه قلیان و ۲ تن مواد دخانی در مشهد همزمان با هفته پیشگیری از مصرف دخانیات، درباره مصرف دخانیات بخصوص در بین زنان هشدار داد و افزود: درصد مصرف قلیان توسط زنان در کشور ۳.۴ درصد است در حالی که این آمار در خراسان رضوی ۱۰.۱۴ درصد گزارش شده است.

وی شناسایی ۷ کارگاه غیرمجاز ناس و معدوم سازی قریب به ۳.۵ تن تنباکوی تقلبی( ناس) و 6640 تنه قلیان را از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال گذشته عنوان کرد و ادامه داد: مصرف مواد دخانی در بانوان کشور ۴.۴ درصد و در استان خراسان رضوی ۱۱ درصد است، علاوه بر این آمار استانی مصرف سیگار نیز از آمار کشور بالاتر است.

دکتر وفا بر راهکارهای خانواده محور و مدرسه محور با افزایش سهم مشارکت‌های مردمی و استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی در آموزش مخاطرات مصرف تأکید کرد و اظهار داشت: در حالی که کمتر از ۸ درصد از مجموع  ۲۵ هزار مرکز صنفی حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عاملیت فروش مواد دخانی دارند؛ بیش از۹۰ درصد آنها عرضه محصولات دخانی دارند و در برخورد قانونی۲۰ هزار واحد انها باید به مراجع قانونی معرفی شوند که نیازمند راهکارها و فرایندهای جدید است.

0468.jpg - 120.91 kB

0469.jpg - 119.42 kB

0466.jpg - 137.50 kB


0392.jpg - 10.66 kBمدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، شرکت‌های تولیدکننده محصولات دخانی، میلیاردها دلار صرف بازاریابی می‌کنند تا چهره‌ای فریبنده از محصولاتی مانند سیگار الکترونیک، ویپ، سیگارهای با طعم و حتی تنباکوهای بدون دود نشان دهند و هدف اصلی این تبلیغات، جوانان و نوجوانان‌اند؛ گروهی که نسبت به پیامدهای بلندمدت مصرف نیکوتین آسیب‌پذیرترند.

دکتر ندا اخروی در گفتگو با وب دا افزود: هدف شعار تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت برای کمپین سال ۲۰۲۵ با عنوان"پرده برداری و افشای تاکتیکهای صنعت دخانیات در مورد جذاب نمودن دخانیات و محصولات نیکوتینی"، آشکار کردن استراتژیهای صنایع دخانی و نیکوتین در جذاب جلوه دادن محصولات مضر خود به ویژه برای کودکان و جوانان است.

وی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده مغز نوجوانان به‌ویژه در سنین بلوغ نسبت به نیکوتین بسیار حساس است و مصرف زودهنگام، احتمال وابستگی شدید در بزرگسالی، بروز مشکلات خلقی، اختلالات تمرکز و حتی گرایش به سایر مواد را افزایش می‌دهد به طوری که نوجوانانی که از محصولات ویپ یا سیگار الکترونیک استفاده می‌کنند، در معرض خطر بالاتری برای مصرف سیگارهای سنتی در آینده قرار دارند.

دکتر اخروی ادامه داد: آگاهی‌بخشی مستمر، آموزش های فرزند پروری و مهارت های زندگی ، قوانین محدودکننده برای تبلیغات نیکوتینی در فضای مجازی و افشاگری درباره روش‌های فریبنده صنایع دخانی، اولین گام برای توانمندسازی نسل آینده است.

وی استفاده از اصطلاحات فریبنده مانند «کم‌ضرر»، «طبیعی» یا «فاقد نیکوتین»، تبلیغات فریبنده و جذاب، استفاده از طعم دهنده ها و افزودنی ها ، استفاده از رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی را  بخشی از این تکنیک ها را برشمرد و به شرح ذیل توضیح داد:

۱.  استفاده از طعم‌دهنده‌ها و افزودنی‌ها

صنایع دخانی از بیش از 16هزار طعم‌دهنده برای محصولات خود استفاده می‌کنند. این افزودنی‌ها طعم و بوی محصولات را تغییر داده و تلخی آن‌ها را می‌پوشانند، که باعث می‌شود مصرف آن‌ها برای جوانان جذاب‌تر شود.  این طعم‌دهنده‌ها یکی از دلایل اصلی شروع مصرف نیکوتین و دخانیات توسط نوجوانان هستند .صنایع دخانی از طعم‌دهنده‌هایی مانند انبه، سیب، آووکادو، بلوبری، نعناع، انگور و ... برای محصولات خود استفاده می‌کنند تا جذابیت بیشتری برای مصرف‌کنندگان ایجاد کنند.  مثلاً «سیگارهای طعم‌دار» یا «قلیان‌های میوه‌ای» که در بسیاری از قلیانسراها و فروشگاه‌ها رایج است و جوانان را جذب می‌کند.

۲. طراحی و بسته‌بندی جذاب

طراحی‌های براق، رنگارنگ و بسته‌بندی‌های جذاب، محصولات دخانی را به‌گونه‌ای ارائه می‌دهند که گویی بی‌خطر هستند.  این طراحی‌ها به‌ویژه در رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی برای جذب جوانان استفاده می‌شوند.بسته‌بندی‌های رنگی و جلب توجه سیگار یا قلیان که با رنگ‌های شاد و طرح‌های چشم‌نواز عرضه می‌شوند.

۳. تبلیغات فریبنده

صنایع دخانی از تبلیغات در رسانه‌های دیجیتال، استفاده از اینفلوئنسرها و کمپین‌های جذاب برای ترویج محصولات خود استفاده می‌کنند. این تبلیغات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مصرف محصولات دخانی را بی‌خطر و حتی جذاب نشان دهند.  به طور مثال اینفلوئنسرها و یا بازیگرانی که مصرف قلیان یا سیگار الکترونیکی را در کلیپ‌های خود ترویج می‌کنند.

۴. طراحی محصولات مشابه شیرینی‌ها و اسباب‌بازی‌ها

برخی از محصولات دخانی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که شبیه شیرینی‌ها، آب‌نبات‌ها یا اسباب‌بازی‌ها به نظر برسند.  این طراحی‌ها به‌ویژه برای جذب کودکان و نوجوانان هدف‌گذاری شده‌اند.  برخی سیگارهای الکترونیکی کوچک و رنگارنگ که به شکل مدادی به بازار آمده و نوجوانان را وسوسه می‌کند.

۵. استفاده از اصطلاحات فریبنده

صنایع دخانی از اصطلاحاتی مانند «کم‌ضرر»، «طبیعی» یا «فاقد نیکوتین» برای کاهش نگرانی مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند. این اصطلاحات ممکن است مصرف‌کنندگان را به این باور برسانند که محصولات بی‌خطر هستند، در حالی که این‌گونه نیست. استفاده از کلماتی مثل «بدون دود» یا «کم‌ضرر» برای سیگارهای الکترونیکی باعث می‌شود برخی فکر کنند این محصولات بی‌خطر هستند.

۶. استفاده از رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی

محتوای تبلیغاتی مربوط به محصولات نیکوتینی بیش از ۳.۴ میلیارد بار در شبکه‌های اجتماعی مشاهده شده است. این تبلیغات به‌ویژه در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک برای جذب جوانان استفاده می‌شوند.        

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image